¿Cómo promover la alfabetización probabilística en contexto?Estrategias y recursos a partir de la COVID-19 para la Educación Secundaria

  1. Claudia Vásquez 1
  2. Luis J. Rodríguez-Muñiz 2
  3. Laura Muñiz-Rodríguez 2
  4. Ángel Alsina 3
  1. 1 Pontificia Universidad Católica de Chile. Chile
  2. 2 Universidad de Oviedo. España
  3. 3 Universidad de Girona. España
Zeitschrift:
Números: Revista de didáctica de las matemáticas

ISSN: 0212-3096 1887-1984

Datum der Publikation: 2020

Nummer: 104

Seiten: 239-260

Art: Artikel

Andere Publikationen in: Números: Revista de didáctica de las matemáticas

Zusammenfassung

In this article, we present a proposal of classroom activities for Secondary Education (12- 16 years old) from COVID-19, based on a theoretical foundation on probability literacy. In the first part, we describe knowledge that secondary education teachers must mobilize for an adequate understanding of probability and, additionally, to promote probabilistic literacy, considering the aim of probability and its relation to both descriptive and inferential statistics. From this vision, the different approaches (intuitive, classic, frequentist, subjective and axiomatic) that are included within the Probability Theory are addressed. In the second part, four classroom experiences considering COVID-19 data are presented to promote the acquisition of this knowledge. It is concluded that probabilistic literacy, together with statistical and data literacy, contributes to train citizens with critical thinking and, above all, aware of the role that each one plays in society and in global wellbeing.

Bibliographische Referenzen

  • Alsina, Á., Vásquez, C., Muñiz-Rodríguez, L., y Rodríguez-Muñiz, L. (2020). ¿Cómo promover la alfabetización estadística y probabilística en contexto? Estrategias y recursos para Educación Primaria a partir del COVID-19. Épsilon - Revista de Educación Matemática, 104, 99-128.
  • Batanero, C. (2005). Significados de la probabilidad en la educación secundaria. RELIME, 8(3), 247- 264.
  • Batanero, C. (2007). Significados de la Probabilidad en la Educación Secundaria. En R. Cantoral, O. Covián, R. Farfán, J. Lezama y A. Romo (Eds.), Investigaciones sobre enseñanza y aprendizaje de las matemáticas: Un reporte iberoamericano (pp.25-37). México DF, México: Comité Latinoamericano de Matemática Educativa A.C.-Díaz de Santos.
  • Batanero, C., Henry, M., y Parzysz, B. (2005). The nature of chance and probability. En G. Jones (Ed.), Exploring probability in school: Challenges for teaching and learning (pp. 15-37). Nueva York: Springer.
  • Batanero, C., y Díaz, C. (2011). Estadística con proyectos. Granada: Departamento de Didáctica de la Matemática.
  • Franklin, C., Kader, G., Mewborn, D. S., Moreno, J., Peck, R., Perry, M., y Scheaffer, R. (2007). A Curriculum Framework for K-12 Statistics Education. GAISE Report. American Statistical Association. Recuperado de http://www.amstat.org/education/gaise/GAISEPreK-12_Full.pdf
  • Gal, I. (2002). Adults' Statistical literacy: Meanings, components, responsibilities. International Statistical Review, 70, 1-25.
  • Gal, I. (2005). Towards ‘probability literacy’ for all citizens. En Jones, G. (ed.): Exploring probability in school: Challenges for teaching and learning (pp. 43-71). Nueva York. Kluwer.
  • Laplace, P. S. (1985). Ensayo filosófico sobre las probabilidades. Madrid: Alianza Editorial (trabajo original publicado en 1814).
  • NCTM (2013). Developing Essential Understanding of Statistics Grades 6-8. Reston, VA: NCTM. Roldán, A., Batanero, C., y Beltrán-Pellicer, P. (2018). El diagrama de árbol: un recurso intuitivo en Probabilidad y Combinatoria. Épsilon - Revista de Educación Matemática, 100, 49-63.
  • UNESCO (2017). Educación para los objetivos de desarrollo sostenible: objetivos de aprendizaje. Francia: Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura.
  • Vásquez, C., y Alsina, Á. (2014). Enseñanza de la Probabilidad en Educación Primaria. Un Desafío para la Formación Inicial y Continua del Profesorado. Revista Números, 85, 5-23.
  • Vásquez, C., y Alsina, Á. (2019). Observing mathematics teaching practices to promote professional development: An analysis of approaches to probability. International Electronic Journal of Mathematics Education, 14(3), 719-733. https://doi.org/10.29333/iejme/5866
  • Vásquez, C., y Rojas, F. (en prensa). Enseñar probabilidad para formar ciudadanos de sostenibilidad: ¿Qué sabemos del COVID19 y su propagación? UNO, Revista de Didáctica de las Matemáticas.
  • Yang, Y., Yang, M., Shen, C., Wang, F., Yuan, J., Li, J., … Liu, Y. (2020). Evaluating the accuracy of different respiratory specimens in the laboratory diagnosis and monitoring the viral shedding of 2019-nCoV infections. MedRxiv preprint doi: https://doi.org/10.1101/2020.02.11.20021493