«Contagion: Nothing spreads like fear». Narración y deliberación sobre una pandemia

  1. Melguizo Jiménez, Miguel 1
  2. Cruz Piqueras, Maite 2
  3. Tamayo Velázquez, María Isabel 2
  1. 1 Servicio Andaluz de Salud
  2. 2 Escuela Andaluza de Salud Pública
    info

    Escuela Andaluza de Salud Pública

    Granada, España

Revista:
Enrahonar: an international journal of theoretical and practical reason

ISSN: 0211-402X 2014-881X

Ano de publicación: 2020

Título do exemplar: Ètica i salut en temps de pandèmia. Reflexions sobre cures i justícia social

Número: 65

Páxinas: 141-155

Tipo: Artigo

DOI: 10.5565/REV/ENRAHONAR.1308 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openAcceso aberto editor

Outras publicacións en: Enrahonar: an international journal of theoretical and practical reason

Obxectivos de Desenvolvemento Sustentable

Resumo

Films are a cultural experience to understand reality. But reality is complex and multidimensional; incomprehensible without the moral dimension of the facts that we have in front of our eyes. Narrative ethics allows us to imagine the moral background of all the processes that accompany health and disease in the individual and in the collective, in the biological and in the social. The film Contagion (Sodelberg, 2011) is a disturbing reflection on the global consequences of an infectious disease in terms of the uncertainty it produces and the fear and lack of control it arouses. More than its predictive value on the COVID-19 pandemic, its greatest success is to exemplify the behavior of pandemics in an interconnected and globalized world. The narration of this film invites us to reflect on how to manage, from a public morality, great health crises. Only the search for the common good can hinder individual freedom, only autonomy understood as relational can weave a fabric of shared responsibilities, only public deliberation can be translated into trust towards institutions.

Referencias bibliográficas

  • COUCEIRO, A. (2002). «La ética basada en emociones». JANO, Medicina y Humanidades, LXII (1129), 25-26.
  • DEHORITY, W. (2020). «Infectious Disease Outbreaks, Pandemics, and Hollywood: Hope and Fear Across a Century of Cinema». JAMA, 323 (19), 1878. https://doi.org/10.1001/jama.2020.7187
  • ELÍAS GARCÍA-SÁNCHEZ, J.; JOSÉ FRESNADILLO, M. y GARCÍA-SÁNCHEZ, E. (2002). «El cine en la docencia de las enfermedades infecciosas y la microbiología clínica». Enfermedades Infecciosas y Microbiología Clínica, 20 (8), 403-406. https://doi.org/10.1016/s0213-005x(02)72828-0
  • GRACIA, D. (2020). «Pandemias». EIDON, 53 (junio), 1-3. https://doi.org/10.13184/eidon.53.2020.1-3
  • GRITTEN, D. (2011). «Venice film festival: Contagion review». The Telegraph (3 de septiembre). Recuperado de https://www.telegraph.co.uk/culture/film/venice-film-festival/8739462/Venice-film-festival-Contagion-review.html
  • HAAN-BOSCH, M.; BAÑOS, J.; GÓMEZ, Á. y FARRÉ, M. (2015). «“Dallas Buyers Club (2013)”: La investigación clínica con fármacos durante la epidemia del sida de los años 80». Revista de Medicina y Cine, 11 (2), 73-81 (15 de junio). Recuperado el 27 de junio de 2020, de https://revistas.usal.es/index.php/medicina_y_cine/article/view/13143
  • «Hicimos la película “Contagion” para prevenir que algo como lo del coronavirus ocurriera de verdad». BBC News (17 de junio de 2020). Recuperado de https://www.bbc.com/mundo/noticias-53065985
  • KORSTANJE, M.E. (2012). «Contagio y pandemia: Crónicas de un desastre apocalíptico». Revista de Antropología Experimental, 12, 261-270. Recuperado el 15 de junio de 2020, de https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=4285816
  • MARIAS, J. (2017). «Discurso del académico electo D. Julián Marías, leído en el acto de su recepción pública el 16 de diciembre de 1990 en la Real Academia de las Bellas Artes de San Fernando». SCIO: Revista de Filosofía, 13, 257-268. Recuperado de https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/6282563.pdf
  • MARZÁBAL, Íñigo (2008). «The end: Muertes de cine». Revista de Medicina y Cine, 4 (3), 122-130 (1 de septiembre). Recuperado el 22 de junio de 2020, de https://revistas.usal.es/index.php/medicina_y_cine/article/view/16545
  • MÉNDEZ, N. y RODRÍGUEZ, A. (2016). «Pertinencia del análisis de la película “Contagio” (2011) en el aprendizaje de la metodología clínica y epidemiológica en medicina». Revista de Medicina y Cine, 12 (3), 147-155. Recuperado de https://revistas.usal.es/index.php/medicina_y_cine/article/view/15063
  • MORATALLA, T.D. (2011). Bioética y cine: De la narración a la deliberación. Madrid: San Pablo. Bioética Básica Comillas, 5.
  • MORATALLA, T.D. y FEYTO, L. (2013). Bioética narrativa. Madrid: Escolar y Mayo.
  • NUSSBAUM, C.M.; PORTALO, O.R. y ORTIZ, I.J. (2006). El conocimiento del amor: Ensayos sobre filosofía y literatura (Mínimo Tránsito) (Spanish Edition). 1.ª ed. Madrid: A. Machado Libros.
  • PINEDA, A. (2020). «Lo que la película ‘Contagio’ anticipó del Covid-19». Ctxt: Contexto y Acción (9 de mayo). Recuperado de https://ctxt.es/es/20200501/Culturas/32182/contagio-coronavirus-pelicula-gwyneth-paltrow-sars-hong-kong-antonio-pineda.htm