El papel de la empresa en el marco de la Formación Profesional DualAnálisis de la percepción de los tutores y tutoras de empresa

  1. Marta Virgós Sánchez 1
  2. Joaquín Lorenzo Burguera Condon 1
  3. María Luisa Lebres Aires 2
  1. 1 Universidad de Oviedo
    info

    Universidad de Oviedo

    Oviedo, España

    ROR https://ror.org/006gksa02

  2. 2 Universidade Aberta
    info

    Universidade Aberta

    Lisboa, Portugal

    ROR https://ror.org/02rv3w387

Journal:
Revista Española de Orientación y Psicopedagogía

ISSN: 1139-7853 1989-7448

Year of publication: 2022

Volume: 33

Issue: 3

Pages: 103-123

Type: Article

More publications in: Revista Española de Orientación y Psicopedagogía

Abstract

Dual Vocational Training aims to reduce youth unemployment, facilitate the transition between the education system and the labor market and promote the employabilityof young people. These objectives arestructured around an alliance between institutions focused on combining the teaching-learning processes in educational centers and companies. Company tutors play an essential role in achievingthe integral development of students who choose this training modality. The study aims to be acquainted with the development of Dual VT in companiesand the level of satisfaction of tutors with the projects implemented. Based on the qualitative methodology, a study was designed by means of anin-depth interview administered to twelve tutors from companies of different sectors and sizes in Asturias. The results show the importance of student' adaptation to the company; it is necessary to establish links between centers and companies to achievequality training and monitoring; and the tutors are satisfied with the results, with student learning and extent of insertion in the company.We conclude that an "ad hoc" training is necessary for company tutors based on the different productive sectors inorder to promote coordination between educational center and companies and providethem with pedagogical strategies that allow them to adequately carry out their training tasks in the company in Dual FP

