Necesidades afectivo-sexuales en personas con discapacidad intelectual. Claves para construir propuestas formativas desde la experiencia subjetiva

  1. Rojas Pernia, Susana 1
  2. Haya Salmón, Ignacio 1
  3. Lázaro-Visa, Susana 1
  1. 1 Universidad de Cantabria
    info

    Universidad de Cantabria

    Santander, España

    ROR https://ror.org/046ffzj20

Journal:
Revista Española de Discapacidad (REDIS)

ISSN: 2340-5104

Year of publication: 2015

Issue Title: REVISTA ESPAÑOLA DE DISCAPACIDAD

Volume: 3

Issue: 2

Pages: 41-54

Type: Article

DOI: 10.5569/2340-5104.03.02.03 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

More publications in: Revista Española de Discapacidad (REDIS)

Abstract

This work aims to present the affective and sexual needs experienced by a group of persons with intellectual disabilities. Through a semi-structured interview, which covers different vital areas, 16 persons share their knowledge and experiences about relationships and intimacy. Their coded accounts show three major needs illustrated throughout the text: the search for the other for sharing of emotional and affective intimacy, the need to expand their knowledge on sexual issues of interpersonal and relational character and the need for communication spaces aimed at the presentation of doubts and the seeking of support. The results of the analysis suggest a revision of the emotional and sexual education, based mostly on risk prevention, highlighting the importance of formulating educational proposals that are based on their interests and concerns and that recognize their right to a successful sexuality and intimacy.

