ICT for Inclusion. A Student Voice Research Project in Spain

  1. Susinos-Rada, Teresa 1
  2. Calvo-Salvador, Adelina 1
  3. Rodríguez-Hoyos, Carlos 1
  4. Saiz-Linares, Ángela 1
  1. 1 Universidad de Cantabria
    info

    Universidad de Cantabria

    Santander, España

    ROR https://ror.org/046ffzj20

Revue:
Magis: Revista Internacional de Investigación en Educación

ISSN: 2027-1182

Année de publication: 2019

Volumen: 11

Número: 23

Pages: 39-54

Type: Article

DOI: 10.11144/JAVERIANA.M11-23.IISV DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

D'autres publications dans: Magis: Revista Internacional de Investigación en Educación

Objectifs de Développement Durable

Résumé

This article is the result of a research project developed over 4 years (2011-15) in 13 schools in the region of Cantabria (Spain). In this research, students from different levels of education designed and implemented school improvement processes within a model of the student voice (SV) inspired by the pedagogy of participation and inclusion. This paper describes some of these experiences mediated by technology (photographs, 2.0 devices and video) in order to analyse what opportunities these devices offer as a means for contributing to a more participative and democratic school, where the student voice is a tool for change.

Références bibliographiques

  • Ainscow, M.; Dyson, A.; Goldrick, S. & West, M. (2012). Developing Equitable Education Systems. London: Routledge.
  • Alonso-Cano, C.; Casablancas-Villar, S.; Domingo -Peñafiel, L.; Guitert-Catasús, M.; Moltó-Egea, Ó.; Sánchez i Valero, J.-A. & Sancho-Gil, J. M. (2010). De las propuestas de la Administración a las prácticas del aula (From Public Policy to Classroom Practice). Revista de Educación, 352, 53- 76. Available at: http://www.revistaeducacion. educacion.es/re352/re352_03.pdf
  • Area-Moreira, M.; Alonso-Cano, C.; Correa-Gorospe, J. M.; Moral-Pérez, M. E. del; Pablos-Pons, J. de; Paredes-Labra, J.; Peirats-Chacón, J.; SanabriaMesa, A. L.; San Martín-Alonso, Á. & ValverdeBerrocoso, J. (2014). Las políticas educativas TIC en España después del Programa Escuela 2.0: las tendencias que emergen. Revista Latinoamericana de Tecnología Educativa, 13 (2), 11-33. DOI https://doi.org/10.17398/1695-288X.13.2.11. Available at: https://relatec.unex.es/article/down load/1473/959/
  • Area, M. & Sanabria, A. L. (2014). Opiniones, expectativas y valoraciones del profesorado participante en el Programa Escuela 2.0 en España. Educar, 50 (1), 15-39. Available at: https://ddd.uab.cat/ pub/educar/educar_a2014m1-6v50n1/educar_ a2014m1-6v50n1p15.pdf
  • Armstrong, D.; Armstrong, A. C. & Spandagou, I. (2011). Inclusion: by Choice or by Chance? International Journal of Inclusive Education, 15 (1), 29-39. https://doi.org/10.1080/13603116.2010. 496192
  • Arnot, M. (2006). Gender Voices in the Classroom. In C. Skelton, B. Francis & L. Smulyan. The Sage Handbook of Gender and Education, 407-421. London: Sage.
  • Banks, M. (2010). Los datos visuales en investigación cualitativa. Madrid: Morata.
  • Boisier, S. (2005). ¿Hay espacio para el desarrollo local en la globalización? Revista de la CEPAL, 86, 47-62. Available at: https://repositorio.cepal.org/ bitstream/handle/11362/11068/1/086047062_ es.pdf
  • Bower, M. (2015). Deriving a Typology of Web 2.0 Learning Technologies. British Journal of Educational Technology, 47 (4), 763-777. https://doi. org/10.1111/bjet.12344
