Teoría construccionista del aprendizaje en formación del profesoradoperspectivas de alumnado y profesorado desde la investigación cuantitativa y cualitativa.
- Fernández Río, Javier 3
- Calderón Luquin, Antonio 2
- Méndez Giménez, Antonio 3
- Rolim Marqués, Ramiro J. 1
-
1
Universidade Do Porto
info
-
2
Universidad Católica San Antonio
info
-
3
Universidad de Oviedo
info
ISSN: 1989-6395, 1138-414X
Year of publication: 2014
Volume: 18
Issue: 3
Pages: 213-228
Type: Article
More publications in: Profesorado: Revista de curriculum y formación del profesorado
Bibliographic References
- Álvarez-Gayo, J. L. (2003). Cómo hacer investigación cualitativa: Fundamentos y metodología. México: Periods.
- Batik, A. (2009). An investigation of the artifacts, outcomes, and processes of constructing computer games about environmental science in a fifth grade science classroom. Ph.D. dissertation, The Pennsylvania State University.
- Biggs, J. (2005). Calidad del Aprendizaje Universitario. España: Ediciones Narcea.
- Bogdan, R. & Biklen, S. (1994). Investigação qualitativa em educação. Porto: Porto Editora.
- Bruckman, A. (1998). Community support for constructionist learning. Computer Supported Cooperative Work, 7(1), 47-86.
- Burns, R. (2000). Introduction to Research Methods. London: Sage.
- Carter, C., y KafaI, Y. B. (2008). Peer pedagogy: Student collaboration and reflection in a Learning-Through-Design Project. Teachers College Record, 110(12), 2601-2632.
- Clará, M. & Mauri, T. (2010). El conocimiento práctico. Cuatro conceptualizaciones constructivistas de las relaciones entre conocimiento teórico y práctica educativa. Infancia y Aprendizaje, 33(2), 131-141.
- Coll, C. (2010). La centralidad de la práctica y la dualidad conocimiento teórico /conocimiento práctico. Infancia y Aprendizaje, 33(2), 141-159.
- De Miguel, M. (2006). Metodología para optimizar el aprendizaje. Segundo objetivo del Espacio Europeo de Educación Superior. Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 20(3), 71-91.
- Fernández-Río, J. & Méndez-Giménez, A. (2013). Articulando conocimiento teórico y práctica educativa. Análisis de los efectos del material autoconstruido en las creencias de futuros docentes. Infancia y Aprendizaje, 36(1), 61-75.
- Gargallo, B., Suárez, J. M., García, E., Pérez, C. & Sahuquillo, P. (2012). Enfoques de aprendizaje en estudiantes universitarios excelentes y en estudiantes medios. Revista Española de Pedagogía, 252, 185-200
- Hambleton, R., Merenda, P., y Spielberger, C. (Eds.) (2005). Adapting educational and psychological tests for cross-cultural assessment. Mahwah, NJ: Erlbaum.
- Han, S., y Bhattacharya, K. (2001). Constructionism, learning by design, and project-based learning. In M. Orey (Ed.), Emerging perspectives on learning, teaching and technology. Recuperado de http://www.coe.uga.edu/epltt/LearningbyDesign.htm
- Hastie, P. A., y André, M. H. (2012). Game appreciation through student designed games and game equipment. International Journal of Play, 1(2), 165-183.
- Hay, K. E., y Barab, S.A. (2001). Constructivism in practice: A comparison and contrast between apprenticeship and constructionist learning environments. The Journal of the Learning Sciences, 10(3), 281-322.
- Hmelo, C. E., Holton, D. L, y Kolodner, J. L. (2000). Designing to learn about complex systems. The Journal of the Learning Sciences, 9(3), 247-298.
- KafaI, Y. B. (2006). Playing and making games for learning: Instructionist and constructionist perspectives for game studies. Games and Culture, 1(1), 36-40.
- Kafai, Y., y Resnick, M. (1996). Constructionism in practice: Designing, thinking and learning in a digital world. Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum.
- Kinchin, G. D.; Macphail, A., y Chroinin, D. (2009). Pupils' and teachers' perceptions of a culminating festival within a sport education season in Irish primary schools. Physical Education y Sport Pedagogy, 14(4), 391-406.
- Kindborg, M., y Sökjer, P. (2007). How preschool children used a behaviour-based programming Tool. Proceedings from Interaction Design and Children. Aalborg, Denmark.
- Lagemann, E. C. (2009). Education research as a distributed activity across universities. Educational Researcher, 37(7), 424-423.
- Lave, J., y WENGER, E. (1991). Situated learning: Legitimate peripherial participation.Cambridge: Cambridge University Press.
- Lopes, H. A. & BlázqueZ, F. (2012). La práctica pedagógica en la formación inicial de profesores del primer ciclo de Enseñanza Básica en Portugal. Enseñanza y Teaching, 30(1), 23-43.
- Macdonald, D., y Hoban, G. (2009). Developing science content knowledge through the creation of slowmations. The International Journal of Learning, 16(6), 319-330.
- Méndez-Giménez, A. & Fernández-Río, J. (2012). Efecto de los estresores académicos en las creencias del alumnado de magisterio sobre el material reciclado. Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 42, 15(3).
- Méndez-Giménez, A. & Fernández-Río, J. (2013). Materiales alternativos en la formación del profesorado: análisis comparativo de creencias y actitudes.Revista Internacional de Medicina y Ciencias de la Actividad Física y del Deporte, 13(51), 453-470.
- Papert, S. (1990). An introduction to the fifth anniversary collection. In Idit Harel (ed.), Constructionist Learning. Cambridge, MA: MIT Media Laboratory.
- Papert, S. (1991). Situating Constructionism. In Idit Harel and Seymour Papert (eds.), Constructionism. Norwood, NJ: Ablex.
- Papert, S. (1996). A word for learning. In Y. Kafai y M. Resnick (Eds.), Constructionism in practice: Designing, thinking and learning in a digital worldpp. 2-24. Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum.
- Pinkett, R. D. (2000). Bridging the digital divide: Sociocultural constructionism and an asset-based approach to community technology and community building. Paper presented at the St Annual Meeting of the American Educational Research Association (AERA), (pp.24-28), New Orleans, LA.
- Ponte, J. P. (2006). Estudos de caso em educação matemática. Bolema, 25, 105-132.
- Resnick, M. (1994). Turtles, Termites, and Traffic Jams: Explorations in Massively Parallel Microworlds. Cambridge, MA: MIT Press.
- Reynolds, R., y CAPERTON, I. H. (2011). Contrasts in student engagement, meaning-making, dislikes, and challenges in a discovery-based program of game design learning. Educational Technology Research and Development, 59(2), 267-289.
- Robertson, J., y HOWELLS, C. (2008). Computer game design: Opportunities for successful learning. Computers y Education, 50, 559-578.
- Rodríguez, D. & Valldeoriola, J. (2003). Metodología de la investigación. Barcelona: Universidad Oberta de Catalunya.
- Thomas, J. W. (2000). A review of research on project-based learning. Recuperado dehttps://www.bie.org/files/researchreviewPBL.pdf
- Zabalza, M. A. (2003). Competencias docentes del profesorado universitario. Calidad y desarrollo profesional. Madrid: Narcea.