Luz, color e identidadapuntes e hipótesis sobre la iconografía de las vidrieras de Joaquín Vaquero Palacios para la Sede Social de Hidroeléctrica del Cantábrico

  1. Meléndez Galán, Enrique 1
  1. 1 Universidad de Oviedo
    info

    Universidad de Oviedo

    Oviedo, España

    ROR https://ror.org/006gksa02

Revue:
Res Mobilis: Revista internacional de investigación en mobiliario y objetos decorativos

ISSN: 2255-2057

Année de publication: 2023

Volumen: 12

Número: 17

Pages: 71-111

Type: Article

DOI: 10.17811/RM.12.17.2023.71-111 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

D'autres publications dans: Res Mobilis: Revista internacional de investigación en mobiliario y objetos decorativos

Résumé

This paper aims to deep into the most plastic face of the work of the Joaquín Vaquero Palacios through the analysis of the stained glass made for the Headquarter of Hidroeléctrica del Cantábrico in Oviedo. This will allow us to approach to the dialogue established between continent and content, always so interesting in the works of the Asturian architect in that idea of "integration" that has been studied so many times in his historiography. Thus, through an analysis of the iconography used in these stained glasses, and in other pieces for this building, we can approach the interest of this artist to enhance the semantics of a building not only as a representative of an electricity company, but also as a representative of a territory.