  • Bragg, S. (2007). “Student Voice” and Governmen- tality: The Production of Enterprising Subjects? Discourse: Studies in the Cultural Politics of Education, 28 (3), 343-358. https://doi. org/10.1080/01596300701458905
  • British Educational Communications and Technology Agency, BECTA (2004). What the Research Says about ICT Supporting Special Educational Needs (SEN) and Inclusion. Available at: http://dera.ioe. ac.uk/14706/7/15009MIG2791_Redacted.pdf
  • British Educational Communications and Technology Agency, BECTA (2007). Inclusive Learning: An Essential Guide. Available at: http://mirandanet. ac.uk /wp-content/uploads/2016/04/eg_inclu sive_learning.pdf
  • Buckingham, D. (2003). Media Education: Literacy, Learning, and Contemporary Culture. Cambridge, Oxford: Polity Press-Blackwell Publishing.
  • Calvo-Salvador, A.; Haya-Salmón, I. & Susinos-Rada, T. (2012). El rol del orientador en la mejora escolar. Una investigación centrada en la voz del alumnado como elemento de cambio [The Role of the School Counselor in School Improvement. A Research Study Focusing on Student Voice as a Factor of Change]. Revista de Investigación en Educación, 10 (2), 7-20. Available at: http:// reined.webs.uvigo.es/index.php/reined/article/ view/147/137
  • Cloutier, J. (2010). Historia de la comunicación. In R. Aparici Marino (coord.). Conectados en el ciberespacio, 45-50. Madrid: Universidad Nacional de Educación a Distancia, UNED.
  • Cochran-Smith, M.; Shakman, K.; Jong, C.; Terrell, D. G.; Barnatt, J. & McQuillan, P. (2009). Good and Just Teaching: The Case for Social Justice in Teacher Education. American Journal of Education, 115 (3), 347-377. DOI: 10.1086/597493
  • Condie, R.; Munro, B. & British Educational Communications and Technology Agency, BECTA (2007). The Impact of ICT in Schools a Landscape Review. Available at: http://dera.ioe.ac.uk/1627/, http://oei.org.ar/ibertic/evaluacion/sites/default/ files/biblioteca/33_impact_ict_in_schools.pdf
  • Cook-Sather, A. (2006). Sound, Presence, and Power: “Student Voice” in Educational Research and Reform. Journal Curriculum Inquiry, 36 (4), 359- 390. https://doi.org/10.1111/j.1467-873X.2006. 00363.x
  • Coronel-Llamas, J. M. & Rodríguez-Pascual, I. (2013). Let Me Put It Another Way: Methodological Considerations on the Use of Participatory Photography Based on an Experiment with Teenagers in Secondary Schools. Qualitative Research in Education, 2 (2), 98-129. Available at: http:// hipatiapress.com/hpjournals/index.php/qre/arti cle/view/519/626
  • Cremin, H.; Mason, C. & Busher, H. (2011). Problematising Pupil Voice Using Visual Methods: Findings from a Study of Engaged and Disaffected Pupils in an Urban Secondary School. British Educational Research Journal, 37 (4), 585-603. https://doi. org/10.1080/01411926.2010.482977
  • Fielding, M. (2011). La voz del alumnado y la inclusión educativa: una aproximación democrática radical para el aprendizaje intergeneracional. Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 70 (25, 1), 31-61. Available at: http://www.reda lyc.org/pdf/274/27419147003.pdf
  • Gandol-Casado, F.; Carrillo-Álvarez, E. & Prats-Fernández, M. Á. (2012). Potencialidades y limitaciones de la pizarra digital interactiva. Una revisión crítica de la literatura. Pixel-Bit, Revista de Medios y Educación, 40, 171-183. Available at: https://recyt.fe cyt.es/index.php/pixel/article/view/61443/37456
  • Haw, K. (2008). “Voice” and video. Seen, Heard and Listened to? In P. Thomson (ed.) Doing Visual Research with Children and Young People, 192- 207. London: Routledge.
