«Don Chisciotte in Venezia» de Barettimundo carnavalesco, trama burlesca y degradación caballeresca en los escenarios del siglo XVIII

  1. Quinziano, Franco 1
  1. 1 Università di Urbino 'Carlo Bo'
Zeitschrift:
Hipogrifo: Revista de Literatura y Cultura del Siglo de Oro

ISSN: 2328-1308

Datum der Publikation: 2020

Ausgabe: 8

Nummer: 1

Seiten: 133-159

Art: Artikel

DOI: 10.13035/H.2020.08.01.10 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

Andere Publikationen in: Hipogrifo: Revista de Literatura y Cultura del Siglo de Oro

Ziele für nachhaltige Entwicklung

Zusammenfassung

The short piece of music Don Chisciotte in Venezia, by italian writer Giuseppe Baretti, it constitutes a brief sample of some processes of assimilation and appropriation of cultural elements present in the Italian stages of the 18th century. In this sense, the Baretti’s intermezzo reveals a unique process of appropriation that, centered on the leitmotif of madness and enchantment and set in the bustle of the carnival festive world of Venice, prove new reincarnations of the famous hidalgo in the middle of the 18th Century. Cervantine recreation accentuates the burlesque and parodic components, displaying endless verbal and nonverbal comic resources, in which the comicalness moves to sharply grotesque and ridiculous areas

