Didáctica universitaria en la era 2.0competencias docentes en campus virtuales
-
1
Universidad de Oviedo
info
ISSN: 1698-580X
Année de publication: 2012
Volumen: 9
Número: 1
Pages: 36-50
Type: Article
D'autres publications dans: RUSC. Universities and Knowledge Society Journal
Résumé
The rise of the information technology society and the advent of the Web 2.0 phenomenon in university education contexts have brought about a profound shift in the functions of teaching staff. The teaching and technology training of such staff is becoming an imperative need in order to cope with the challenges of new teaching-learning situations generated in virtual settings and/or with the support of technological tools. This article describes the teaching, technology and tutoring competencies that 2.0 lecturers should have, given the fact that they undertake their tasks in technology-mediated environments. These tasks are directly related to aspects inherent to the adopted instructional model, to the context and to the new mediating tools. Student guidance, the capacity to design motivating multimedia materials and the formulation of collaborative activities are but some of some of the forms that these professional competencies take. After surveying 70 lecturers and more than 840 students at the Spanish universities belonging to the Campus Virtual Compartido del G9 (a virtual campus comprising the universities of Cantabria, La Rioja, Extremadura, Oviedo, the Balearic Islands, the Basque Country, Zaragoza and Castilla-La Mancha, and the Public University of Navarre), the lecturers strengths and weaknesses were highlighted and the most pressing training needs were underscored, in keeping with the demands of European convergence plans. Among the strengths mentioned by the lecturers and the students involved in the virtual education processes were the proper formulation of activities that foster learning, the variety of teaching resources used, content interactivity, etc. The main weaknesses were the lack of effective proposals for practicals that promote collaborative learning through participation and interaction among all students, and the lack of personalised comments of support and encouragement in relation to the students' learning progress.
Références bibliographiques
- AREA, M.; ADELL, J. (2009). «E-learning: enseñar y aprender en espacios virtuales». En: J. DE PABLOS (coord.). Tecnología educativa. La formación del profesorado en la era de Internet. Málaga: Ediciones Aljibe. Págs. 391-424.
- CABERO, J.; ROMAN, P. (2006). E-actividades. Un referente básico para la formación en Internet. Sevilla: Editorial Eduforma.
- CVC DEL G9 (2010). Oferta formativa para el curso académico 2010/2011. [Fecha de consulta: 20 de octubre de 2010]. <https://www.uni-g9.net/portal/asignaturas2010-2011.html>
- DE PABLOS, J. (2005). «El Espacio Europeo de Educación Superior y las Tecnologías de la información y la Comunicación». En: P. COLÁS y J. DE PABLOS (coords.). La Universidad de la Unión Europea. El espacio Europeo de Educación Superior y su impacto en la docencia. Málaga: Ediciones Aljibe. Págs. 57-73.
- DE PABLOS, J. (2008). «Nuevas formas de trabajo en las aulas universitarias con el soporte de las Tecnologías de la Información y la Comunicación». En: M. E. DEL MORAL y R. RODRÍGUEZ (coords.). Experiencias docentes y TIC. Barcelona: Editorial Octaedro. Págs. 43-58.
- DEL MORAL, M. E. (coord.) (2007). Proyecto MATRIX: Modalidades de aprendizaje telemático y resultados interuniversitarios extrapolables al nuevo EEES [memoria en línea]. Proyecto financiado por el MEC. EA 2007-0015. <http://82.223.210.121/mec/ayudas/CasaVer.asp?P=29~~260>
- DEL MORAL, M. E.; VILLALUSTRE, L. (2004). «Indicadores de calidad en la docencia virtual: adaptación de los entornos a la diversidad cognitiva de los estudiantes». Aula Abierta. Nº 84, págs. 155-172.
- DEL MORAL, M. E.; VILLALUSTRE, L. (2009a). «Modalidades de aprendizaje telemático y resultados interuniversitarios extrapolables al nuevo EEES». Proyecto MATRIX. Barcelona: Octaedro. <http://www.octaedro.com/pdf/16036.pdf>
- DEL MORAL, M. E.; VILLALUSTRE, L. (2009b). «Las competencias didácticas y tutoriales de los docentes en contextos virtuales, evaluadas por los aprendices, y sus implicaciones». En: R. ROIG (dir.). Investigar desde un contexto educativo innovador. Alicante: Editorial Marfil. Págs. 83-102.
- DEL MORAL, M. E.; VILLALUSTRE, L. (2010). «Formación del profesor 2.0: desarrollo de competencias tecnológicas para la escuela 2.0». Revista Magíster. Nº 23, págs. 59-70.
- GARCÍA, A.; TROYANO, Y. (2009). «El tutor universitario en el Espacio Europeo de Educación Superior: guiando a estudiantes de pedagogía». En: R. ROIG (coord.). Investigar desde un contexto educativo innovador. Alicante: Editorial Marfil. Págs. 171-182.
- MINGORANCE, P. (2001). «Aprendizaje y desarrollo profesional de los profesores». En: C. MARCELO (coord.). La función docente. Madrid: Síntesis. Págs. 85-101.
- MILLER, L. (2000). «La resolución de problemas en colaboración». En: REIGELUTH (ed.). Diseño de la instrucción. Teorías y Modelos. Un nuevo paradigma de la teoría de la instrucción. Parte I. Madrid: Santillana. Págs. 255-259. (Aula XXI).