Una propuesta de adaptación de la metodología docente al contexto online para la asignatura de Geomorfología Estructural

  1. Ruiz-Fernández, Jesús 1
  2. Herrera Arenas, Daniel
  3. García-Hernández, Cristina
  4. Sevilla Álvarez, Juan 1
  1. 1 Universidad de Oviedo
    info

    Universidad de Oviedo

    Oviedo, España

    ROR https://ror.org/006gksa02

Revue:
Documents d'anàlisi geogràfica

ISSN: 0212-1573 2014-4512

Année de publication: 2023

Titre de la publication: Miscel·lani

Volumen: 69

Número: 1

Pages: 159-183

Type: Article

DOI: 10.5565/REV/DAG.715 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openAccès ouvert editor

D'autres publications dans: Documents d'anàlisi geogràfica

Résumé

The exceptional situation experienced as a result of the health crisis produced by the Covid-19 pandemic has raised the need to adapt university teaching to a non-faceto- face context. Given this circumstance, virtual resources acquire high importance in reorganizing subjects in which field trips and fieldwork constitute an essential part of the teaching-learning processes. In the current health context, the difficulty of conducting field trips in safe conditions leads to an exploration of the usefulness of virtual resources that can mitigate or compensate for the lack of direct contact with the environment. Academic geography must incorporate tools that allow students to visualize and understand the configuration of the natural environment, as a fundamental component for the knowledge of a territory and the interpretation of landscapes, where the structure of the relief acquires special relevance.