Bibliographic References

  • Alemán, J.A. (2015). El sistema dual de formación profesional alemán. Educaçao e Pesquisa, 41(2), 495-511. https://dx.doi.org/10.1590/s1517-97022014121532
  • Araya, I. (2008). La Formación Dual y su fundamentación curricular. Revista de Educación, 32 (1), 45-61. https://doi.org/10.15517/revedu.v32i1.523
  • Bakeman, R. y Gottman, J. M. (1989). Observación de la interacción: introducción al análisis secuencial. Morata.
  • Böhn, S. Deutscher, V. K. (2021). Development and Validation of a Learning Quality Inventory for In-Company Training in VET (VET-LQI). Vocations and Learning, 14, 23–53. https://doi.org/10.1007/s12186-020-09251-3
  • Caballero, M. A. y Lozano, P. (2016). Manual de tutores de empresa en la FP Dual. Fundación Bertelsmann.
  • Chisvert, M. J. y Marhuenda, F. (2012). Transiciones tempranas al mercado laboral. Los contratos de formación y aprendizaje, ¿oportunidad o trampa para los jóvenes? Revista de Sociología de la Educación-RASE, 5(2), 153-168. https://ojs.uv.es/index.php/RASE/article/view/8315/7908
  • Deissinger, T. (2015). The German dual vocational education and training system as “a good practice”? Local Economy, 30 (8), 557 – 567.
  • Delautre, G. (2014). Le modèle dual allemande. Caractéristiques et évolutions de l’apprentissage en Allemagne. Directión de l’animation de la recherché, des études et des statistiques.
  • Echeverría Samanes, B. y Martínez Clarés, P. (2019). Diagnóstico de la Investigación sobre la Formación Profesional Inicial en España (2005-2017). Fundación Bankia por la Formación Dual.
  • Echeverría Samanes, B., y Martínez Clares, P. (2021). Hacia un ecosistema de investigación sobre formación profesional en España. Revista de Investigación Educativa, 39(1), 249- 264. https://doi.org/10.6018/rie.424901
  • Echeverría, B. (2016). Transferencia del Sistema de FP Dual a España. Revista de Investigación Educativa, 34 (2), 295-314. http://dx.doi.org/10.6018/rie.34.2.249341
  • Eichhorst, W. (2015). Does vocational training help young people find a (good) job? IZA World of Labor, 112, 1-10. https://doi.org/10.15185/izawol.112
  • Euler, D. (2013). Germany’s dual vocational training system: a model for other countries? Bertelsmann Stiftung.
  • Femenía Millet, O. (2019). Modalidades contractuales en la formación profesional dual: experiencia previa y empleabilidad en España. Actuación de la inspección de educación. Avances en supervisión educativa. Revista de la Asociación de Inspectores de Educación de España, 32, 1-21. https://doi.org/10.23824/ase.v0i32.638
  • Gessler, M. (2017). The Lack of Collaboration Between Companies and Schools in the German Dual Apprenticeship System: Historical Background and Recent Data. International Journal for Research in Vocational Education and Training, 4(2), 164-195. https://doi.org/10.13152/IJRVET.4.2.4
  • Homs, O. (2016). La implantación en España de la formación profesional dual: perspectivas. Revista Internacional de Organizaciones, 17, 7-20. https://doi.org/10.17345/rio17.7-20
  • Jansen, A. y Pineda-Herrero, P. (2019). Dual Apprenticeships in Spain–Catalonia: The Firms’ Perspective. Vocations and Learning, 12(1), 129-154. https://doi.org/10.1007/s12186-018- 09217-6
  • Lentzen, S. (2016). Los modelos de formación dual como integración de lo académico y lo laboral. Revista Practicum, 1 (1), 24-39. Marhuenda, F., Chisvert, M. J. y Palomares-Montero, D. (2016). La formación profesional dual en España. Consideraciones sobre los centros que la implementan. Revista Internacional de Organizaciones, 17, 43-63. https://doi.org/10.17345/rio17.43-63
  • Marhuenda-Fluixá, F., Chisvert-Tarazona, M. J., Palomares-Montero, D., y Vila, J. (2017). Con d de dual: investigación sobre la implantación del sistema dual en la formación profesional en España. Educar, 53(2). http://dx.doi.org/10.5565/rev/educar.821
  • Martín Rivera, J. (2016). Los retos de la formación profesional: la formación profesional dual y la economía del conocimiento. Revista Internacional de Organizaciones, 17, 141–168. https://doi.org/10.17345/rio17.141–168
  • Mínguez Vela, A. (2003). El formador en la empresa. ESIC.
  • Molina, I. (2016). La formación dual: un nuevo enfoque de la formación profesional. Revista Internacional de Organizaciones, 17, 129-139. https://doi.org/10.17345/rio17.129-139
  • Murua Cartón, H. (2020). El modelo vasco de Formación Profesional. Claves de su reciente evolución. Servicio Editorial de la Universidad del País Vasco.
  • Navío, A. (2005). Las competencias profesionales del formador. Una visión desde la formación continua. Octaedro.
  • Observatorio de la Formación Profesional (2021). Panel de indicadores de la Formación Profesional en España. https://www.observatoriofp.com/panel-indicadores/espana
  • Peguera Carré, M. C., Curto Reverte, A., Ianos, M. A. y Coiduras Rodríguez, J. L. (2021). Evaluación de narrativas en formación dual docente: diseño y experimentación del instrumento SCAN: A case study. Revista de Investigación Educativa, 39(1), 111-130. https://doi.org/10.6018/rie.415271
  • Pineda Herrero, P., Ciraso Calí, A. y Arnau Sabatés, L. (2019). La FP dual desde la perspectiva del profesorado: elementos que condicionan su implementación en los centros. Educación XX1, 22 (1), 1-29. https://doi.org/10.5944/educXX1.21242
  • Pineda Herrero, P., Fernández de Álava, M., Espona Bracons, B. y Grollman, Ph.Ch. (2018). Formación profesional dual. Las motivaciones de las empresas del sector de la automoción en España para involucrarse en formación profesional dual. Revista de Educación, 382, 33-55. https://doi.org/10.4438/1988-592X-RE-2018-382-391
  • Rego Agraso, L., Barreira Cerqueiras, E. M., y Rial Sánchez, A. (2015). Formación Profesional Dual: comparativa entre el sistema alemán y el incipiente modelo español. Revista Española de Educación Comparada, 25, 149-166. https://doi.org/10.5944/reec.25.2015.14788
  • Requena, E. (2016). Quatre anys de formació professional dual a Espanya i Catalunya. Anàlisi conceptual i d’assoliment d’objectius. Revista Internacional de Organizaciones, (17), 99- 127. https://doi.org/10.17345/rio17.99-127
  • Ros Garrido, A. (2021). Concepciones de planificación en la formación profesional para el empleo: la importancia de la experiencia profesional. Educar, 1(57), 65-80. https://doi.org/10.5565/rev/educar.1187
  • Sandín, M.P. (2000). Criterios de validez en la investigación cualitativa: de la objetividad a la solidaridad. Revista de Investigación Educativa, 18 (1), 223-242.
  • Sanz De Miguel, P. (2017). Gobernanza de la formación profesional dual española: entre la descoordinación y la falta de objetivos. Revista Española de Educación Comparada, 30, 60-81. https://doi.org/10.5944/reec.30.2017.18705
  • Sauli, F. (2021). The collaboration between Swiss initial vocational education and training partners:
  • perceptions of apprentices, teachers and in‑company trainers. Empirical Research in Vocational Education and Training, 13, 1-22. https://doi.org/10.1186/s40461-021-00114-2
  • Siebert, S., Mills, V. y Tuff, C. (2009). Pedagogy of work‐based learning: the role of the learning group. Journal of Workplace Learning, 21(6), 443-454. https://doi.org/10.1108/13665620910976720
  • Tejada Fernández, J. (2002). La formación de formadores. Apuntes para una propuesta de plan de formación. Educar, (30), 91-118. https://raco.cat/index.php/Educar/article/view/20765.
  • Verd, J. M. y Lozares, C. (2016). Introducción a la investigación cualitativa. Editorial Síntesis.
  • Virgós-Sánchez, M., y Burguera-Condon, J. L. (2020). Evaluación del proceso formativo de tutores de empresa en la Formación Profesional Dual. Education in the Knowledge Society (EKS), 21, 11. https://doi.org/10.14201/eks.22992