Actitudes hacia la inclusión de estudiantes con discapacidad en profesorado de Secundaria

  1. Solís García, Patricia 1
  2. Real Castelao, Sara
  1. 1 Universidad Internacional de la Rioja (España)
Journal:
Profesorado: Revista de curriculum y formación del profesorado

ISSN: 1989-6395 1138-414X

Year of publication: 2023

Issue Title: Miscelánea

Volume: 27

Issue: 2

Pages: 267-286

Type: Article

DOI: 10.30827/PROFESORADO.V27I2.21321 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen access editor

More publications in: Profesorado: Revista de curriculum y formación del profesorado

Abstract

This work aims to analyze the attitudes of secondary school teachers towards the inclusion of students with disabilities since these determine the actions of inclusion or discrimination in the classroom and the reference of their behaviour to the rest of the students. A questionnaire was applied to 99 secondary school teachers (74.7% women) from mainly urban centres (78.8%). This questionnaire has 22 items distributed in 5 dimensions: responsibility, performance, training and resources, classroom climate and social development. At the global level, the results found indicate that the attitudes are positive and the scores homogeneous in all dimensions. Differences are analyzed according to the type of educational institution (ownership and environment) and professional and sociodemographic variables (years of experience, age and sex). Statistically significant differences are found about the type of centre with more positive attitudes in teachers who work in private centres and differences are found in the different dimensions depending on the years of experience. The need for workgroups between teachers of different profiles and training programs and specific practice in the area of attention to diversity is raised, both in access programs for secondary education and in training recycling for teachers who are already practising, with special emphasis on public schools, to improve teachers' attitudes in all the analyzed dimensions, as this is a key element in the success of inclusive practices.

