El recuento y las representaciones manipulativaslos primeros pasos de la alfabetización estadística

  1. Rodríguez Muñiz, Luis J. 1
  2. Muñiz Rodríguez, Laura 1
  3. Aguilar González, Álvaro 1
  1. 1 Universidad de Oviedo
    info

    Universidad de Oviedo

    Oviedo, España

    ROR https://ror.org/006gksa02

Aldizkaria:
PNA: Revista de investigación en didáctica de la matemática

ISSN: 1887-3987

Argitalpen urtea: 2021

Zenbakien izenburua: Monográfico de Estadística y Probabilidad en Educación Infantil

Alea: 15

Zenbakia: 4

Orrialdeak: 311-338

Mota: Artikulua

DOI: 10.30827/PNA.V15I4.22511 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

Beste argitalpen batzuk: PNA: Revista de investigación en didáctica de la matemática

Laburpena

Statistical processes start with selecting the studied variable and collecting data. For organizing data, it is essential to carry out the tally of the observed values. In this paper, an approach based on the observed categories is considered, and different manipulative and pictorial strategies for the tally are analyzed, as well as their connection with frequency tables. Finally, an experience with pre-service teachers consisting of using manipulative charts of tallies as a previous step to statistical manipulative graphs is presented.

Erreferentzia bibliografikoak

  • Aldrich, F. & Sheppard, L. (2001). Tactile graphics in school education: perspectives from pupils. British Journal of Visual Impairment, 19(2), 69-73. https://doi.org/10.1177%2F026461960101900204
  • Alsina, Á. (2006). Cómo desarrollar el pensamiento matemático de 0 a 6 años. Editorial Octaedro-Eumo.
  • Alsina, Á. & Planas, N. (2008). Matemática inclusiva. Propuestas para una educación matemática accesible. Narcea Ediciones.
  • Alsina, Á. (2012). La estadística y la probabilidad en Educación Infantil conocimientos disciplinares, didácticos y experienciales. Didácticas Específicas, 7, 4-22. https://doi.org/10.15366/didacticas2012.7
  • Alsina, Á. (2017). Contextos y propuestas para la enseñanza de la estadística y la probabilidad en Educación Infantil: un itinerario didáctico. Épsilon. Revista de la Sociedad Andaluza de Educación Matemática, 95, 25-48.
  • Alsina, Á. (2018). El número natural para organizar, representar e interpretar la información (estadística, azar y probabilidad). En M. C. Muñoz-Catalán, & J. Carrillo (eds.), Didáctica de las matemáticas para maestros de educación infantil (pp. 173-211). Paraninfo.
  • Alsina, Á. (2019a). La estadística y la probabilidad en educación infantil: un itinerario de enseñanza. En J. M. Contreras, M. M. Gea, M. M. López-Martín, & E. Molina-Portillo (eds.), Actas del Tercer Congreso Internacional Virtual de Educación Estadística. Universidad de Granada. https://digibug.ugr.es/bitstream/handle/10481/55032/alsina.pdf
  • Alsina, Á. (2019b). Itinerarios didácticos para la enseñanza de las matemáticas (6-12 años). Graó.
  • Alsina, Á., Vásquez, C. A., Muñiz-Rodríguez, L. & Rodríguez Muñiz, L. J. (2020). ¿Cómo promover la alfabetización estadística y probabilística en contexto? Estrategias y recursos a partir de la COVID-19 para Educación Primaria. Épsilon. Revista de la Sociedad Andaluza de Educación Matemática, 104, 99-128.
  • Arteaga, P., Batanero, C., Cañadas, G. & Contreras, M. (2011). Las tablas y gráficos estadísticos como objetos culturales. Números. Revista de didáctica de las matemáticas, 76, 55-67.
  • Australian Education Council. (1994). Mathematics: A curriculum profile for Australian schools. Curriculum Corporation.
  • Baroody, A. J. (1987). Children’s Mathematical Thinking. A developmental framework for preschool, primary, and special education teachers. Teachers College Press.
  • Baroody, A. J. (1988). A cognitive approach to writing instruction for children classified as mentally handicapped. Arithmetic Teacher, 36(2), 7–11. https://doi.org/10.5951/at.36.2.0007
  • Batanero, C. & Godino, J. D. (2002). Estocástica para maestros. En J. D. Godino (dir.), Matemáticas para maestros (pp. 694-766). Departamento de Didáctica de la Matemática de la Universidad de Granada. https://www.ugr.es/~jgodino/edumat-maestros/manual/6_Estocastica.pdf
