Creencias sobre poesía en el alumnado de 1º y 4º del Grado de Maestro en Educación Infantil

  1. Neira Piñeiro, María del Rosario 2
  2. Martín-Macho Harrison, Ana 1
  1. 1 Universidad de Castilla-La Mancha
    info

    Universidad de Castilla-La Mancha

    Ciudad Real, España

    ROR https://ror.org/05r78ng12

  2. 2 Universidad de Oviedo
    info

    Universidad de Oviedo

    Oviedo, España

    ROR https://ror.org/006gksa02

Journal:
Didáctica. Lengua y literatura

ISSN: 1130-0531 1988-2548

Year of publication: 2022

Issue: 34

Pages: 59-70

Type: Article

DOI: 10.5209/DILL.81348 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen access editor

More publications in: Didáctica. Lengua y literatura

Abstract

In order to find out the beliefs that the students in the Degree in Early Childhood Education hold about poetry and its didactics, a qualitative-quantitative questionnaire was applied to 144 1st-year and 83 4th-year students from the universities of Oviedo and Castilla-La Mancha (Spain), on their conception of poetry, their beliefs about teaching it and their perception of their training. They all prioritize the emotional dimension of poetry and highlight the importance of a good oral transmission, but 1st-year students show prejudices regarding the difficulty of poetry, tend to instrumentalize poetic texts and do not know how to provide infant pupils with them. The 4th-year students are more aware of the aesthetic qualities of the poem and reveal some training in the didactics of poetry, although they claim to have an insufficient knowledge of works and text-selection criteria. It is concluded that the degree has both provided an acquaintance with the teaching of poetry and modified certain beliefs, although some training deficiencies and demands persist.