Références bibliographiques

  • Ábalos, Iñaki. “Némesis y Epifanía. Un apunte sobre la fortuna de Joaquín Vaquero Palacios." En Joaquín Vaquero Palacios. La belleza de lo descomunal¸, coordinated by Gonzalo Doval et al., 135-142. Madrid: Fundación ICO, 2018.
  • Cañellas, Silvia and Núria Gil. “Claudio Lorenzale i Sugrañes (1814 o 1815-1899). Projectista de vidrieres/vitralls." RACBASJ. Butlletí. no. 29 (2015): 57-74. https://raco.cat/index.php/ButlletiRACBASJ/article/view/315063
  • Colegio Oficial de Arquitectos de León y Asturias, Arquitectura, Arte e Ingeniería. La obra integradora de Joaquín Vaquero en Asturias. Oviedo: Colegio Oficial de Arquitectos de León y Asturias, 1980.
  • Egaña, Franciscco y Mosteiro, Javier. “Un artista español en el salvador, Joaquín Vaquero Palacios (1900-98).” Quiroga, Revista de Patrimonio Iberoamericano, no. 17 (January-Juny, 2020): 34-48. https://doi.org/10.30827/quiroga.v0i17.0003.
  • Egaña, Francisco y Montes, Carlos. “Gli anni del soggiorno roano dell’architetto spagnolo Joaquín Vaquero Palacios.” Disegnare idee immagini, no. 46 (2013): 12-21.
  • Egaña, Francisco y Mosteiro, Javier G. “Luis Moya y Joaquín Vaquero ante las ruinas de Teotihuacán (1930): dibujo, pintura y algunas consideraciones arquitectónicas.” Expresión Gráfica Arquitectónica, no. 45, (July 2022): 50-63. doi:10.4995/ega.2022.17127.
  • Egaña, Francisco. “Joaquín Vaquero Palacios en Nueva York.” Archivo Español de Arte LXXXVI, no. 343 (July-September 2013): 237-262. https://doi.org/10.3989/aearte.2013.v86.i343.549.
  • Egaña, Francisco. “Paisaje y pintura en los orígenes de Hidroeléctrica del Cantábrico.” Joaquín Vaquero Palacios. La belleza de lo descomunal¸,coordinated by Gonzalo Doval et al., 143-172. Madrid: Fundación ICO, 2018.
  • Egaña, Francisco. “Pintar la arquitectura: una aventura extraordinaria en la vida y en la obra de Joaquín Vaquero Palacios.” Expresión Gráfica Arquitectónica, no. 33 (July 2018): 216-227. https://doi.org/10.4995/ega.2018.10392.
  • Egaña, Francisco. “Un pintor frente al paisaje de Castilla: Joaquín Vaquero Palacios (1900-1998).” Boletín de la Real Academia de Bellas Artes de la Purísima Concepción, no. 155 (2020): 102-121. https://dialnet.unirioja.es/servlet/ejemplar?codigo=596778&info=open_link_ejemplar
  • Fundación ICO. “Prólogo.” In Joaquín Vaquero Palacios. La belleza de lo descomunal¸ coordinated by Gonzalo Doval et al., 3. Madrid: Fundación ICO, 2018.
  • Gago, Ana. El arte de Antonio Suárez aplicado a la arquitectura. Oviedo: Museo de Bellas Artes de Asturias y Museo Casa Natal de Jovellanos, 2008.
  • García-Germán, Jacobo. “Electrictity: Sobre la Exposición de Vaquero Palacios en el Museo ICO.” Revista de Arquitectura y Urbanismo del Colegio Oficial de Arquitectos de Madrid 375, no. 1 (September, 2018): 122, 124 y 128.
  • García, Miguel Ángel. “Astúries. L’èpica del desenvolupament. La obra de Joaquín Vaquero Palacios, Ignacio Álvarez Castelao i Ildefonso Sánchez del Río.” Quaderns d’arquitectura i urbanisme, no. 215 (1997): 92-99. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7282801&orden=0&info=link
  • Isasi-Isasmendi, Blanca. “La vidriera artística zaragozana: Talleres Quintana y los Rosarios de Cristal.” Artigrama, no. 27 (2012): 497-514. https://www.unizar.es/artigrama/pdf/27/3varia/08.pdf
  • Martínez Pendás, Ignacio. El momento oportuno, el lugar apropiado. Otra mirada a la obra de Joaquín Vaquero Palacios, Trabajo de Fin de Grado. Madrid: Universidad Politécnica de Madrid, 2020. https://oa.upm.es/58142/
  • Mendoza, Isaac. “Joaquín Vaquero y el concurso de carteles de promoción turística de 1929: arquitectura, ciudad y paisaje.” Expresión Gráfica Arquitectónica 26, no. 42, (July 2021): 222-233. https://doi.org/10.4995/ega.2021.14906.
  • Molina, Javier. Patrimonio Industrial Hidráulico. Paisaje, Arquitectura y Construcción en las Presas y Centrales Hidroeléctricas españolas del siglo XX. Tesis Doctoral, Universidad Politécnica de Madrid, 2015. https://doi.org/10.20868/UPM.thesis.42851.
  • Moreno, María Pura y Sanz, Juan Pedro. “Joaquín Vaquero Palacios, 1964. Plasticidad abstracta en la arquitectura Industrial Monumental.” In Pioneros de la Arquitectura Moderna en España: la arquitectura como obra integral, coord. Teresa Couceiro. Madrid: Fundación Alejandro de la Sota, 2017: 128-146.
  • Moreno, María Pura. “Coherencia Plástica: pintura y arquitectura de Joaquín Vaquero Palacios.” Expresión Gráfica Arquitectónica, no. 35 (April 2019): 82-95. https://doi.org/10.4995/ega.2019.7791.
  • Navarro Baldeweg, Juan. “Travesías en el gran territorio de las artes.” In Joaquín Vaquero Palacios. La belleza de lo descomunal¸ coordinated by Gonzalo Doval et al., 119-134. Madrid: Fundación ICO, 2018.
  • Nieto, Víctor. “Vidrieras españolas: la luz frágil.” In La Vidriera Española. Del gótico al siglo XXI, coordinated by Rosario López y María Beguiristain, 13-55. Santander: Fundación Santander Central Hispano, 2001.
  • Nieto, Víctor. La vidriera española. Madrid: Nerea, 1998.
  • Pérez Lastra, José A.. Vaquero Palacios. Arquitecto. Oviedo: Colegio Oficial de Arquitectos de Asturias, 1992.
  • Ramírez de Lucas. “Joaquín Vaquero o el paisaje estructurado.” Arquitectura, no. 87 (March 1966): 50-54.
  • Tielve, Natalia. “Arte, diseño y arquitectura industrial en la labor de Joaquín Vaquero Palacios (1900-1998)." Norba. Revista de Arte, no. 31 (2011): 111-131. https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/4228108.pdf
  • Tielve, Natalia. “Entre el arte y la técnica: las centrales de Joaquín Vaquero Palacios (1900-1998).” En Joaquín Vaquero Palacios. La belleza de lo descomunal¸ coordinated by Gonzalo Doval et al., 173-204. Madrid: Fundación ICO, 2018.
  • Valldepérez, Pere. “La técnica en la vidriera.” In La Vidriera Española. Del gótico al siglo XXI, coordinated by Rosario López y María Beguiristain, 73-89. Santander: Fundación Santander Central Hispano, 2001.
  • Vaquero Ibáñez. “Representación de la energía como motivo de abstracción. Joaquín Vaquero Palacios en las centrales asturianas.” Revista de Arquitectura y Urbanismo del Colegio Oficial de Arquitectos de Madrid 375, no. 1 (September, 2018): 123, 125 y 128. https://www.coam.org/media/Default%20Files/fundacion/biblioteca/revista-arquitectura-100/2018-2019/docs/revista-articulos/revista-arquitectura-2018-n375-pag123.pdf
  • Vaquero Ibáñez, Joaquín. “Joaquín Vaquero Palacios. La belleza de lo descomunal.” In Joaquín Vaquero Palacios. La belleza de lo descomunal¸ coordinated by Gonzalo Doval et al., 9-11. Madrid: Fundación ICO, 2018.
  • Vaquero, Joaquín. “Ideas sobre la pintura abstracta.” Revista Nacional de Arquitectura 10, no. 159 (March 1955): 24-26. https://www.coam.org/media/Default%20Files/fundacion/biblioteca/revista-arquitectura-100/1946-1958/docs/revista-articulos/revista-nacional-arquitectura-1955-n159-pag24-26.pdf
  • Vaquero, Joaquín. “La central de Proaza.” Arquitectura, no. 137 (May 1970): 54-57. https://www.coam.org/media/Default%20Files/fundacion/biblioteca/revista-arquitectura-100/1959-1973/docs/revista-articulos/revista-arquitectura-1970-n137-pag54-57.pdf
  • Vila Grau, Joan. “Lenguaje y estética del arte de la vidriera.” In La Vidriera Española. Del gótico al siglo XXI, coordinated by Rosario López y María Beguiristain, 57-72. Santander: Fundación Santander Central Hispano, 2001.
  • Vivanco, Luis F. “La ruptura de la forma en la pintura de Vaquero”. Arquitectura 1, no. 2 (February 1959): 27-32. https://www.coam.org/media/Default%20Files/fundacion/biblioteca/revista-arquitectura-100/1959-1973/docs/revista-articulos/revista-arquitectura-1959-n02-pag27-32.pdf