  • Hopkins, D.; Stringfield, S.; Harris, A.; Stoll, L. & Mackay, T. (2014). School and System Improvement: A Narrative State-of-the-Art Review. School Effectiveness and School Improvement: An International Journal of Research, Policy and Practice, 25 (2), 257-281. https://doi.org/10.1080/092434 53.2014.885452
  • Kaplún, M. (1998). Una pedagogía de la comunicación. Madrid: Ediciones de la Torre.
  • Kvale, S. (2011). Las entrevistas en investigación cualitativa. Madrid: Morata.
  • Lico, S. & Luttrell, W. (2011). An Important Part of Me: A Dialogue about Difference. Harvard Educational Review, 81 (4), 667-686. DOI: 10.17763/ haer.81.4.j5w3r8870326697l
  • Marsh, J. (2007). New Literacies and Old Pedagogies: Recontextualizing Rules and Practices. International Journal of Inclusive Education, 11 (3), 267-281. https://doi.org/10.1080/13603110701237522
  • Mitchell, K. & Elwood, S. (2012). Mapping Children’s Politics: the Promise of Articulation and the Limits of Nonrepresentational Theory. Environ Plan D, 30 (5), 788-804. https://doi.org/10.1068/d9011
  • Montero-Sieburth, M. (2011). Materiales en educación y alfabetización audiovisual. In A. Bautista
  • García-Vera & H. M. Velasco Maillo (coords.). Antropología audiovisual: medios e investigación en educación, 189-198. Madrid: Trotta.
  • O’Byrne, B. & Murrell, S. (2014). Evaluating Multimodal Literacies in Student Blogs. British Journal of Educational Technology, 45 (5), 926-940. https://doi. org/10.1111/bjet.12093
  • Parrilla-Latas, M. Á. (2010). Un sistema educativo más inclusivo: perspectivas locales e institucionales de cambio y mejora. In M. A. Manzanares Moya (coord.). Organizar y dirigir en la complejidad. Instituciones educativas en evolución, 267-314. Madrid: Wolters Kluwer.
  • Pink, S. (2009). Doing Visual Ethnography. London: Sage Publications Ltd.
  • Rose, G. (2012). Visual Methodologies. An Introduction to Researching with Visual Materials. London: Sage.
  • Rudduck, J. & Flutter, J. (2007). Cómo mejorar tu centro escolar dando la voz al alumnado. Madrid: Morata.
  • Simons, H. (2011). El estudio de caso: teoría y práctica. Madrid: Morata.
  • Stoll, L. & Fink, D. (1999). Para cambiar nuestras escuelas. Reunir la eficacia y la mejora. Barcelona: Octaedro.
  • Susinos-Rada, T. (2009). Escuchar para compartir. Reconociendo la autoridad del alumnado en el proyecto de una escuela inclusiva. Revista de Educación, 349, 119-136. Available at: http://www. revistaeducacion.mec.es/re349/re349_06.pdf
  • Susinos-Rada, T. (2013). Desde el mismo lugar no vemos lo mismo. Investigar la participación de los estudiantes como un proceso multivocal. Revista de Investigación en Educación, 11 (3), 120-132. Available at: http://reined.webs.uvigo.es/index. php/reined/article/view/290/339
  • Susinos-Rada, T. & Haya Salmón, I. (2014). Developing Student Voice and Participatory Pedagogy: A Case Study in a Spanish Primary School. Cambridge Journal of Education, 44 (3), 385-399. https://doi.org/10.1080/0305764X.2014.914155
  • Susinos-Rada, T.; Haya-Salmón, I. & Ceballos-López, N. (2015). The Power of Student Participation for Promoting Inclusive School Ethos. A Spanish Experience. In C. Gemma C. & V. Grion (eds.). Student Voice. Pratiche di partecipazione degli studenti e nuove implicazioni educative, 131- 144. Barletta: Cafagna.
  • Yates, L. (2010). The Story They Want to Tell, and the Visual Story as Evidence: Young People, Research Authority and Research Purposes in the Education and Health Domains. Visual Studies, 25 (3), 280-291. https://doi.org/10.1080/147258 6X.2010.523281