Operación leyenda negrala negación del pensamiento español en la raíz de la Filosofía moderna

  1. Nicole Holzenthal 1
  1. 1 Universidad de Oviedo
    info

    Universidad de Oviedo

    Oviedo, España

    ROR https://ror.org/006gksa02

Journal:
Araucaria: Revista Iberoamericana de Filosofía, Política, Humanidades y Relaciones Internacionales

ISSN: 2340-2199 1575-6823

Year of publication: 2023

Issue Title: Monográfico I. Lord Acton. Monográfico II. Guerra cultural: Cancelación y relato dominante

Volume: 25

Issue: 52

Pages: 469-492

Type: Article

DOI: 10.12795/ARAUCARIA.2023.I52.21 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

More publications in: Araucaria: Revista Iberoamericana de Filosofía, Política, Humanidades y Relaciones Internacionales

Abstract

The article demonstrates that in the center of Europe there was a strong and profound impact of numerous works of Spanish thought. Written in Latin or Spanish in the sixteenth and seventeenth centuries, by scholastics or humanists, these approaches form an important root of modern philosophy, since they were received very openly in many other European countries – especially before the national boom of the latter–, and their ideas were adopted, manipulated and even plagiarized. Afterwards the works were discarded, and their authorship was forgotten. It is hypothesized that these cases of absorption and oblivion of Spanish philosophy are systematic, and that they have to do with mechanisms typical of the black legend, in a kind of operation of erasure or denial, to end up in the current ignorance.

