Evaluación de la actitud del profesorado especialista hacia la inclusión educativa

  1. García, Patricia Solís 1
  2. Real Castelao, Sara 2
  1. 1 Universidad Internacional de La Rioja
    info

    Universidad Internacional de La Rioja

    Logroño, España

    ROR https://ror.org/029gnnp81

  2. 2 UNED, Centro adscrito Ponferrada
Journal:
Revista Española de Discapacidad (REDIS)

ISSN: 2340-5104

Year of publication: 2023

Issue Title: REVISTA ESPAÑOLA DE DISCAPACIDAD | Junio 2023

Volume: 11

Issue: 1

Pages: 97-114

Type: Article

More publications in: Revista Española de Discapacidad (REDIS)

Abstract

The teacher’s behaviour is a key element in order to achieve the successful inclusion of students with disabilities in the regular classroom. Previous research points to a lack of training in principles and strategies for reaching inclusive education that negatively influences this behaviour. This paper aims to analyze the behaviours presented by teachers with specific training in attention to diversity in order to promote effective inclusion in the regular school. To achieve this goal, 48 specialist teachers who work in regular schoolinh centers at different educational levels took a 21-item questionnaire. The results at the global level show positive attitudes. Specifically, significant differences are found in the training dimension depending on the teacher’s years of experience. The main conclusion is that training and contact are essential to the behaviours towards students with disabilities, and training in current inclusive models is proposed, given the differences found in age and years of experience of specialist teachers in these areas.

