Metas de logro parental y comportamientos pro-sostenibilidad de los adolescentes ante el ODS 12 (Agenda 2030)

  1. Palacios Madero, María Dolores 1
  2. Torío López, Susana 2
  1. 1 Facultad de Psicología. Universidad de Cuenca. Ecuador
  2. 2 Facultad de Formación del Profesorado y Educación. Universidad de Oviedo. España
Revue:
Revista Educación Ambiental y Sostenibilidad: REAYS

ISSN: 2659-708X

Année de publication: 2023

Volumen: 5

Número: 2

Pages: 2302

Type: Article

DOI: 10.25267/REV_EDUC_AMBIENT_SOSTENIBILIDAD.2023.V5.I2.2302 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openAccès ouvert editor

D'autres publications dans: Revista Educación Ambiental y Sostenibilidad: REAYS

Résumé

Within the framework of the Self-Determination Theory, this research explores the role of the family before the Sustainable Development Goal (SDG) 12 (sustainable production and consumption) of the United Nations 2030 Agenda. Specifically, it studies the relationship between parental achievement goals and pro-sustainability behaviors of adolescents, focusing attention on the behaviors of reducing, reusing and recycling (rule of the 3 Rs). The research assumes a quantitative, descriptive and correlational design. This research took place in the city of Cuenca (Ecuador), with a sample made up of 1056 adolescents (47 % women, 53% men), aged between 14-18 years old and their parents that correspond to a number of 1692 (56% mothers, 44% fathers), aged between 35 and 64 years old. The two instruments applied were, parental scale of achievement-oriented goals, adaptation of the Parental Achievement Goals and pro-sustainability behaviors. The results confirm the relationship between the factors subjected to non-parametric analysis with the Mann Whitney U technique and Spearman´s Correlation and, consequently, point to the family as an agent related to change for sustainability, capable of actively contributing in the achievement of SDG 12 through the parental achievement targets.