Bibliographic References

  • Allué-Villanueva, Consuelo (2014). Experiencias en Didáctica de la Literatura para el desarrollo de la competencia literaria: un recital de poesía en el grado de Maestro en Primaria. Huarte de San Juan, 14, 159-186. Https://academica-e.unavarra.es/handle/2454/16454.
  • Álvarez-Álvarez, Carmen y Diego-Mantecón, José Manuel (2019). ¿Cómo describen, analizan y valoran los futuros maestros su formación Lectora? Revista Complutense de Educación, 30(4), 1083-1096. Https://doi.org/10.5209/rced.60082.
  • Álvarez-Álvarez, Carmen y Pascual-Díez, Julián (2020). Formación inicial de maestros en promoción de la lectura y la literatura en España desde la perspectiva del profesorado universitario. Revista Iberoamericana de Educación Superior, 11(30), 57-75. Https://doi.org/10.22201/iisue.20072872e.2020.30.588.
  • Andricaín, Sergio y Orlando Rodríguez, Antonio (2016). Escuela y poesía ¿Y qué hago con el poema? Universidad de Castilla-La Mancha.
  • Applegate, Anthony J. y DeKonty Applegate, Mary (2004). The Peter Effect: Reading habits and attitudes of preservice teachers. The Reading Teacher, 57(6), 554-563.
  • Ballesteros, Cristina y Palou, Juli (2005). Las creencias del profesorado y la enseñanza de la lengua oral. En Montserrat Vilà (coord.). El discurso oral formal (pp. 101-116). Barcelona: Graó.
  • Bordons, Glòria; Ferrer, Júlia; Naranjo, Maria y Rins, Sílvia (2002). El reto de leer poesía. En María del Carmen Hoyos, Rosario Gómez, Mercedes Molina, Brigitte Urbano y Javier Villoria (eds.). El reto de la lectura en el siglo XXI (pp. 243-253). Granada: Grupo Editorial Universitario.
  • Bozu, Zoia (2017). La formación inicial de maestros y maestras a debate: ¿Qué nos dicen sus protagonistas? Profesorado, 21(1), 143-163. Https://recyt.fecyt.es/index.php/profesorado/article/view/58056.
  • Caena, Francesca (2014). Initial teacher education in Europe: An overview of policy issues. European Commission.
  • Cerrillo, Pedro (2007). Literatura infantil y juvenil y educación literaria. Octaedro.
  • Cerrillo, Pedro y Luis Luján, Ángel (2010). Poesía y educación poética. Universidad de Castilla-La Mancha.
  • Colomer, Teresa (2005). Andar entre libros. La lectura literaria en la escuela. México: Fondo de Cultura Económica.
  • Colomer, Teresa y Duran, Teresa (2007). La literatura en la etapa de educación infantil. En Montserrat Bigas y Montserrat Correig (coords.). Didáctica de la lengua en la educación infantil (pp. 213-249). Madrid: Síntesis.
  • Colomer, Teresa y Munita, Felipe (2013). La experiencia lectora de los alumnos de Magisterio: nuevos desafíos para la formación docente. Lenguaje y Textos, 8, 37-44.
  • Cremin, Teresa; Bearne, Eve; Mottram, Marilyn y Goodwin, Prue (2008). Primary teachers as readers. English in Education, 42(1), 8-23. Https://doi.org/10.1111/j.1754-8845.2007.00001.x.
  • Dahlbäck, Katharina; Lyngfelt, Anna y Bengtsdotter Katz, Viktoria (2018). Views of poetry as a competence expressed by students in teacher education, Theoria et Storia Scientiarum, 15, 101-119. Https://doi.org/10.12775/ths.2018.007.
  • Díaz-Armas, Jesús (2008). Lectura literaria y formación inicial: creencias del profesorado en formación sobre el texto y su lector. En Antonio Mendoza (coord.). Textos entre textos: las conexiones textuales en la formación del lector (pp. 177-190). Barcelona: Horsori.
  • Díaz-Plaja, Ana y Prats, Margarida (2013). Recordar, aprender, practicar: qué sabe y qué debe saber un futuro maestro. Lenguaje y Textos, 38, 19-28.
  • Duszynski, Manuelle (2006). L'identité de lecteur chez les professeurs des écoles en formation initiale, Carrefours de l'éducation, 21, 17-29. Https://doi.org/10.3917/cdle.021.0017.
  • Fuster, Paloma y Molina, Mercedes (2016). ¿Aprender literatura infantil? En Antonio Díez Mediavilla, Vicent Brotons Rico, Dari Escandell Maestre, José Rovira Collado (eds.). Aprendizajes plurilingües y literarios. Nuevos enfoques didácticos (pp. 675-686). Alicante: Servicio de Publicaciones Universidad de Alicante.
  • Granado, Cristina (2014). El docente como lector: estudio de los hábitos lectores de futuros docentes. Cultura y Educación, 26(1), 44-70. Https://doi.org/10.1080/11356405.2014.908666.
  • Granado, Cristina y Puig, María (2015). La identidad lectora de los maestros en formación como componente de su identidad docente. Un estudio de sus autobiografías como lectores. Ocnos, 13, 43-63. Https://doi.org/10.18239/ocnos_2015.13.03.
  • Hughes, Janette y Dymoke, Sue (2011). ‘Wiki-Ed Poetry’: Transforming Preservice Teachers’ Preconceptions about Poetry and Poetry Teaching. Journal of Adolescent & Adult Literacy, 55(1), 46-56. Https://doi.org/10.1598/JAAL.55.1.5.
  • Martín-Macho, Ana y Neira-Piñeiro, María Rosario (2020). Formación de los futuros maestros de educación infantil en poesía y su didáctica. El caso de dos universidades españolas. Lenguaje y textos, 52, 85-99. Https://doi.org/10.4995/lyt.2020.14441.
  • Morón, Eva (2016). ¿Maestros y poesía? Reflexiones en torno a la formación poética de los estudiantes de magisterio. En Antonio Díez Mediavilla, Vicent Brotons Rico, Dari Escandell Maestre, José Rovira Collado (eds.). Aprendizajes plurilingües y literarios. Nuevos enfoques didácticos (pp. 736-740). Alicante: Servicio de Publicaciones Universidad de Alicante.
  • Munita, Felipe (2014). Trayectorias de lectura del profesorado en formación. Cultura y Educación, 26(3), 448-475. Https://doi.org/10.1080/11356405.2014.965449.
  • Munita, Felipe (2018). ‘Para mí todos eran cuentos’: incidencia de la formación docente en las creencias y saberes sobre literatura infantil y juvenil. Catalejos. Revista sobre lectura, formación de lectores y literatura para niños, 3(6), 102-125. Https://fh.mdp.edu.ar/revistas/index.php/catalejos/article/view/2507/2773.
  • Prats, Margarida (2016). Los primeros pasos de la educación literaria. En Montserrat Fons y Juli Palou (coords.). Didáctica de la lengua y la literatura en educación infantil (pp. 53-64). Madrid: Síntesis.
  • Sanjuán-Álvarez, Marta (2013). Aprender literatura en la escuela: una investigación etnográfica. Lenguaje y Textos, 38, 179-188
  • Silva-Díaz, María Cecilia (2000a). La formación de los maestros en literatura infantil: un estudio diagnóstico (parte I). Cuatrogatos, 5. Http://cuatrogatos.org/show.php?item=664.
  • Silva-Díaz, María Cecilia (2000b). La formación de los maestros en literatura infantil: un estudio diagnóstico (parte II), Cuatrogatos, 6. Https://www.cuatrogatos.org/docs/articulos/articulos_665.pdf.
  • Tabernero, Rosa. (2013). El lector literario en los grados de Maestro: deconstruir para construir. Lenguaje y Textos, 38, 47-56.
  • Tatto, Maria Teresa y Bryan Coupland, Daniel (2003). Teacher Education and Teachers’ Beliefs. En James Raths y Amy C. McAninch (eds.). Teacher Beliefs and Classroom Performance: the Impact of Teacher Education (pp. 123-182). Greenwich: Information Age Publishing.
  • Timothy, Alexander Essien y Obiekezie, Eucharia (2019). Fear of poetry among preservice teachers in Nigeria. Heliyon, 5, 1-6. Https://doi.org/10.1016/j.heliyon.2019.e03010.
  • Vera, Sergio (2017). Reading motivation and reading habits of future teachers, Investigaciones sobre Lectura, 7, 85-96. Https://www.comprensionlectora.es/revistaisl/index.php/revistaISL/article/view/182.
  • Zaldívar Sansuán, Raquel (2017). Las actitudes de los adolescentes hacia la poesía, su didáctica y la educación emocional en la ESO. Didáctica. Lengua y Literatura, 29, 259-277. Http://dx.doi.org/10.5209/DIDA.57142.