Bibliographische Referenzen

  • Anglani, Bartolo, Il mestiere della metafora: Giuseppe Baretti, intelletuale e scrittore, Modena, Mucchi, 1997.
  • Arellano, Ignacio, «La comedia burlesca y los géneros breves», en Historia del teatro español del Siglo XVII, Madrid, Cátedra, 1995, pp. 641-683.
  • Arellano, Ignacio, y Roncero, Victoriano (eds.), Demócrito áureo. Los códigos de la risa en el Siglo de Oro, Sevilla, Renacimiento, 2006.
  • Baretti, Giuseppe, Don Chisciotte in Venezia [1752-1753], en Giuseppe Baretti, Scritti teatrali, ed. Franco Fido, Ravenna, Longo, 1977, pp. 15-42. [Ms. 2085, pp. 383-400.]
  • Baretti, Giuseppe, Epistolario, ed. Luigi Piccioni, Bari, Laterza, 1936, 2 vols. Baretti, Giuseppe, Lettere familiari [1762-1763], en Giuseppe Baretti, Opere, ed. Franco Fido, Milán, Rizzoli, 1967.
  • Baretti, Giuseppe, «Prefazione alla Historia del famoso predicador Fray Gerundio de Campazas» [1787], en Baretti, Giuseppe, Baretti, Prefazione e scritti, ed. Luigi Piccioni, Bari, Laterza, 1911, pp. 314-326.
  • Baretti, Giuseppe, «Tolondrón. Speeches to John Bowle about his Editions of Don Quixote, together with Some A ccount of Spanish Literature» [1786], Cervantes. Bulletin of the Cervantes Society of America, 23.2, 2003, pp. 141-274.
  • Baretti, Giuseppe, Viaje de Londres a Génova, a través de Inglaterra, Portugal, España y Francia [1770], ed. y trad. Soledad Martínez de Pinillos Ruiz, Barcelona, Reino de Redonda, 2005.
  • Bonora, Ettore, «Baretti e la Spagna», Giornale storico della letteratura italiana, 168, 1991, pp. 335-374.
  • Cervantes Saavedra, Miguel de, Don Quijote de la Mancha [1605, 1615], ed. John Jay Allen, 14.ª ed., Madrid, Cátedra, 1991, 2 vols.
  • Cian, Vittorio, Italia e Spagna nel secolo XVIII. Giambattista Conti e alcune relazioni letterarie fra l’Italia e la Spagna, Turín, Lattes, 1896.
  • Dalla Valle, Daniela, «Don Quichotte et Sancho dans la France de Louis XIII. La trilogie comique de Guérin de Bouscal», Revue de littérature comparée, 53, 1979, pp. 432-446.
  • Esquival-Heineman, Barbara, Don Quijote’s sally into the World of Opera Libretti between 1680 and 1976, Nueva York, Peter Lang, 1993.
  • Esquival-Heineman, Barbara, «El Quijote en la música italiana de los siglos XVIII y XIX», en Cervantes y el «Quijote» en la música. Estudios sobre la recepción de un mito, ed. Begoña Lolo, Madrid, Centro de Estudios Cervantinos, 2007, pp. 171-186.
  • Ferroni, Giulio, «L’opera in commedia: una immagine del melodramma nella cultura veneziana del Settecento», en Venezia e il melodramma nel Settecento, ed. Maria T. Muraro, Florencia, Sansoni, 1978, vol. I, pp. 63-78.
  • Fido, Franco, «Introduzione», en Giuseppe Baretti, Opere, ed. Franco Fido, Milán, Rizzoli, 1967.
  • Fido, Franco, «Introduzione», en Giuseppe Baretti. Scritti teatrali, ed. Franco Fido, Ravenna, Longo, 1977, pp. 7-13.
  • Fido, Franco, «Viaggi in Italia di Don Chisciotte e Sancio nel Settecento. Farsa, follia, filosofia», Italies, 4, 2000, pp. 241-281. Disponible en https://italies.revues. org/2246#tocto1n3
  • Gambini, Daniella, «Giuseppe Baretti: un viaje hacia Europa», en G. Casanova-G. Baretti. Dos ilustrados italianos en la España del XVIII, ed. Miguel Ángel Vega y Daniella Gambini, Madrid, Cátedra, 2002, pp. 205-223.
  • Hart, Thomas, Cervantes and Ariosto. Renewing Fiction, Princeton, Princeton University, 1989.
  • Hilton, Ronald, «Un Duel entre Hispanophiles: Baretti et John Bowle», en La Légende Noire au 18e Siècle: Le Monde Hispanique Vu du Dehors, Starkville (MS), HTA [Historical Text Archive] Press, 2002. Disponible en http://historicaltextarchi-ve.com/books.php
  • Jurado Santos, Agapita, Recorridos del «Quijote» por Europa (siglos XVII y XVIII). Hacia una bibliografía, Kassel, Reichenberger, 2015.
  • López Navia, Santiago, «Una aproximación a la presencia de la “burla pesada” en las recreaciones narrativas hispánicas del Quijote», Hipogrifo. Revista de literatura y cultura del Siglo de Oro, 7.2, 2019, pp. 69-83.
  • Martínez de Pinillos Ruiz, Soledad, «Introducción», en Giuseppe Baretti, Viaje de Londres a Génova, a través de Inglaterra, Portugal, España y Francia, ed. Soledad Martínez de Pinillos Ruiz, Barcelona, Reino de Redonda, 2005, pp. 11-27.
  • Martínez del Fresno, María Beatriz, «El Quijote en el ballet», Portal «El Quijote y la música», Madrid, Centro Virtual Cervantes, 2005, http://cvc.cervantes.es/actcult/quijote_musica/ martinez.htm
  • Mata Induráin, Carlos, «Don Quijote de la Mancha, resucitado en Italia. Comedia de magia burlesca», Anales cervantinos, 35, 1999, pp. 309-323.
  • Meregalli, Franco, Storia delle relazioni letterarie tra Italia e Spagna, Parte III: 1700-1859, Venezia, Libreria Universitaria, 1962.
  • Meregalli, Franco, La Literatura desde el punto de vista del receptor, Ámsterdam, Rodopi, 1989.
  • Pini Moro, Daniella, y Pini, Giacomo, «Cervantes en Italia. Contributo ad un saggio bibliografico suol cervantismo italiano con un appendice sulle trasposizioni musicali», en Don Chisciotte a Padova. Atti della Prima Giornata Cervantina, ed. Donatella Pini Moro, Padova, Programma, 1992, pp. 149-268.
  • Presas, Adela, «Modelos de representación de don Quijote en los géneros líricos europeos (siglos XVII-XVIII)», en Comentarios a Cervantes, ed. Emilio Martínez Mata y María Fernández Ferreiro, Oviedo, Fundación María Cristina Masaveu Peterson, 2014, pp. 772-781.
  • Presas, Adela, «Recreación del Quijote en la ópera italiana: condicionantes y convenciones del género receptor», Cuadernos AISPI, 5, 2015, pp. 189-202.
  • Quinziano, Franco, «Presencias y ausencias. Una aproximación a la recepción del Quijote en la Italia del XVIII: traducción, recepción crítica, imitaciones y adaptaciones teatrales», en España e Italia en el siglo XVIII: presencias, influjos y recepciones, Pamplona, Eunsa, 2008a, pp. 115-151.
  • Quinziano, Franco, «En torno a la recepción crítica del Quijote en la cultura italiana del siglo XVIII: un campo poco abonado», Anuario de Estudios Cervantinos, 4, 2008b, pp. 239-264.
  • Quinziano, Franco, «Ecos cervantinos en los escenarios italianos del XVIII. Baretti y Corsetti: dos modelos de apropiación e inversión», Cuadernos de Estudios del siglo XVIII, 26, 2016, pp. 111-135.
  • Quinziano, Franco, «Cervantes en los escenarios de la Italia del XVIII: folclore, tradición caballeresca y degradación burlesca en el intermezzo Don Chisciotte nella selva di Alcina», eHumanista/Cervantes, 6, 2018, pp. 197-213.
  • Redondo, Agustín, «El Quijote y la tradición carnavalesca», Anthropos, 98-99, 1989, pp. 93-99.
  • Riley, Edward, Introducción al «Quijote», Barcelona, Crítica, 2000.
  • Rius, Leopoldo, Bibliografía crítica de las obras de Miguel de Cervantes Saavedra, New York, Burt Franklin, 1895-1904, 3 vols. [vol. I, 1895; vol. II, 1899; vol. III, 1904].
  • Rossi, «Un Don Chisciotte in Venezia de Giuseppe Baretti», Anales cervantinos, 18, 1979-1980, pp. 211-217.
  • Ruta, Maria Caterina, «Cervantes e l’Italia: un furto di parole in corso», Parole rubate (Università di Parma), 8, 2013, pp. 97-124.
  • Ruta, Maria Caterina, «El canto de don Quijote en los libretos de óperas italianos», Critica del testo, XX, 3, 2017, pp. 219-235.
  • Sito Alba, Manuel, «La commedia dell’arte: clave esencial en la gestación del Quijote», Arbor, 456, 1983, pp. 7-30.