Análisis del conocimiento de estudiantes para maestro o maestra en la elaboración de vídeos educativosuna experiencia didáctica

  1. Luis J. Rodríguez-Muñiz 1
  2. Marlén Alonso-Castaño 1
  3. Laura Muñiz-Rodríiguez 1
  1. 1 Universidad de Oviedo
    info

    Universidad de Oviedo

    Oviedo, España

    ROR https://ror.org/006gksa02

Aldizkaria:
Magister: Revista miscelánea de investigación

ISSN: 0212-6796

Argitalpen urtea: 2021

Zenbakien izenburua: "Educación Sexual"

Alea: 33

Zenbakia: 1

Orrialdeak: 75-84

Mota: Artikulua

Beste argitalpen batzuk: Magister: Revista miscelánea de investigación

Laburpena

Educational videos are proving to be a didactic resource with a remarkable potential to improve learning. Therefore, the implementation of strategies that allow future teach-ers to elaborate quality educational videos should be present in initial training programs. For its elaboration, teachers must mobilize their specialized knowledge, whose suitabili-ty highly influences the educational quality of the video. This work presents a formative task based on the elaboration by student teachers of an educational video on statistics, probability or problem solving aimed at primary school students. Based on this experi-ence, two research goals are proposed: to assess the designed educational videos using a rubric, and to analyze the interest of the formative task for the professional future of the student teachers through an online questionnaire. The results showed, on the one hand, a high representation of expository methods and deductive explanations, often accom-panied by examples or contextualized situations. On the other hand, the student teach-ers showed a high interest in the task given its usefulness in terms of its applicability in their future teaching practice.