  • Batanero, C. (2009). Retos para la Formación Estadística de los Profesores. En J. A. Fernandes, M. H. Martinho, F. Viseu, & P. F. Correia (eds.), Actas do II Encontro de Probabilidades e Estatística na Escola (pp. 52–71). Centro de Investigação em Educação da Universidade do Minho. https://repositorium.sdum.uminho.pt/bitstream/1822/9913/1/Actas_IIEncontroProbabilidadesEstatisticaEscola.pdf#%5B%7B%22num%22%3A17%2C%22gen%22%3A0%7D%2C%7B%22name%22%3A%22FitH%22%7D%2C845%5D
  • Batanero, C. (2013). Sentido estadístico: Componentes y desarrollo. Actas de las Jornadas Virtuales en Didáctica de la Estadística, Probabilidad y Combinatoria, 55-61. Universidad de Granada. https://www.ugr.es/~batanero/pages/ARTICULOS/Sentidoestad%C3%ADstico.pdf
  • Batanero, C. & Chernoff, E. (2018). Teaching and Learning Stochastics: Advances in Probability Education Research. Springer.
  • Blanco-Fernández, Á., Díaz-Díaz, P., García-Honrado, I., Ramos-Guajardo, A. B. & Rodríguez-Muñiz, L. J. (2016). A proposal for assessing imprecise concepts in Spanish primary and secondary schools. International Journal of Uncertainty, Fuzziness and Knowledge-Based Systems, 24 (suppl. 2), 71-91. https://doi.org/10.1142/s0218488516400110
  • Bruner, J. S. (1966). Toward a Theory of Instruction. Harvard University Press.
  • Carruthers, E. & Worthington, M. (2011). Understanding Children's Mathematical Graphics: Beginnings in Play. Open University Press.
  • Cid, E., Godino, J. D. & Batanero, C. (2003). Sistemas numéricos para maestros. En J. D. Godino (Dir.), Matemáticas para maestros (pp. 5-162). Universidad de Granada. https://www.ugr.es/~jgodino/edumat-maestros/manual/2_Sistemas_numericos.pdf
  • Clements, D. H. (2004). Part 1: Major themes and recommendations. En D. H. Clements, J. Sarama & A. M. DiBiase (eds.), Engaging Young Children in Mathematics (pp. 7-72). Lawrence Erlbaum. https://doi.org/10.4324/9781410609236
  • Cleveland, W. S. (1994). The Elements of Graphing Data. Hobart Press. https://doi.org/10.1002/(SICI)1097-0258(19970228)16:4%3C481::AID-SIM413%3E3.0.CO;2-7
  • Cobb, G. & Moore, D. (1997). Mathematics, statistics and teaching. American Mathematical Monthly, 104(9), 801–823. https://doi.org/10.2307/2975286
  • Cobb, P. (1999). Individual and collective mathematical development: The case of statistical data analysis. Mathematical Thinking and Learning, 1, 5–4. https://doi.org/10.1207/s15327833mtl0101_1
  • Curcio, F. R. (1987). Comprehension of mathematical relationships expressed in graphs. Journal for Research in Mathematics Education, 18, 382–393. https://doi.org/10.5951/jresematheduc.18.5.0382
  • delMas, R. C. (2004). A Comparison of Mathematical and Statistical Reasoning. En D. Ben-Zvi & J. Garfield (eds.), The challenge of developing statistical literacy, reasoning and thinking (pp. 79-96). Springer. https://doi.org/10.1007/1-4020-2278-6_4
  • DiSessa, A. A., Hammer, D., Sherin, B. & Kolpakowski, T. (1991). Inventing Graphing: Meta- Representational Expertise in Children. Journal of Mathematical Behaviour, 10, 117–160.
  • English, L. D. (2012). Data modelling with first-grade students. Educational Studies in Mathematics, 81, 15-30. https://doi.org/10.1007/s10649-011-9377-3
  • English, L. D. (2013). Reconceptualizing Statistical Learning in the Early Years. En L. English & J. Mulligan (eds.), Reconceptualizing Early Mathematics Learning (pp. 67–82). Springer. https://doi.org/10.1007/978-94-007-6440-8_5
  • Flores, P., Lupiáñez, J. L., Berenguer, L., Marín, A. & Molina, M. (2011). Materiales y recursos en el aula de matemáticas. Universidad de Granada. https://digibug.ugr.es/bitstream/handle/10481/21964/libro_MATREC_2011.pdf?sequence=1&isAllowed=y
  • Franklin, C. A., & Garfield, J. (2006). The GAISE project: Developing statistics education guidelines for grades pre-K-12 and college courses. En G. Burrill, y P. Elliott (eds.), Thinking and reasoning with data and chance (68th Yearbook) (pp. 345–376). NCTM.
  • GAISE. Guidelines for Assessment and Instruction in Statistics Education (2005). Pre K-12 and College Report (2005). American Statistical Association.
  • Gal, I. (2002). Adults’ Statistical literacy: Meanings, components, responsibilities. International Statistical Review, 70(1), 1-25. https://doi.org/10.1111/j.1751-5823.2002.tb00336.x
