Microproyecto 'Identidades docentes y alfabetos'Resultados preliminares sobre alfabetizaciones múltiples desde las artes en la formación inicial de docentes en Didáctica de la Lengua

  1. Francos Maldonado, Concepción 1
  1. 1 Universidad de Oviedo
    info

    Universidad de Oviedo

    Oviedo, España

    ROR https://ror.org/006gksa02

Aldizkaria:
Huarte de San Juan: Filología y Didáctica de la Lengua

ISSN: 2386-9143

Argitalpen urtea: 2022

Zenbakia: 22

Orrialdeak: 85-98

Mota: Artikulua

DOI: 10.48035/RHSJ-FD.22.5 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openSarbide irekia editor

Beste argitalpen batzuk: Huarte de San Juan: Filología y Didáctica de la Lengua

Garapen Iraunkorreko Helburuak

Laburpena

This article summarises the general lines of a microproject, Teaching identities and alphabets, which forms part of a teaching innovation project in initial training Constructing an interdisciplinary and intercultural approach through art in the initial training of teachers and pedagogues, made up of other microprojects, one of which is common to the subject Design of materials for education and training in the degree in Pedagogy. Among the objectives of the general innovation project are: to develop an interdisciplinary and intercultural methodology through the arts, favouring multi-literacy, favouring collaboration with the educational area of Museums, as a factor of innovation in the initial training of future teaching professionals. The project helps teachers in initial training to take into consideration the relevance of the teaching of Language Didactics and the role of multi-literacy.  It facilitates communication with the arts and their symbols, the significance of interdisciplinarity, broadens the viewpoint and creativity. It also contributes to a critical exercise on the teaching identity and to turn experience into shared knowledge.  

Erreferentzia bibliografikoak

  • Abada, Ch.; Aroca, A.; Aroca, J. y Aroca, M. (2012). Abecedario ilustrado con muchos cuadros del Prado. Madrid. Ediciones de la Torre.
  • Barone, T. y Eisner, E. W. (2006). Arts-Based Educational Research, en J. L. Green, G. Camilli y P. B. Elmore (Eds.). Handbook of Complementary Methods in Education Research (Washington DC, American Educational Research Association), 30:7 pp. 95-110.
  • Bataille, M. (2008). ABC3D. Kókinos.
  • Bolívar, A.; Domingo, J. y Fernández, M. (2001). La investigación biográfico-narrativa en educación: enfoque y metodología. Madrid. La Muralla.
  • Bombini, G. ( 2018a). Didáctica de la lengua y la literatura: entre la investigación y la intervención. Bellaterra Journal of Teaching & Learning Language & Literature. Vol. 11(4), 5-20. DOI: http://doi.org/ 10.5565/rev/jtl3.784
  • Bravo-Villasante, C. (1994). Prólogo. En Calleja, S. Instruir deleitando. Abecedario iconográfico (pp. 15-29). Palma de Mallorca. