Percepción y valoración del alumnado sobre las propuestas blearning en grados de ingenierías industriales y de telecomunicación
- Bermúdez Rodríguez, Francisco 2
- Lapaz Castillo, José Luis 3
- Fueyo Gutiérrez, M. Aquilina 1
-
1
Universidad de Oviedo
info
-
2
Universidad Nacional de Educación a Distancia
info
-
3
Universitat Politècnica de Catalunya
info
ISSN: 1699-3748
Ano de publicación: 2016
Título do exemplar: Octubre
Número: 34
Tipo: Artigo
Outras publicacións en: Revista DIM: Didáctica, Innovación y Multimedia
Resumo
This study is included in a research project, which has been developed for 3 years (2013-2015) at the Polytechnic University of Catalonia, Terrassa Engineering School (EET), in order to know the uses and pedagogical conceptions with educational proposals, blended learning mode, hosted on the virtual platform Athena, conceived and designed by Moodle, a system for management courses which is freely distributable. The investigation was applied to 7 degree courses in the field of engineering, currently issued by the EET, including 144 subjects, 192 teachers and 1,559 students. The main purpose of the study presented here was to investigate on the assessment made by the students about the courses included on the digital campus referring to two aspects: the usefulness and the use of some tools and the influence of this technology, which contributes to a better learning of the contents of different subjects. Even though this is part of a mixed methodological design, in order to conclude collecting the processed and analyzed information of this study, it was used the questionnaire which had been previously filled in by students. The results have brought us closer to an intense use of the platform as a documentary resource or content repository, activities and access to other types of information, and to be more independent, learn more and a further customization of the learning process. Virtual communication through tools platform is underused and unidirectional, ruining a basic resource to enhance opportunities for coordination, collaboration and knowledge generation between teachers and students.
Referencias bibliográficas
- AGUADED, José Ignacio, GUZMÁN, María Dolores y TIRADO, Ramón (2010). Estudio sobre el uso e integración de plataformas de teleformación en universidades andaluzas. Didáctica, Innovación Y Multimedia (DIM), 18. http://dim.pangea.org/revistaDIM18/revistadim18teleformacion.htm
- AGUADED, José Ignacio (Coord.) (2010). Plataformas de teleformación para la virtualización de asignaturas (P06-HUM02013). Huelva (España). DOI:10.13140/RG.2.1.2064.4326
- BRAVO, Juan L., SÁNCHEZ, José A. y FARJAS, Mercedes. (2004). El uso de sistemas b-Learning en la enseñanza universitaria. In ICE-UPM (Ed.), Jornada Aulas con Software. http://www.ice.upm.es/wps/jlbr/documentacion/uso_b-learcomu.pdf
- CABERO, Julio y ROMERO, Rosalía (2010). Análisis de buenas prácticas del e-learning en las universidades andaluzas. Teoría de La Educación. Educación, Cultura Y Sociedad de La Información (Universidad de Salamanca), 11 (1), 283– 309. http://tecnologiaedu.us.es/cuestionario/bibliovir/jca44.pdf
- CABERO, Julio (2006). Bases pedagógicas del e-learning. RUSC, Revista de Universidad Y Sociedad Del Conocimiento, 3 (1). http://rusc.uoc.edu/index.php/rusc/article/viewFile/v3n1-cabero/v3n1-cabero
- CRUE. (2014). UNIVERSITIC 2014: Descripción, gestión y gobierno de las TI en el Sistema Universitario Español. En CRUE. www.crue.org/Publicaciones/Documents/Universitic/2014.pdf [Consulta: 11/12/2015]
- DÍAZ, Rocío. (2009). Usos y potencialidades didácticas de plataformas de teleformación en universidades andaluzas. Tesis Doctoral. Universidad de Huelva.
- EET. (2016). EET. Memoria curso 2014-15. En EET. http://www.eet.upc.edu/intranet/direccio/memoria-2014- 2005/view [Consulta: 10/12/2015]
- EET-UPC. (2009). Sistema de qualitat. En EET. http://www.eet.upc.edu/lescola/sistema-de-qualitat-1 [Consulta: 11/02/2016]
- ESNAOLA, I. (2015). Uso docente de la plataforma educativa ALUD en la Universidad de Deusto y su relación con otras variables educativas. Tesis Doctoral. Universidad de Deusto.