Références bibliographiques

  • AREA, M. y ADELL, J. (2009). «E-Learning. Enseñar y aprender en espacios virtuales». En: PABLOS, J. de (ed.). Tecnología educativa. La formación del profesorado en la era de Internet. Málaga: Aljibe, 391-424.
  • BAELO, R. (2009). «El e-learning, una respuesta educativa a las demandas de las sociedades del siglo XXI». Pixel-Bit. Revista de Medios y Educación, 35, 87-96. https://doi.org/10.12795/pixelbit
  • BAO, W. (2020). «COVID‐19 and online teaching in higher education: A case study of Peking University». Human Behavior and Emerging Technologies, 2 (2), 113-115. https://doi.org/10.1002/hbe2.191
  • BARRAGÁN, R. (2004). «Lección magistral». En: SALVADOR, F.; RODRÍGUEZ, J. L. y BOLÍVAR, A. (dirs.). Diccionario enciclopédico de la didáctica. Málaga: Aljibe, II.
  • BODZIN A. M.; ANASTASIO, D. y KULO V. (2014). «Designing Google Earth Activities for Learning Earth and Environmental Science». En: MAKINSTER, J.; TRAUTMANN, N. y BARNETT, M. (eds.). Teaching Science and Investigating Environmental Issues with Geospatial Technology. Dordrecht: Springer. https://doi.org/10.1007/978-90-481-3931-6_13
  • CHINAZZI, M.; DAVIS, J. T.; AJELLI, M.; GIOANNINI, C.; LITVINOVA, M.; MERLER, S.; PASTORE Y PIONTTI, A.; MU, K.; ROSSI, L.; SUN, K.; VIBOUD, C.; XIONG, X.; YU, H.; ELIZABETH HALLORAN, M.; LONGINI, I. M. y VESPIGNANI, A. (2020). «The effect of travel restrictions on the spread of the 2019 novel coronavirus (COVID-19) outbreak». Science, 368 (6.489), 395-400. https://doi.org/10.1126/science.aba9757
  • CRAWFORD, J.; BUTLER-HENDERSON, K.; RUDOLPH, J.; MALKAWI, B.; GLOWATZ, M.; BURTON, R.; MAGNI, P. y LAM, S. (2020). «COVID-19: 20 countries’ higher education intra-period digital pedagogy responses». Journal of Applied Learning & Teaching, 3 (1), 1-20. https://doi.org/10.37074/jalt.2020.3.1.7
  • DANIEL, S. J. (2020). «Education and the COVID-19 pandemic». Prospects, 49, 91-96. https://doi.org/10.1007/s11125-020-09464-3
  • GARCÍA-HERNÁNDEZ, C.; RUIZ-FERNÁNDEZ, J. y RODRÍGUEZ GUTIÉRREZ, F. (2019). «El fenómeno de los aludes a través de un itinerario didáctico en la Montaña Cantábrica». Cuadernos Geográficos, 58 (2), 126-151. https://doi.org/10.30827/cuadgeo.v58i2.7293
  • GARCÍA-PEÑALVO, F. J. y CORELL, A. (2020). «La COVID-19: ¿enzima de la transformación digital de la docencia o reflejo de una crisis metodológica y competencial en la educación superior?». Campus Virtuales, 9 (2), 83-98.
  • GONZÁLEZ LÓPEZ, A.; LOREDO FERNÁNDEZ, E.; HERRERA ARENAS, D. y SEVILLA ÁLVAREZ, J. (2020). «Realidad aumentada con aprovechamiento turístico. Una aplicación para el Camín Real de la Mesa (tramo somedano)». Rotur: Revista de Ocio y Turismo, 14 (1), 47-59.
  • GORELICK, N.; HANCHER, M.; DIXON, M.; ILYUSHCHENKO, S.; THAU, D. y MOORE, R. (2017). «Google Earth Engine: Planetary-scale geospatial analysis for everyone». Remote Sensing of Environment, 202, 18-27.
  • GUERTIN, L. y NEVILLE, S. (2011). «Utilizing Google Earth to teach students about global oil spill disasters». Science Activities, 48 (1), 1-8.
  • HERNÁNDEZ NODARSE, M. (2007). «Perfeccionando los exámenes escritos: reflexiones y sugerencias metodológicas». Revista Iberoamericana de Educación, 41 (4), 1-25. https://doi.org/10.35362/rie4142444
  • HSU, H. P.; TSAI, B. W. y CHEN, C. M. (2017). «Teaching topographic map skills and geomophology concepts with Google Earth in One-Computer Classroom». Journal of Geography, 117, 29-39. https://doi.org/10.1080/00221341.2017.1346138
  • KLIPPEL, A.; ZHAO, J.; JACKSON, K. L.; LA FEMINA, P.; STUBBS, C.; WETZEL, R. y OPREAN, D. (2019). «Transforming earth science education through immersive experiences: Delivering on a long held promise». Journal of Educational Computing Research, 57 (7), 1.745-1.771. https://doi.org/10.1177/0735633119854025
