Gamificación en tiempos de pandemiarediseño de una experiencia en educación superior

  1. Pablo Álvarez-Alonso 1
  2. Cristina Echevarria Bonet 1
  1. 1 Universidad de Oviedo
    info

    Universidad de Oviedo

    Oviedo, España

    ROR https://ror.org/006gksa02

Journal:
Revista Eureka sobre enseñanza y divulgación de las ciencias

ISSN: 1697-011X

Year of publication: 2023

Volume: 20

Issue: 2

Pages: 2204-2204

Type: Article

DOI: 10.25267/REV_EUREKA_ENSEN_DIVULG_CIENC.2023.V20.I2.2204 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen access editor

More publications in: Revista Eureka sobre enseñanza y divulgación de las ciencias

Abstract

During the quarantines suffered in most countries during the first months of the pandemic, one of the specific problems of lecturers was to maintain the interest of their students in unfavorable conditions. In this context, gamification is a methodology that, in the teaching field, favors the involvement of students in their learning thanks to playful components that keep the participants motivated. In this work we analyze a comprehensive gamification experience for students of various engineering degrees designed for face-to-face teaching and its adaptation to the online environment. The main results observed were the existence of a correlation between the active participation of the student in the program and taking the exam, as well as an improvement in the learning of the concepts and methods of solving problems of the subject, which resulted in an increase in the percentage of students who passed the subject with respect to the total number of students who took the exam when comparing them with the control groups. The students' perception of the experience indicates that they feel more committed to the subject and consider that it has served to improve their learning

