Errores del alumnado de Educación Secundaria al manejar y resolver sistemas de dos ecuaciones lineales con dos incógnitas

  1. Laura Muñiz-Rodríguez 1
  2. Luis J. Rodríguez-Muñiz 1
  3. Alba Abella Rodríguez
  1. 1 Universidad de Oviedo
    info

    Universidad de Oviedo

    Oviedo, España

    ROR https://ror.org/006gksa02

Zeitschrift:
Epsilon: Revista de la Sociedad Andaluza de Educación Matemática "Thales"

ISSN: 1131-9321 2340-714X

Datum der Publikation: 2022

Nummer: 111

Seiten: 7-28

Art: Artikel

Andere Publikationen in: Epsilon: Revista de la Sociedad Andaluza de Educación Matemática "Thales"

Zusammenfassung

Second-year secondary education (13-14 years old) students’ errors while handling and solving systems of two linear equations with two unknowns are analyzed and their possible causes are discussed. Three types of errors are identified: those derived from an incorrect use of both mathematical and verbal language, technical errors, and those derived from incorrect applications of definitions, properties, and theorems. Some of them are similar to those identified for linear equations, but two new types of mistakes are detected, that are typical from systems of two linear equations with two unknowns: the incorrect interpretation of the concept of solution of a system (both graphic and algebraic), and the impossibility of identifying the arithmetic meaning of the solving method by reduction. Finally, suggestions for classroom practice are provided, oriented to minimize the presence of the most frequent errors.

