Didáctica de la ciencia a través del teatro

  1. Eduardo Dopico 1
  2. Eva García-Vázquez 1
  3. César Alonso 1
  4. Etelvino Vázquez
  1. 1 Universidad de Oviedo
    info

    Universidad de Oviedo

    Oviedo, España

    ROR https://ror.org/006gksa02

Zeitschrift:
Revista Iberoamericana de Educación

ISSN: 1681-5653 1022-6508

Datum der Publikation: 2015

Ausgabe: 69

Nummer: 3

Seiten: 117-132

Art: Artikel

DOI: 10.35362/RIE693115 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen Access editor

Andere Publikationen in: Revista Iberoamericana de Educación

Zusammenfassung

In a context of adult education, we carried out a didactic experience of teaching and learning of science using as educational resource the theater of collective creation in parallel to a battery of lectures and symposium on the concept and mechanisms of evolution. On one hand, it wanted to provide affordable evolutionary keys from a multidisciplinary perspective, to understand the great diversity of life on our planet. Of another, because of the above, were employed dynamics of participative action research and content analysis techniques to try to build a visual expression the way in which a play is created, for clarification of the learning acquired. The results obtained show the process of knowledge transfer placing evolutionary elements from lectures and symposium at the dialogues that students were designing and their competences to create a play from nothing to the staging.