Bibliographic References

  • Ahmed, A., y Sutton, M.J.D. (2017) Gamification, serious games, simulations, and immersive learning environments in knowledge management initiatives. World Journal of Science, Technology and Sustainable Development, 14, 78. https://www.emerald.com/insight/content/doi/10.1108/WJSTSD-02-2017-0005/full/html
  • Bartle, R. (1996). Hearts, clubs, diamonds, spades: players who suit MUDS. Journal of MUD Research, 1(1), 19. https://mud.co.uk/richard/hcds.htm
  • Borrás Gené, O. (2015). Fundamentos de la gamificación. Gabinete de Tele-Educación. http://serviciosgate.upm.es/gate/node/70
  • Cabero Almenara, J. (2015). Reflexiones educativas sobre las tecnologías de la información y la comunicación (TIC). CEF, 1, 19–27. https://www.tecnologia-ciencia-educacion.com/index.php/TCE/article/view/27
  • Contreras Espinosa, R., Eguia, J. L., Revuelta Domínguez, F. I., Guerra Antequera, J., Pedrera Rodríguez, M. I., Legerén Lago, B., Lugo, N., Alcántara, A., Rubio Méndez, M., Paula, O. de, Baldeón, J., Rodríguez, I., Puig, A.,
  • Lopez-Sanchez, M., y Morales Moras, J. (2017). Experiencias de gamificación en aulas. Universitat Autònoma de Barcelona. Institut de la Comunicació. https://ddd.uab.cat/pub/llibres/2018/188188/ebook15.pdf
  • Contreras Espinosa, R. S., y Eguia, J. L. (2016). Gamificación en las aulas universitarias. Universitat Autònoma de Barcelona. Institut de la Comunicació. https://core.ac.uk/download/pdf/78545392.pdf
  • Contreras, F. R., López, F. L., Ángel, J., y Franco, P. (2018). Experiencia de aprendizaje activo y colaborativo para la adquisición de competencias en información. Certiuni Journal, 4, 35–40. http://uajournals.com/ojs/index.php/certiunijournal/article/view/363/0
  • Csikszentmihalyi, M. (1975). Beyond boredom and anxiety (1a edición). Jossey-Bass.
  • Díez Gutierrez, E. J., y Gajardo Espinoza, K. (2020). Educar y Evaluar en Tiempos de Coronavirus: la Situación en España. Multidisciplinary Journal of Educational Research, 10(2), 102–134. https://doi.org/10.447/remie.2020.5604
  • Durán, S., Prieto, R., y García, J. (2001). Calidad de Vida en el Estudiante Universitario. En I. Muñoz Pérez; J.L. Barboza Hernández; J. Hernández de Velazco (Comp.); Calidad de Vida, Inclusión Social y Bienestar Humano (pp. 90–110). Universidad Nacional Experimental Rafael María Baralt. https://redined.educacion.gob.es/xmlui/handle/11162/191056
  • Echevarria-Bonet, C. y Álvarez-Alonso, P. (2021). A holistic gamified experience for engineers. Conference proceedings. CIVINEDU 2021: 5th International Virtual Conference on Educational Research and Innovation, 2021, 515-519. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=8373979
  • Flippity. (2020). Flippity.net: Easily Turn Google Spreadsheets into Flashcards and Other Cool Stuff. https://www.flippity.net/
  • Friedrich, J., Becker, M., Kramer, F., Wirth, M., y Schneider, M. (2020). Incentive design and gamification for knowledge management. Journal of Business Research, 106, 341–352. https://doi.org/10.1016/j.jbusres.2019.02.009
  • Garcia Corredor, J. C. (2020). Diagnóstico Estilos De Aprendizaje a Partir Del Modelo De Kolb: Una Estrategia Para La Personalización De Recursos Digitales. Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia.
  • Kahoot. (2021). Kahoot! Learning Games & Make Learning Awesome! https://kahoot.com/
  • Kapp, K. M. (2012). The Gamification of Learning and Instruction: Game–based Methods and Strategies for Training and Education. John Wiley & Sons.
  • Marczewski, A. (2013). Gamification: A Simple Introduction (1a edición). Kindle Direct Publishing - Amazon.
  • Mazur, E., y Somers, M. D. (1999). Peer Instruction: A User’s Manual. American Journal of Physics, 67(4), 359–360.
  • Odriozola-González, P., Planchuelo-Gómez, Á., Irurtia, M. J., y de Luis-García, R. (2020). Psychological effects of the COVID-19 outbreak and lockdown among students and workers of a Spanish university. Psychiatry Research, 290, 113108. https://doi.org/10.1016/j.psychres.2020.113108
  • OMS, O. M. de la S. (2020). COVID-19: cronología de la actuación de la OMS. https://www.who.int/es/news/item/27-04-2020-who-timeline---covid-19
  • Pérez López, J., Rivera García, E., y Trigueros Cervantes, C. (2017). “La profecía de los elegidos”: un ejemplo de gamificación aplicado a la docencia universitaria. Revista Internacional de Medicina y Ciencias de la Actividad Física y del Deporte, 66(2017), 243–260. https://doi.org/10.15366/rimcafd2017.66.003
  • Pertegal Felices, M.L. y Lorenzo Lledó, G. (2019). Gamificación en el aula a través de las TIC. International Journal of Developmental and Educational Psychology. Revista INFAD de Psicología. 3, 553.
  • Perusall. (2021). Perusall. https://perusall.com/
  • Prensky, M. (2016). Enseñar a nativos digitales. Editorial SM.
  • Rivas Ardisana, M., Álvarez Alonso, P., y Gorría Korres, P. (2018). La ludificación como herramienta de motivación en la asignatura bilingüe Waves and Electromagnetism. Libro de Actas Del XXVI Congreso Universitario de Innovación Educativa En Las Enseñanzas Técnicas, 600–601.
  • Rodicio-García, M. L., Ríos-de-Deus, M. P., Mosquera-González, M. J., y Penado Abilleira, M. (2020). La Brecha Digital en Estudiantes Españoles ante la Crisis de la Covid-19. Revista Internacional de Educación Para La Justicia Social, 9(3), 103–125. https://doi.org/10.15366/riejs2020.9.3.006
  • Rodríguez-Oroz, D., Gómez-Espina, R., Bravo Pérez, M.J., y Truyol M.E. (2019). Aprendizaje basado en un proyecto de gamificación: vinculando la educación universitaria con la divulgación de la geomorfología de Chile. Revista Eureka sobre enseñanza y divulgación de las ciencias. 16(2), 1.https://revistas.uca.es/index.php/eureka/article/view/4418/5371
  • Romero Rodrigo, M. y López Marí, M. (2021). Luces, sombras y retos del profesorado entorno a la gamificación apoyada en TIC: un estudio con maestros en formación. Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado 24(2), 167-179. https://revistas.um.es/reifop/article/view/470991
  • Santamaría-Vázquez, M., Del Líbano, M., Martínez-Lezaun, I., y Ortiz-Huerta, J. H. (2021). Self-Regulation of Motivation and Confinement by COVID-19: A Study in Spanish University Students. Sustainability, 13, 5435. https://doi.org/10.3390/su13105435
  • Septiana, Y. (2020). The readiness of accounting education students as millennial generation enters the disruption Era. En A. Gafar Abdullah, V. Adriany, y C. Ubad Abdullah (Eds.), Borderless Education as a Challenge in the 5.0 Society. Routledge.
  • Shatto, B., y Erwin, K. (2017). Teaching millennials and generation Z: Bridging the generational divide. Creative Nursing, 23(1), 24–28. https://doi.org/10.1891/1078-4535.23.1.24
  • Tajuelo L., y Pinto Cañón., G. (2021). Un ejemplo de actividad de escape room sobre física y química en educación secundaria. Revista Eureka sobre Enseñanza y Divulgación de las Ciencias.18(2), 1. https://revistas.uca.es/index.php/eureka/article/view/6191
  • Torrecillas, C. (2020). El reto de la docencia online para las universidades públicas españolas ante la pandemia del Covid-19. ICEI Papers COVID-19, 16, 1-4. https://eprints.ucm.es/60050/
  • UNESCO. (2020). Covid-19: 10 Recommendations to plan distance learning solutions. UNESCO.
  • Werbach, K. y Hunter, D. (2012). For the Win: How Game Thinking Can Revolutionize Your Business. Wharton Digital Press. University of Pennsylvania