Bibliographic References

  • Abu-Hamour, B. E. y Muhaidat, M. (2013) Special education teachers’ attitudes towards inclusion of students with autism in Jordan. Journal of the International Association of Special Education, 14(1), 34-40.
  • Ainscow, M. (2003). Desarrollo de sistemas educativos inclusivos. En Gobierno Vasco, Las respuestas a las necesidades educativas especiales en una escuela vasca inclusiva: Actas del Congreso Guztientzako Eskola, Donostia-San Sebastián, 29, 30 y 31 de octubre de 2003 (pp. 19-36). Servicio Central de Publicaciones del Gobierno Vasco.
  • Alcedo Rodríguez, M. A., Gómez Sánchez, L. E., Aguado Díaz, A. L., Arias Martínez, B. y González García, R. (2012). Eficacia del contacto e información como técnicas de cambio de actitudes hacia personas con discapacidad en niños de Educación Primaria. Universitas Psychologica, 12(2), 493-504. http://www.scielo.org.co/pdf/rups/v12n2/v12n2a16.pdf.
  • Allport, G. W. (1935). Attitudes. En C. Murchison (Ed.), A handbook of social psychology (pp. 798-844). Clark University Press.
  • Arnaiz, P. y Guirao, J. M. (2015). La autoevaluación de centros en España para la atención a la diversidad desde una perspectiva inclusiva. ACADI. Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 18(1), 45-101. https://doi.org/10.6018/reifop.18.1.214341.
  • Avramidis, E. y Norwich, B. (2004). Las actitudes de los profesores hacia la integración y la inclusión: revisión de la bibliografía sobre la materia. Entre dos mundos: Revista de traducción sobre discapacidad visual, 25, 25-44.
  • Boer, A., Jan, S. J. y Minnaert, A. (2011). Regular primary school teachers’ attitudes towards inclusive education: A review of the literature. International Journal of Inclusive Education, 15(3), 331-353. https://doi.org/10.1080/13603110903030089.
  • Cagran, B. y Schmidt, M. (2011). Attitudes on Slovene teachers towards the inclusion of pupils with diferrent types of special needs in primary school. Educational Studies, 37(2), 171-195. https://doi.org/10.1080/03055698.2010.506319.
  • Calvo Álvarez, M. I. y Verdugo Alonso, M. A. (2012). Educación inclusiva, ¿una realidad o un ideal? Edetania, (41), 17-30. https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/4089625.pdf.
  • Carpi Ballester, A. y Breva Asensio, A. (2001). La predicción de la conducta a través de los constructos que integran la Teoría de Acción Planeada. Revista Electrónica de Motivación y Emoción, 4(7). http://reme.uji.es/articulos/abreva7191302101/texto.html.
  • Casanova, M. A. (2016). Educación inclusiva: un modelo de futuro (2ª ed.). Wolters Kluwer España.
  • Dias, P. C. y Cadime, I. (2016). Effects of personal and professional factors on teachers’ attitudes towards inclusion in preschool. European Journal of Special Needs Education, 31(1), 111-123. https://doi.org/10.1080/08856257.2015.1108040.
  • Echeita Sarrionandia, G. (2021). La gestión del cambio para una educación más inclusiva. Cuadernos de Pedagogía,(526), 81-86.
  • Echeita Sarrionandia, G. (2022). Evolución, desafíos y barreras frente al desarrollo de una educación más inclusiva. Revista Española de Discapacidad, 10(1), 207-218. https://doi.org/10.5569/2340-5104.10.01.09.
  • Echeita Sarrionandia, G. y Fernández Blázquez, M. L. M. (2017). El contexto educativo. Hacia una educación más inclusiva como contexto para el desarrollo de todo el alumnado. En B. Gutiérrez Bermejo y A. Brioso Díez (Coords.), Desarrollos diferentes (pp. 201-215). Sanz y Torres; UNED.
  • Echeita Sarrionandía, G. y Sandoval Mena, M. (2002). Educación inclusiva o educación sin exclusiones. Revista de Educación, (327), 31-48. http://www.educacionyfp.gob.es/dam/jcr:7cd26a0f-0950-4b6f-8078-15aa6cd58b35/re3270310520-pdf.pdf.
  • Escribano, A. y Martínez, A. (2013). Inclusión educativa y profesorado inclusivo: aprender juntos para aprender a vivir juntos. Narcea Ediciones.
  • España. Ley Orgánica 2/2006, de 3 de mayo, de Educación. Boletín Oficial del Estado, 4 de mayo de 2006, núm. 106, pp. 17158-17207.
  • España. Ley Orgánica 3/2020, de 29 de diciembre, por la que se modifica la Ley Orgánica 2/2006, de 3 de mayo, de Educación. Boletín Oficial del Estado, 30 de diciembre de 2020, núm. 340, pp. 122868-122953.
  • España. Ley Orgánica 8/2013, de 9 de diciembre, para la mejora de la calidad educativa. Boletín Oficial del Estado, 10 de diciembre de 2013, núm. 295, pp. 97858-97921.
  • España. Real Decreto 334/1985, de 6 de marzo, de ordenación de la Educación Especial. Boletín Oficial del Estado, 16 de marzo de 1985, núm. 65, pp. 6917-6920.
  • Fishbein, M. A. y Ajzen, I. (1975). Belief, attitude, intention and behavior: An introduction to theory and research reading. Addison-Wesley.
