Incidence and demographic correlates of self-reported cyber-victimization among adolescent respondents

  1. Jose Dominguez-Alonso 1
  2. Iago Portela-Pino 2
  3. David Alvarez-Garcia 3
  1. 1 Universidade de Vigo
    info

    Universidade de Vigo

    Vigo, España

    ROR https://ror.org/05rdf8595

  2. 2 Universidad Internacional Isabel I de Castilla
    info

    Universidad Internacional Isabel I de Castilla

    Burgos, España

    ROR https://ror.org/055sgt471

  3. 3 Universidad de Oviedo
    info

    Universidad de Oviedo

    Oviedo, España

    ROR https://ror.org/006gksa02

Revista:
JOTSE

ISSN: 2013-6374

Año de publicación: 2023

Volumen: 13

Número: 3

Páginas: 823-836

Tipo: Artículo

DOI: 10.3926/JOTSE.2000 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

Otras publicaciones en: JOTSE

Resumen

Cyber-victimization, understood as the suffering of aggressions through electronic media, is undoubtedly the greatest concern of socio-educational communities. The aim of this study was to assess the incidence of cyber-victimization in adolescents and to analyze the relationship between cyber-victimization and several demographic variables. We administered the Cyber-Victimization Questionnaire and an ad hoc demographic questionnaire to a sample of 866 Compulsive Secondary Education (CSE) students aged 12 to 16 years (M = 13.81, SD = 1.25). The data revealed a percentage of cyber-victimization of 22.18% with a greater presence of verbal-written cyber-victimization. Among the most common actions of cyber-victimization are receiving calls with the intention of annoying or making fun of the victim and sending unpleasant photos or videos through mobile phone or the Internet. Likewise, the variance and post hoc analysis show that personal (gender), family (type of family) and school variables (type of center, course, and academic record) are statistically significant risk factors in cyber-victimization. In conclusion, this study identifies relevant personal, family and school variables to help structure prevention and intervention strategies in cyber-victimization from educational communities.

