Variables predictoras del rendimiento académico en el EEESestilos de pensamiento, metas académicas, nota media de entrada a la titulación y horas de estudio

  1. Bernardo, Ana Belén 1
  2. Núñez, José Carlos 1
  3. Rodríguez, Celestino 1
  4. Bernardo, Inmaculada 1
  5. Fernández, Estrella 1
  6. Cerezo, Rebeca 1
  7. González, Aroa 1
  1. 1 Universidad de Oviedo
    info

    Universidad de Oviedo

    Oviedo, España

    ROR https://ror.org/006gksa02

Journal:
Revista d'innovació docent universitària: RIDU

ISSN: 2013-2298

Year of publication: 2011

Issue: 3

Pages: 26-34

Type: Article

DOI: 10.1344/105.000001656 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen access editor

More publications in: Revista d'innovació docent universitària: RIDU

Abstract

This work has focused on knowing how first-year university students fit in with the EHEA learning requirements regarding to thinking styles, academic goals, grade point average and study hours. For this aim the present study works with a sample of 559 first-year students from eleven degrees of the University of Oviedo, 190 men (34 %) and 369 women (66 %). The Thinking Styles Questionnaire for Students (TSQS), the Academic Goals Assessment Questionnaire (CEMA-II) and an academic and personal data questionnaire have been used for this research. The results from the analysis suggest that the first-year university students are directed to learning goals. Furthermore, they prefer thinking styles related to autonomous and creative task resolution regardless of the grade they be enrolled.

Bibliographic References

  • Bernardo, B.I., Zhang, L.F. y Callueng, C. (2002) Thinking styles and academic achievement among Filipino students. The Journal of GeneticPsychology, 163(2), pp. 149-163.
  • Bernardo, A., Núñez, J.C., González-Pienda, J.A., Rosário, P., Álvarez, L., González-Castro, P., Valle, A., Rodríguez, S., Cerezo, R. Álvarez, D. y Rodríguez, C. (2009) Estilos intelectuales y rendimiento académico: una perspectiva evolutiva. Psicothema, 21(4), pp. 555-561.
  • González, J. y Wagenaar, R. (Eds.) (2003) Tuning Educational Structures in Europe. Informe final-Proyecto Piloto, Fase Uno. Universidad de Deusto, Bilbao.
  • Núñez, J.C., González-Pienda, J.A., González-Pumariega, S, García, M. & Roces, C. (1997) Cuestionario para la Evaluación de Metas Académicas en Secundaria (CEMA-II). Departamento de Psicología, Universidad de Oviedo.
  • Rodríguez, S., Cabanach, R.G., Piñeiro, I., Valle, A., Núñez, J.C. y González-Pienda, J.A. (2001) Metas de aproximación, metas de evitación y múltiples metas académicas. Psicothema, 13(4), pp. 546-550.
  • Sternberg, R.J. (1999) Estilos de pensamiento: claves para identificar nuestro modo de pensar y enriquecer nuestra capacidad de reflexión. Paidós, Barcelona.
  • Sternberg, R.J. y Wagner, R.K. (1991) MSGThinking Styles Inventory (manual). Departamento de Psicología, Universidad de Yale.
  • Sternberg, R.J. y Zhang, L.F. (2001) Perspectives on thinking, learning and cognitive styles. Sternberg y Zhang, Hong Kong.
  • Valle, A., Núñez, J.C., Rodríguez, S., Cabanach, R.G., González-Pienda, J.A. y Rosário, P. (2010) Perfiles motivacionales y diferencias en variables afectivas, motivacionales y de logro. Universitas Psychologica, 9(1), pp. 109-121.
  • Valle, A., Rodríguez, S., Cabanach, R.G., Núñez, J.C., González-Pienda, J.A. y Rosário, P. (2009) Metas Académicas: Perspectiva Histórica y Conceptual e Implicaciones Educativas. Electronic Journal of Research in Educational Psychology, 7(3), pp. 1073-1106.
  • Zhang, L.F. (2007) Intellectual Styles and Academic Achievement among Senior Secondary School Students in Rural China. Educational of Psychology, 27(5), pp. 675-692.