  • Flores, L. y Villardón, L. (2015). Actitudes hacia la inclusión educativa de futuros maestros de inglés. Revista latinoamericana de educación inclusiva, 9(1), 63-75. https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/5155477.pdf.
  • Forlin, C., Earle, C., Loremann, T. y Sharma, U. (2011). The sentiments, attitudes, and concerns about Inclusive Education Revised (SACIE-R) Scale for measuring pre-service teachers` perceptions about inclusion. Exceptionality Education International, 21(3), 50-65. https://doi.org/10.5206/eei.v21i3.7682.
  • Gallego Jiménez, G., Rodríguez Otero, L. M. y Solís García, P. (2020). Hacia una educación inclusiva y personalizada: opiniones e ideario educativo del profesorado. Polyphonía. Revista de Educación Inclusiva, 4(1), 47-70.
  • Garzón Castro, P., Calvo Álvarez, M. I. y Orgaz Baz, M. B. (2016). Inclusión educativa. Actitudes y estrategias del profesorado. Revista Española de Discapacidad, 4(2), 25-45. https://doi.org/10.5569/2340-5104.04.02.02.
  • González-Gil, F., Martín-Pastor, E. y Poy, R. (2019). Educación inclusiva: barreras y facilitadores para su desarrollo. Análisis de la percepción del profesorado. Profesorado. Revista de Currículum y Formación de Profesorado, 23(1), 243- 263. https://doi.org/10.30827/profesorado.v23i1.9153.
  • González-Rojas, Y. y Triana-Fierro, D. A. (2018). Actitudes de los docentes frente a la inclusión de estudiantes con necesidades educativas especiales. Educación y Educadores, 21(2), 200-218. https://doi.org/10.5294/edu.2018.21.2.2.
  • Gregory, J. (2018). Not my responsibility: The impact of separate special education systems on educators’ attitudes toward inclusion. Educational Policy Analysis and Strategic Research, 13(1), 127-148. https://files.eric.ed.gov/fulltext/EJ1177139.pdf.
  • Hernández, D. A., Hueck, S. y Charley, C. (2016). General education and special education teachers’ attitudes towards inclusion. Journal of the American Academy of Special Education Professionals, 79-93.
  • Hernández Sampieri, R., Fernández Collado, C. y Baptista Lucio, P. (2014). Metodología de la investigación (6ª ed.). McGraw Hill.
  • Holley, J. K. (2015). Teacher attitudes: An analysis of middle school teachers’ attitudes towards inclusion [Tesis doctoral]. Marshall University. https://mds.marshall.edu/cgi/viewcontent.cgi?article=1973&context=etd.
  • Kurniawati, F., de Boer, A. A., Minnaert, A. E. M. G. y Mangunsong, F. (2017). Evaluating the effect of a teacher training programme on the primary teachers’ attitudes, knowledge and teaching strategies regarding special educational needs. Educational Psychology, 37(3), 287-297. https://doi.org/10.1080/01443410.2016.1176125.
  • Ministerio de Educación y Formación Profesional y Ministerio de Universidades (2023). Enseñanzas no universitarias/ estadística del profesorado y otro personal. EDUCAbase. http://estadisticas.mecd.gob.es/EducaDynPx/educabase/index.htm?type=pcaxis&path=/no-universitaria/profesorado/estadistica/series&file=pcaxis&l=s0.
  • Moreno Pilo, M. I., Morán Suárez, M. L., Gómez Sánchez, L. E., Solís García, P. y Alcedo Rodríguez, M. A. (2022). Actitudes hacia las personas con discapacidad: una revisión de la literatura. Revista Española de Discapacidad, 10(1), 7-27. https://doi.org/10.5569/2340-5104.10.01.01.
  • Mula, A. (Dir.) (2002). Incidencia de las actitudes y expectativas de alumnos y profesores sobre el desarrollo del programa de integración. Universidad de Alicante.
  • Muntaner, J. J. (2010). De la integración a la inclusión: un nuevo modelo educativo. En P. Arnáiz, M. D. Hurtado y F. J. Soto, 25 años de integración escolar en España. Consejería de Educación, Formación y Empleo, Región de
  • Murcia. http://www.carm.es/web/pagina?IDCONTENIDO=6515&IDTIPO=246&RASTRO=c$m4330.
  • Nosal Santos, J. A. (2016). Regular education teacher, special education teacher, and paraeducator attitudes towards the practice of inclusion in Illinois public high school classrooms [Tesis doctoral]. Capella University ProQuest Dissertations Publishing. https://www.proquest.com/openview/a7b27aaca7f352c4158165c91e-505b68/1?pq-origsite=gscholar&cbl=18750.
  • Núñez Silva, L. I. y Otondo Briceño, M. (2020). Revisión sistemática sobre la actitud del docente de educación regular hacia la inclusión de estudiantado con necesidades educativas especiales en contexto de programas de integración escolar. Revista Inclusiones, 7(núm. especial), 10-32. https://revistainclusiones.org/index.php/inclu/article/view/1264.
  • Organización de las Naciones Unidas (2006). Convención sobre los derechos de las personas con discapacidad. ONU. https://www.un.org/esa/socdev/enable/documents/tccconvs.pdf.