Erreferentzia bibliografikoak

  • Arteaga, P., Gea, M.M., y Batanero, C. (2017). La componente mediacional del conocimiento didáctico-matemático de futuros profesores sobre Estadística: un estudio de evaluación exploratorio. Educação Matemática Debate, 1(1), 54-75. http://dx.doi.org/10.24116/emd25266136v1n12017a03
  • Awidi, I.T., y Paynter, M. (2019). The impact of a flipped classroom approach on student learning experience. Computers & Education, 128, 269-283. https://doi.org/10.1016/j.compedu.2018.09.013
  • Ball, D.L., Thames, M.H., y Phelps, G. (2008). Content knowledge for teaching: What makes it special? Journal of Teacher Education, 59(5), 389-407. https://doi.org/10.1177/0022487108324554
  • Batanero, C., y Godino, J. D. (2002). Estocástica y su didáctica para maestros. Departamento de Didáctica de la Matemática.Universidad de Granada.
  • Beltrán-Pellicer, P., Giacomone, B., y Burgos, M. (2018). Online educational videos according to specific didactics: the case of mathematics. Cultura y Educación, 30(4), 633-662. https://doi.org/10.1080/11356405.2018.1524651
  • Beltrán-Pellicer, P., y Giacomone, B. (2021). Una primera aproximación al análisis de vídeos educativos de estadística: el caso de la mediana. Números, 106, 53-61.
  • Blanco Nieto, L.J., Cárdenas Lizarazo, J.A., y Caballero Carrasco, A. (2015). La resolución de problemas de Matemáticas en la formación inicial de profesores de Primaria. Universidad de Extremadura.
  • Bolívar, A. (2007). La formación inicial del profesorado de secundaria y su identidad profesional. Estudios sobre Educación, 12, 13-30. https://hdl.handle.net/10171/8987
  • Burgos, M., Beltrán-Pellicer, P., y Godino, J.D. (2020). La cuestión de la idoneidad de los vídeos educativos de matemáticas: una experiencia de análisis con futuros maestros de educación primaria. Revista Española de Pedagogía, 78(275), 27-49. https://doi.org/10.22550/rep78-1-2020-07
  • Carrillo-Yáñez, J., Climent, N., Montes, M., Contreras, L.C., Flores-Medrano, E., Escudero-Ávila, D., Vasco, D., Rojas, N., Flores, P., Aguilar-González, Á., Ribeiro, M. y Muñoz-Catalán, M.C. (2018). The mathematics teacher’s specialized knowledge (MTSK) model. Research in Mathematics Education, 20(3), 236-253. https://doi.org/10.1080/14794802.2018.1479981
  • Chevallard, Y. (1985). La transposition didactique; du savoir savant au savoir enseigné. La Pensée Sauvage.
  • Comisión Europea (2013). Supporting teacher competence development for better learning outcomes. Comisión Europea.
  • Darling-Hammond, L. (2006). Constructing 21st-century teacher education. Journal of Teacher Education, 57(3), 300-314. https://doi.org/10.1177/0022487105285962
  • De Faoite, D. (2014). Getting more out of PowerPoint®. Medical Writing, 23(1), 22-24. https://doi.org/10.1179/2047480613Z.000000000180
  • Efklides, A., y Tsiora, A. (2002). Metacognitive experiences, self-concept, and self-regulation. Psychologia, 45(4), 222-236. https://doi.org/10.2117/psysoc.2002.222
  • Fernández-Río, J. (2018). Creación de vídeos educativos en la formación docente: un estudio de caso. Revista electrónica interuniversitaria de formación del profesorado, 21(1), 115-127. http://dx.doi.org/10.6018/reifop.21.1.293121
  • Freudenthal, H. (2002). Revisiting mathematics education: China lecture. Kluwer.
  • Gil, M.J., Martínez, M.B., y Cordero, S. (2017). Grabaciones de situaciones de aula para la formación del profesorado. Ápice. Revista de Educación Científica, 1(1), 58-73. https://doi.org/10.17979/arec.2017.1.1.2005
  • Godino, J.D. (2009). Categorías de análisis de los conocimientos de profesor de matemáticas. UNIÓN, 20, 13-31.
  • Godino, J.D. (2013). Indicadores de idoneidad didáctica de procesos de enseñanza y aprendizaje de las matemáticas. Cuadernos de Investigación y Formación en Educación Matemática, 11, 111-132.
  • Gurrie, C., y Fair, B. (2010). PowerPoint--from fabulous to boring: The misuse of PowerPoint in higher education classrooms. Journal of the Communication, Speech, and Theatre Association of North Dakota, 23, 23-30.
  • Herrera, M. A., Fernández, D. C., y Seguel, R. C. (2018). Percepción de los profesores sobre integración de TIC en las prácticas de enseñanza en relación a los marcos normativos para la profesión docente en Chile. Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação, 26(98) 163-184. http://dx.doi.org/10.1590/s0104-40362017002501119
  • Hidalgo-Moncada, D., Díez-Palomar, J., y Vanegas Muñoz, Y. (2020). Formación de maestros de educación primaria en el contexto de confinamiento. La importancia del aprendizaje autorregulado en las matemáticas. Magister 32, 40–48. https://doi.org/10.17811/msg.32.1.2020.40-48
  • Hill, H.C., Ball, D.L., y Schilling, S.G. (2008). Unpacking pedagogical content knowledge: Conceptualizing and measuring teachers’ topic-specific knowledge of students. Journal for Research in Mathematics Education, 39(4), 372-400. https://doi.org/10.5951/jresematheduc.39.4.0372
  • Jordan, L. A., y Papp, R. (2014). Powerpoint®: It's Not" Yes" or" No"--It's" When" and" How". Research in Higher Education Journal, 22. https://files.eric.ed.gov/fulltext/EJ1064139.pdf
  • Kirmizi, Ö. (2015). The interplay among academic self-concept, self-efficacy, self-regulation and academic achievement of higher education L2 learners. Journal of Higher Education and Science, 5(1), 32-40. https://dergipark.org.tr/en/pub/higheredusci/issue/61486/918077
