Instrumentos metodológicos para el análisis científico de los ephemeraInventariado y catalogación de los impresos y de las matrices de estampación

  1. Díaz González, María del Mar
Journal:
Tsantsa: Revista de investigaciones artísticas

ISSN: 1390-8448

Year of publication: 2019

Issue Title: Dossier: el arte y el viaje

Issue: 8

Pages: 61-73

Type: Article

More publications in: Tsantsa: Revista de investigaciones artísticas

Abstract

The study of images requires the application of a methodology capable of facilitating the analysis of iconic messages. This text comments on the role played by a series of resources, designed to systematize the primary identification of the stones and plates matrices and also printed, also called ephemera. They are functional products that dependent on a consumer society that destroys them very soon, after use. As they are very vulnerable material sources, they easily disappear, which encourages the researcher to devise appropriate and specific recording instruments, among which the models of index cards for inventing and cataloging these products. This proposal includes three specific cases, centered on a collection of books, one of lithographic matrices, one of posters and finally another of comics.

Bibliographic References

  • Citas Botrel, J.F. (2013). Ardientes mujeres: escritoras y poetisas en cajas de cerillas, en Bordonada, Á. E. (ed.), La otra Edad de Plata. Temas, géneros y creadores (1898-1936), pp. 21-47. Madrid, España: Editorial Universidad Complutense.
  • Bouza, F. (2008). De lo efímero a lo permanente, Biblioteca Hispánica: obras maestras de la Biblioteca Nacional de España, pp. 337-365. Madrid, España: BNE. Recuperado de http://www.bne.es/export/sites/BNWEB1/es/Actividades/Exposiciones/Exposiciones/Exposiciones2007/BDHvisitavirtual/artic/artic11.pdf
  • Díaz González, M. M. (2002). El patrimonio litográfico asturiano y el proceso de catalogación de los depósitos de matrices litográficas y metalográficas, Mérida. Ciudad y Patrimonio, (6), 191-204.
  • Díaz González, M. M. (2004). Asturias litografiada. El comercio y la industria en imágenes (1900-1970). Gijón, España: Ediciones Trea.
  • Díaz González, M. M. (2009). Las chacinerías asturianas desde los cromolitografiados publicitarios, en Areces, M. (ed.), Patrimonio Industrial Agroalimentario. Testimonios cotidianos del diálogo intercultural, pp. 397-410. Gijón, España: Centro de Iniciativas Culturales y Sociales (CICEES).
  • Díaz González, M. M. (2012). El individuo y la sociedad de consumo desde los cromolitografiados publicitarios asturianos (1920-1960), en AA.VV. Mirando a Clío. El arte español espejo de su historia. 1. Actas del XVIII Congreso Nacional de Historia del Arte (CEHA), pp. 228-241. Santiago de Compostela, España: Universidad de Santiago de Compostela,
  • Díaz González, M. M. (2017). Los carteles de la Feria Internacional de Muestras de Asturias (España): concepto, diseño y procedimientos técnicos (1924-2016), Tsantsa. Revista de Investigaciones Artísticas, (5) 117-144. Recuperado de https://publicaciones.ucuenca.edu.ec/ojs/index.php/tsantsa/article/view/1741
  • Díaz González, M. M. (2018). Con la venia de Mercurio. Patrimonio Cultural e Iconográfico de la Feria Internacional de Muestras de Asturias (1924-2016), RIIPAC. Revista sobre Patrimonio Cultural: Regulación, Propiedad Intelectual e Industrial, (10), 132-168.
  • Fernández, M. y Díaz, M. M. y Gillain, R. (1999). Asturias: imágenes de historieta y realidades regionales. Oviedo, Asturias: Servicio de Publicaciones de la Universidad de Oviedo.
  • Ramos Pérez, R. (2014). La permanencia de lo efímero. Colección de la Biblioteca Nacional de España, Grabado y Edición, (45), 24-35.
  • Rodríguez Martín, N. (2008). El nacimiento de la publicidad y los orígenes de la sociedad de consumo en la España del primer tercio del siglo XX, en Seminario de Investigación del Departamento de Historia Contemporánea de la Universidad Complutense de Madrid, pp. 1-22.