- FARIÑA, Elena, GONZÁLEZ, Carina S. y AREA, Manuel (2013). ¿Qué herramientas utiliza el profesorado universitario en el Campus Virtual?. Revista de Educación a Distancia (RED), 35. http://www.um.es/ead/red/35/farina_et_al.pdf
- GARCÍA ARETIO, Lorenzo y RUIZ, Marta. (2010). La eficacia de la educación a distancia ¿Un problema resuelto? Teoría de La Educación. Revista Interuniversitaria., 22 (1). http://revistas.usal.es/index.php/1130-3743/article/view/7135/8302
- GEWERC, A. (2007). Modelos de enseñanza y aprendizaje presentes en los usos de plataformas de e-learning en universidades españolas y propuestas de desarrollo. EA2007-0046. En Ministerio de Educación y Ciencia - Programa de Estudios y Análisis. http://138.4.83.162/mec/ayudas/casaAva.asp
- ICE_UPC. (2005). ICE en la UPC. En ICE-UPC. http://www.ice.upc.edu/ca/lice-de-la-upc [Consulta: 01/12/2015]
- ISLAS-TORRES, Claudia. (2015). La práctica del estudiante en el b-learning: una observación sistémica. REIRE, Revista d’Innovació i Recerca en Educació, 8 (2), 43–61. DOI:10.1344/rerire2015.8.2823. http://revistes.ub.edu/index.php/REIRE/article/view/reire2015.8.2823
- LLORENS , Faraón. (2014). Campus virtuales: de gestores de contenidos a gestores de metodologías. Revista de Educación a Distancia (RED), 42. http://www.um.es/ead/red/42/faraon.pdf
- MARSH, George E.; MCFADDEN, Anna C.; PRICE, Barrie J. (2003). Blended Instruction: Adapting Conventional Instruction for Large Classes. Online Journal of Distance Learning Administration, 6, no 4. http://www.westga.edu/~distance/ojdla/winter64/marsh64.htm
- SALINAS, Julio (2004). Innovación docente y uso de las TIC en la enseñanza universitaria. Revista de Universidad Y Sociedad Del Conocimiento (RUSC). UOC., 1, no 1. http://www.uoc.edu/rusc/dt/esp/salinas1104.pdf
- SALINAS, Julio (2007). Modelos didácticos en los campus virtuales universitarios: patrones metodológicos generados por los profesores en procesos de enseñanza-aprendizaje en entornos virtuales. EA2007-0121. En Ministerio de Educación y Ciencia-Programa de Estudios y Análisis. http://138.4.83.162/mec/ayudas/casaAva.asp [Consulta: 08/07/2015]
- SANABRIA, Ana y HERNÁNDEZ, Carmen M. (2011). Percepción de los estudiantes y profesores sobre el uso de las tic en los procesos de cambio e innovación en la enseñanza superior. Aloma, Revista de Psicologia, Ciències de l’Educació I de l'Esport, 29, 273–290. http://www.raco.cat/index.php/Aloma/issue/view/18442/showToc
- SÁNCHEZ MORALES, Pablo J. y VERA, Julio. (2016). Análisis de los indicadores de calidad en modalidad e-learning desde la perspectiva pedagógica. DIM, Didáctica, Innovación Y Multimedia, 33. http://dim.pangea.org/revista33.htm
- SÁNCHEZ SANTAMARÍA, José, SÁNCHEZ ANTOLÍN, Pablo y RAMOS, Francisco J. (2012). Usos pedagógicos de Moodle en la docencia universitaria desde la perspectiva de los estudiantes. Revista Iberoamericana de Educación, 60, 15–38. http://rieoei.org/rie60a01.pdf
- SANGRÀ, Albert. (2008). La integració de les TIC a la universitat: models, problemes i reptes. Tesis Doctoral. Universitat Rovira i Virgili. En http://tecnologiaedu.us.es/nweb/htm/pdf/sangra.pdf
- TORRES, Cristóbal. (2014). Eliminando las barreras espacio-temporales de la educación. En A. Formación (Ed.), Actas del II Congreso Virtual Internacional sobre Innovación Pedagógica y Praxis Educativa (INNOVAGOGÍA 2014) (pp. 1219– 1228). Sevilla (España). http://www.upo.es/ocs/index.php/innovagogia2014/innovagogia2014/paper/view/318
- UPC. (2015a). Historia de Atenea. En UPC. https://www.upc.edu/atenea/historia [Consulta: 03/12/2015]
- UPC. (2015b). Memoria 2014-2015. En UPC. https://www.upc.edu/memoria/ca [Consulta: 13/04/2015)
- URBINA, Santos y SALINAS, Jesús. (2014). Campus virtuales: una perspectiva evolutiva y tendencias. Revista de Educación a Distancia (RED), 42. http://www.um.es/ead/red/42/UrbinaSalinas.pdf