Miradas divinasElementos de resistencia a la colonización de la península ibérica en las expresiones religiosas afroecuatoriana y afrobrasileña

  1. Syntia Alves 1
  2. Rocío Pérez Gañán 2
  1. 1 Centro Universitário Belas Artes de São Paulo
    info

    Centro Universitário Belas Artes de São Paulo

    São Paulo, Brasil

    ROR https://ror.org/02hm6zw53

  2. 2 Universidad de Cuenca
    info

    Universidad de Cuenca

    Cuenca, Ecuador

    ROR https://ror.org/04r23zn56

Revista:
Diálogo andino

ISSN: 0716-2278 0719-2681

Ano de publicación: 2016

Número: 49

Páxinas: 81-89

Tipo: Artigo

DOI: 10.4067/S0719-26812016000100010 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openAcceso aberto editor

Outras publicacións en: Diálogo andino

Resumo

Evidence of African origin in the people of Esmeraldas can be found in their religious expressions. Throughout history these ele-ments, possessors of a specific identity, have been the very spaces of resistance to the cultural imposition of colonization. While the majority of the Afro-Ecuadoria population is Catholic, it is possible to find within its religiosity the components of resistance which have remained active, and which are in some respects similar to the expressions found in Brazil, constituting a symbolic cartography of spaces appropriated in daily life -"undisciplined" daily spaces-, hidden from the lances of "civilization". In this context, this article'spurpose is topresentfield research carried out in Esemeraldas (Ecuador) and Sao Paulo (Brasil) in search of common aspects of Afro-American religiosity. The article is a comparative study of two specific forms, namely, the arrullos of Ecuador and the Brazilian candomblé.

Referencias bibliográficas

  • Adriano, L. (2007). Afroecuatorianos. Revista Pacificará. 60.
  • Augé, M. (2012). Futuro. Adriana Hidalgo. Buenos Aires.
  • Balandier, G.,Delgado Ruiz, . (1994). El Poder en Escenas: áe la Representación áel Poder, al Poder áe la Representación. Paidós. Barcelona.
  • Bonfil, G. (1991). La teoría del control cultural en el estudio de procesos étnicos. Estudios sobre las Culturas Contemporáneas. 165-204
  • (2002). Historia del Negro del Ecuador. IFA. Quito.
  • Domingues, P. (2007). Movimento negro brasileiro: alguns apontamentos históricos. Tempo. 100-122
  • Fanon, F,Abad, . (1973). Piel Negra Máscaras Blancas. Abraxas. Buenos Aires.
  • García de Polit, R. (1992). El Negro en la Historia. Centro Cultural Afroecuatoriano. Quito.
  • Herbst, M. (2003). El concepto de identidad iberoamericana como elemento posibilitador del discurso indigenista.
  • Hernández, J.L. (2008). La santeríay el candomblé: dos universos semejantes. Encuentro. 4849.
  • Martí, . (1996). El folklorismo: Uso y abuso de la tradición. Ronsel S.L. Barcelona.
  • Marcus, G. (1995). Ethnography in/of the World System: The Emergente of Multi-sited Ethnography. Annual Anthropological Review. 24. 96-117
  • Maués, M.A.. (1991). Da 'branca senhora' ao 'negro herói': a trajetória de um discurso racial. Estudos Afro-Asiáticos. 21. 119-130
  • Montaño, J.E. (2002). Al ritmo de Marimba. Terra Incógnita. 17.
  • Pireto Castillo, . (1994). La vida Cotidiana. Silva. Quito.
  • Pireto Castillo, D. (1990). El autodiagnóstico comunitario. Quipus. Quito.
  • Prandi, R. (2000). De africano a afro-brasileiro: etnia, identidade, religiao. Revista USP. 46. 52-65
  • Prandi, R. (1991). Os Candomblés de Sao Paulo: a Velha Magia na Metrópole Nova. Hucitec e Edusp. Sao Paulo.
  • Ritter, . (2010). Hibridez, raza y la marimba esmeraldeña: repensando las fusiones musicales en el pacífico negro ecuatoriano. Ensayos. Historia y teoría del arte. 18. 98-121
  • Rivera Cusicanqui, S. (2010). Ch'ixinakax utxiwa: una reflexión sobre prácticas y discursos descolonizadores. Tinta Limón. Buenos Aires.
  • Zahan, D. (1980). Espiritualidad y Pensamientos Africanos. Ediciones Cristiandad. Madrid.