Bibliographische Referenzen

  • Arellano, F., y Oktaç, A. (2009). Algunas dificultades que presentan los estudiantes al asociar ecuaciones lineales con su representación gráfica. Acta Latinoamericana de Matemática Educativa, 22, 357-365.
  • Blanco, L.J., Cárdenas, J.A., y Caballero, A. (2015). La resolución de problemas de Matemáticas en la formación inicial de profesores de Primaria. Universidad de Extremadura.
  • Bozzalla, A.E., y García, S.A. (2014). Análisis gráfico como puerta de entrada hacia el aprendizaje de sistemas de ecuaciones lineales de 2x2. Acta Latinoamericana de Matemática Educativa, 27, 1031-1039.
  • Campos, S., y Parraguez, M. (2019). Entendendo sistemas de equaçoes lineares: um estudo de caso no contexto da escola no Chile. Educaçao Matemática. Pesquisa, 21(3), 347-368. https://doi.org/10.23925/1983-3156.2019vol21i3p347-368
  • Cañadas, M. C., Molina, M., y Del Río, A. (2018). Meanings given to algebraic symbolism in problem-posing. Educational Studies in Mathematics, 98(1), 19-37. https://doi. org/10.1007/s10649-017-9797-9
  • Castro, E. (2012). Dificultades en el aprendizaje del álgebra escolar. En A. Estepa, Á. Contreras, J. Deulofeu, M. C. Penalva, F. J. García, y L. Ordoñez (Eds.), Investigación en Educación Matemática XVI (pp. 75 - 94). SEIEM.
  • Duval, R. (1999). Representation, visual and visualization: Cognitive functions in mathematical thinking. Basic issues for learning. En F. Hitt, y M. Santos (Eds.), Proceedings of the 21st annual meeting of the North American Chapter of the International Group for the Psychology of Mathematic Education (Vol. 1, pp. 3-26). ERIC Clearinghouse for Science, Mathematics and Environmental Education.
  • Egodawatte, G. (2011). Secondary school students’ misconceptions in Algebra (Tesis Doctoral no publicada). University of Toronto. Engler, A., Vrancken, S., Müller, D., y Cadoche, L. (2001). Propuesta didáctica para estudiar sistemas de ecuaciones lineales. Sondeo de opiniones. Educación Matemática, 13(2), 127-139.
  • Filloy, E., Rojano, T., y Solares, A. (2003). Two meanings of the ‘equal’ sign and senses of and substitution methods. En N.A. Pateman, B. Dougherty, y J. Zilliox (Eds.), Proceedings of the 27th Conference of the International Group for the Psychology of Mathematics Education, vol. 4 (pp. 223-229). University of Hawaii.
  • Filloy, E., Rojano, T., y Solares, A. (2010). Problems Dealing with Unknown Quantities and Two Different Levels of Representing Unknowns. Journal for Research in Mathematics Education, 41(1), 52- 80. https://doi.org/10.5951/jresematheduc.41.1.0052
  • García Suárez, J. (2018). Determinación de fuentes de errores algebraicos a partir del empleo de técnicas de extrapolación algebraica. Matemáticas, Educación y Sociedad, 1(3), 1-14.
  • García, P.T., Díaz, J.L., y Vargas, J.R. (2016). El uso de manipulables para propiciar la comprensión del significado de ecuaciones lineales en la escuela secundaria. EPISTEMUS, 10(20), 55-61. https://doi.org/10.36790/epistemus.v10i20.23
  • Gasco-Txabarri, J. (2017). La resolución de problemas aritmético - algebraicos y las estrategias de aprendizaje en matemáticas. Un estudio en educación secundaria obligatoria (ESO). Revista Latinoamericana de Investigación en Matemática Educativa, RELIME, 20(2), 167-192. https://doi.org/10.12802/relime.17.2022
  • González-García, A., Muñiz-Rodríguez, L., y Rodríguez-Muñiz, L. J. (2018). Un estudio exploratorio sobre los errores y las dificultades del alumnado de Bachillerato respecto al concepto de derivada. Aula abierta, 47(4), 449-462. https://doi.org/10.17811/ rifie.47.4.2018.449-462
  • Götte, M., y Mantica, A. M. (2021). Categorización de errores en geometría 3D en estudiantes de nivel superior. Epsilon, 108, 47-44.
  • Hariati, A., y Septiadi, D. D. (2019). Analysis of students’ mistakes in solving system of linear equation in three variables: A case on HOTS problems. International Journal on Teaching and Learning Mathematics, 2(1), 29-38. https://doi.org/10.18860/ijtlm.v2i1.7616
  • Hohenwarter, M., y Jones, K. (2007). Ways of linking geometry and algebra, the case of Geogebra. Proceedings of the British Society for Research into Learning Mathematics, 27(3), 126-131.
  • Kieran, C. (1989). The early learning of algebra: A structural perspective. Erlbaum.
  • Kieran, C. (1996). The changing face of school algebra. En C. Alsina, J.M. Álvarez, B. Hodgs Laborde, y A. Pérez (Eds.), Eighth International Congress on Mathematical Education: Sel lectures (pp. 271-290). SAEM Thales.
  • Kieran, C. (2006). Research on the learning and teaching of algebra. En A. Gutiérrez, y P. Boero (Eds.), Handbook of research on the Psychology of Mathematics Education: Past, present and future (pp. 11-49). Sens. https://doi.org/10.1163/9789087901127_003
  • Kilpatrick, J., Rico, L., y Gómez, P. (1998). Educación matemática. Errores y dificultades. Resolución de problemas. Evaluación. Historia. Universidad de Los Andes.
  • Koedinger, K.R., Alibali, M.W., y Nathan, M.J. (2008). Trade-offs between grounded and abstract representations: Evidence from algebra problem solving. Cognitive Science, 32(2), 366-397. https://doi.org/10.1080/03640210701863933
