Uso de los dispositivos móviles en educación infantil

  1. Fombona, Javier 1
  2. Roza Martin, Pablo 1
  1. 1 Universidad de Oviedo
    info

    Universidad de Oviedo

    Oviedo, España

    ROR https://ror.org/006gksa02

Revista:
EDMETIC

ISSN: 2254-0059

Any de publicació: 2016

Títol de l'exemplar: Universidad Red desde Iberoamérica

Volum: 5

Número: 2

Pàgines: 158-181

Tipus: Article

DOI: 10.21071/EDMETIC.V5I2.5781 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

Altres publicacions en: EDMETIC

Objectius de Desenvolupament Sostenible

Resum

The paper presents the effectiveness of mobile devices in learning Early Childhood Education and how they provide a set of guidelines on how to innovate from the point of view of b-learning. The research examines how different forms of learning supported by electronic resources are becoming new models of teaching. It also discusses the effects on school performance afterincorporating mobile devices to develop a teaching unit, supported by teachers and family. The results are analyzed from a graph view, and indicate that students 4 or 5 years old can also use mobile digital devices in the process of teaching and learning with some autonomy. The fact involve families fosters the children’s education throughout the day, spatially relocating the training area, giving an educational utility to this devices.

Referències bibliogràfiques

  • AMAT, L., SERRANO, F., y SOLANO, I. (2012). Una experiencia educativa con el cuento electrónico en un aula de educación infantil para el desarrollo de la competencia digital. En J.A. Morales & J. BARROSO (Coords.), Redes Educativas: La educación en la sociedad del conocimiento (pp.15-26). Sevilla: GID.
  • AREA, M. (2010). El proceso de Integración y uso pedagógico de las TIC en los centros educativos. Un estudio de casos. Revista de Educación, 352, 77-97.
  • BARBERÁ, E. (2008): Aprender e-learning. Paidós: Barcelona.
  • BARTOLOMÉ, A. (2004). Blended Learning. Conceptos básicos. Pixel-Bit, Revista de Medios y Educación, 23, 7-21.
  • BLACKWELL, C., LAURICELLA, A., y WARTELLA, E. (2014). Factors influencing digital technology use in early childhood education. Computers & Education, 77, 82-90. doi:10.1016/j.compedu.2014.04.013.
  • CABERO, J., y LLORENTE, C. (2008). Del eLearning al Blended Learning: nuevas acciones educativas. Recuperado de http://tecnologiaedu.us.es/cuestionario/bibliovir/jca19.pdf
  • CANTILLO, C., ROURA, M., y SÁNCHEZ, A. (2012).Tendencias actuales en el uso de dispositivos móviles en educación. La educación Digital Magazine, 14-7.
  • CERRATO, S., y FIGUER, C. (2010). Infancia, Adolescencia y Tecnologías de la Información y la Comunicación (TICs). Perspectiva Psicosocial, 19(1), 5-8.
  • CHEN, Y., KAO, T., SHEU, J., y CHIANG, Y. (2002). A Mobile Scaftolding-Aid-Based Bird-Watching Learning System. En M. Milrad, H. U. Hoppe & Kinshuk (Eds), IEEE International Workshop on Wireless and Mobile Technologies in Education (pp. 15-22). Los Alamitos, USA: IEEE Computer Society.
  • COMISIÓN EUROPEA. DIRECCIÓN GRAL. DE EDUCACIÓN Y CULTURA (2003). Better e-learning for Europe. Recuperado de http://europa.eu.int/comm/dgs/education_culture/publ/pdf/e-learning/en.pdf
  • CRESCENZI, L., y GRANÉ, M. (2016). Análisis del diseño interactivo de las mejores apps educativas para niños de cero a ocho años. Comunicar, 46, 77-85. doi: http://dx.doi.org/10.3916/C46-2016-08
  • CROTEAU, D., y HOYNES, W. (2013). Media/society: industries, images and audiences. London: Sage.
  • DUEK, C., ENRIZ, N., TOURN, G., y MUÑOZ, F. (2012). Niños, teléfonos móviles y consumo: nuevas prácticas con nuevas tecnologías. Infancia Imágenes, 11(1). 9-17.
  • FOMBONA, J., GOULAO, M., y GARCÍA, M. (2014). Improving attractiveness of the information by using the augmented reality. Perspectivas em Ciencia da Informaçao, 19(1), 37-50.