Références bibliographiques

  • Aitken, N., Pelletier, L. G., & Baxter, D. (2016). Hacer las cosas difíciles: Influencia de la motivación autodeterminada hacia el medio ambiente en el comportamiento del transporte a favor del medio ambiente. Ecopsicología, 8(2),153-162. https://doi.org/10.1089/eco.2015.0079
  • Amérigo, M., García, J. A., & Côrtes, P. L. (2017). Análisis de actitudes y conductas proambientales: un estudio exploratorio con una muestra de estudiantes universitarios brasileños. Ambiente & Sociedade, 20(3), 1–20. https://biblat.unam.mx/hevila/Ambiente&sociedade/2017/vol20/no3/1.pd
  • Asociación Americana de Psicología. (2010). Principios éticos de los psicólogos y código de conducta. Editorial de la Universidad de Buenos Aires. http://www.psicologia.unam.mx/documentos/pdf/comite_etica/Codigo_APA.pdf
  • Barber, B. K. (1996). Parental Psychological Control: Revisiting a Neglected Construct. Child Development, 67(6), 3296. https://doi.org/10.2307/1131780
  • Barber, B. K. (2002). Intrusive parenting: How psychological control affects children and. American Psychological Association. https://doi.org/10.1037/10422-000
  • Cantú-Martínez, P. C. (2020). Actitudes proambientales en jóvenes universitarios. Ciencia y Educación, 4(2), 67-74. https://doi.org/10.22206/cyed.2020.v4i2.pp67-74
  • Contreras González, S. E., Pérez López, C., & Hernández Acosta, R. (2018). La preparación familiar sobre educación ambiental para el desarrollo sostenible comunitario. Mendive. Revista de Educación, 16(3), 396–408. http://scielo.sld.cu/pdf/men/v16n3/1815-7696-men-16-03-396.pdf
  • Corral-Verdugo, V., Aguilar-Luzón, M. A., & Hernández, B. (2019). Bases teóricas que guían a la psicología de la conservación ambiental. Papeles del Psicólogo, 40(3), 174-181. https://doi.org/10.23923/pap.psicol2019.2897
  • Deci, E. L., & Ryan, R. M. (1985). Intrinsic Motivation and Self-Determination in Human Behavior [Motivación intrínseca y autodeterminación en el comportamiento humano]. Plenum Press. https://doi.org/10.1007/978-1-4899-2271-7
  • Deci, E. L., & Ryan, R. M. (2000). The “What” and “Why” of Goal Pursuits: Human Needs and the Self-Determination of. Psychological Inquiry, 11(4), 227–268. https://doi.org/10.1207/S15327965PLI1104_01
  • Fernández, M., Albareda, S., & Vidal, S. (2018). En el camino hacia el compromiso ambiental: estudio sobre hábitos de consumo personales. Temps d’Educació, 54, 143–160. https://n9.cl/kgnhu
  • Fernández-Morilla, M., Fernández-Ramos, M. Y., Vidal-Ramèntol, S., & Albareda-Tiana, S. (2019). Objetivo de Desarrollo Sostenible n° 12: Consumo y producción sostenible. Estudio de hábitos de consumo de los estudiantes. Revista de Educación Ambiental y Sostenibilidad, 1(1), 1201. https://doi.org/10.25267/Rev_educ_ambient_sostenibilidad.2019.v1.i1.1201
  • Gonida, E. N., & Cortina, K. S. (2014). Parental involvement in homework: relations with parent and student achievement-related motivational beliefs and achievement. The British Journal of Educational Psychology, 84(Pt 3), 376–396. https://doi.org/10.1111/BJEP.12039
  • Green-Demers, I., Pelletier, L. G., & Ménard, S. (1997). The impact of behavioural difficulty on the saliency of the association between self-determined motivation and environmental behaviours. Canadian Journal of Behavioural Science, 29(3), 157–166. https://doi.org/10.1037/0008-400X.29.3.157
  • Grolnick, W. S. (2003). The psychology of parental control: How well-meant parenting backfires. Lawrence Erlbaum Associates Publishers.
  • Grolnick, W. S., Raftery-Helmer, J. N., Marbell, K. N., Flamm, E. S., Cardemil, E. V., & Sanchez, M. (2014). Parental Provision of Structure: Implementation and Correlates in Three Domains. Merrill-Palmer Quarterly, 60(3), 355–384. https://digitalcommons.wayne.edu/mpq/vol60/iss3/5
  • Gronhoj, A., & Thogersen, J. (2017). Por qué los jóvenes hacen cosas por el medio ambiente: El papel de la crianza de los hijos para participar en un comportamiento pro ambiental. Revista de Psicología Ambiental, 54, 11-19. https://doi.org/10.1016/j.jenvp.2017.09.005
  • Hernández, R., Fernández, C., & Baptista, P. (2016). Metodología de la investigación. 6ta Edición Sampieri.
  • Hernández-Prados, M., & Gil-Noguera, J. (2022). Parent Involvement in Homework. Electrónica Educare, 26(2), 1–18. https://doi.org/10.15359/ree.26-2.16
  • Herrera-Mendoza, K., Acuña, M., Ramírez, M. J., & De la Hoz, M. (2016). Actitud y conducta pro-ecológica de jóvenes universitarios. 32(13), 456–477. https://www.redalyc.org/pdf/310/31048483023.pdf
  • Inda-Caro, M., Rodríguez-Menéndez, C., Fernández-García, C. M., & Viñuela-Hernández, M. P. (2020). Rol de las Metas Parentales Orientadas al Logro de la Tarea en el Autoconcepto de Estudiantes Universitarios. Revista Iberoamericana de Diagnóstico y Evaluación – e Avaliação Psicológica. RIDEP, 3(56), 143–158. https://doi.org/10.21865/RIDEP56.3.11
  • Jakovcevic, A., Díaz-Marín, J., Moreno, C., Geiger, S., & Tonello, G. (2013). Valores y cuidado de la energía: implicancias para la educación ambiental en Argentina y Colombia. Revista Latinoamericana de Psicología, 45(3), 389–400. https://doi.org/10.14349/rlp.v45i3.1481
  • Joussemet, M., Landry, R., & Koestner, R. (2008). A Self-Determination Theory Perspective on Parenting. Canadian Psychology, 49(3), 194–200. https://doi.org/10.1037/a0012754
  • Katz-Gerro, T., Greenspan, I., Handy, F., & Vered, Y. (2020). Environmental Behavior in Three Countries: The Role of Intergenerational Transmission and Domains of Socialization. Journal Environmental Psychology. https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S0272494418307291
