La asignatura de música como creadora de una dimensión espaciotemporal más igualitaria e interdisciplinar.

  1. Solís Marquínez, Ana Toya 1
  1. 1 Universidad de Oviedo
    info

    Universidad de Oviedo

    Oviedo, España

    ROR https://ror.org/006gksa02

Journal:
Dedica. Revista de Educação e Humanidades

ISSN: 2182-018X 2182-0171

Year of publication: 2018

Issue: 13

Pages: 25-41

Type: Article

More publications in: Dedica. Revista de Educação e Humanidades

Abstract

This paper is a reflection prior to the creation of a didactic proposal on the subject of music addressed to the 1st and 2nd grades of Compulsory Secondary Education. As a researcher, musicologist and secondary teacher, it is important to meditate about the methodological strategies we use. High Schools are disciplinary devices that organizes time and space in a functional and hierarchical way, under what is understood as “effective” (Foucault). In music teaching we find limitations that come from the use of History and the traditional grammar of Western Music as an exclusive reference, excluding the various significant contexts of a heterogeneous student public. Some official documents and the daily life in the 2nd grade of a public Secondary School are analyzed to deconstruct the normative habitat and offer an example of an interdisciplinarity proposal, through which students and teachers will be able to meditate about concepts such as interculturality, integration or inclusion.

Bibliographic References

  • Baños Gil, I. (2010). El Efecto Pygmalion en el aula. Innovación y Experiencias Educativas, (28), 1-9. Disponible en www.csi-csif.es/andalucia/modules/mod_ense/revista/pdf/Numero_28/INMACULADA_BANOS_GIL_01.pdf
  • Bohlman, P. (2013). Music inside out: sounding public religion in a post-secular Europe. En Georgina Born (Ed.), Music, sound and space. Transformations of public and private experience (pp. 205-223). Cambridge: Cambridge University Press.
  • Cook, N. (2013). Classical music and the politics of space. En Georgina Born (Ed.), Music, sound and space. Transformations of public and private experience (pp. 224-238). Cambridge: Cambridge University Press.
  • Davis, A. (2016). Autobiografía. Madrid: Capital Swing Editorial.
  • Devís, J., Fuentes, J. y Sparkes, A. (2005). ¿Qué permanece oculto del currículum oculto? Las identidades de género y de sexualidad en la educación física. Revista Iberoamericana de Educación, (39), 73-90. Disponible en www.bvsde.paho.org/bvsacd/cd56/rie39a03.pdf
  • Decreto 74/2007, de 14 de junio, por el que se regula la ordenación y establece el currículo de la Educación secundaria obligatoria en el Principado de Asturias. Boletín Oficial del Principado de Asturias, 162, de 12 de julio de 2007.
  • Foucault, M. (1982). Vigilar y castigar. Nacimiento de la prisión. Madrid: Siglo XXXI Editores.
  • García Calvo, A. (2013). Mentiras principales. Zamora: Lucina.
  • Hopper, L (dir.). (2013). When Björk Met Attenborough. Reino Unido: Channel 4. Disponible en: www.dailymotion.com/video/x1t1j7y
  • Hidalgo Hernández, V. (2005). Cultura, multiculturalidad, interculturalidad y transculturalidad. Revista de Ciencia de la Educació, (338), 75-85.
  • Lomas, Á. (1994). ¿Qué músicas? La enseñanza musical en la Educación Secundaria. Signos. Teoría y práctica de la educación, (12), 54-63. Disponible en: http://www.quadernsdigitals.net/index.php?accionMenu=hemeroteca.VisualizaArticuloIU.visualiza&articulo_id=587
  • Programa de Atención a la Diversidad –PAD, IES xxx, 2014-15.
  • Programación Didáctica de Música, IES xxx, 2014-15.
  • Programación General Anual, IES xxx, 2014-15.
  • Proyecto Educativo del Centro, IES xxx (2010-11, Datos actualizados a 2014-15).
  • Real Decreto 1105/2014, de 26 de diciembre, por el que se establece el currículo básico de la Educación Secundaria Obligatoria y del Bachillerato. Boletín Oficial del Estado, 3, de 3 de enero de 2015. Disponible en https://boe.es/buscar/pdf/2015/BOE-A-2015-37-consolidado.pdf
  • Ramos, P. (2003). Feminismo y música. Introducción crítica. Madrid: Narcea Ediciones.
  • Real Decreto 1631/2006, de 29 de diciembre, por el que se establecen las enseñanzas mínimas correspondientes a la Educación Secundaria Obligatoria. Boletín Oficial del Estado, 5, de 5 de enero de 2007. Disponible en: www.boe.es/diario_boe/txt.php?id=BOE-A-2007-238
  • Rotger, J. M. (1995). Ideología y Educación. Signos. Teoría y prácticade la educación, (15), 4-27. Disponible en: www.quadernsdigitals.net/index.php?accionMenu=hemeroteca.VisualizaArticuloIU.visualiza&articulo_id=642
  • Sánchez Ferlosio. R. (17 de junio de 2000). Borriquitos con chándal. ABC Cultural, 7-13.
  • Santos Guerra, M. Á. (1996). Currículum oculto y construcción del género en la escuela. Kikirikí, (42/43), 14-27.
  • Stake, R. E. (1998). Investigación con estudio de casos. Madrid: Morata.
  • Torres, C. A. (2004). Educación, poder y biografía. Diálogos con educadores críticos. México D.F.: Siglo XXI Editores.
  • Torresi, G. (23 de febrero de 2017). Laura Viñuela: La música pop reproduce mensajes tanto o más machistas que el reggaeton. La Vanguardia. Disponible en: www.lavanguardia.com/cultura/20170223/4277775039/sabina-machista-laura-vinuela-musicologa.html