  • FOMBONA, J., y PASCUAL, M. (2013). Beneficios del m-learning en la Educación Superior. Educatio Siglo XXI, 31(2), 211-234.
  • FREEMAN, N. H. (1980). Strategies of representation in young children. Analysis of Spatial Skills and Drawing Processes. London: Academic Press.
  • GÉRTRUDIX-BARRIO, F0., y BALLESTEROS-ÁVILA, V. (2013). Los proyectos didácticos con integración de las TIC en el aula de Educación Infantil. Un estudio de caso. En II Congreso Internacional sobre Aprendizaje, Innovación y Competitividad. Madrid.
  • HAMMER, E. (2002). Test proyectivos gráficos. Madrid: Paidos
  • HE, G., y CHEN H. (2011). Features of language learning in handheld electronic devices. En International Conference on Mechanical Engineering, Industry and Manufacturing Engineering (pp. 63-64). Beijing, China.
  • HEINRICH, P. (2013). A study introduction of ipads at longfield Academy. Winchester: Nace.
  • HUDSON, K. (1986). Enseñanza asistida por ordenador. Madrid: Díaz de Santos.
  • HUNG, J., y ZHANG, K. (2012). Examining mobile learning trends 2003-2008: a categorical meta-trend analysis using text mining techniques. Journal of Computing in Higher Education, 24(1), 1-17.
  • MARTÍNEZ, M., ENCISO, R., y GONZÁLEZ, S. (2015). Impacto del uso de la tecnología móvil en el comportamiento de los niños en las relaciones interpersonales. Educateconciencia, 5(6), 67-80.
  • NAISMITH, L. (2004). Literature review in mobile technologies and learning. NESTA Futurelab series, report 11. Bristol: NESTA Futurelab.
  • OCAMPO, C., CAEIRO, M., y SERMIENTO, J. (2012). Las tic y la función tutorial en la etapa de educación infantil: la opinión del profesorado de centros públicos del sur de Galicia. REOP, 23(2), 60-78.
  • O'MALLEY, C., VAVOULA, G., GLEW, J.P., TAYLOR, J., SHARPLES, M., y LEFRERE, P. (2003). Guidelines for learning/teaching/tutoring in a mobile environment. MOBIlearn deliverable D 4. Recuperado de http://www.mobilearn.org/download/results/guidelines.pdf
  • OZDAMLI, F., y CAVUS, N. (2011). Basic elements and characteristics of mobile learning. En H. Yalin, F. Adiloglu, H. Boz, et al. (Eds.) World Conference on Educational Technology Researches. Nicosia, Chipre.
  • ROSENBERG, M. J. (2001). E-Learning. Strategies for delivering knowledge in the Digital Age. New Cork, McGraw-Hill.
  • SANDIN, M. P. (2003). Investigación cualitativa en educación: Fundamentos y tradiciones. Madrid: La Muralla.
  • SHEPHERD, C. (2001). M is for Maybe. Tactix: Training and communication technology in context. Recuperado de http://www.fastrak-consulting.co.uk/tactix/features/mlearning.htm.
  • SIERRA, R. (1983). Técnicas de investigación social. Teoría y ejercicios. Madrid: Paraninfo.
  • TOURÓN, J. (2013). Dispositivos móviles en la clase: ¿modernidad o eficiencia? Recuperado de http://www.javiertouron.es/2013/04/dispositivos-moviles-en-la-clase.html
  • VAN’T HOOFT, M., y VAHEY, P. (2007). Introduction to Special Issue on Highly Mobile Computing. Educational Technology, mayo/junio, 3-5.
  • VÁZQUEZ, E. (2011). Aprendizaje ubicuo y móvil de segundas lenguas con dispositivos digitales móviles. En II Seminario sobre Formación, estrategias didácticas y experiencias digitales 2.0 en el Espacio Europeo de Educación Superior (pp.177-191). Sevilla: Afoe,
  • WANG, M., SHE, R., NOVAL, D., y PAN X. (2009). The impact of mobile learning on students' learning behaviours and performance: Report from a large blended classroom. British Journal of Educational Technology, 40(4), 673-695. doi:10.1111/j.1467-8535.2008.00846.x
  • WU, W., WU, Y., CHEN, C., KAO, H.; LIN, C., y HUANG, S. (2012). Review of trends from mobile learning studies: A meta-analysis. Computers & Education, 59(2), 817-827. doi:10.1016/j.compedu.2012.03.016.