Diseño metodológico para la elaboración de estadísticas de la Prueba de Acceso a la Universidad

  1. Rodríguez Muñiz, Luis José 1
  2. Torres Manzanera, Emilio 1
  3. Álvarez Martino, Eva 1
  1. 1 Universidad de Oviedo
    info

    Universidad de Oviedo

    Oviedo, España

    ROR https://ror.org/006gksa02

Journal:
Aula abierta

ISSN: 0210-2773

Year of publication: 2012

Volume: 40

Issue: 3

Pages: 83-96

Type: Article

More publications in: Aula abierta

Abstract

The main objective of this study is to describe a new methodological design for the development of official statistics based on the Spanish university entrance examination (Prueba de Acceso a la Universidad or PAU). This design provides, with foresight towards the new 2010 PAU, comprehensive information oriented to end-users, ensuring confidentiality and statistical secrecy. Additionally, it offers to each educational centre the possibility of comparing exam results from its students with the results from the whole examined population and it detects the most significant deviations. As an application example, data from 4,731 students of 2009 Asturias� PAU have been analyzed using R statistical package. In the present article, data from only 75 students chosen at random from the study population and assigned to a hypothetical center will be used as a sample in order to describe this new methodology.

Bibliographic References

  • Bayod-Bayod, J. (1992). Coordinación del COU y pruebas de acceso a universidad : 1992–1993. Santander : Universidad de Cantabria.
  • Elosua, P. (2009). ¿Existe vida más allá del SPSS? Descubre R. Psicothema, 21(4), 652–655.
  • González-Vallinas, P. (2006). La formación permanente del profesorado de Educación Secundaria en Asturias : su relación con las características del profesorado y de los I.E.S. y con los resultados de la P.A.U. Oviedo : Universidad de Oviedo.
  • González-Vallinas, P., Oterino, D., y San Fabián, J. L. (2006). El Impacto de la Formación Permanente del Profesorado de Educación Secundaria en los Resultados Escolares. Archivos Analíticos de Políticas Educativas, 14(19). Recuperado el 18/12/2009 de http://epaa.asu.edu/epaa/v14n19.
  • Muñoz-Repiso, M., Murillo, F., Arrimadas, I., Navarro, R., Díaz-Caneja, P., y Martín, A. (1997). El sistema de acceso a la universidad en España : tres estudios para aclarar el debate. Madrid: CIDE.
  • Pelayo, A. (2002). Pruebas de Acceso a la Universidad. Bachillerato LOGSE, 2001-2002. Santander : Universidad de Cantabria.
  • Solar-Cayón, J. (2007). Pruebas de Acceso a la Universidad. Bachillerato LOGSE, 2008-2009. Santander : Universidad de Cantabria.