Identidad, fragmento, ficción y televisión. Una aproximación a las monstruosidades narrativas de "Daniela Astor y la caja negra"

  1. del Río Castañeda, Laro 1
  2. Benito Temprano, Claudia Sofía 2
  1. 1 Doctorando
  2. 2 Universidad Autónoma de Madrid
    info

    Universidad Autónoma de Madrid

    Madrid, España

    ROR https://ror.org/01cby8j38

Journal:
Siglo XXI, literatura y cultura españolas: revista de la Cátedra Miguel Delibes

ISSN: 1697-0659

Year of publication: 2021

Issue: 19

Pages: 177-193

Type: Article

DOI: 10.24197/SXXI.19.2021.177-193 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

More publications in: Siglo XXI, literatura y cultura españolas: revista de la Cátedra Miguel Delibes

Abstract

Daniela Astor y la caja negra is an exercise of historical fiction which aims to rebuild the feminine memory of the Spanish Transition. Reading this literary text allows us to picture the narrator, who is also the main character of the novel, by intertwining two fragmentary narratives. Catalina H. Griñán is the teller of a transcendent childhood remembrance, as well as the director of a documentary composed of a hectic succession of images and anecdotes about the Destape muses. This paper presents a theoretical reflection upon Marta Sanz’s text, taking as a departure concepts such as identity, fragment and memory and suggesting some interpretive keys.

Bibliographic References

  • Citas Arfuch, Leonor (2013), Memoria y autobiografía: exploración en los límites, Buenos Aires, Fondo de Cultura Económica.
  • Austin, John L. (1981), Cómo hacer cosas con palabras. Palabras y acciones, Barcelona, Paidós.
  • Barthes, Roland (2008), Mitologías, Buenos Aires, Siglo XXI.
  • Eco, Umberto (1985), Obra abierta, Barcelona, Planeta-Agostini.
  • Gómez Trueba, Teresa (2006), “El mundo hecho pedazos: multiplicidad en la novela y el cine contemporáneos», Anales de la Literatura Española Contemporánea, 31: 1, pp. 93-117.
  • Haraway, Donna (2019), “El Patriarcado del Osito Teddy: Taxidermia en el Jardín del Edén. Ciudad de Nueva York, 1908-1936”, en Las promesas de los monstruos. Ensayos sobre Ciencia, Naturaleza y Otros inadaptables, Barcelona, Holobionte, pp. 169-244.
  • Matas Pons, Àlex (2021), “El archivo visual y la memoria literaria de la Transición, dos instantáneas posfotográficas: Javier Cercas y Marta Sanz”, Hispanic Review, 89: 1, pp. 25-43.
  • Peón Íñiguez, Joaquín (2011), “Defensa de la narrativa fragmentaria”, en https://revistareplicante.com/defensa-de-la-narrativa-fragmentaria/ (fecha de consulta 02/02/2021).
  • Ricoeur, Paul (2006), Sí mismo como otro, México D. F. y Madrid, Siglo XXI editores.
  • Ricoeur, Paul (2009), “La identidad narrativa”, en María Stoopen Galán (coord.), Sujeto y relato, México D. F., UNAM, pp. 339-355.
  • Ros Ferrer, Violeta (2020), “Daniela Astor y la caja negra (Marta Sanz, 2013) y el relato del feminismo”, en La memoria de los otros, Madrid, Iberoamericana/Vervuert, pp. 227-248.
  • Ruffinelli, Jorge (2010), “Yo es/soy ‘el otro’: Variantes del documental subjetivo o personal”, Acta Sociológica, 53, pp. 59-81.
  • Sanz, Marta (2013), Daniela Astor y la caja negra, Barcelona, Anagrama.
  • Sanz, Marta (2016), Éramos mujeres jóvenes. Un relato sentimental de la Transición española, Sevilla, Fundación José Manuel Lara, 2016.
  • Sanz, Marta (2019a [2014]), No tan incendiario. Textos políticos que salen del cenáculo, Cáceres, Periférica.
  • Sanz, Marta (2019b [2018]), Monstruas y centauras. Nuevos lenguajes del feminismo, Barcelona, Anagrama.
  • Sanz, Marta (2020), “Ética y literatura”, en Javier García Rodríguez (ed.), Intersecciones. Relaciones de la Literatura y la Teoría, Oviedo, Servicio de Publicaciones de la Universidad de Oviedo, pp. 69-80.
  • Sklovski, Victor (1973), La disimilitud de lo similar. Los orígenes del formalismo, Madrid, Alberto Corazón.
  • Somolinos Molina, Cristina (2017), “«Lo personal es político». Patrones de la construcción de género en la Transición española. Daniela Astor y la caja negra, de Marta Sanz”, Philobiblion: Revista de Literaturas Hispánicas, 2, s. p., en https://revistas.uam.es/philobiblion/article/view/7859 (fecha de consulta 07/06/2021).
  • Souroujon, Gaston (2011), “Reflexiones en torno a la relación entre memoria, identidad e imaginación”, Andamios, 8: 17, pp. 233-257.
  • Touton, Isabelle (2013), “Destape del destape: deconstrucción de un poder modelador en la novela Daniela Astor y la caja negra (2013) de Marta Sanz”, en VV. AA., Imagen y verdad en el mundo hispánico. Construcción/deconstrucción/reconstrucción, Villeurbane, Orbis Tertius, pp. 261-286.
  • Vara Ferrero (2018), Natalia, “Reformulando el sujeto, los géneros literarios y el compromiso con la historia: la escritura del yo en la obra de Marta Sanz”, Olivar, 18: 27, s. p.