  • Gelman, R. & Gallistel, C.R. (1978). The child’s understanding of number. Harvard University Press.
  • González Redondo, F. A., Martín-Loeches, M. & Silván Pobes, E. (2010). Prehistoria de la matemática y mente moderna: pensamiento matemático y recursividad en el Paleolítico franco-cantábrico. Dynamis, 30, 167-195. https://doi.org/10.4321/s0211-95362010000100007
  • Hoong, L. Y., Kin, H. W. & Pien, C. L. (2015). Concrete-Pictorial-Abstract: Surveying its Origins and Charting its Future. The Mathematics Educator, 16(1), 1-18. http://hdl.handle.net/10497/18889
  • Jones, G. A., Thornton, C. A., Langrall, C. W., Mooney, E. S., Perry, B. & Putt, I. J. (2000). A Framework for Characterizing Children’s Statistical Thinking. Mathematical Thinking and Learning, 2(4), 269-307. https://doi.org/10.1207/s15327833mtl0204_3
  • Kamii, C. K. (1990). ¿Qué aprenden los niños con la manipulación de objetos? Infancia, (2), 7-10.
  • Konold, C. & Higgins, T. (2003). Reasoning about data. En J. Kilpatrick, W. G. Martin & D. Schifter (eds.), A research companion to Principles and Standards for School Mathematics (pp. 193–215). NCTM.
  • Lehrer, R. & Schauble, L. (2007). Contrasting emerging conceptions of distribution in contexts of error and natural variation. En M. C. Lovett, & P. Shah (eds.), Thinking with data (pp. 149–176). Lawrence Erlbaum.
  • Lesh, R., Post, T. & Behr, M. (1987). Representations and translations among representations in mathematics learning and problem solving. En C. Janvier (ed.), Problems of representation in the teaching and learning of mathematics (pp. 33–40). Lawrence Erlbaum.
  • Livio, M. (2003). La sezione aurea. Storia di un numero e di un mistero che dura da tremila anni. Rizzoli.
  • Mulligan, J. (2015). Moving beyond basic numeracy: data modeling in the early years of scholing. ZDM Mathematics Education, 47, 653-663. https://doi.org/10.1007/s11858-015-0687-2
  • Muñoz-Catalán, M. C. y Liñán-García, M. (2018). La construcción del número natural y su uso para contar. En M.C. Muñoz-Catalán, y J. Carrillo-Yáñez (eds.), Didáctica de las matemáticas para maestros de Educación Infantil (pp. 21-80). Paraninfo.
  • National Council of Teachers of Mathematics. NCTM. (1989). Curriculum and evaluation standards for school mathematics. NCTM.
  • National Council of Teachers of Mathematics. NCTM. (2000). Principles and standards for school mathematics. NCTM.
  • OCDE. Organización para la Cooperación y el Desarrollo Económicos. (2019). OECD Future of Education and Skills 2030: OECD Learning Compass 2030. OECD.
  • Pfannkuch, M. & Wild, C. (2004). Towards an understanding of statistical thinking. En D. Ben-Zvi & J. Garfield (eds.), The challenge of developing statistical literacy, reasoning and thinking (pp. 17-46). Springer. https://doi.org/10.1007/1-4020-2278-6_2
  • Santos, C. (2019). Os números primos de Ishango. Revista Brasileira Multidisciplinar, 22(2), 120-130. https://doi.org/10.25061/2527-2675/rebram/2019.v22i2.638
  • Schield, M. (2004). Information literacy, statistical literacy and data literacy. Iassist Quarterly, 28, 6–11. https://doi.org/10.29173/iq790
  • School Curriculum and Assessment Authority & Curriculum and Assessment Authority for Wales. (1996). A guide to the national curriculum. Author.
  • Vásquez, C., Díaz-Levicoy, D., Coronata, C. y Alsina, Á. (2018). Alfabetización estadística y probabilística: primeros pasos para su desarrollo desde la Educación Infantil. Cadernos Cenpec, 8(1), 154-179. https://doi.org/10.18676/cadernoscenpec.v8i1.393
  • Watson, J. M. (2006). Statistical literacy at school: growth and goals. Lawrence Erlbaum. https://doi.org/10.4324/9780203053898
  • Watson, J. M., Fitzallen, N., Fielding-Wells, J. & Madden, S. (2018). The Practice of Statistics. En D. Ben-Zvi, K. Makar & J. Garfield (eds.), International Handbook of Research in Statistics Education (pp. 105–138). Springer. https://doi.org/10.1007/978-3-319-66195-7_4
  • Wild, C. & Pfannkuch, M. (1999). Statistical thinking in empirical enquiry (with discussion). International Statistical Review, 67(3), 223–265. https://doi.org/10.1111/j.1751-5823.1999.tb00442.x