Metacognición en un proceso de aprendizaje autónomo y cooperativo en el aula universitaria
- Pérez de Albéniz Iturriaga, Alicia 1
- Escolano Pérez, Elena 2
- Pascual Sufrate, María Teresa 1
- Lucas Molina, Beatriz 3
- Sylvia Sastre i Riba 1
-
1
Universidad de La Rioja
info
-
2
Universidad de Zaragoza
info
-
3
Universitat de València
info
ISSN: 1575-023X
Año de publicación: 2015
Número: 18
Páginas: 95-108
Tipo: Artículo
Otras publicaciones en: Contextos educativos: Revista de educación
Resumen
In the new framework of the European Higher Education Area, teaching should be guided and managed in light of students learning. Students need to activate the necessary competencies to carry out an autonomous learning. In this context, an experience was conducted in the subject Psychology of Education with the first year Pre-service Elementary School Teachers from theUniversity ofLa Rioja. The objective was to know the metacognitive analysis made by students when they had to do tasks that required both autonomous and cooperative strategies. As expected, results from the metacognitive analysis revealed a positive evaluation of this methodology. Moreover, students reported having achieved a better mastery of contents worked through the autonomous and cooperative development in comparison with those worked through common strategies based on receptive learning.
Referencias bibliográficas
- ARGÜELLES ÁLVARZ, I. (2004-2005). Adaptación de materiales y TICs para el fomento del aprendizaje autónomo. RESLA, 17-18, 19-33.
- BARKLEY, E. F., CROSS, K. P. y MAJOR, C. H. (2005). Collaborative learning techniques: A handbook for college faculty. San Francisco: Jossey-Bass.
- BIGGS, J. (2001). Teaching for Quality Learning at University. (3ª ed.). Buckingham: Open University Press.
- DE LA FUENTE, J. y JUSTICIA, F. (2003). Regulación de la enseñanza para la autorregulación del aprendizaje en la Universidad. Aula Abierta, 82, 161-171.
- DE LA FUENTE, J. y JUSTICIA, F. (2007). The DIDEPRO® Model of Regulated Teaching and Self-Regulated Learning: Recent advances. Electronic Journal of Research in Educational Psychology, 5(3), 535-564. Disponible en: http://www.investigacion-psicopedagogica.org/revista/articulos/13/english/Art_13_209.pdf.
- DE LA FUENTE, J., JUSTICIA, F. y BERBÉN, A. B. G. (2005). An interactive model of regulated teaching and self-regulated learning. International Journal of Learning, 12, 217-225.
- DE LA FUENTE, J., PICHARDO, M. C., JUSTICIA, F. y BERBÉN, A. (2008). Enfoques de aprendizaje, autorregulación y rendimiento en tres universidades europeas. Psicothema, 20, 705-711.
- DICKINSON, L. (1987). Supporting the learner in self-instruction. En L. Dickinson (Ed.), Self-instruction in Language Learning (pp. 88-105). Cambridge: Cambridge University Press.
- ESCRIBANO, A. (1995). Aprendizaje cooperativo y autónomo en la enseñanza universitaria. Anuario Interuniversitario de didáctica, 13, 89-102.
- GARCÍA-VALCÁRCEL, A. (1994). El proceso de enseñanza en las aulas universitarias. Una aproximación cualitativa. Qurriculum, 6-7, 155-174.
- JOHNSON, D. W. y JOHNSON, R. T. (1989). Cooperative Learning: What Special Education Teachers Needs to Know. Pointer, 33(2), 5-10.
- JOHNSON, D. W., JOHNSON, R. T. y HOLUBEC, E. (1999). El aprendizaje cooperativo en el aula. Barcelona: Paidós.
- MATEOS, M. (2001). Metacognición y educación. Buenos Aires: Aique.
- MATEOS, M. y PÉREZ, M. (2006). El cambio de las concepciones de los alumnos sobre el aprendizaje. En J. I. Pozo, N. Scheuer, M. P. Pérez Echeverría, M. Mateos, E. Martín y M. de la Cruz (Eds.), Nuevas formas de pensar la enseñanza y el aprendizaje. Las concepciones de profesores y alumnos (pp. 403-417). Barcelona: GRAÓ.
- MONEREO, C. y POZO, J. I. (2003). La cultura educativa en la Universidad: Nuevos retos para profesores y alumnos. En C. Monereo y J. I. Pozo (Eds.), La Universidad ante la nueva cultura educativa. Enseñar y aprender para la autonomía (pp. 15-29). Madrid: Síntesis.
- PÉREZ-GÓMEZ, A. (2009). La evaluación como aprendizaje. Córdoba: Universidad de Córdoba.
- POZO, J. I., MONEREO, C. y CASTELLÓ, M. (2001). El uso estratégico del conocimiento. En C. Coll, J. Palacios y A. Marchesi (Coords.), Psicología de la Educación Escolar (pp. 211-233). Madrid: Alianza Editorial.
- POZO, J. I. (2003). Adquisición de conocimiento: cuando la carne se hace verbo. Madrid: Morata.
- POZO, J. I. (2008). Aprendices y maestros: la psicología cognitiva del aprendizaje. Madrid: Alianza.
- POZO, J. I. y MATEOS, M. (2009). Aprender a aprender: hacia una gestión autónoma y metacognitiva del aprendizaje. En J. I. Pozo y M. P. Pérez Echeverría (Coords.), Psicología del aprendizaje universitario: La formación en competencias (pp. 54-69). Madrid: Ediciones Morata.
- POZO, J. I. y MONEREO, J. I. (2009). Introducción: La nueva cultura del aprendizaje universitario o por qué cambiar nuestras formas de enseñar y aprender. En J. I. Pozo y M. P. Pérez Echeverría (Coords.), Psicología del aprendizaje universitario: La formación en competencias (pp. 9-28). Madrid: Morata.
- ROSÁRIO, P. (2004). Estudar o Estudar: As (Des)venturas do Testas. Porto: Porto Editora.
- RUÉ, J. (2009). El aprendizaje autónomo en educación superior. Madrid: Narcea.
- SAMPASCUAL, G. (2007). La motivación. En G. Sampascual, Psicología de la educación (pp. 284-313). Madrid: UNED.
- SCHRAW, G. y Dennison, R. S. (1994). Assessing metacognitive awareness. Contemporary Educational Psychology, 19, 460-475.
- STATISTICAL PACKAGE FOR THE SOCIAL SCIENCES. (2006). SPSS Base 15.0 User's Guide. Chicago, IL: SPSS Inc.
- WEINERT, E. y KLUWE, R. (1987). Metacognition, Motivation and Understanding. Hillsondale: Lawrence Erlbaum Associates, Publishers.
- ZIMMERMAN, B. J. y KITSANTAS, A. (1997). Developmental phases in selfregulation: Shifting from process goals to outcome goals. Journal of Educational Psychology, 82, 51-59.