Bibliographic References

  • Amice, Jean-François (1842): Manual de historia de la Filosofía. Traducido por Ramón Martí de Eixalà. Barcelona: Constitucional.
  • Bueno, Gustavo (1998): “España”, El Basilisco, 24, 27-50.
  • Bueno, Gustavo (1999a): España frente a Europa. Oviedo: Pentalfa.
  • Bueno, Gustavo (1999b) “La esencia del pensamiento español”, El Basilisco, 26, 67-80.
  • Bueno, Gustavo 2001: “Dialéctica de clases y dialéctica de Estados”, El Basilisco, 30, 83-90.
  • Bueno, Gustavo (2003): “El español como ´lengua de pensamiento´”, en Jon Juaristi (ed.): Anuario del Instituto Cervantes. El español en el mundo. Madrid: Círculo de Lectores, 35-56.
  • Bueno, Gustavo (2016): El mito de la Cultura. Oviedo: Pentalfa.
  • Eschweiler, Karl (1928): “Die Philosophie der spanischen Spätsscholastik auf den deutschen Universitäten des siebzehnten Jahrhunderts“, en H. Finke (ed.): Iberische Forschungen der Görresgesellschaft. Münster: Aschendorf.
  • Franzbach, Martin (1965): Lessings Huarte-Übersetzung (1752): Die Rezeption und Wirkungsgeschichte des “Examen de ingenios para las ciencias” (1575) in Deutschland. Hamburg: Ibero-Amerikanisches Forschungsinstitut.
  • Fumaroli, Marc (2019): La extraordinaria difusión del arte de la prudencia en Europa. El "Oráculo manual" de Baltasar Gracián entre los siglos XVII y XX. Barcelona: Acantilado.
  • Gorrochategi, Luis (2020): Contra Armada. La mayor victoria de España sobre Inglaterra. Barcelona: Planeta
  • Guevara, Antonio (1994): Relox de príncipes. Madrid: ABL.
  • Heidegger, Martin (1977): Gesamtausgabe 2. Sein und Zeit. Frankfurt/M: Vittorio Klostermann.
  • Hirschberger, Johannes (1954): Historia de la filosofía. Traducido por Luis Martínez Gómez Barcelona: Herder.
  • Hirschi, Caspar (2012): The Origins of Nationalism. Cambridge: Cambridge University Press.
  • Holzenthal, Nicole (2001): “Presencia explícita de la filosofía española en pensadores o académicos alemanes”, El Basilisco, 30, 43-52.
  • Holzenthal, Nicole (2006a): “Spanische Philosophie”, en Annette Zwahr (ed.): Brockhaus Enzyklopädie, tomo 25. Leipzig: Brockhaus, 683-684.
  • Holzenthal, Nicole (2006b): “Gustavo Bueno”, en Annette Zwahr (ed.): Brockhaus Enzyklopädie, tomo 5. Leipzig: Brockhaus, 20.
  • Holzenthal, Nicole (2006c): “Gómez Pereira”, en Annette Zwahr (ed.): Brockhaus Enzyklopädie, tomo 21. Leipzig: 2006, 191.
  • Holzenthal, Nicole (2013): ”Kultur – ein Konstrukt”, en Fengli Lan, F. Wallner, A. Schulz (eds.): Concepts of a Culturally Guided Philosophy of Science. Frankfurt: Peter Lang. 137-160
  • Huarte de San Juan, Juan (1622): Scrutinium ingeniorum pro iis, qui excellere cupiunt. Leipzig: Mohr.
  • Huarte San Juan, Juan (1757): Joh. Huarts Prüfung der Köpfe zu den Wissenschaften (trad. G.E. Lessing). Zerbst: Zimmermann.
  • Ibáñez, Alberto G. (2018): La leyenda negra. Historia del odio a España. El relato hispanófobo externo e interno. Córdoba: Almuzara.
  • Ibáñez, Alberto G. (2020): La guerra cultural. Los enemigos de España y Occidente. Córdoba: Almuzara.
  • Ibáñez, Alberto G. (2021): “Leyenda negra y libertad religiosa: el mito de la España integrista”, en Calvo Gómez, José Antonio (coord.): La libertad religiosa. Salamanca: Universidad Pontificia de Salamanca, 201-220.
  • Ibáñez, Alberto G. (2022): “La escuela de Salamanca: La Atenas hispana”. Diplomacia 150. 60-65.
  • Lewalter, Ernst (1935): Spanisch-jesuitische und deutsch-lutherische Metaphysik des 17. Jahrhunderts. Hamburg: Ibero-Amerikanisches Institut
  • Llavona Uribelarrea, R. & J. Bandrés Ponce (1993): “La recepción del pensamiento de Gómez Pereira en Europa: del Barroco a la Ilustración”, Revista de Historia de la Psicología, 14, 131-137.
  • Martín Jiménez, Luis Carlos (2019): “La implantación política de la filosofía española”, El Basilisco, 53, 18-75.
  • Ortega y Gasset, José (1966): Obras completas. Madrid: Rev. de Occidente.
  • Perabá, J. P. y J. Martínez-Pinna (2021): “La escuela de Salamanca. El origen del pensamiento moderno”, Laus Hispaniae, 5, 12-19.
  • Pereira, Gómez (2000): Antoniana Margarita. Oviedo: Pentalfa.
  • Roca Barea, Elvira (2019): Fracasología. España y sus élites: de los afrancesados a nuestros días. Barcelona: Espasa.
  • Saavedra Fajardo, Diego (1674): Abriß eines christlich-politischen Printzens; in Sinn-Bildern und mercklichen symbolischen Sprüchen. Colonia: Ioannis Wilhelmi Friessem.
  • Schmidt, Peer (2012): La monarquía universal española y América. La imagen del Imperio español en la Guerra de los Treinta Años (1618-1648). México: FCE.
  • Sotelo, Ignacio (2003): “El español, ¿lengua de pensamiento?” en Jon Juaristi (ed.): Anuario del Instituto Cervantes. El español en el mundo. Madrid: Instituto Cervantes, 57-78.
  • Suárez, Francisco (1621): De anima (ed. póstuma por P. Álvares en Francia) https://archive.org/details/eBook-en-PDF-De-anima-II.pdf/eBook-en-PDF-De-anima-I.pdf/page/n37/mode/2up (acceso el 22/6/22)
  • Vélez, Iván: La leyenda negra (2014). Madrid: Encuentro, 2018.