El álbum digitaluna experiencia pedagógica desde la música y la educación plástica y visual en el grado de maestro en educación infantil

  1. López Manrique, Inés 1
  2. Moro Vallina, Daniel 1
  3. Perandones Lozano, Miriam 1
  1. 1 Universidad de Oviedo
    info

    Universidad de Oviedo

    Oviedo, España

    ROR https://ror.org/006gksa02

Revista:
Artseduca

ISSN: 2254-0709

Ano de publicación: 2022

Número: 31

Páxinas: 191-208

Tipo: Artigo

DOI: 10.6035/ARTSEDUCA.5952 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

Outras publicacións en: Artseduca

Resumo

The emergence of COVID19 and the forced migration of many face-to-face university courses to an online model have led to important changes in the way classes are taught and the programme of activities carried out by students. In the subject Expression Laboratory of the Bachelor's Degree in Early Childhood Education at the University of Oviedo, the main task was the elaboration and representation/dramatisation of a story in the face-to-face classroom. With the confinement decreed as a result of the pandemic, in the current academic year 2020-2021 it was decided to adapt this activity to a virtual environment, encouraging the use of platforms such as Genially, Prezi or Symbaloo. This article presents a selection of the best stories created by students on these platforms, using the digital album typology. It begins by reviewing the literature on the importance of reading and storytelling in Early Childhood Education, the incorporation of ICT into the traditional album format and the benefits of the musical story, starting from the premise that the subject Expression Laboratory seeks to integrate the contents of Plastic and Musical Expression in the same product. The didactic objectives and the types of activities that were taught in the theoretical classes, in relation to the contents of the 2nd Cycle of Infant Education curriculum, are set out below. The results are presented, detailing the population, number of teams, typology of the stories and a summary of the best projects selected, with a web link to the platform where they are hosted. Finally, a series of conclusions are drawn from the observation of this experience: criteria for the selection of the story by the pupils, advantages and limitations of working in an online environment and the degree of innovation of the proposals.