Bibliographic References

  • Allport, G. W. (1967). Attitudes [Actitudes]. In C. Murchison (Ed.), A handbook of social psychology (798-844). Rusell and Rusell.
  • Alcedo, Mª. A., Gómez, L. E., Aguado, A. L., Arias, B. y González, R. (2013). Eficacia del contacto e información como técnicas de cambio de actitudes hacia personas con discapacidad en niños de Educación Primaria. Universitas Psychologica, 12(2), 493-504. https://doi.org/10.11144/Javeriana.upsy12-2.ecit
  • Álvarez, J. L., y Buenestado, M. (2015). Predictores de las actitudes hacia la inclusión de alumnado con necesidades educativas especiales en futuros profesionales de la educación. Revista Complutense de Educación, 26(3), 627-645. https://doi.org/10.5209/rev_RCED.2015.v26.n3.44551
  • Angenscheidt, L., y Navarrete, I. (2017). Actitudes de los docentes acerca de la educación inclusiva. Ciencias Psicológicas, 11 (2), 233-243. https://doi.org/10.22235/cp.v11i2.1500
  • Arias, B.; Verdugo, M; Gómez, L. y Arias, V. (2013). Actitudes hacia la inclusión. En M. Á. Verdugo y R. L. Schalock (Coords.), Discapacidad e inclusión: manual para la docencia (pp. 61–88). Amarú.
  • Avramidis, E., y Kalyva, E. (2007). The influence of teaching experience and profesional development on Greek teacher' attitudes towards inclusion [La influencia de la experiencia docente y el desarrollo profesional en las actitudes de los profesores griegos hacia la inclusion]. European journal of special needs education, 22(4), 367-389. https://doi.org/10.1080/08856250701649989
  • De Boer, A., Pijl, S.J., y Minnaert, A. (2011). Regular primary schoolteachers' attitudes towards inclusive education: a review of the literature [Actitudes de los profesores de educación regular de primaria hacia la educación inclusiva: una revisión de la literatura]. International Journal of Inclusive Education, 1(1), 1–24.https://doi.org/10.1080/13603110903030089
  • Castro, P. G., Álvarez, M. I. C., y Baz, B. O. (2016). Inclusión educativa. Actitudes y estrategias del profesorado. Revista Española de Discapacidad (REDIS), 4(2), 25-45. https://doi.org/10.5569/2340- 5104.04.02.02
  • Colmenero, M.J., Pantoja, A., y Pegalajar, M.C. (2015). Percepciones del alumnado sobre atención a la diversidad en la formación inicial del profesorado de educación secundaria. Revista complutense de educación, 26(1), 101-120. https://doi.org/10.5209/rev_RCED.2015.v26.n1.42616
  • Echeíta, G. (2022). Evolución, desafíos y barreras frente al desarrollo de una educación más inclusiva. Revista Española de Discapacidad, 10(1), 207-218. https://doi.org/10.5569/2340- 5104.10.01.09
  • Echeíta, G. (2021) La gestión del cambio para una educación más inclusiva. Cuadernos de Pedagogía (526), 81-86.
  • Echeíta G., y Ainscow (2011). La educación inclusiva como derecho. Marco de referencia y pautas de acción para el desarrollo de una revolución pendiente. Tejuelo: Didáctica de la Lengua y la Literatura. Educación, (12), 26-46. http://hdl.handle.net/10662/4644
  • EDUCAbase. (2023), Estadísticas de las Enseñanzas no universitarias que realiza la Subdirección General de Estadística y Estudios del Ministerio en cooperación con los servicios estadísticos de las Consejerías/Departamentos de Educación de las Comunidades Autónomas. https://www.educacionyfp.gob.es/serviciosal-ciudadano/estadisticas/no-universitaria/alumnado/matriculado/2021-2022-da.html
  • Fernández, A. (1999). Estudio de las actitudes del profesorado de los centros ordinarios de Vizcaya hacia la integración escolar. In Hacia una nueva concepción de la discapacidad: Actas de las III Jornadas Científicas de Investigación sobre personas con discapacidad (415-424). Amarú.
  • Florian, L., Rouse, M., y Black-Hawkins, K. (2016). Achievement and inclusion in schools [Logros e inclusión en las escuelas]. Routledge.
  • García, A. E. (2012). Formación del profesorado de educación secundaria. Tendencias pedagógicas,(19), 149-174. https://revistas.uam.es/tendenciaspedagogicas/article/view/2006
  • Garzón, P., Calvo, M. I., y Orgaz, B. (2016). Inclusión educativa. Actitudes y estrategias del profesorado. Revista Española de Discapacidad (REDIS), 4(2), 25-45. https://doi.org/10.5569/2340-5104.04.02.02