Referencias bibliográficas

  • Adorjan, M., & Ricciardelli, R. (2019). Student perspectives towards school responses to cyber-risk and safety: the presumption of the prudent digital citizen. Learning, Media and Technology, 13, 1-13. https://doi.org/10.1080/17439884.2019.1583671
  • Álvarez-García, D., Dobarro, A., & Núñez, J.C. (2015). Validity and reliability of the Cybervictimization questionnaire in secondary education students. Aula Abierta, 43(1), 32-38. https://doi.org/10.1016/j.aula.2014.11.001
  • Álvarez-García, D., Núñez, J.C., Álvarez, L., Dobarro, A., Rodríguez, C., & González-Castro, P. (2011). Violencia a través de las tecnologías de la información y la comunicación en estudiantes de secundaria. Anales de Psicología, 27, 221-230.
  • Álvarez-Idarraga, G. (2015). Intervención con adolescentes víctimas de Ciberbullying: Un abordaje desde el trabajo social. Trabajo Social Hoy, 74, 75-92. https://doi.org/10.12960/TSH.2015.0005
  • Amado-Llaulli, W.L. (2022). Cibervictimización escolar desde la percepción de los estudiantes de secundaria de una Institución Educativa Pública. Tesis Doctoral. Universidad César Vallejo. Lima (Perú)
  • Amado, J., Matos, A., Pessoa, T., & Jäger, T. (2009). Cyberbullying: Um desafio à investigação e à formação. Revista Interacções, 5(13), 301-326.
  • Avilés, J.M. (2010). Éxito escolar y ciberbullying. Boletín de Psicología, 98, 73-85.
  • Baldry, A.C., Farrington, D.P., & Sorrentino, A. (2016). Cyberbullying in youth.A pattern of disruptive behaviour. Psicología Educativa, 22, 27-38. https://doi.org/10.1016/j.pse.2016.02.001
  • Bastidas, M., Bedoya, S., Barrionuevo, A., & Artos, S. (2021). Cyberbullying en los adolescentes y su incremento por las nuevas tecnologías. Kronos – The Language Teaching Journal, 2(1), 50-59. https://doi.org/10.29166/kronos.v2i1.3023
  • Beran, T., & Li, Q. (2007). The relationship between cyberbullying and school bullying. Journal of Student Wellbeing, 1(2), 15-33. https://doi.org/10.21913/JSW.v1i2.172
  • Bermejo-Terrones, H.P., Edita, S., Díaz, P., & Meneses, M.E. (2021). Uso de aplicación de la web adolescentes de una institución educativa. Archivos Venezolanos de Farmacologia y Terapéutica, 40(1), 68-73. Available at: https://www.revistaavft.com/images/revistas/2021/avft_1_2021/13_uso_aplicacion_web.pdf
  • Blanco, S., González, C., & Velasco, J. (2020). Nuevas herramientas para viejos problemas: acoso y ciberacoso a través de un análisis de sentencias. Tecnología, Ciencia y Educación, 15, 51-80. https://doi.org/10.51302/tce.2020.367
  • Bonanno, R.A., & Hymel, S. (2013). Cyber bullying and internalizing difficulties: Above and beyond the impact of traditional forms of bullying. Journal of Youth and Adolescence, 42(5), 685-697. https://doi.org/10.1007/s10964-013-9937-1
  • Buelga, S., Cava, M.J., & Musitu, G. (2010). Cyberbullying: victimización entre adolescentes a través del teléfono móvil y de Internet. Psicothema, 22, 784-789.
  • Buelga, S., Estévez, E., Ortega-Barón, J., & Abu-Elbar, F. (2016). Cyberbullying among adolescents: A problem in the digital age. In Colby, T.F. (Ed.), Victims and victimization: Risk factors, intervention strategies and socioemotional outcomes (66-81). New York: Nova Science Publishers.
  • Calmaestra, J., Del Rey, R., Ortega, R., & Mora-Merchán, J. (2010). Introduction to cyberbullying. In McGuckin, C., Jäger, T., & Crowley, N. (Eds.), Taking Action Against Cyberbullying. Training Manual. Available at: http://w ww.cybertraining-pro ject.org/book
  • Calvete, E., Orue, I., Estévez, A., Villardón, L., & Padilla, P. (2010). Cyberbullying in adolescents: Modalities and aggressors’ profile. Computers in Human Behavior, 26(5), 1128-1135. https://doi.org/10.1016/j.chb.2010.03.017
  • Castro, R., Vargas, E., & Huerta, C.G. (2019). Variables que discriminan a las víctimas y no víctimas de ciberacoso en adolescentes. IE Revista de Investigación Educativa de la REDIECH, 10(19), 173-190. Available at: https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=521658239011 https://doi.org/10.33010/ie_rie_rediech.v10i19.652
