Abandono escolar temprano y reenganche socioeducativo a través de programas de educación no formaluna investigación con entrevistas en profundidad
-
1
Universidad de Oviedo
info
ISSN: 1577-0338, 2445-2866
Year of publication: 2022
Issue: 45
Pages: 123-140
Type: Article
More publications in: Pulso: revista de educación
Abstract
With the research carried out in the PROREN Project, we set out to understand the factors involved in early school dropout and to find out which factors are involved in re-engagement. The methodology used is qualitative and the techniques used to collect information are in-depth interviews with young people and educators and documentary analysis of programmes in the field of non-formal education. In relation to the programmes, they are very flexible, always seeking to adapt to the young people, and not the other way round. Regarding the factors that influence dropout, it should be pointed out that there is a great diversity of variables. Some young people go through very complicated life and family situations. Life transitions are also very important, for example the transition from primary to secondary school and the changes that occur during adolescence. Another very important factor has to do with emotional aspects. With regard to the factors influencing re-engagement, motivation is of relevance, as well as projecting expectations of success on young people. Furthermore, in some cases, the possibilities of employment and financial independence represent a very important incentive for young people.
Bibliographic References
- Álvarez, C. y San Fabián, J.L. (2012). "La elección del estudio de caso en investigación educativa, Gazeta de antropología", 28(1) http://hdl.handle.net/10481/20644
- Blaya, C. y Fortin, L. (2011). "Les élèves francais et québécois à risque de décrochage scolaire: Comparaison entre les facteurs de risque personnels, familiaux et scolaires". L’orientation scolaire et professionnelle, 40(1), 55-85 http://osp.revues.org/2988
- Bolívar, A. y López, L. (2009). "Las grandes cifras del fracaso y los riesgos de exclusión educativa". Profesorado. Revista de currículum y formación del profesorado, 13(3), 51-78. https://www.ugr.es/~recfpro/ rev133ART2.pdf
- Booth, T. y Ainscow, M. (2015). "Guía para la Educación Inclusiva Desarrollando el aprendizaje y la participación en los centros escolares". FUHEM/EOI. https://n9.cl/3ec3
- Caballero, Z. (2001). "Aulas de colores y sueños. La cotidianeidad en las aulas multiculturales". Octaedro.
- Calvo, S.; Gutiérrez, S. y Bayarri, C. (2020). "Rasgos comparativos de programas de reenganche formativo y sociolaboral en el ámbito no formal en Gijón (Asturias)". Educatio siglo XXI: Revista de la Facultad de Educación, 38(2), 67-86. https://doi.org/10.6018/educatio.414701
- Castro, R. (2021). "Observación participante. Historias de una vida y entrevista en profundidad". En J.M. Tejero (Ed.), "Técnicas de investigación cualitativa en los ámbitos sanitario y sociosanitario" (pp. 85-102). Ediciones de la Universidad de Castilla-La Mancha.
- Comisión Europea (2014). "La lucha contra el Abandono Temprano de la educación y la formación en Europa: Estrategias, Políticas y Medidas". Ministerio de Educación, Cultura y Deporte. https:// n9.cl/jlbzg
- Eisenhardt, K.M. (1989). "Building theories from case study research". Academy of Management, 14(4), 532-550.
- Escudero, J.M. y Martínez, B. (2012). "Las políticas de lucha contra el fracaso escolar: ¿programas especiales o cambios profundos del sistema y la educación?" Revista de Educación, Número Extraordinario 1, 174-193. DOI: 10.4438/1988-592X-RE-2012-EXT-211
- Eurydice (2015). Resumen ejecutivo Eurydice. "La lucha contra el abandono temprano de la educación y la formación en Europa: estrategias, políticas y medidas". Secretaría General Técnica. Centro de Publicaciones. Ministerio de Educación, Cultura y Deporte.
- Evans, J., Meyer, D., Pinney, A. y Robinson, B. (2009). "Second chances: Re-engaging young people in education and training". Barnardo`s https://www.bl.uk/collection-items/second-chances-reengaging-young-people-in-education-and-training
- Gimeno, J. (2005). "La Educación Obligatoria: Su sentido educativo y Social". Morata.
- González, M. T. (2017). "Desenganche y abandono escolar, y las medidas de reenganche: algunas consideraciones". Profesorado: Revista de Currículum y Formación de Profesorado, 21(4), 17-37. https://recyt.fecyt.es/index.php/profesorado/article/view/62492
- González, M. T. y San Fabián, J. L. (2018). "Buenas prácticas en medidas y programas para jóvenes desenganchados de lo escolar". REICE. Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, 16(2), 41-60. https://doi.org/10.15366/reice2018.16.1.003
- González-Losada, S.; García-Rodríguez, M.P; Ruiz-Muñoz, F. y Muñoz-Puichardo, J.M. (2015). "Factores de riesgo del abandono escolar desde la perspectiva del Profesorado de educación secundaria obligatoria en Andalucía (España)". Profesorado, Revista de Currículum y Formación de Profesorado, 19(3), 226-245.
