Diseño de una situación de aprendizaje para 1º de bachiller basada en el diseño, puesta en práctica y valoración de un plan de autoentrenamiento.

  1. Fernández Álvarez, Luis Enrique 1
  2. Carriedo Cayón, Alejandro 2
  3. González González de Mesa, Carmen 2
  1. 1 I.E.S. David Vázquez Martínez (Pola de Laviana. Asturias. España)
  2. 2 Universidad de Oviedo (Asturias. España)
Journal:
EmásF: revista digital de educación física

ISSN: 1989-8304

Year of publication: 2023

Issue: 80

Pages: 61-76

Type: Article

More publications in: EmásF: revista digital de educación física

Abstract

Before the new educational law, Organic Law 3/2020, of December 29, which modifies the Organic Law 2/2006, of May 3 of Education (LOMLOE), an important part of the teaching staff needs practical examples of application of the novelties that it proposes. The main one is the development of learning situations that respond to the competency approach. In this proposal we propose the planning, implementation and evaluation of a self-training program as a common thread that allows working on the curricular elements of the 1st high school of Physical Education. The curricular references of another subject, Applied Anatomy, are also indicated to leave open the possibility of an interdisciplinary work as the Law itself suggests.

Bibliographic References

  • Brousseau, G. Theory of didactical situations in mathematics: Didactique des mathématiques, 1970–1990. 2006; vol.19. Springer Science & Business Media.
  • Carriedo, A., Fernández Río, J., Méndez Giménez, A., Cecchini, J. A. Test de condición física: Modelo tradicional versus modelo de educación deportiva. Revista Internacional de Medicina y Ciencias de la Actividad Física y del Deporte, 2022; 22(86):269-284.
  • Cyrulies, E., Schamne, M. El aprendizaje basado en proyectos: Una capacitación docente vinculante. Páginas de Educación, 2021; 14(1):1-25.
  • Elizondo, C. Diseño universal para el aprendizaje y neuroeducación: Una perspectiva desde la ciencia de la mente, cerebro y educación. Journal of neuroeducation= revista de neuroeducación= revista de neuroeducació, 2022; 3(1):99-108.
  • García, J. G. El constructivismo en la educación y el aporte de la teoría sociocultural de Vygotsky para comprender la construcción del conocimiento en el ser humano. Dilemas Contemporáneos: Educación, Política y Valores, 2020; 7(2):1-21
  • López, L. F. Á., Rojas, A. L. D., Llano, M. E., Ocampo, N. A. L. Práctica pedagógica y motivación desde el aprendizaje situado. Tesis Psicológica, 2021; 16(1):178-201.
  • Pérez Pueyo, Á., Alcalá, D. H., Berrocal, O. C., Bernardino, C. H., Álvarez, I. H. Análisis y reflexión sobre el nuevo currículo de educación física. Revista Española de Educación Física y Deportes, 2022; 463(3):41-58.
  • Pereyra, E. Influencia de la motivación en la actividad física, el deporte y la salud. Revista Científica Arbitrada de la Fundación Mente Clara, 2020; 5(200).
  • Siedentop, D. Sport education: Quality PE through positive sport experiences. 1994, Human Kinetics.