  • Crespo-Ramos, S., Vázquez-Cano, E., & López-Meneses, E.J. (2021). Impacto del contexto educativo en el comportamiento adolescente esa desajustado en las redes sociales virtuales. Campos Virtuales, 10, 1-15. Available at: http://www.uajournals.com/ojs/index.php/campusvirtuales/article/view/823
  • Dans-Álvarez-de-Sotomayor, I., & Muñoz-Carril, P.C. (2021). Internet y redes sociales: un desafío a la convivencia familiar. Educatio Siglo XXI, 39(2), 123-142. https://doi.org/10.6018/educatio.463221
  • Del Rey, R., Casas, J.A., & Ortega, R. (2018). El programa ConRed, una práctica basada en la evidencia. Revista Comunicar. Revista científica de Educomunicación, XX(39), 129-138. https://doi.org/10.3916/C56- 2018-04
  • Del Rio, J., Bringue, X., Sádaba, Ch., & González, D. (2010). Cyberbullying: un análisis comparativo en estudiantes de Argentina, Brasil, Chile, Colombia, México, Perú y Venezuela. In Generació digital: oportunitats i riscos dels públics. La transformació dels usos comunicatius (307-316). V Congrés Internacional Comunicació i Realitat.
  • Dempsey, A.G., Sulkowski, M.L., Dempsey, J., & Storch, E.A. (2011). Has cyber technology produced a new group of peer aggressors? CyberPsychology, Behavior, and Social Networking, 1(5), 297-302. https://doi.org/10.1089/cyber.2010.0108
  • Donoso, T., Rubio, M.J., & Vilà, R. (2018). Factors associated with the cibervictimization in spanish adolescents of 12-14 years. Health and Addictions, 19(1), 11-21. https://doi.org/10.21134/haaj.v19i1.398
  • Extremera N., Quintana-Orts C., Mérida-López S., & Rey L. (2018). Cyberbullying victimization, self-esteem and suicidal ideation in adolescence: does emotional intelligence play a buffering role? Frontiers Psychology, 9, 367. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2018.00367
  • Félix, V., Soriano, M., Godoy, C., & Sancho, S. (2010). El ciberacoso en la enseñanza obligatoria. Aula Abierta, 38(1), 47-58.
  • Freitas, A., Rappoport, S., Solana, I., & Paredes, J. (2022). Discursos sobre los problemas generados por el uso de los teléfonos móviles y el acoso escolar en los centros educativos de Madrid. REIDOCREA, 11(55), 637-648. https://doi.org/10.30827/Digibug.77647
  • Gabarda, C., Cuevas, N., Martí, A., López, A.I. & Rodríguez, A. (2022). Percepción del profesorado ante el Cyberbullying y detección de necesidades formativas del perfil competencial docente. REIDOCREA, 11(38), 458-466. https://doi.org/10.30827/Digibug.76395
  • Garaigordobil, M. (2011). Prevalencia y consecuencias del cyberbullying: una revisión International. Journal of Psychology and Psychological Therapy, 11(2), 233-255.
  • Garaigordobil, M., & Martinez-Valderrey, V. (2016). Impact of Cyberprogram 2.0 on different types of school violence and aggressiveness. Frontiers in Psychology, 7, 428. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2016.00428
  • George, D., & Mallery, P. (2003). SPSS for Windows step by step: A simple guide and reference. 11.0 update (4th ed.). Boston: Allyn & Bacon.
  • Gómez-Nashiki, A. (2021). Cyberbullying: argumentos, acciones y decisiones de acosadores y víctimas en escuelas secundarias y preparatorias de Colima, México. Revista Colombiana de Educación, 1(83), 1-23. https://doi.org/10.17227/rce.num83-10681
  • Gradinger, P., Strohmeier, D, & Spiel, C. (2010). Definition and Measurement of Cyberbullying. Cyberpsychology: Journal of Psychosocial Research on Cyberspace, 1, 1-14.
  • Hartley, K., Bendixen, L.D., Gianoutsos, D., & Shreve, E. (2020). The smartphone in self-regulated learning and student success: clarifying relationships and testing an intervention. Educational Technology in Higher Education, 17(52), 1-14. https://doi.org/10.1186/s41239-020-00230-1
  • Haz, L., Dávila, A., Domínguez, M., & Gabriela-Campuzano, M. (2022). Intervención didáctica para minimizar la ciber-victimización de adolescentes. Pro Sciences: Revista de Producción, Ciencias e Investigación, 6(45), 119-135. https://doi.org/10.29018/issn.2588-1000vol6iss45.2022pp119-135