  • Mageau, G. A., Bureau, J. S., Ranger, F., Allen, M. P., & Soenens, B. (2016). The Role of Parental Achievement Goals in Predicting Autonomy-Supportive and Controlling Parenting. Journal of Child and Family Studies, 25, 1702–1711. https://doi.org/10.1007/S10826-015-0341-1
  • Matthies, E., Selge., S. & Klockner, C.A. (2012). The rol of parental behavior for the development of behavior specific environmental norms. Environ. Psycholy, 32, 277-284. https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S0272494412000266
  • Moreau, E., & Mageau, G. A. (2013). Conséquences et corrélats associés au soutien de l’autonomie dans divers domaines de vie. Psychologie Francaise, 58(3), 195–227. https://doi.org/10.1016/J.PSFR.2013.03.003
  • Moreno, J. E., Favara, J. V., & Rodríguez, L. M. (2022). Creencias y motivaciones proambientales en adolescentes y adultos jóvenes argentinos. Revista Educación y Desarrollo. 63, Oct-Dic, 9-16 https://repositorio.uca.edu.ar/handle/123456789/15219
  • Murga Menoyo, M. Á. (2009). Sobre las diferencias de género en la percepción social del desarrollo sostenible. Estudio empírico en estudiantes universitarios de alto rendimiento. Revista de Investigación Educativa, 27(1), 169–183. https://revistas.um.es/rie/article/view/94351
  • Neidhöfer, G., Serrano, J., & Gasparini, L. 2018. Educational Inequality and Intergenerational Mobility in Latin America: A New Database. Journal of Development Economics 134, 329–349. https://doi.org/10.1016/j.jdeveco.2018.05.016
  • Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura [UNESCO]. (2020). Visión y marco de los Futuros de la Educación. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000373208_spa
  • Organización de las Naciones Unidas [ONU]. (1948). Declaración universal de Derechos Humanos. https://www.un.org/es/documents/udhr/UDHR_booklet_SP_web.pdf
  • Organización de las Naciones Unidas [ONU]. (2010). Informe del secretario general, A/66/62–E/2011/4. https://n9.cl/w4mbk
  • Organización de las Naciones Unidas [ONU]. (2015). Transformar nuestro mundo: la Agenda 2030 para el Desarrollo Sostenible (A/70/L.1). https://www.un.org/ga/search/view_doc.asp?symbol=A/70/L.1&Lang=S
  • Organización de las Naciones Unidas [ONU]. (2018). Informe sobre la aplicación de los objetivos del Año Internacional de la Familia y sus procesos de seguimiento por los Estados Miembros y los organismos y órganos del sistema de las Naciones Unidas A/74/61- E/2019/4. https://undocs.org/es/A/74/61
  • Organización de las Naciones Unidas [ONU]. (2023). Turning off the Tap How the world can end plastic pollution and create a circular economy. https://n9.cl/yc6mg
  • Palacios, J., & Rodrigo, M.J. (1998). La familia como contexto de desarrollo humano. En Rodrigo, M.J. y Palacios, J. (Coords.). Familia y desarrollo humano, pp. 25-44. Alianza Editorial.
  • Palacios Madero, M. D., & Torío López, S. (2022) Comportamientos pro-sostenibilidad ambiental de los adolescentes: Su relación con la autorregulación del aprendizaje. Revista de Educación Ambiental y Sostenibilidad 4(2), 2301. doi: https://doi.org/10.25267/Rev_educ_ambient_sostenibilidad. 2022.v4.i2.2301
  • Palavecinos, M., Amérigo, M., Ulloa, J. B., & Muñoz, J. (2016). Preocupación y conducta ecológica responsable en estudiantes universitarios: estudio comparativo entre estudiantes chilenos y españoles. Psychosocial Intervention, 25(3), 143-148. https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S1132055916000028
  • Pelletier, L. G., Baxter, D., & Huta, V. (2011). Personal Autonomy and Environmental Sustainability. En V. I. Chirkov, R. M. Ryan, y K. M Sheldon (Eds.), Human autonomy in cross-cultural context: Perspectives on the psychology of agency, freedom, and well-being (pp. 257–277). Springer Science + Business Media. https://doi.org/10.1007/978-90-481-9667-8_12
  • Pelletier, L. G., Séguin-Lévesque, C., & Legault, L. (2002). Pressure from above and pressure from below as determinants of teachers’ motivation and teaching behaviors. Journal of Educational Psychology, 94(1), 186–196. https://doi.org/10.1037/0022-0663.94.1.186
  • Pérez López, C. (2010). Técnicas de muestreo estadístico. Ibergarceta Publicaciones, S. L., Edición: 1.ª
  • Renaud-Dubé, A., Taylor, G., Lekes, N., Koestner, R., & Guay, F. (2010). Adolescents’ motivation toward the environment: Age-related trends and correlates. Canadian Journal of Behavioural Science, 42(3), 194–199. https://doi.org/10.1037/A0018596
  • Ryan, R. M., & Deci, E. L. (2017). Self-Determination Theory: Basic Psychological Needs in Motivation, Development, and Wellness. Guilford Press. https://doi.org/10.1521/978.14625/28806
  • Ryan, R. M., Deci, E. L., Grolnick, W. S., & La Guardia, J. G. (2006). The significance of autonomy and autonomy support in psychological development and psychopathology. En D. Cicchetti & D. J. Cohen (Eds.), Developmental psychopathology: Theory and method (pp. 795–849). John Wiley & Sons, Inc. https://psycnet.apa.org/record/2006-03613-020
  • World Economic Forum. (2022). Calentamiento global: ¿cuánto se ha calentado la tierra desde que naciste?. https://n9.cl/ywumm8
  • Yangali, J.S., Vásquez, M., Huaita, D., & Baldeón, M. (2021). Comportamiento ecológico y cultura ambiental, fomentada mediante la educación virtual en estudiantes de Lima-Perú. Revista de Ciencias Sociales 1, 385-398. https://www.redalyc.org/jatsRepo/280/28065533031/index.html