Representaciones de África en algunas autoras oesteafricanas del siglo XXI

  1. Montes Nogales, Vicente Enrique 1
  1. 1 Universidad de Oviedo
    info

    Universidad de Oviedo

    Oviedo, España

    ROR https://ror.org/006gksa02

Journal:
1616: Anuario de la Sociedad Española de Literatura General y Comparada

ISSN: 0210-7287

Year of publication: 2023

Issue Title: Literatura del regreso II: El regreso (im)posible en la narrativa francófona contemporánea

Issue: 13

Pages: 103-123

Type: Article

DOI: 10.14201/1616202313103123 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen access editor

More publications in: 1616: Anuario de la Sociedad Española de Literatura General y Comparada

Abstract

This article examines the representation of some West African countries in the literary production of four francophone women writers; these authors have been born in Senegal or Mali and have lived temporarily or permanently in Europe. The spatial distance from their mother countries, as well as the discovery of new realities, allow them to value or reject certain African and European phenomena and peculiarities. The identity of these cosmopolitan citizens is conformed as they become familiar with the cultures and customs of other peoples, and this process involves both the acceptance and refusal of the encountered personalities. The observation of the new circumstances and ways of life, together with the acquisition of knowledge, allow them to reclaim more individual rights, from fields as varied as the associative, political or literary writing.

Funding information

Este trabajo se inscribe en el marco de los objetivos de los proyectos de investigación i+d+i «Voces y miradas literarias en femenino: construyendo una sociedad europea inclusiva» (pid2019-104520gb-I00) financiado por el Ministerio de Ciencia, Innovación y Universidades y «Voces de mujer en las xenografías francófonas de l’extrême contemporain» (sp3/pji/2021-00521) financiado por la Comunidad de Madrid.

Funders

Bibliographic References

  • Amselle, Jean-Loup. «L’Afrique a-t-elle « inventé » les droits de l’homme ?». Syllabus Review, 2011, 2(3), pp. 446-463.
  • Cissé, Youssouf Tata y Wa Kamissoko. La grande geste du Mali. París: Karthala-Arsan, 1988.
  • Cissé, Youssouf Tata. La Charte du Mandé et autres traditions du Mali. París: Albin Michel, 2003.
  • Dembélé, Macalou Awa Bakoroba. Destin de Rêve. Bamako: Gafé, 2023.
  • Dembélé, Macalou Awa Bakoroba y Vicente E. Montes Nogales. «Entrevista a Awa Dembélé». Escritores Africanos, n.º 17. Oviedo: Universidad de Oviedo, 2023.
  • Diabaté, Massa Makan. L’aigle et l’épervier. París: Pierre Jean Oswald, 1975.
  • Diabaté, Massa Makan. Le Lion à l’Arc. París: Hatier, 1986.
  • Diakité, Mamadou. «Analyse du discours, tradition orale et histoire : et si La Charte de Kurukan Fuga n’avait jamais existé avant 1998 ?». Sudlangues, 2009, 11, pp. 107-130.
  • Díaz Narbona, Inmaculada. «Tendencias actuales (de la narrativa subsahariana en lengua francesa)». En Díaz Narbona, Inmaculada y Asunción Aragón Varo (eds.). Otras mujeres, otras literaturas. Madrid: Zanzíbar, 2005, pp. 35-62.
  • Diome, Fatou. Le Ventre de l’Atlantique. París: Anne Carrière, 2003.
  • Diome, Fatou. Celles qui attendent. París: Flammarion, 2010.
  • Diome, Fatou. Marianne porte plainte ! París: Flammarion, 2017.
  • Diome, Fatou. Marianne face aux faussaires. París: Albin Michel, 2022.
  • Katsakioris, Constantin. «Creating a Socialist Intelligentsia. Soviet Educational Aid and its Impact on Africa, 1960-1991». Cahiers d’Études africaines, 2017, 226,pp. 259-288.
  • Kevin, Mary. «Le retour difficile des jeunes Maliens formés en l’Amérique du Nord». Hommes & Migrations, 2014, 1307, pp. 39-46.
  • Niane, Djibril T. Soundjata ou l’épopée mandingue. París: Présence Africaine, 1960.
  • Niane, Djibril T. «Introduction». En celtho (eds.). La Charte de Kurukan Fuga. París: L’Harmattan, 2008, pp. 11-24.
  • Sidibé, Fatoumata. Une saison africaine. París: Présence Africaine, 2006.
  • Sidibé, Fatoumata. La voix d’une rebelle. Waterloo: Luc Pire, 2020.
  • Smirnova, Tatiana y Ophélie Rillon. «Quand des Maliennes regardaient vers l’urss (1961-1991). Enjeux d’une coopération éducative au féminin». Cahiers d’Études africaines, 2017, 226, pp. 331-354.
  • Tabti-Mohammedi, Bouba. Sembène Ousmane, Les Bouts de bois de Dieu (étude critique). París: Honoré Champion, 2014.
  • Tangara, Kamory. «L’émigration entre nécessité existentielle et désir d’ailleurs dans Mamou, épouse et mère d’Émigrés d’Oumou Ahmar Traoré». En Ferrety, Victoria y Martine Renouprez (eds.). Les Migrations entre Méditerranée et terre promise. Cádiz: Universidad de Cádiz, 2019, pp. 91-104.
  • Traoré, Oumou A. Mamou, épouse et mère d’Emigres. Bamako: Asselar, 2007.
  • Traoré, Oumou A. Une femme presque parfaite. Bamako: La Sahélienne, 2017.
  • Traoré, Oumou A. Les Blessures de l’Art. Bamako: Asselar, 2022.
  • Traoré, Oumou A. y Vicente E. Montes Nogales. «Entrevista a Oumou Ahmar Traoré». Escritores Africanos, n.º 4. Oviedo: Universidad de Oviedo, 2023.
  • UNESCO. Lista Representativa del Patrimonio Cultural Inmaterial de la Humanidad. París: Unesco, 2009