  • Organización de las Naciones Unidas (2019). Informe de los Objetivos de Desarrollo Sostenible 2019. ONU. https://unstats.un.org/sdgs/report/2019/The-Sustainable-Development-Goals-Report-2019_Spanish.pdf.
  • Paju, B., Räty, L., Pirttimaa, R. y Kontu, E. (2016). The school staff’s perception of their ability to teach special educational needs pupils in inclusive settings in Finland. International Journal of Inclusive Education, 20(8), 801-815. https://doi.org/10.1080/13603116.2015.1074731.
  • Parrilla, A. (2007). Inclusive education in Spain: A view from inside. En L. Barton y F. Armstrong (Eds.), Policy, experience and change: Cross cultural reflections on inclusive education (pp. 19-36). Springer. https://cutt.ly/Cwqjpfgv.
  • Pegalajar Palomino, M. C. y Colmenero Ruiz, M. J. (2014). Actitudes del docente de centros de educación especial hacia la inclusión educativa. Enseñanza & teaching, 32(2), 195-213. https://doi.org/10.14201/et2014321195213.
  • Pérez-Jorge, D., Alegre de la Rosa, O. M., Rodríguez-Jiménez, M. C., Márquez-Domínguez y de la Rosa Hormiga, M. (2016). La identificación del conocimiento y actitudes del profesorado hacia inclusión de los alumnos con necesidades educativas especiales. European Scientific Journal, ESJ, 12(7), 64-81. https://doi.org/10.19044/esj.2016.v12n7p64.
  • Pilson, A. (2022). Inclusive education in the post-COVID-19 world. En P. Martin, S. de Saille, K. Liddiard y W. Pearce (Eds.), Being human during COVID-19 (pp. 132-139). Bristol University Press. https://bristoluniversitypress.co.uk/being-human-during-covid-19.
  • Pit-ten Cate, I. M., Markova, M., Krischler, M. y Krolak-Schwerdt, S. (2018). Promoting inclusive education: The role of teachers’ competence and attitudes. Insights into Learning Disabilities, 15(1), 49-63. https://files.eric.ed.gov/fulltext/EJ1182863.pdf.
  • Rakap, S., Parlak-Rakap, A. y Aydin, B. (2016). Investigation and comparison of Turkish and American preschool teacher candidates’ attitudes towards inclusion of young children with disabilities. International Journal of Inclusive Education, 20(11), 1223-1237. https://doi.org/10.1080/13603116.2016.1159254.
  • Richert, C. (2016). Interventions influencing mainstream pre-service teachers’ attitudes towards inclusion: A systematic literature review from 2000 to 2015 [Tesis de máster]. Jönköping University. http://hj.diva-portal.org/smash/get/diva2:940739/FULLTEXT01.pdf.
  • Saloviita, T. y Schaffus, T. (2016). Teacher attitudes towards inclusive education in Finland and Brandenburg, Germany and the issue of extra work. European Journal of Special Needs Education, 31(4), 458-471. https://doi.org/10.1080/08856257.2016.1194569.
  • Slee, R. (2012). La escuela extraordinaria. Exclusión, escolarización y educación inclusiva. Morata.
  • Slee, R. (2019). Belonging in an age of exclusion. International Journal of Inclusive Education, 23(9), 909-922. https://doi.org/10.1080/13603116.2019.1602366.
  • Solís, P., Pedrosa, I. y Mateos-Fernández, L. M. (2019) Evaluación e interpretación de la actitud del profesorado hacia alumnos con discapacidad. Cultura y Educación, 31(3), 589-604. https://doi.org/10.1080/11356405.2019.1630955.
  • Solís García, P. y Arroyo Resino, D. (2022). Actitudes docentes hacia alumnos con discapacidad, punto de partida para la educación inclusiva: una perspectiva de género, edad y experiencia previa. Espiral. Cuadernos del profesorado, 15(30), 8. https://doi.org/10.25115/ecp.v15i30.4537.
  • Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura (2005). Guidelines for inclusion. Ensuring access to education to education for all. UNESCO. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000140224.
  • Urton, K., Wilbert, J. y Hennemann, T. (2014). Attitudes towards inclusion and self-efficacy of principals and teachers. Learning Disabilities-A Contemporary Journal, 12(2), 151-168. https://files.eric.ed.gov/fulltext/EJ1047459.pdf.
  • Valdés Morales, R. A., López Leiva, V. A. y Jiménez Vargas, F. A. (2019). Inclusión educativa en relación con la cultura y la convivencia escolar. Educación y Educadores, 22(2), 187-211. https://doi.org/10.5294/edu.2019.22.2.2.
  • Vaz, S., Wilson, N., Falkmer, M., Sim, A., Scott, M., Cordier, R. y Falkmer, T. (2015). Factors associated with primary school teachers’ attitudes towards the inclusion of students with disabilities. PloS one, 10(8), e0137002. https://doi.org/10.1371/journal.pone.0137002.
  • Wood, J. (2017). Secondary special educators’ attitudes and sense of self-efficacy toward inclusive education [Tesis doctoral]. University of California. https://csusm-dspace.calstate.edu/bitstream/handle/10211.3/198857/WoodJacqueline_Fall2017.pdf?sequence=1.