Variables predictoras del rendimiento académico en el EEESestilos de pensamiento, metas académicas, nota media de entrada a la titulación y horas de estudio

  1. Bernardo, Ana Belén 1
  2. Núñez, José Carlos 1
  3. Rodríguez, Celestino 1
  4. Bernardo, Inmaculada 1
  5. Fernández, Estrella 1
  6. Cerezo, Rebeca 1
  7. González, Aroa 1
  1. 1 Universidad de Oviedo
    info

    Universidad de Oviedo

    Oviedo, España

    ROR https://ror.org/006gksa02

Revista:
Revista d'innovació docent universitària: RIDU

ISSN: 2013-2298

Any de publicació: 2011

Número: 3

Pàgines: 26-34

Tipus: Article

DOI: 10.1344/105.000001656 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openAccés obert editor

Altres publicacions en: Revista d'innovació docent universitària: RIDU

Resum

L'interès d'aquest estudi s'ha centrat en conèixer el grau d'adequació dels estudiants de primer curs universitari a les necessitats d'aprenentatge que planteja el nou marc de l'Espai Europeu d'Educació Superior, en relació als estils de pensament, les metes acadèmiques, la nota d'entrada a la titulació i les hores d'estudi. Per a això, s'ha treballat amb una mostra de 559 alumnes universitaris de primer curs de 11 titulacions pertanyents a la Universitat d’Oviedo, amb un total de 190 homes (34%) i 369 dones (66%). En aquesta recerca s’han utilitzat el Thinking Styles Questionnaire for Students (TSQS), el Cuestionario para la Evaluación de Metas Académicas-II (CEMA-II) i un qüestionari de dades personals i acadèmics. Els resultats dels anàlisis suggereixen que els alumnes universitaris de primer any estan orientats cap a metes d'aprenentatge. A més, prefereixen estils de pensament relacionats amb la resolució de les tasques de forma autònoma i creativa, independentment de la titulació en què estiguin matriculats.

Referències bibliogràfiques

  • Bernardo, B.I., Zhang, L.F. y Callueng, C. (2002) Thinking styles and academic achievement among Filipino students. The Journal of GeneticPsychology, 163(2), pp. 149-163.
  • Bernardo, A., Núñez, J.C., González-Pienda, J.A., Rosário, P., Álvarez, L., González-Castro, P., Valle, A., Rodríguez, S., Cerezo, R. Álvarez, D. y Rodríguez, C. (2009) Estilos intelectuales y rendimiento académico: una perspectiva evolutiva. Psicothema, 21(4), pp. 555-561.
  • González, J. y Wagenaar, R. (Eds.) (2003) Tuning Educational Structures in Europe. Informe final-Proyecto Piloto, Fase Uno. Universidad de Deusto, Bilbao.
  • Núñez, J.C., González-Pienda, J.A., González-Pumariega, S, García, M. & Roces, C. (1997) Cuestionario para la Evaluación de Metas Académicas en Secundaria (CEMA-II). Departamento de Psicología, Universidad de Oviedo.
  • Rodríguez, S., Cabanach, R.G., Piñeiro, I., Valle, A., Núñez, J.C. y González-Pienda, J.A. (2001) Metas de aproximación, metas de evitación y múltiples metas académicas. Psicothema, 13(4), pp. 546-550.
  • Sternberg, R.J. (1999) Estilos de pensamiento: claves para identificar nuestro modo de pensar y enriquecer nuestra capacidad de reflexión. Paidós, Barcelona.
  • Sternberg, R.J. y Wagner, R.K. (1991) MSGThinking Styles Inventory (manual). Departamento de Psicología, Universidad de Yale.
  • Sternberg, R.J. y Zhang, L.F. (2001) Perspectives on thinking, learning and cognitive styles. Sternberg y Zhang, Hong Kong.
  • Valle, A., Núñez, J.C., Rodríguez, S., Cabanach, R.G., González-Pienda, J.A. y Rosário, P. (2010) Perfiles motivacionales y diferencias en variables afectivas, motivacionales y de logro. Universitas Psychologica, 9(1), pp. 109-121.
  • Valle, A., Rodríguez, S., Cabanach, R.G., Núñez, J.C., González-Pienda, J.A. y Rosário, P. (2009) Metas Académicas: Perspectiva Histórica y Conceptual e Implicaciones Educativas. Electronic Journal of Research in Educational Psychology, 7(3), pp. 1073-1106.
  • Zhang, L.F. (2007) Intellectual Styles and Academic Achievement among Senior Secondary School Students in Rural China. Educational of Psychology, 27(5), pp. 675-692.