  • Koehler, M.J. y Mishra, P. (2009). What is technological pedagogical content knowledge? Contemporary Issues in Technology and Teacher Education, 9(1), 60-70. https://www.learntechlib.org/primary/p/29544/
  • Llinares, S., Valls, J., y Roig, A.I. (2008). Aprendizaje y diseño de entornos de aprendizaje basado en videos en los programas de formación de profesores de matemáticas. Educación Matemática, 20(3), 59-82.
  • López Beltrán, M., Albarracín, L., Ferrando-Palomares, I., Montejo-Gámez, J., Ramos, P., Serradó, A., Thibaut, E., y Mallavibarrena, R. (2020). La educación matemática en las enseñanzas obligatorias y el Bachillerato. En D. Martín De Diego, T. Chacón, G. Curbera, F. Marcellán y M. Siles (Eds.), Libro Blanco de las Matemáticas (pp. 1-94). Editorial Centro de Estudios Ramón Areces. https://www.fundacionareces.es/fundacionareces/es/publicaciones/libro-blanco-de-las-matematicas.html
  • Madrid Vivar, D., Mayorga Fernández, M., y Núñez Avilés, F. (2013). Aplicación del m-learning en el aula de primaria: Experiencia práctica y propuesta de formación para docentes. Edutec. Revista Electrónica de Tecnología Educativa, 45, 1-12. https://doi.org/10.21556/edutec.2013.45.27
  • Melguizo-Moreno, E., y Fernández-Plaza, J.A. (2019). La transposición didáctica de contenidos de Lengua Castellana y Literatura y Matemáticas desde la perspectiva de los maestros en formación de Educación Primaria. Revista Internacional de Educación y Aprendizaje, 6, 259–274. https://doi.org/10.37467/gka-revedu.v6.1855
  • Mishra, P. y Koehler, M.J. (2006). Technological Pedagogical Content Knowledge: A framework for teacher knowledge. Teachers College Record, 108(6), 1017-1054. https://doi.org/10.1111/j.1467-9620.2006.00684.x
  • Muñiz-Rodríguez, L., Alonso, P., Rodríguez-Muñiz, L.J., y Valcke, M. (2017). Developing and validating a competence framework for secondary mathematics student teachers through a Delphi method. Journal of Education for Teaching, 43(4), 383-399. https://doi.org/10.1080/02607476.2017.1296539
  • Muñiz Rodríguez, L., Alonso, P., Rodríguez-Muñiz, L.J., De Coninck, K., Vanderlinde, R., y Valcke, M. (2018). Exploring the effectiveness of video-vignettes to develop mathematics student teachers’ feedback competence. Eurasia Journal of Mathematics Science and Technology Education, 14(11), em1573. https://doi.org/10.29333/ejmste/92022
  • Muñiz-Rodríguez, L., Aguilar-González, Á. y Rodríguez-Muñiz, L.J. (2020). Perfiles del futuro profesorado de matemáticas a partir de sus competencias profesionales. Enseñanza de las Ciencias, 38(2), 141-161. https://doi.org/10.5565/rev/ensciencias.3161
  • Muñiz-Rodríguez, L., Alonso-Castaño, M. y Rodríguez-Muñiz, L.J. (2021). Análisis de la idoneidad didáctica de vídeos educativos sobre probabilidad elaborados por estudiantes para maestro [Comunicación oral]. XXIV Simposio de la Sociedad Española de Investigación en Educación Matemática, Valencia, España. https://seiem2021.uv.es/
  • Myllykoski, T. (2016). Educational videos and use of tools in mathematics remedial instruction (Trabajo Final de Máster). Tampere University of Technology. https://cutt.ly/JxSLJ6X
  • Nolla, A., Muñoz, R., Cerisola, A., y Fernández, B. (2021). La formación inicial de los maestros en matemáticas y su didáctica. Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 96(35.1),185-208. https://doi.org/10.47553/rifop.v96i35.1.85882
  • Ommundsen, Y., Haugen, R., y Lund, T. (2005). Academic self‐concept, implicit theories of ability, and self‐regulation strategies. Scandinavian Journal of Educational Research, 49(5), 461-474. https://doi.org/10.1080/00313830500267838
  • Rodríguez-Muñiz, L.J., Muñiz-Rodríguez, L., y Aguilar, Á. (2021). El recuento y las representaciones manipulativas: los primeros pasos de la alfabetización estadística. PNA, Revista de Investigación en Didáctica de la Matemática. En prensa.
  • Rowland, T., Huckstep, P., y Thwaites, A. (2005). Elementary teachers’ mathematics subject knowledge: the knowledge quartet and the case of Naomi. Journal of Mathematics Teacher Education, 8(3), 255-281. https://doi.org/10.1007/s10857-005-0853-5
  • Rueda-Gómez, K.L. (2020). Estrategia educativa remota en tiempos de pandemia. Magister 32, 93-96. https://doi.org/10.17811/msg.32.1.2020.93-96
  • Shulman, L. (1986). Those who understand: Knowledge growth in teaching. Educational Researcher, 15(2), 4-14. https://doi.org/10.3102/0013189X015002004
  • Shulman, L. (1987). Knowledge and teaching: Foundations of the new reform. Harvard Educational Review, 57(1), 1-23. https://doi.org/10.17763/haer.57.1.j463w79r56455411
  • Smith, A. C., Stewart, R., Shields, P., Hayes-Klosteridis, J., Robinson, P., y Yuan, R. (2005). Introductory biology courses: a framework to support active learning in large enrollment introductory science courses. Cell Biology Education, 4(2), 143-156. https://doi.org/10.1187/cbe.04-08-0048
  • Thai, N.T.T., De Wever, B., y Valcke, M. (2017). The impact of a flipped classroom design on learning performance in higher education: Looking for the best “blend” of lectures and guiding questions with feedback. Computers & Education, 107, 113-126. https://doi.org/10.1016/j.compedu.2017.01.003
  • Van den Heuvel-Panhuizen, M., y Drijvers, P. (2020). Realistic mathematics education. Encyclopedia of mathematics education, 713-717. https://doi.org/10.1007/978-3-030-15789-0
  • Vásquez, C., Alsina, Á., Pincheira, N.G., Gea, M. M., y Chandia, E. (2020). Construcción y validación de un instrumento de observación de clases de probabilidad. Enseñanza de las Ciencias, 38(2), 25-43. https://doi.org/10.5565/rev/ensciencias.2820