España hecha mujer. Música e identidades en Ojos verdes (1996) de Basilio Martín Patino

  1. Irene Marina Pérez Méndez
Zeitschrift:
DOC On-line: Revista Digital de Cinema Documentário

ISSN: 1646-477X

Datum der Publikation: 2023

Nummer: 33

Seiten: 67-83

Art: Artikel

Andere Publikationen in: DOC On-line: Revista Digital de Cinema Documentário

Zusammenfassung

This article intends to locate Ojos verdes (1996) within the documentary trajectory of Basilio Martín Patino as a work that maps the sentimental memory of Francoist Spain. In the borderland between fiction and archive image, the director from Salamanca tells the story of the copla in an innovative and emotional way, while at the same time problematizing its presumed and inevitable affinity with the Francoist ideology, with an intuition that is ahead of the discourses that in recent years have reclaimed the transgressive possibilities of gender.

Bibliographische Referenzen

  • Anderson, B. (2006). Comunidades imaginadas. Reflexiones sobre el origen y la difusión del nacionalismo (3ª reimpresión). México: Fondo de Cultura Económica.
  • Camporesi, V. (1997). La españolada histórica en imágenes. En A. Yraola (comp.) Historia contemporánea de España y cine (pp. 137-148), Madrid: Universidad Autónoma de Madrid.
  • Colmeiro, J. (2005). Memoria histórica e identidad cultural. De la posguerra a la modernidad. Barcelona: Antropos.
  • Doménech González, G. (2021). El cine musical de Carlos Saura (1981-2016). Madrid: Tesis de doctorado, Universidad Carlos III de Madrid.
  • Farmer, B. (2000). Spectacular Passions. Cinema, fantasy, gay male spectatorship. Durham: Duke University Press.
  • Giménez Caballero, E. (1943). España nuestra. El libro de las juventudes españolas. Madrid: Vicesecretaría de Educación Popular.
  • Heredero, C. (1998). La historia como representación y espejo apócrifo (A propósito de Andalucía, un siglo de fascinación de Basilio Martín Patino). Archivos de la Filmoteca: revista de estudios históricos sobre la imagen, 30, 156-169.
  • Herrera, C. (1993). Historias de la copla. Rocío Jurado (y 2). Blanco y Negro, 48-53.
  • Leyda, J. (1964). Films Beget Films. Nueva York: Hill and Wang.
  • López Castellano, R. (2019). Reyes de la gasolinera: la rumba vallecana y el cuerpo biorrumbero de la Transición. En J. Colmeiro y A. Martínez-Expósito (eds.), Repensar los estudios ibéricos desde la periferia (pp.133-146), Venezia: Edizioni Ca’ Foscari.
  • Losilla, C. (2018). Intermitencia, ausencia y presencia; imágenes femeninas en el cine español del primer franquismo. En N. Bou y X. Pérez (eds.), El cuerpo erótico de la actriz bajo los fascismos. España, Italia, Alemania (1939-1945) (pp.25-40), Madrid: Cátedra.
  • Martín Gaite, C. (2020). El cuarto de atrás (5ª ed.). Madrid: Cátedra.
  • Mira, A. (2007). De Sodoma a Chueca. Una historia de la homosexualidad en España en el siglo XX (2ª ed.). Barcelona: Egales.
  • Moix, T. (1993). Suspiros de España: la copla y el cine de nuestro recuerdo. Barcelona: Plaza y Janés.
  • Nora, P. (1989). Between Memory and History: Les Lieux de Mémoire. Representations, 26, 7-24.
  • Ortega Gálvez. M. L (2012). De la españolada al fake. Estereotipos de la españolidad, identidad y diálogos transnacionales. En N. Lie y D. Vandebosch (eds.), El juego con los estereotipos: la redefinición de la identidad hispánica en la literatura y el cine postnacionales (pp.99-118), Bruselas: Peter Lang.
  • Pérez Millán, J. A. (2002). La memoria de los sentimientos: Basilio Martín Patino y su obra audiovisual. Valladolid: Semana Internacional de Cine de Valladolid.
  • Preciado, N. (1973). Las folkloricas. Los Españoles, nº21, 169.
  • Sánchez Navarro, J. (2005). (Re)construcción y (re)presentación. Mentira hiperconsciente y falso documental. En C. Torreiro y J. Cerdán (eds.), Documental y vanguardia (pp. 85-108), Madrid: Cátedra.
  • Sieburth, S. (2016). Coplas para sobrevivir. Concha Piquer, los vencidos y la represión franquista. Madrid: Cátedra.
  • Weinrichter, A. (2004). Desvíos de lo real: el cine de no ficción. Barcelona: T&B.
  • Weinrichter, A. (2008). La seducción de la moviola. El síndrome del montaje en el cine de Patino. En C. Martín (coord.) En esto consistían los paraísos. Aproximaciones a Basilio Martín Patino (pp.34-51), Diputación de Granada.
  • Woods Peiró, E. (2004). From Rags to Riches: The Ideology of Stardom in Folkloric Musical Comedy Films of the Late 1930s and 1940s. En A. Lázaro-Reboll y A. Willis (eds.), Spanish Popular Cinema (pp.40-59), Manchester: Manchester University Press.