  • González-Gil, F., Martín-Pastor, E., y Poy, R. (2019). Educación inclusiva: barreras y facilitadores para su desarrollo. Análisis de la percepción del profesorado. Profesorado. Revista de Currículum y Formación de Profesorado, 23(1), 243-263. https://doi.org/10.30827/profesorado.v23i1.9153
  • Hernández Sánchez, A., & Ainscow, M. (2018). Equidad e Inclusión: Retos y progresos de la Escuela del siglo XXI. Revista RETOS XXI, 2(1), 13-22. https://doi.org/10.33412/retoxxi.v2.1.2056
  • Judd, C. M., Drake, R. A., Downing, J. W., y Krosnick, J. A. (1991). Some dynamic properties of attitude structures: Context-induced response facilitation and polarization [Algunas propiedades dinámicas de la estructura de la actitud: facilitación y polarización de la respuesta inducida por el contexto]. Journal of Personality and Social Psychology, (60), 193-202. https://pprg.stanford.edu/wp-content/uploads/1991-Some-dynamicproperties-of-attitude-structures.pdf
  • Madariaga, J. M., Huguet, A., y Lapresta, C. (2013). Actitud, presión social y educación inclusiva en aulas con diversidad lingüística y cultural. Educación XXI, 16(1), 305-328. https://doi.org/10.5944/educxx1.16.1.728
  • Mayo, M. E., Fernández, J. C., y Roget, F (2020). La atención a la diversidad en el aula: dificultades y necesidades del profesorado de educación secundaria y universidad. Contextos Educativos, (25), 275-274. https://doi.org/10.18172/con.3734
  • Ministerio Educación y Formación Profesional (2022a). Panorama de la educación. Indicadores de la OCDE 2022. Informe español. Madrid: Catálogo de Publicaciones del Ministerio. https://sede.educacion.gob.es/publiventa/d/26339/19/00
  • Ministerio de Educación y Fomación Profesional (2022b). Datos y Cifras: Cursos Escolar 2022/2023. Secretaría General Técnica. https://www.educacionyfp.gob.es/dam/jcr:23ffe4f5-a212-4f99-aea4-dd1baac84bd4/datos-y-cifras-2022-2023-espanol.pdf
  • Moreno, M.; Morán, L.; Gómez, L.; Solís, P y Alcedo. M. (2022). Actitudes hacia las personas con discapacidad: una revisión de la literatura. Revista Española de Discapacidad, 10(1), 7-27. https://doi.org/10.5569/2340-5104.10.01.01
  • Mula, A. (2002). Incidencia de las actitudes y expectativas de alumnos y profesores sobre el desarrollo del programa de integración. Universidad de Alicante.
  • Muratori, M.; Guntín, C y Delfino, G. (2010). Actitudes de los adolescentes hacia personas con discapacidad: un estudio con alumnos de polimodal en la zona norte del conurbano bonaerense. Revista de Psicología, 12(6), 39-56. https://repositorio.uca.edu.ar/bitstream/123456789/6152/1/actitudesadolescentes-hacia-personas-discapacidad.pdf
  • Murillo, F.J., Hernández-Castilla, R., Martínez-Garrido, C., y Hidalgo, N. (2018). Una panorámica de la segregación social de los centros de Educación Secundaria en Iberoamérica. En F.J. Murillo (Coord.) Avances en democracia y liderazgo distribuido en educación: Actas del II Congreso internacional de liderazgo y mejora de la educación (pp.559-564). Madrid: Red de Investigación sobre Liderazgo y Mejora de la Educación (RILME). https://repositorio.uam.es/handle/10486/683111
  • Navarro-Pérez , J., Pérez-Cosin, J., y Perpiñán, S. (2015). El proceso de socialización de los adolescentes: entre la inclusión y el riesgo. Recomendaciones para una ciudadanía sostenible. Pedagogía Social. Revista Interuniversitaria, (25), 143-170. https://doi.org/10.7179/PSRI_2015.25.7
  • Novo-Corti, I., Muñoz-Cantero, J. M., y Calvo-Babío, N. (2015). Los futuros docentes y su actitud hacia la inclusión de personas con discapacidad. Una perspectiva de género. Anales de Psicología, 31 (1), 155-171. https://doi.org/10.6018/analesps.31.1.163631.
  • ONU (2019). Informe de los Objetivos de Desarrollo Sostenible 2019. Naciones Unidas.
  • ONU. (2006).Convención sobre los Derechos de las Personas con Discapacidad. Naciones Unidas.
  • Rakap, S., Parlak-Rakap, A., y Aydin, B. (2016). Investigation and comparison of Turkish and American preschool teacher candidates’ attitudes towards inclusion of young children with disabilities [Investigación y comparación de las actitudes de los candidatos a maestro de preescolar turcos y estadounidenses hacia la inclusión de niños pequeños con discapacidad]. International Journal of Inclusive Education, 20(11), 1223-1237. https://doi.org/10.1080/13603116.2016.1159254