  • Lasa, A. (2016). Instrumentación del medio material GeoGebra e idoneidad didáctica en procesos de resolución de sistemas de ecuaciones (Tesis Doctoral no publicada). Universidad Pública de Navarra.
  • Molina, M., Rodríguez-Domingo, S., Cañadas, M.C., y Castro, E. (2017). Secondary school students’ errors in the translation of algebraic statements. International Journal of Science and Mathematics Education, 15(6), 1137-1156. http://dx.doi.org/10.1007/ s10763-016-9739-5
  • Movshovitz-Hadar, N., Zaslavsky, O., e Inbar, S. (1987). An empirical classification model for errors in high school mathematics. Journal for Research in Mathematics Education, 18(1), 3-14. http://dx.doi.org/10.2307/749532
  • National Council of Teachers of Mathematics (2000). Principles and standards for school mathematics. NCTM.
  • Oktaç, A., y Trigueros, M. (2010). ¿Cómo se aprenden los conceptos de álgebra lineal? Revista Latinoamericana de Investigación en Matemática Educativa, 13(4-II), 373-385.
  • Organización para la Cooperación y el Desarrollo Económicos (2017). Marco de Evaluación y de Análisis de PISA para el Desarrollo: Lectura, matemáticas y ciencias. OECD Publishing.
  • Panizza, M., Sadovsky, P., y Sessa, C. (1999). La ecuación lineal con dos variables: entre la unicidad y el infinito. Enseñanza de las Ciencias, 17(3), 453-61.
  • Pecharromán Gómez, C., Arce Sánchez, M. y Conejo Garrote, L. (2019). Estrategias y errores de conversión entre representaciones de intervalos de la recta real. Enseñanza de las Ciencias, 37(3), 169-187. https://doi.org/10.5565/rev/ensciencias.2602
  • Pérez, E.G., y Vargas, V. (2019). Secuencia didáctica para el aprendizaje de sistemas de ecuaciones lineales con GeoGebra. Revista electrónica AMIUTEM, VII (2), 88-97.
  • Pérez, M., Diego, J.M., Polo, I., y González, M. J. (2019). Causas de los errores en la resolución de ecuaciones lineales con una incógnita. PNA. Revista de Investigación en Didáctica de la Matemática, 13(2), 84-103. https://doi.org/10.30827/pna.v13i2.7613
  • Proulx, J., Beisiegel, M., Miranda, H., y Simmt, E. (2009). Rethinking the teaching of systems of equations. The Mathematics Teacher, 102(7), 526-535.
  • Radatz, H. (1979). Error analysis in mathematics education. Journal for Research in Mathematics Education, 10(3), 163-172. https://doi.org/10.2307/748804
  • Ramírez, M.P., Oktaç, A., y García, C. (2005). Dificultades que presentan los estudiantes en los modos geométrico y analítico de sistemas de ecuaciones lineales. Acta Latinoamericana de Matemática Educativa, 19, 413-418.
  • Rico, L. (1992). Investigaciones sobre errores de aprendizaje en educación matemática. Universidad de Granada.
  • Rodríguez Jara, M.A., Mena Lorca, A., Mena Lorca, J., Vásquez Saldias, P., y Del Valle
  • Leo, M. E. (2019). Construcción cognitiva del conjunto solución de un sistema de ecuaciones lineales con dos incógnitas. Enseñanza de las Ciencias, 37(1), 71-92. https://doi. org/10.5565/rev/ensciencias.2194
  • Rodríguez-Muñiz, L. J., y Candás, P. (2017). Análisis de los errores cometidos al resolver un límite en exámenes de PAU. En Libro de Actas VIII CIBEM, Vol. 4 (pp. 309–317). FESPM.
  • Rojano, T. (2010). Modelación concreta en álgebra. Balanza virtual, ecuaciones y sistemas matemáticos de signos. Números. Revista de Didáctica de las Matemáticas, 75, 5-20.
  • Schoenfeld, A.H. (1992). Learning to think mathematically: Problem solving, metacognition, and sense-making in mathematics. En D. Grouws (Ed.), Handbook for Research on Mathematics Teaching and Learning (pp. 334-370). MacMillan. https://doi. org/10.1177/002205741619600202
  • Segura, S.M. (2004). Sistemas de ecuaciones lineales: una secuencia didáctica. Revista Latinoamericana de Investigación en Matemática Educativa, 7(1), 49-78.
  • Socas, M. (1997). Dificultades, obstáculos y errores en el aprendizaje de las matemáticas en la educación secundaria. En L. Rico (Ed.), La educación matemática en la enseñanza secundaria (pp. 125-154). Horsori.
  • Socas, M. (2007). Dificultades y errores en el aprendizaje de las matemáticas. Análisis desde el enfoque lógico semiótico. En M. Camacho, P. Flores y P. Bolea (Eds.), Investigación en Educación Matemática XI (pp. 19-52). SEIEM.
  • Soots, K.L., y Shafer, K.G. (2018). Engaging Students with Linear Functions and GeoGebra: An Action Research Study. North American GeoGebra Journal, 7(1), 53-70.
  • Van Reeuwijk, M. (2001). From informal to formal, progressive formalization: An example on solving systems of equations. En H. Chick, K. Stacey, J. Vincent, y J. Vincent (Eds.), The Future of the Teaching and Learning of Algebra, Proceedings of the 12th ICMI Study Conference (Vol. 2, 613-620). The University of Melbourne.
  • Wagner, S., y Parker, S. (1999). Advancing algebra. En B. Moses (Ed.), Algebraic Thinking, Grades K-12 (pp. 328-340), NCTM.
  • Widada, W., Herawaty, D., Rahman, M.H., Yustika, D., Gusvarini, P. y Anggoro, A. F. (2020). Overcoming the difficulty of understanding systems of linear equations through learning ethnomathematics. JPhCS, 1470(1), 012074. https://doi. org/10.1088/1742-6596/1470/1/012074
  • Zengin, Y., y Tatar, E. (2017). Integrating Dynamic Mathematics Software into Cooperative Learning Environments in Mathematics. Educational Technology & Society, 20(2), 74-88.