Bibliographic References

  • Ann, L. et al. (2003): “‘People tell me I can’t have sex’: women with disabilities share their personal perspectives on health care, sexuality, and reproductive rights”. Women and Therapy, 26 (3-4): 195-209.
  • Booth, T. (1998): “El sonido de las voces acalladas: cuestiones acerca del uso de los métodos narrativos con personas con dificultades de aprendizaje”, en Barton, L. (Comp.): Discapacidad y sociedad, Madrid: Morata.
  • Booth, T. y Booth, W. (1994): Parenting under pressure: mothers and fathers with learning difficulties, USA: Open University Press.
  • Brown, H. (1994): “An Ordinary Sexual Life?: A review of the Normalisation Principle as it applies to the sexual options of people with learning disabilities”. Disability and Society, 9: 123-144.
  • Clos, C. y Deulofeu, G. (2014): Sensuales. Relatos de sexo y afecto en la discapacidad, Barcelona: Comanegra.
  • Denzin, N. y Lincoln, I. (2012): Manual de investigación cualitativa, Barcelona: Gedisa.
  • Etxeberria, X. (2008): La condición de ciudadanía de las personas con discapacidad intelectual, Bilbao: Universidad de Deusto.
  • FEAPS (2011): También somos mujeres, [Documental], Madrid: FEAPS. Fitzgerald, C. y Withers, P. (2013): “‘I don’t know what a proper woman means’: what women with intellectual disabilities think about sex, sexuality and themselves”. British Journal of Learning Disabilities, 41: 5-12.
  • García, O. (2011): Lectura fácil: métodos de redacción y evaluación, Madrid: Real Patronato sobre discapacidad.
  • Garvía, B. (2011): Relaciones afectivas y sexualidad, Barcelona: Fundació Catalana Síndrome de Down.
  • Gibbs, G. (2012): El análisis de datos cualitativos en investigación cualitativa, Madrid: Morata.
  • Goodley, D. (2014): Dis/ability studies. Theorising disablism and ableism, Oxon: Routledge.
  • Grup de Reflexió d’Ética Aplicada, GREA (2013): Diversitat funcional, afectivitat i sexualitat. Algunes qüestions ètiques que plantegen les relacions afectives i sexuals de les persones amb diversitat funcional amb necessitats de suport extens i generalitzat que viuen en residències, Barcelona: Consorci de Serveis Socials- Ajuntament de Barcelona.
  • Gutiérrez Bermejo, B. (2010): Habilidades sociosexuales en personas con discapacidad intelectual, Madrid: Anaya.
  • Haya, I. et al. (2014): “Observaciones metodológicas sobre la investigación inclusiva. ‘Me gustaría que sacarais que la personas con discapacidad tiene su propio pensamiento’”. Revista de investigación en educación, 12 (2): 135-144.
  • Hollomotz, A. (2011): Learning difficulties and sexual vulnerability. A social approach, London: Kingsley.
  • Jones, C. (2012): “Paying for sex; the many obstacles in the way of men with learning disabilities using prostitutes”. British Journal of Learning Disabilities, 41: 121-127.
  • Kvale, S. (2011): Las entrevistas en investigación cualitativa, Madrid: Morata.
  • Löfgren-Màrtenson, L. (2009): “The invisibility of Young homosexual women and men with intellectual disabilities”. Sexuality and Disability, 27: 21-26.
  • Loja, E. et al. (2013): “Disability, embodiment and ableism: stories of resistance”. Disability and Society, 28 (2): 190-203.
  • López, F. (2011): Guía para el desarrollo de la afectividad y de la sexualidad de las personas con discapacidad intelectual, Valladolid: Junta de Castilla y León, Gerencia de Servicios Sociales, Consejería de Familia y Asuntos Sociales.
  • López, F. (2005): La educación sexual, Madrid: Biblioteca Nueva.
  • López, F. (2002): Sexo y afecto en personas con discapacidad, Madrid: Biblioteca Nueva.
  • Martínez, J. L. et al. (2013): “Educación sexual y formación del profesorado en España: diferencias por sexo, edad, etapa educativa y comunidad autónoma”. Magister, 24: 37-47.
  • McCarthy, M. (2010): “The sexual lives of women with learning disabilities”, en Grant, G. (ed.):
  • Learning disability: alife cycle approach [2nd edition], Berkshire (Inglaterra): Open University Press.
  • McCarthy, M. y Thompson, D. (2009): Sex and the 3Rs. Rights, Risks and Responsabilities. A sex education pack for working with people with learning disabilities [First edition, 1992], Southampton: Pavilion.
  • McCarthy, M. (2001): “Women with learning disabilities experiencing their sexuality in healthy way”. Learning Disability Review, 6 (1): 16-21.
  • McConkey, R. y Leavey, G. (2013): “Irish attitudes to sexual relationships and people with intellectual disability”. British Journal of Learning Disabilities, 41: 181-188.
  • Morentin, R. et al. (2008): “El amor en personas con discapacidad intelectual y su repercusión en el bienestar emocional”, en II Edición de los premios de Investigación e Innovación sobre Personas con Discapacidad Intelectual. Manresa: AMPANS.
  • Navarro, Y. (2012): “Percepción de la sexualidad y el amor en una muestra de personas con discapacidad intelectual: aportaciones para la elaboración de programas de educación sexual de calidad”. Información psicológica, 103: 15-30.
  • Navarro, Y. et al. (2010): “Programa de intervención psicosexual en personas con discapacidad intelectual”. Educación y Diversidad, 4 (2): 75-92.
  • Nind, M. (2014): What is inclusive research?, London: Bloomsbury.
  • Ollerton, J. y Horsfall, D. (2013): “Rights to research: utilising the Convention on the Rights of Persons with Disabilities as an inclusive participatory action research tool”. Disability and Society, 28 (5): 616-630.
  • ONU (2006). Convención sobre los derechos de las personas con discapacidad, Nueva York: Naciones Unidas.
  • Parra, N. y Oliva, M. (2015): Sexualidades diversas. Manual para la atención de la diversidad sexual en las personas con discapacidad intelectual o del desarrollo, FEAPS Canarias.
  • Peláez Narváez, A. (coord.) (2009): Maternidad y discapacidad, Madrid: Ediciones CINCA.
  • Rojas, S. et al. (2013): “‘Giving voice’ in research processes: an inclusive methodology for researching into social exclusion in Spain”. International Journal of Inclusive Education, 17 (2): 156-173.
  • Schultz, S. L. (2009): “Psychological theories of disability and sexuality: a literature review”. Journal of Human Behavior in the Social Environment, 19: 58-69.
  • Shakespeare, T. (1998): “Poder y prejuicio: los temas de género, sexualidad y discapacidad”, en Barton, L. (comp): Sociedad y discapacidad. Madrid: Morata.
  • Shakespeare, T. et al. (1996): Sexual politics of disability: untold desires. London: Cassell.
  • Strike, R. and McConnell, D. (2002): “Look at me, listen to me. I have something important to say”. Sexuality and Disability, 20 (1): 53-63.
  • Vallés, M. (1999): Técnicas cualitativas de investigación social. Reflexión metodológica y práctica profesional, Madrid: Síntesis.
  • Vo, T. (Dir) (2010): Our Compass [Documental], Canadá.