Aprendizaje basado en proyectos para entender el impacto político de la pandemia
- Luis Bouza
- Moneyba González
ISSN: 1575-8427
Datum der Publikation: 2021
Titel der Ausgabe: Lecciones internacionales, regionales, nacionales y locales de la pandemia COVID-19 Tomo III, una perspectiva desde la Ciencia Política y las Relaciones Internacionales
Nummer: 3
Seiten: 191-210
Art: Artikel
Andere Publikationen in: Anuario de la Facultad de Derecho de la Universidad Autónoma de Madrid
Zusammenfassung
This article analyses how undergraduate students of the Faculty of Law at the Autonomous University of Madrid have perceived the impact of the pandemic on public policies, the Welfare State and the strategies of political actors, through two teaching innovation projects run in parallel. The objective of this analysis is twofold: on the one hand, it contributes to improve our teaching performance by exercising a process of critical reflection on our professional practice. On the other hand, it helps to broaden our knowledge and understanding of the perceptions of political phenomena –in this case a totally unforeseen and global health crisis– by young people.
Bibliographische Referenzen
- ALBA HIDALGO, D.; BENAYAS DEL ÁLAMO, J. y BLANCO PORTELA, N., Cómo evaluar los ODS en las universidades, Red Española de Desarrollo Sostenible, Madrid, 2020.
- ALBAREDA-TIANA, s., VIDAL-RAMÉNTOL, S. y FERNÁNDEZ-MORILLA, M., «Implementing the sustainable development goals at University level», International Journal of Sustainability in Higher Education, núm. 19(3), 2018, pp. 473-497.
- BAUMGARTNER, F. R.; JONES, B. D.; y MORTENSEN, P. B., «Punctuated equilibrium theory: Explaining stability and change in public policymaking», en Sabatier P. A y C. Weible (eds.), Theories of the policy process, 3." edición, Routledge, Nueva York, 2014, pp. 59-62.
- CRUE, Conferencia de Rectores de las Universidades Españolas (2018): «El compromiso de las universidades españolas con la Agenda 2030», comunicado, disponible en: http://www.exteriores.gob.es/Portal/es/SalaDePrensa/Multimedia/Publicaciones/Documents/CRUE%20Uni versidades%20Espa %C3 %B1olas.%20Posicionamiento%20Agenda%202030.pdf (Consulta: 1 junio 2021)
- DELEO, R. A: TAYLOR, K.; CROW, D. A. y BIRKLAND, T., «During Disaster: Refining the Concept of Focusing Events to Better Explain Long-Duration Crises», lnternational Review of Public Policy, núm. 3(1), 2021, https://doi.org/10.4000/irpp. 1868
- Gobierno de Canarias (sin fecha): Aprendizaje basado en proyectos, Recursos TIC para la Evaluación on line, Consejería de Educación, Universidades, Cultura y Deportes, disponible: https://www3.gobiernodecanarias.org/medusa/ecoescueIa/pedagotic/aprendizaje-basado-proyectos/ (Consulta: 1 junio 2021)
- Gobierno de España (2018): Plan de Acción para la implementación de la Agenda 2030. Disponible en: https://sustainabledevelopment.un.org/content/documents/201 l 9Spain_Annex_l _PLAN_DE_ACCION_AGENDA_2030_002.pdf (Consulta: 1 junio 2021)
- GoNZÁLEZ MEDINA, M. y Bouza GARCÍA, L. (2019, 10 marzo): «La Agenda 2030 y la política multinivel que viene». Entrada para el Blog Agenda Pública-El País, https://agendapublica.es/la-agenda-2030-ejemplo-de-la-complejidad-de-la-política-multinivel-que-viene/ (Consulta: 1 junio 2021)
- GONZÁLEZ MEDINA, M., «La evaluación de los ODS en las universidades: Herramienta de seguimiento para grupos de investigación», en Gázquez Linares, J. J.; Molero Jurado, M. M; Martos Martínez, A; Barragán Martín, A B.; Simón Márquez, M. M.; Sisto, M.; Del Pino Salvador, R. M.; Tortosa Martínez, B. M. (comp.): Innovación Docente e Investigación en Ciencias Sociales, Económicas, y Jurídicas. Avanzando en el proceso de enseñanza-aprendizaje, Editorial Dykinson, Madrid, 2020, pp. 1019-1032.
- KINGDON, J. W., Agendas, Alternatives, and Public Policies, 2." edición, Longman, Nueva York, 2003, pp. 86-89
- LINDBLOM, C. E., «The Science of «Muddling Through»», Public Administration Review, núm. 19(2), 1959, pp. 79-88.
- MIÑANO, R. y GARCÍA HARO, M. (eds.), Implementando la Agenda 2030 en la universidad. Casos inspiradores Casos inspiradores de educación para los ODS en las universidades españolas, Red Española para el Desarrollo Sostenible (REDS), Madrid, 2020.
- RODRÍGUEZ LOZANO, P. (2020, 23 junio). «Las universidades como líderes en la implementación de los ODS». Entrada para el Blog El blog de Studia XXI Universídad, https://www.universidadsi.es/las-universidades-como-lideres-en-la-implementacion-de-los-ods/ (Consulta: 1 junio 2021)
- SDSN, Sustainable Development Solutions Network, Getting started with the SDGs in universities: A guide for universities, higher education institutions, and the academic sector, SDSN Edition, Melbourne: Australia, New Zealand, and Pacific, 2017.
- SDSN, Sustainable Development Solutions Network, Accelerating Education for the SGDs in universities: A guide for universities, colleges, and tertiary and higher education institutions, SDSN Edition, Melbourne: Australia, New Zealand, and Pacific, 2020