  • KRAEMER, M. U. G.; YANG, C. H.; GUTIERREZ, B.; WU, C. H.; KLEIN, B.; PIGOTT, D. M.; PLESSIS, L. du; FARIA, N. R.; LI, R.; HANAGE, W. P.; BROWNSTEIN, J. S.; LAYAN, M.; VESPIGNANI, A.; TIAN, H.; DYE, C.; PYBUS, O. G. y SCARPINO, S. V. (2020). «The effect of human mobility and control measures on the COVID-19 epidemic in China». Science, 368 (6490), 493-497. https://doi.org/10.1126/science.abb4218
  • LÓPEZ, E. P.; ATOCHERO, A. V. y RIVERO, S. C. (2021). «Educación a distancia en tiempos de COVID-19. Análisis desde la perspectiva de los estudiantes universitarios». RIED. Revista Iberoamericana de Educación a Distancia, 24 (1), 331-350. https://doi.org/10.5944/ried.24.1.27855
  • MAIQUES, P. (2016). «La videoconferencia como herramienta docente y su aceptación por el alumnado». En: ROIG-VILA, R. (coord.). Tecnología, innovación e investigación en los procesos de enseñanza-aprendizaje. Barcelona: Octaedro, 2.637-2.646.
  • MANURUNG, G. N.; MANURUNG, K.; MERTOSONO, S. R. y KAMARUDDIN, A. (2020). «Perceptions of EFL Learners in the Implementation of Blended Learning Post-natural Disaster at a University in Indonesia». Theory and Practice in Language Studies, 10 (8), 959-968. https://doi.org/10.17507/tpls.1008.15
  • MARTÍNEZ-GRAÑA, A. M.; GOY, J. L. y CIMARRA, C. A. (2013). «A virtual tour of geological heritage: Valourising geodiversity using Google Earth and QR code». Computers & Geosciences, 61, 83-93. https://doi.org/10.1016/j.cageo.2013.07.020
  • MARTÍNEZ-HERNÁNDEZ, C. y MARTÍNEZ-HERNÁNDEZ, M. (2018). «El uso de Google Earth como recurso didáctico en Cultura Clásica de Secundaria para reforzar el aprendizaje del patrimonio arquitectónico romano». Enseñanza de las Ciencias Sociales: Revista de Investigación, 73-85. https://doi.org/10.1344/ECCSS2018.17.7
  • MILGRAM, P.; TAKEMURA, H.; UTSUMI, A. y KISHINO, F. (1995). «Augmented reality: A class of displays on the reality-virtuality continuum». En: Photonics for industrial applications. International Society for Optics and Photonics, 282-292.
  • MOLINA TORRES, M. P. (2017). «La aplicación de Google Earth para la Educación Patrimonial en Ciencias Sociales». ReiDoCrea: Revista Electrónica de Investigación y Docencia Creativa, 6, 221-228. https://doi.org/10.30827/Digibug.47210
  • MORENO JIMÉNEZ, A. (1995a). «El modelo de interacción o la formación entre el diálogo y el debate». En: MORENO JIMÉNEZ, A. y MARRÓN GAITE, M. J. (eds.). Enseñar Geografía. De la teoría a la práctica. Madrid: Síntesis, 107-120.
  • MORENO JIMÉNEZ, A. (1995b). «Enseñar investigando: el modelo de proyectos de investigación». En: MORENO JIMÉNEZ, A. y MARRÓN GAITE, M. J. (eds.). Enseñar Geografía. De la teoría a la práctica. Madrid: Síntesis, 121-138.
  • MORENO JIMÉNEZ, A. (1995c). «Las exposiciones orales». En: MORENO JIMÉNEZ, A. y MARRÓN GAITE, M. J. (eds.). Enseñar Geografía. De la teoría a la práctica. Madrid: Síntesis, 61-77.
  • NICOLA, M.; ALSAFI, Z.; SOHRABI, C.; KERWAN, A.; AL-JABIR, A.; IOSIFIDIS, C.; AGHA, M. y AGHA, R. (2020). «The socio-economic implications of the coronavirus pandemic (COVID-19): A review». International Journal of Surgery, 78, 185-193. https://doi.org/10.1016/j.ijsu.2020.04.018
  • OLAY VARILLAS, D.; HERRERA ARENAS, D. y FERNÁNDEZ GARCÍA, F. (2019). «La realidad aumentada como instrumento para la difusión de la dinámica del paisaje mediante el empleo de fotografía». Artes y Humanidades. ArtyHum, monográfico n.º extra 1, 12-29.
  • ORTIGUEIRA-SÁNCHEZ, L. C. y GÓMEZ-SELEMENEVA, D. (2016). «Creación de habilidades y competencias a través del empleo de las nuevas tecnologías para el apoyo al proceso de aprendizaje». Revista Internacional de Gestión del Conocimiento y la Tecnología, 4 (1), 39-45.
  • OTERO-RODRÍGUEZ, L.; CALVO DÍAZ, M. I. y LLAMEDO PANDIELLA, R. (2020). «Herramientas digitales para la comunicación, la tele-docencia y la tele-orientación educativa en tiempos de COVID-19». Revista AOSMA, 28, 92-103.
  • PATTERSON, T. C. (2007) «Google Earth as a (Not Just) Geography Education Tool». Journal of Geography, 106 (4), 145-152. https://doi.org/10.1080/00221340701678032
  • PÉREZ GARCÍA, M. P. (2013). Bases para la elaboración del proyecto docente y del proyecto investigador. Granada: Universidad de Granada.
