Una mirada sociológica a la época temprana de la fotografía

  1. Noemi Díaz Rodríguez 1
  1. 1 Universidad de Oviedo
    info

    Universidad de Oviedo

    Oviedo, España

    ROR https://ror.org/006gksa02

Revista:
Revista Caribeña de Ciencias Sociales (RCCS)

ISSN: 2254-7630

Año de publicación: 2022

Volumen: 11

Número: 9

Páginas: 38-48

Tipo: Artículo

Otras publicaciones en: Revista Caribeña de Ciencias Sociales (RCCS)

Resumen

The next essay proposes a social and anthropological reflection on photography as a new means of visual reproduction. The research starts from the study of images, their power and their relationship with the human being (portraits), until understanding the different emotions and sensations that they provoke in him: fear, the perception of the “I” and the subtraction of the soul photographed. In the same way, a comparison is proposed between pictorial and photographic reception, as they are two opposite arts as well as similar.

Referencias bibliográficas

  • Barthes, R. (2020). La cámara lúcida. Nota sobre la fotografía. (1º). Paidós Iberica.
  • Benjamin, W. (2019). La obra de arte en la época de su reproducción mecánica. (9º). Casimiro.
  • Freedberg, D. (2018). El poder de las imágenes. (5º). Ediciones Cátedra.
  • Gentil Baldrich, J. M. (2018). Sobre espejos, autorretratos y “selfies”. EGA Expresión Gráfica Arquitectónica, 23(34), 74-87. Disponible en https://polipapers.upv.es/index.php/EGA/article/view/10851
  • Guasch, A. M. (2003). Los estudios visuales. Un estado de la cuestión. Estudios visuales: Ensayo, teoría y crítica de la cultura visual y el arte contemporáneo, 1, 8-16. Disponible en http://sedici.unlp.edu.ar/bitstream/handle/10915/19203/Documento_completo.pdf?sequ ence=1
  • Sontag, S. (2018). Ante el dolor de los demás. DEBOLSILLO.
  • Sousa, J. P. (2011). Historia crítica del fotoperiodismo occidental. (2º). Comunicación Social.