Bibliographische Referenzen

  • Anderson, G. and Herr, K. (2007). El docente-investigador: Investigación Acción como una forma válida de generación de conocimientos. En: Ingrid Sverdlick (Ed.). La investigacion educativa: Una herramienta de conocimiento y de accion. Buenos Aires: Noveduc. ISBN: 978-987-538-195-7
  • Artaud, A. (1997). El teatro y su doble. Barcelona: Edhasa. ISBN: 84-350-1502-5
  • Aubert, A. Garcia, C. y Racionero, S. (2009). El aprendizaje dialógico. Cultura y Educación: Culture and Education, 21(2). 129-139. Doi: 10.1174/113564009788345826
  • Ayala, F. J. (2007). Darwin y el Diseño Inteligente. Creacionismo, cristianismo y evolución. Madrid: Alianza. ISBN: 978-84-206-4822-4
  • Barba, E. (2005). The paper canoe: A Guide to Theatre Anthropology. U.K.: Taylor & Francis e-Library. ISBN: 0-203-37265-4 (Adobe eReader Format)
  • Berk, R. A. and Trieber, R. H. (2009). Whose classroom is it, anyway? Improvisation as a teaching tool. Journal on Excellence in College Teaching, 20(3). 29-60.
  • Bermejo, L. (2005). Gerontología educativa. Cómo diseñar proyectos educativos con personas mayores. Madrid: Médica. Panamericana. ISBN: 84-7903-194-8
  • Boal, A. (2002). Juegos para actores y no actores. Teatro del oprimido. Barcelona: Alba. ISBN: 84-8428-134-5
  • Bossi, E. (2010). La calle como escenografía. Cuadernos de la Facultad de Humanidades y Ciencias Sociales, 39.
  • Brisville, J.C. (2008). El encuentro de Descartes con Pascal joven. Madrid: Trifaldi. ISBN: 9788493440176
  • Brook, Peter. (2001). El espacio vacío. Arte y técnica del teatro. Barcelona: Península. ISBN: 9788483074060
  • Butterwick, S. y Selman, J. (2003). Deep Listening in a Feminist Popular Theatre Project: Upsetting the Position of Audience in Participatory Education. Adult Education Quarterly, 54(1).7-22. Doi: 10.1177/0741713603257094
  • Cervantes, M. (2004). Don Quijote de la Mancha. Madrid: Santillana. ISBN: 9788420467283
  • Caamaño, A. (2014). Teatru y figures rituales n’ Asturies. Grado (Asturias): Ediciones La Cruz. ISBN: 978-84-942173-2-6
  • Davini, S. (2011). Teatro en cuanto arte: desde Friedrich Nietzsche hasta Camille Paglia. Telón de fondo, Revista de Teoría y Crítica Teatral, 13. 182-202.
  • Díaz Herrera, F. (2012). Teatro popular dos períodos, dos anécdotas. ALPHA, 35. 185194. http://dx.doi.org/10.4067/S0718-22012012000200012
  • FECYT, Fundación Española para la Ciencia y la Tecnología (2010). V Encuesta Nacional de Percepción social de la Ciencia y la Tecnología. Disponible en: http://www.idi.mineco.gob.es/portal/site/MICINN/menuitem.edc7f2029a2be27d701 0721001432ea0/?vgnextoid=f39e484f09b8b210VgnVCM1000001d041 40aRCRD
  • Gould, S. J. (2004). La Estructura de la Teoría de la Evolución. Barcelona: Tusquets. ISBN: 978-84-8310-950-2
  • Grotowski, J. (2009). Hacia un teatro pobre. Madrid: Siglo XXI. ISBN: 978-84-323-1391-2
  • Howard, L.A. (2004). Speaking theatre/doing pedagogy: revisiting theatre of the oppressed. Communication Education, 53(3). 217-233.
  • Jackson, T. (1980). Learning Through Theatre: Essays and Casebooks on Theatre in Education. U.K.: Manchester University Press. ISBN: 0719007895
  • Jarvis, P. (2013). Explorations in Personal Learning. Procedia Social and Behavioral Sciences, 76. 408-413. Doi:10.1016/j.sbspro.2013.04.137
  • Kirschner, F., Paas, F. and Kirschner, P.A. (2009). A Cognitive Load Approach to Collaborative Learning: United Brains for Complex Tasks. Educational Psychology Review, 21(1). 31-42. Doi: 10.1007/s10648-008-9095-2
  • Laferrière, G. (1997). Prácticas creativas para una enseñanza dinámica: la dramatización como herramienta didáctica y pedagógica. Ciudad Real: Ed. Ñaque. ISBN: 9788492084494
  • López Noguero, F. (2011). El análisis de contenido como método de investigación. EnClave PedagóGica, 4(S.L.). 167-179.
  • Martin-Castaño Carrasco. Mª I. (2009). La necesidad de la educación permanente en el sistema actual. Innovación y Experiencias Educativas, 24. 1-8.
  • Menéndez Peláez, J. (2004). El teatro costumbrista en Asturias. Oviedo: RIDEA. ISBN 9788489645875
  • Muñoz Cáliz, B. (2006). Panorama de los textos teatrales para niños y jóvenes, Madrid: ASSITEJ-España. ISBN: 978-84-611-5653-5
  • Nicholson, H. (2009). Theatre and education. U.K.: Palgrave Macmillan. ISBN: 13-9780-230-21857-4
  • OCDE (2010). Recognising non-formal and informal learning outcomes. Policies and practices Disponible en : http://www.oecd.org/education/innovationeducation/45007044.pdf
  • Ødegaard, M. (2003). Dramatic Science. A Critical Review of Drama in Science Education. Studies in Science Education, 39(1). 75-102 Doi:10.1080/03057260308560196
  • Oida, Y. (2010). El actor invisible. Barcelona: Alba. ISBN: 9788484285731
  • Ortega Loubon, C. y Franco, J.L. (2010). Neurofisiología del aprendizaje y la memoria. Plasticidad Neuronal. Archivos de Medicina, 6(1:2). Doi: 10.3823/048
  • Pallini, V. (2011). Antropología del hecho teatral. Etnografía de un teatro dentro del teatro. Tesis Doctoral: Universidad de Barcelona. Disponible en: http://www. tdx.cat/bitstream/handle/10803/31963/PALLINI_TESIS.pdf?sequence=1
  • Sarrate Capdevila Mª L. y Pérez de Guzmán Puya, Mª V. (2005). Educación de personas adultas: situación actual y propuestas de futuro. Revista de Educación, 336. 4157. Disponible en: http://www.revistaeducacion.mec.es/re336/re336_03.pdf
  • Shakespeare, W. (2009). Hamlet. Madrid: Alianza. ISBN: 9788420649450
  • Souto-Manning, M. (2011). Playing with power and privilege: Theatre games in teacher education. Teaching and Teacher Education, 27(6). 997–1007. Doi:10.1016/j. tate.2011.04.005
  • Stanistavski, K. (2002). La construcción del personaje. Madrid: Alianza. ISBN: 978-84206-3878-2
  • Trancón, S. (2006). Teoría del teatro: bases para el análisis de la obra dramática. Madrid: Editorial Fundamentos. ISBN: 84-245-1062-3
  • Trozzo, E., Sampedro, L. y Torres, S. (2004). Didáctica del Teatro 1, Una Didáctica para la enseñanza del Teatro en los diez años de escolaridad obligatoria. Argentina: Universidad Nacional de Cuyo. ISBN 987-43-8587-1
  • Vacas, C. (2009). Importancia del teatro en la escuela. Innovación y experiencias educativas, 16. 1-11.
  • Windham, C. (2005). Father Google and Mother IM: Confessions of a net gen learner. EDUCAUSE Review, 40 (5). 43-58. Disponible en: https://net.educause.edu/ ir/library/pdf/erm0552.pdf