  • Hernández, R., Fernández-Collado, C., & Baptista, P. (2014). Metodología de la investigación. McGraw Hill.
  • Herrera-López, M., Romera, E., & Ortega-Ruiz, R. (2018). Bullying y cyberbullying en Latinoamérica. Un estudio bibliométrico. Revista Mexicana de Investigación Educativa, 23(76), 125-155. Available at: https://www.comie.org.mx/revista/v2018/rmie/index.php/nrmie/article/view/1142/1130
  • Hinduja, S., & Patchin, J. (2018). Connecting adolescent suicide to the severity of bullying and cyberbullying. Journal of School Violence, 18(3), 333-346. https://doi.org/10.1080/15388220.2018.1492417
  • Iqbal, S., & Bhatti, Z.A. (2020). A qualitative exploration of teachers´perspective on smartphones usage in higher education in developing countries. Journal of Educational Technology in Higher Education, 17(29), 1-16. https://doi.org/10.1186/s41239-020-00203-4
  • Instituto Nacional de Estadística (2017). Encuesta sobre Equipamiento y Uso de Tecnologías de Información y Comunicación en los Hogares. Madrid: INE. Available at: https://www.ine.es
  • Kowalski R, Limber, S., & Agatston, P. (2010). Cyber Bullying: El acoso escolar en la era digital. Bilbao: Desclée de Brower.
  • Kowalski, R.M., & Limber, S.P. (2007). Electronic bullying among middle school students. Journal of Adolescent Health, 41(6, Suppl.), 22-30. https://doi.org/10.1016/j.jadohealth.2007.08.017
  • Kowalski, R.M., Giumetti, G.W., Schroeder, A.N., & Lattanner, M.R. (2014). Bullying in the digital age: A critical review and meta-analysis of cyberbullying research among youth. Psychological Bulletin, 140(4), 1073-1137. https://doi.org/10.1037/a0035618
  • Law, D.M., Shapka, J.D., Domene, J.F. & Gagné, M.H. (2012). Are Cyberbullies really bullies? An investigation of reactive and proactive online aggression. Computers in Human Behavior, 28, 664-672, https://doi.org/10.1016/j.chb.2011.11.013
  • León, B., Felipe, E., Fajardo, F., & Gómez, T. (2012). Cyberbullying en una muestra de estudiantes de Educación Secundaria: Variables moduladoras y redes sociales. Electronic Journal of Research in Educational Psychology, 10(2), 771-788. https://doi.org/10.25115/ejrep.v10i27.1527
  • Loayza, M.D. (2021). Inteligencia emocional y aprendizaje autónomo en el ciberbullying de estudiantes de la Institución Educativa “Francisco Bolognesi”, 2020. Universidad Cesar Vallejo. Available at: https://repositorio.ucv.edu.pe/bitstream/handle/20.500.12692/57693/Loayza_CMD-SD.pdf? sequence=1&isAllowed=y
  • Martín, J.M. (2021). La familia y la red de iguales como factores de protección y riesgo en la cibervictimización. Tesis Doctoral. Córdoba: UCOPress.
  • Martín, A.R., Cabré, R.B., & Neri, E.M. (2019). Ciberacoso y ansiedad social en adolescentes: Una revisión sistemática. Revista de Psicología Clínica con niños y adolescentes, 6(1), 9-15. https://doi.org/10.21134/rpcna.2019.06.1.1
  • Moretti, C., & Herkovits, D. (2021). Victims, perpetrators, and bystanders: A meta-ethnography of roles in cyberbullying. Cadernos de Saude Publica, 37(4). https://doi.org/10.1590/0102-311X00097120
  • Mousalli-Kayat, G. (2015). Métodos y Diseños de Investigación Cuantitativa. Mérida.
  • Moya, A., & Moreta, R. (2022). Víctimas de cyberbullying y su influencia en las Dificultades de Regulación Emocional en adolescentes del Ecuador. Psychology, Society & Education, 14(1), 67-75. Available at: http://www.uco.es/ucopress/ojs/index.php/psye/article/view/14066/12823 https://doi.org/10.21071/psye.v14i1.14066
  • Neyra, O.M. (2021). Ciberbullying: El acoso escolar en el ciberespacio e implicancias psicológicas. Hamut’Ay, 8(1), 67. https://doi.org/10.21503/hamu.v8i1.2238
  • Niederauer, F., Machado, D., Pastoriza, S., & Cardoso, A. (2022). Cyberbullying in the school context: Teachers´perceptions. Psicologia Escolar e Educacional, 26, 1-8. https://doi.org/10.1590/2175-35392022226330T
  • Nocentini, A., Calmaestra, J., Schultze-Krumbholz, A., Scheithauer, H., Ortega, R., & Menesini, E. (2010). Cyberbullying: Labels, behaviors and definition in three European countries. Australian Journal ofGuidance and Counselling, 20(2), 129-142. https://doi.org/10.1375/ajgc.20.2.129