Referencias bibliográficas

  • Andreu, E. B. (2007). Hacia una definición de álbum. AILIJ. Anuario de Investigación en Literatura Infantil y Juvenil, (5), 25-45.
  • Toboso, S. & Viñuales, N. (2007). El cuento musical: otra forma de contar el cuento. Padres y Maestros/Journal of Parents and Teachers, (307), 12-16. https://revistas.comillas.edu/index.php/padresymaestros/article/view/1723/1470
  • Botturi, L., Bramani, C., y Corbino, S. (2014). Digital storytelling for social and international development: from special education to vulnerable children. International Journal of Arts and Technology, 7(1), 92-111. https://doi.org/10.1504/IJART.2014.058945
  • Carrascal, S., De Vicente, A. M., y Sierra, J. (2020). Editorial. Transformación e innovación educativa durante la crisis del COVID-19. Estilos y modelos de enseñanza y aprendizaje. Revista de Estilos de Aprendizaje, 13, 1-4.
  • Conde, J. L., Martín, C., y Viciana, V. (2004, 3ª ed.). Las canciones motrices II. Metodología para el desarrollo de las habilidades motrices en Educación Infantil y Primaria a través de la música. Barcelona: Inde Publicaciones.
  • Cuevas, S. (2015). La trascendencia de la educación musical de principios del siglo XX en la enseñanza actual. Magister, 27, 37-43. http://dx.doi.org/10.1016/j.magis.2015.05.002
  • Díez, E., y Gajardo, K. (2020. Educar y evaluar en tiempos de Coronavirus: la situación en España. Multidisciplinary Journal of Educational Research, 10(2), 102-134. http://dx.doi.org/10.447/remie.2020.5604
  • Domínguez, J. C., Aguilar-Parra, J. M., Fernández-Campoy, J. M., y Segura, M. C. L. (2017). Nuevos recursos tecnológicos para trabajar en un aula de educación infantil: el cuento interactivo considerado un recurso de aprendizaje. International Journal of Developmental and Educational Psychology, 3(1), 435-448. https://doi.org/10.17060/ijodaep.2017.n1.v3.1013
  • Eckhoff, A. (2008). The importance of art viewing experiences in early childhood visual arts: The exploration of a master art teacher’s strategies for meaningful early arts experiences. Early childhood education journal, 35(5), 463-472.
  • Escudero, Mª. P. (1988). Cuentos musicales. Madrid: Real Musical.
  • Jódar, J. A., y Domene, R. D. (2020). Rosa Caramelo como ejemplo de equidad de género: una propuesta didáctica para niñas y niños del siglo XXI1. Didáctica. Lengua y literatura, (32), 129-138. https://dx.doi.org/10.5209/dida.71791
  • Gözen, G., y Cırık, İ. (2017). Impact of Digital Storytelling on Social-Emotional Behaviours of Preschool Children. Elementary Education Online, 16(4), 1882-1896. http://dx.doi.org/10.7827/TurkishStudies.11443
  • Gaudasinska, E. (2006). Alicia. Peonza. Revista de Literatura Infantil y Juvenil, 75/76, 140-141.
  • Hemsy de Gainza, V. (1964). La iniciación musical del niño. Buenos Aires: Ricordi.
  • Ibarra, N. y Ballester, J. (2016). Book tráiler en Educación Infantil y Primaria: adquisición y desarrollo de la competencia comunicativa, digital y literaria a través de narrativas digitales. Digital Education Review, (30), 76-93.
  • Kabaran, G. (2017). Digital Storytelling Experiences of Pre-Service Teachers: An Action Research. Online Submission, 12(6), 369-386. http://dx.doi.org/10.7827/
  • Kocaman-Karoglu, A. (2015). Telling stories digitally: an experiment with preschool children. Educational Media International, 52(4), 340-352. https://doi.org/10.1080/09523987.2015.1100391
  • López-Valero, A., Hernández-Delgado, L., y Encabo, E. (2017). El concepto de Literatura infantil. Un estudio de caso con maestros en formación inicial. Ocnos: Revista de estudios sobre lectura, 16(2), 37-49. https://doi.org/10.18239/ocnos_2017.16.2.1400
  • Lorite, M. I. (2012). El cuento musical como recurso educativo y su aplicación en diferentes contextos. Temas para la Educación, 18, 1-8.
  • Llorca, M., y Navarro, A. V. (1998). Psicomotricidad y globalización del Currículum de Educación Infantil. Málaga: Ediciones Aljibe.
  • Maeztu, C. (2015). El cuento musical en Educación Infantil. Revista Arista Digital, 52, 1-9. http://www.afapna.com/aristadigital/archivos_revista/2015_septiembre_0.pdf
  • Mena-Bernal, I. (2017). Álbum ilustrado y trabajo cooperativo: las percepciones en educación infantil. Escuela Abierta, 19 (1), 159-176.
  • Mociño, M. I. (2018). Memoria e historia en el álbum ilustrado: relaciones dialógicas entre texto e imágenes. Perspectiva. Revista do centro de Ciencias da Educacao, 36 (1) 1-15.
  • Morata, J. I. (2020). Uso de TIC en orientación educativa en tiempos de COVID-19. AOSMA. Asociación de orientadores y orientadoras de Málaga, (Especial COVID-19), 88-91.
  • Morgado, M. (2019). Mediação intercultural com álbuns ilustrados. Comunicação e sociedade, (Special Issue), 141-161.
  • Muñoz, J. R. (2002). El cuento y la canción. Eufonía: Didáctica de la Música, 24, 59-69.
  • Neira, M. D. R., Fombella, I. y Del Moral, M. E. (2019). Potencialidad didáctico-creativa de un álbum ilustrado enriquecido con recursos digitales y realidad aumentada. Edmetic, 8(2), 108-128.
  • Real Decreto 1630/2006, de 29 de diciembre, por el que se establecen las enseñanzas mínimas del segundo ciclo de Educación Infantil. Boletín Oficial del Estado, 185, de 4 de enero de 2007, 474-482. https://www.boe.es/boe/dias/2007/01/04/pdfs/A00474-00482.pdf
  • Palacios, F. (2012). Cuento y música: un idilio permanente. Boletín Iberoamericano de Teatro para la Infancia y la Juventud, 7, 29-55.
  • Pérez-López, E., Vázquez, A., y Cambero, S. (2021). Educación a distancia en tiempos de COVID-19: Análisis desde la perspectiva de los estudiantes universitarios. RIED. Revista Iberoamericana de Educación a Distancia, 24(1), 331-350. http://dx.doi.org/10.5944/ried.24.1.27855
  • Ramos, A. M. (2011). Apontamentos para uma poética do álbum contemporâneo. En B.-A. Roig, I. Soto y M. Neira (coords.). O álbum na literatura infantil e xuvenil (2000-2010) (pp. 13-40). Vigo: Edicións Xerais de Galicia. http://www.usc.es/export9/sites/webinstitucional/gl/proxectos/lijmi/descargas/BVC_album-na-literatura-infantil-e-xuvenil-2000-2010_x1x.pdf
  • Robin, B. R. (2008). Digital storytelling: A powerful technology tool for the 21st century classroom. Theory into practice, 47(3), 220-228 http://dx.doi.org/10.1080/00405840802153916
  • Rodríguez-García, A. M., Hinojo-Lucena, F. J., y Ágreda-Montoro, M. (2019). Diseño e implementación de una experiencia para trabajar la interculturalidad en Educación Infantil a través de realidad aumentada y códigos QR. Educar, 55(1), 59-77.
  • Saura, P. (2015). El Cuento Musical: Planteamientos Didácticos en torno a una Educación Interdisciplinar [Tesis de doctorado, Universidad de Murcia]. Recuperado de: https://digitum.um.es/digitum/handle/10201/47029
  • Trujillo et al. (2020). Las TIC como recurso para la animación a la lectura. En I. Aznar, M. P. Cáceres, J. A. Marín y A. J. Moreno, Desafíos de investigación educativa durante la pandemia COVID19 (pp. 32-40). Madrid: Dykinson.
  • Vega, H. (2020). Percepciones docentes en Educación Infantil sobre su formación musical y su utilidad en el desarrollo psicomotor. En I. Aznar, M. P. Cáceres, J. A. Marín y A. J. Moreno, Desafíos de investigación educativa durante la pandemia COVID19 (pp. 407-415). Madrid: Dykinson.
  • Viadel, R. M. (2003). Didáctica de la educación artística. Pearson Educación.
  • Wu, J., y Chen, D. T. V. (2020). A systematic review of educational digital storytelling. Computers & Education, 147, 103-786. https://doi.org/10.1016/j.compedu.2019.103786
  • Yuksel-Arslan, P., Yildirim, S., y Robin, B. R. (2016). A phenomenological study: teachers’ experiences of using digital storytelling in early childhood education. Educational Studies, 42(5), 427-445. https://doi.org/10.1080/03055698.2016.1195717