Programa-Guía para el desarrollo de competencias emocionales, educativas y parentales
-
1
Universidad de Oviedo
info
ISSN: 1578-7265
Año de publicación: 2010
Número: 14
Páginas: 63-88
Tipo: Artículo
Otras publicaciones en: Papeles salmantinos de educación
Resumen
This paper refers to the socializing role of the family and its potential to generate human and social capital which will contribute to social development. This leads to consider the public dimension of the family and the convenience to support it. The European Recommendation (2006)/19 of the European Council to Promote Positive Parenting is introduced as well as the Program-Guide to Develop Emotional, Educational and Parental Competences. Results obtained from 41 parents of teenagers who participated in this Program-Guide are described in order to value its contribution to promote those parental competences.
Referencias bibliográficas
- BAUMRID, D. The development of instrumental competence through socialization, en A. D. Pick (De.), Minnesota Symposium on Child Psychology. Vol.7. Minneapolis: University of Minnesota Press, 1973.
- BORNSTEIN, M. H. (ed.). Handbook of Parenting: Volume 1. Children and parenting. Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum, 2002.
- CARROBLES, J.A. y PÉREZ PAREJA, J. Escuela de Padres. Guía práctica para evitar problemas de conducta y mejorar el desarrollo infantil. Madrid: Pirámide, 2001.
- CONSEJO DE EUROPA. Recommendation Rec (2006)19 of the Committee of Ministers to Member States on Policy to Support Positive Parenting (Adopted by the Committee of Ministers on 13 December 2006 at the 983rd Meeting of the Ministers’ Deputies), 2006.
- LOZANO, A. (2003). Factores personales, familiares y académicos que afectan al fracaso escolar en la educación Secundaria, Revista Electrónica de Investigación Psicoeducativa y Psicopedagógica, 2003, Vol. 1, nº 1, p. 43-66.
- MCKNIGHT, J. L. & KRETZMANN, J. Mapping community capacity. Evanston, Center for Urban Affairs and Policy Research: Northwestern University, 1990.
- MAGANTO, J. M. y BARTAU, I. Corresponsabilidad Familiar (COFAMI): Cómo fomentar la cooperación y la responsabilidad de los hijos. Madrid: Pirámide, 2004.
- MÁIQUEZ, M. L.; RODRIGO, M. J.; CAPOTE, C. y VERMAES, I. Aprender en la vida cotidiana. Un programa experiencial para padres. Madrid: Visor, 2000.
- MARTÍNEZ GONZÁLEZ, R. A. Familia y educación formal. Implicación de la familia en el proceso de enseñanza-aprendizaje, en Centro de Investigación, Documentación y Evaluación, Premios Nacionales de Investigación e Innovación Educativa 1992. Madrid, Ministerio de Educación y Ciencia, 1994, p. 539-561.
- MARTÍNEZ GONZÁLEZ, R. A. The challenge of parenting education: New demands for Spanish schools. Childhood Education.Infancy through early adolescence. International Perspectives on School Family Community Partnership. International Focus Issue, 1998, Vol. 74, nº 6, p. 351-354.
- MARTÍNEZ GONZÁLEZ, R. A. y PÉREZ HERRERO, H. Evaluación e intervención educativa en el campo familiar. Revista Española de Orientación y Psicopedagogía, 2004, Vol.15, nº 1, p. 89-104.
- MARTÍNEZ GONZÁLEZ, R. A.; PÉREZ HERRERO, M. H. y ÁLVAREZ BLANCO, L. Estrategias para prevenir y afrontar conflictos en las relaciones familiares (padres e hijos). Madrid: Ministerio de Trabajo y Asuntos Sociales. Colección Observatorio de Infancia, 2007.
- MARTÍNEZ GONZÁLEZ, R.A. Programa-Guía para el Desarrollo de Competencias Emocionales, Educativas y Parentales, Madrid: Ministerio de Sanidad y Política Social, 2009.
- MUSITU, G.; BUELGA, S.; LILA, M. y CAVA, M. J. Familia y adolescencia. Madrid: Síntesis, 2001.
- NACIONES UNIDAS. Declaración de los Derechos del Niño, aprobada por la Asamblea General de las Naciones Unidas el 20 de noviembre de 1959.
- PÉREZ DÍAZ, V.; RODRÍGUEZ, J. C. y SÁNCHEZ, L. La familia española ante la educación de los hijos. Barcelona: Fundación La Caixa, 2001.