  • RADOVIĆ-MARKOVIĆ, M. (2010). «Advantages and disadvantages of e-learning in comparison to traditional forms of learning». Annals of the University of Petroşani, Economics, 10 (2), 289-298.
  • RAMAYO, S. P. (2019). TIC en Educación. Implementación de videoconferencia en la plataforma Moodle de la Facultad de Tecnología y Ciencias Aplicadas de la Universidad Nacional de Catamarca. Universidad Nacional de Catamarca. Trabajo de investigación inédito.
  • REINOSO-GONZÁLEZ, E. (2020). «La videoconferencia como herramienta de educación: ¿qué debemos considerar?» Revista Española de Educación Médica, 1 (1), 60-65. https://doi.org/10.6018/edumed.426421
  • REN, X. (2020). «Pandemic and lockdown: a territorial approach to COVID-19 in China, Italy and the United States». Eurasian Geography and Economics, 1-12. https://doi.org/10.1080/15387216.2020.1762103
  • RUIZ-FERNÁNDEZ, J. (2002). «Recursos didácticos en Geografía Física. Itinerario pedagógico sobre el paisaje natural del Oriente de Asturias». Espacio, Tiempo y Forma, Serie VI, Geografía, 15, 147-163.
  • RUIZ-FERNÁNDEZ, J.; DEL CARMEN FERNÁNDEZ MENÉNDEZ, S.; GARCÍA-HERNÁNDEZ, C. y MENÉNDEZ DUARTE, R. A. (2021). «El uso de recursos audiovisuales para compatibilizar docencia e investigación desde La Antártida». Lurralde: Investigación y Espacio, 44, 443-461.
  • SÁNCHEZ GONZÁLEZ, M. P. (2010). Técnicas docentes y sistemas de evaluación en Educación Superior. Madrid: Narcea Ediciones.
  • SÁNCHEZ OGALLAR, A. (1995). «El trabajo de campo y las excursiones». En: MORENO JIMÉNEZ, A. y MARRÓN GAITE, M. J. (eds.). Enseñar Geografía. De la teoría a la práctica. Madrid: Síntesis, 160-184.
  • SÁNCHEZ, C. y CASTELLANOS, A. (2013). «Las competencias profesionales del tutor virtual ante las tecnologías emergentes de la sociedad del conocimiento». EDUTEC. Revista Electrónica de Tecnología Educativa, 44, 1-15.
  • SOLANO, I. M. (2005). «La incorporación de la videoconferencia en una institución de tradición presencial». En: V Congreso Internacional Virtual de Educación. Universitat de les Illes Balears.
  • TANARRO GARCÍA, L. M.; PALACIOS ESTREMERA, D.; ANDRÉS DE PABLO, N. D.; ÚBEDA PALENQUE, J.; MARCOS GARCÍA-BLANCO, F. J. D.; FERNÁNDEZ FERNÁNDEZ, J. M.; OVACO GUAMAN, D. G. y GARCÍA CASTAÑO, J. (2020). «GEOFIELDTIG-Nuevas Tecnologías de la Información Geográfica aplicadas a la docencia en trabajos de campo». Proyectos de Innovación y Mejora de la Calidad Docente 2018 (Proyecto 87). Universidad Complutense de Madrid.
  • TEJEDOR, F. J. (2001). «La complejidad universitaria del rendimiento y la satisfacción». En: VILLAR, L. M. (dir.). La Universidad. Evaluación educativa e innovación curricular. Sevilla: Kronos, 3-40.
  • TOQUERO, C. M. (2020). «Challenges and Opportunities for Higher Education amid the COVID-19 Pandemic: The Philippine Context». Pedagogical Research, 5 (4), em0063. https://doi.org/10.29333/pr/7947
  • TORRES, G. A.; FRANCO, A.; GUTIÉRREZ, M. J. y SUÁREZ, A. (2017). «Metodología para el modelado de sistemas de realidad virtual para el aprendizaje en dispositivos móviles». Pistas Educativas, 39 (127), 518-534.
  • TULLA, A. (coord.) (2004). Libro blanco. Título de Grado en Geografía y Ordenación del territorio. Madrid: Agencia Nacional de Evaluación de la Calidad y Acreditación.
  • VV. AA. (2020). Propuesta de la Facultad de Filosofía y Letras para la docencia del primer cuatrimestre del curso 2020-2021. Oviedo: Universidad de Oviedo.
  • ZÁRATE MARTÍN, A. (1995). «Los medios audiovisuales en la enseñanza de la Geografía». En: MORENO JIMÉNEZ, A. y MARRÓN GAITE, M. J. (eds.). Enseñar Geografía. De la teoría a la práctica. Madrid: Síntesis, 239-275.
  • ZHANG, W.; WANG, Y.; YANG, L. y WANG, C. (2020). «Suspending Classes Without Stopping Learning: China’s Education Emergency Management Policy in the COVID-19 Outbreak». Journal of Risk and Financial Management, 13 (3), 55. https://doi.org/10.3390/jrfm13030055