  • Rebolledo, T. (2015). La formación inicial del profesorado de educación primaria y secundaria en Alemania, España, Finlandia, Francia y Reino Unido. Revista española de educación comparada, (25), 129-148. https://doi.org/10.5944/reec.25.2015.14787
  • Round, P. N., Subban, P. K., ySharma, U. (2016). ‘I don't have time to be this busy.’Exploring the concerns of secondary school teachers towards inclusive education ["No tengo tiempo para estar tan ocupado". Explorar las preocupaciones de los profesores de secundaria hacia la educación inclusiva]. International Journal of Inclusive Education, 20(2), 185-198. https://doi.org/10.1080/13603116.2015.1079271
  • Saloviita, T., y Schaffus, T. (2016). Teacher attitudes towards inclusive education in Finland and Brandenburg, Germany and the issue of extra work [Actitudes de los profesores hacia la educación inclusiva en Finlandia y Brandeburgo, (Alemania) y la cuestión del trabajo extra]. European Journal of Special Needs Education, 31(4), 458-471. https://doi.org/10.1080/08856257.2016.1194569
  • Sánchez, M. R. (2017). Actitudes hacia la discapacidad en alumnos de Magisterio de Educación Infantil. Propuestas de formación para una Educación Inclusiva. Revista de Educación Inclusiva, 8(3), 223-238. https://revistaeducacioninclusiva.es/index.php/REI/article/view/95
  • Simón, C., y Echeita, G. (2013). Comprender la educación inclusiva para intentar llevarla a la práctica. En H. Rodríguez y L. Torrego (coords.). Educación inclusiva, equidad y derecho a la diferencia. Transformando la escuela (pp. 33-64). Wolters Kluwer España.
  • Solís, P., y Borja, V. (2021). Actitudes del profesorado de Educación Física hacia la inclusión de alumnos con discapacidad. Retos, (39), 7-12. https://doi.org/10.47197/retos.v0i39.77841
  • Solís, P., Pedrosa I. y Fernández-Mateos, L.M. (2019) Evaluación e interpretación de la actitud del profesorado hacia alumnos con discapacidad. Cultura y Educación: Culture and Education 31 (3), 589-604. https://doi.org/10.1080/11356405.2019.1630955
  • UNESCO (2022) World Inequality Database on Education [Base de datos mundial sobre desigualdad en educación] https://www.education-inequalities.org/
  • UNESCO (2021a). Global Education Monitoring Report Summary 2021/2022: Non-state actors in education: Who chooses? Who loses?. [Informe de Seguimiento de la Educación en el Mundo 2021/2022. Los actores no estatales: ¿Quíen elige? ¿Quién pierde?]. UNESCO Publishing. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000380076
  • UNESCO (2021b). Hacia la inclusión en la educación: situación, tendencias y desafíos. 25 años después de la Declaración de Salamanca de la UNESCO. UNESCO Publicaciones. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000375748
  • UNESCO (2020a). Inclusion and Education: all means all. Global Education Monitoring Report [Inclusión y educación: todos significa todos. Informe de seguimiento de la educación mundial]. UNESCO Publishing. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000373718
  • UNESCO (2020b). Hacia la inclusion en la educación: situación, tendencias y desafíos, 25 años después de la Declaración de Salamanca de la UNESCO. UNESCO Publicaciones https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000375748
  • UNESCO (2008). La educación inclusiva: El camino hacia el futuro. Documento de Referencia de la cuadragésima octava reunión. Ginebra. http://www.ibe.unesco.org/fileadmin/user_upload/Policy_Dialogue/48th_ICE/CONFINTED_48-3_Spanish.pdf
  • De Vroey, A., Roelandts, K., Struyf, E., y Petry, K. (2016). Inclusive classroom practices in secondary schools. Towards a universal teaching approach [Prácticas de aula inclusiva en escuelas secundarias. Hacia un enfoque de enseñanza universal]. In: B. De Wever, R. Vanderlinde, M. Tuytens, A. Aelterman (Eds.) Professional learning in education. Challenges for teacher educators, teachers and student teachers. Ghent, 179-202. Academia Press. http://www.oapen.org/search?identifier=639595
  • De Vroey, A., Struyf, E., y Petry, K. (2016). Secondary schools included: a literature review [Las escuelas secundarias inclusivas: una revisión de la literature]. International Journal of Inclusive Education, 20(2), 109-135. https://doi.org/10.1080 / 13603116.2015.1075609