  • Orosco, J., Gómez, W., Pomasunco, R., & Torres, E. (2022). Ciberbullying en estudiantes desde el perfil de víctima en el contexto de la pandemia Cyberbullying in students from the victim profile in the context of the pandemic. Revista de Investigación Apuntes Universitarios, 12(3), 216-235. https://doi.org/10.17162/au.v12i3.1112
  • Ortega-Barón, J., Buelga, S., & Cava, M.J. (2016). The influence of school climate and family climate among adolescents victims of cyberbullying. Comunicar, 24(46), 57-65. https://doi.org/10.3916/C46-2016-06
  • Ortega-Reyes, J.I., & González-Bañales, D.L. (2016). El ciberacoso y su relación con el rendimiento académico. Inovación Educativa, 16(71), 17-37. Available at: http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=179446997002
  • Ortega-Ruiz, R., Del Rey, R., & Casas, J.A. (2016). Evaluar el bullying y el cyberbullying validación española del EBIP-Q y del ECIP-Q. Psicología Educativa, 22, 71-79. https://doi.org/10.1016/j.pse.2016.01.004
  • Ovejero, A., Yubero, S., Larrañaga, E., & Moral M.V. (2016). Cyberbullying: Definitions and Facts from a Psychosocial Perspective. In Navarro, R., Yubero, S., & Larrañaga, E. (Eds), Cyberbullying Across the Globe: Gender, Family, and Mental Health (1-31). Prólogo de Peter K. Smith. Springer. https://doi.org/10.1007/978-3-319-25552-1_1
  • Rojo-Ramos, J., Ferrera-Granados, C., Mañanas-Iglesias, C., & Guevara-Pérez, J.C. (2022). Estudio descriptivo de Cibervictimización en una muestra de estudiantes de Educación Secundaria Obligatoria. Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 25(1), 117-130. https://doi.org/10.6018/reifop.508151
  • Ruiz, M. López, F., & Rivero, J. (2013). Acoso a través de Internet. Pediatría Integral, 7, 529-533.
  • Ruiz, R., Riuró, M., & Tesouro, M. (2015). Estudio del bullying en el ciclo superior de primaria. Educación XX1, 18(1), 345-368. https://doi.org/10.5944/educxx1.18.1.12384
  • Sánchez, J.P., Magaña, L., & Telumbe, J.Y. (2022). Características de ciberbullying en adolescentes escolarizados. Revista Dilemas Contemporáneos: Educación, Política y Valores, 2(92), 1-18. https://doi.org/10.46377/dilemas.v9i2.3140
  • Slonje, R., & Smith, P.K. (2008). Cyberbullying: A new type of bullying? Scandinavian Journal of Psychology, 49, 147-154. https://doi.org/10.1111/j.1467-9450.2007.00611.x
  • Sourander, A., Brunstein, K.A.B., Ikomen, M., Lindroos, J., Luntamo, T., Koskelainen, M. et al. (2010). Psychosocial risk factors associated with cyberbullying among adolescents. Archives of General Psychiatry, 67, 720-728. https://doi.org/10.1001/archgenpsychiatry.2010.79
  • Slattery, L., Peshak, H., & Kern, L. (2019). Defining the word bullying: inconsistencies and lack of clarity among current definitions. Preventing School Failure: Alternative Education for Children and Youth, 63(3), 227-235. https://doi.org/10.1080/1045988X.2019.1579164
  • Velázquez-Reyes, L.M. (2022). En videojuegos: la experiencia de ciberagresiones en el estudiantado mexiquense durante el confinamiento 2020-2021. Transdigital, 3(6), 1-20. https://doi.org/10.56162/transdigital148
  • Wachs, S., Jiskrova,G.K., Vazsonyi, A.T., Wolf, K.D., & Junger, M. (2016). A cross-national study of direct and indirect effects of cyberbullying on cybergrooming victimization via self-esteem. Psicología Educativa, 22, 61-70. https://doi.org/10.1016/j.pse.2016.01.002
  • Yilmaz, H. (2011). Cyberbullying in Turkish middle schools: an exploratory study. School Psychology International, 32(6), 645-654. https://doi.org/10.1177/0143034311410262
  • Zhou, Z., Tang, H., Tian, Y., Wei, H., Zhang, F., & Morrison, C.M. (2013). Cyberbullying and its risk factors among Chinese high school students. School Psychology International, 34, 630-647. https://doi.org/10.1177/0143034313479692
  • Zych, I., Ortega-Ruiz, R., & Marín-López, I. (2016). Cyberbullying: a systematic review of research, its prevalence and assessment issues in Spanish studies. Psicología Educativa, 22(1), 5-18. https://doi.org/10.1016/j.pse.2016.03.002