- González-Rodríguez, D., Vieira, M.J., y Vidal, J. (2019). "Variables que influyen en la transición de la educación primaria a la educación secundaria obligatoria. Un modelo comprensivo". Bordón. Revista de Pedagogía, 71(2), 85-108. https://doi.org/10.13042/Bordon.2019.68957
- Hernández, F. y Tort, A. (2009). "Cambiar la mirada sobre el fracaso escolar desde la relación de los jóvenes con el saber". Revista Iberoamericana de Educación, 49(8).
- INE (2022). "Abandono temprano de la educación-formación". https://onx.la/dc581
- López-Carretero, A., Porres Pla, A., Durán Salvadó, N., Moltó Egea, O. J., Díaz Fernández, G., Simó Gil, N. y Valls Maxenchs, M. (2013). "Tránsitos epistemológicos y metodológicos en una investigación sobre el abandono escolar en la educación secundaria a partir del encuentro con los jóvenes". Revista de Educación, 360. Enero-abril, 624-644. 10.4438/1988-592X-RE-2013-360-215
- McGregor, G. y Mills, M. (2011). "Alternative education sites and marginalised young people: ‘I wish there were more schools like this one’". Internatinal Journal of inclusive Education. 1-20. https:// doi.org/10.1080/13603116.2010.529467
- Mena, L., Fernández-Enguita, M. y Riviére, J. (2010). "Desenganchados de la educación: Procesos, experiencias, motivaciones y estrategias del abandono y del fracaso escolar". Revista de Educación, Número Extraordinario 1, 119-145. https://n9.cl/ejn7v
- Ministerio de Educación, Cultura y Deporte (2015). "Plan para la reducción del abandono educativo temprano. Catálogo de publicaciones del Ministerio". https://n9.cl/6fppt
- Ministerio de Educación y Formación Profesional. (2022). "Nivel de formación, Formación permanente y Abandono: Explotación de las variables educativas de la Encuesta de Población Activa". https://bit.ly/3DwjKWc
- Montes, A. (2016). "En la encrucijada. Factores de desenganche y reenganche educativo en la trayectoria de seis jóvenes en Cataluña (España)". Inguruak. Revista Vasca de Sociología y Ciencia Política, 61, 1-22. http://www.inguruak.eus/index.php/inguruak/article/view/26/32
- Moriña, A. (2017). "Investigar con historias de vida. Metodología biográfica-narrativa". Narcea.
- OECD (2018). "Equity in Education: Breaking Down Barriers to Social Mobility", PISA, OECD Publishing, Paris, https://doi.org/10.1787/9789264073234-en
- Prieto, B. (2015). "El camino desde la vulnerabilidad escolar hacia el desenganche educativo. El papel de las escuelas de segunda oportunidad en la estrategia contra el abandono educativo". Profesorado: Revista de Currículum y Formación de Profesorado, 19(3), 110-125.
- San Fabián, J.L. (2003). "Coordinación entre primaria y secundaria: ojo al escalón". https://redined. educacion.gob.es/xmlui/handle/11162/7054
- San Fabián, J.L. (2020). "La resiliencia educativa como respuesta a la diversidad". En J.L. San Fabián (Coord.), "Jóvenes resilientes en contextos socioeducativos adversos" (pp. 9-17). Graó.
- Santos Guerra, M.A. (2006). "El pato en la escuela o el valor de la diversidad". Encuentro Mediterráneo. https://n9.cl/h4j7
- Santos Guerra, M.A. (2008). "La pedagogía contra Frankestein y otros textos frente al desaliento educativo". Graó.
- Save The Children (2016). "Necesita mejorar. Por un sistema educativo que no deje a nadie atrás". Save The Children (España). https://www.savethechildren.es/sites/default/files/imce/docs/necesita-mejorar-fracaso-escolar-savethechildren-ok.pdf
- Stake, R. E. (2005). "Investigación con estudio de casos". Morata.
- Steinberg, C. (2014). "Abandono escolar en las escuelas secundarias urbanas de Argentina: Nuevos indicadores para el planeamiento de políticas de inclusión educativa". Archivos Analíticos de Políticas Educativas, 22(109). http://dx.doi.org/10.14507/epaa.v22.1885
- Tarabini, A. y Curran, M. (2013). "Políticas de lucha contra el abandono escolar en España: hacia la definición de un modelo teórico metodológico". RASE, Revista de la Asociación de Sociología de la Educación, 6(1), 91-99.
- UNICEF (2017). "Los factores de la exclusión educativa en España: Mecanismos, perfiles y espacios de intervención". UNICEF Comité Español. https://www.unicef.es/publicacion/los-factores-de-la-exclusion-educativa-en-espana
- Verdeja, M. (2020). “Tú vas a ser alguien en el futuro”. Palabras de aliento que transforman vidas". En J. L. San Fabián (Coord.), "Jóvenes resilientes en contextos socioeducativos adversos" (pp. 59-75). Graó.
- Yin, R.K. (1989). "Case Study Research. Design and Methods". SAGE.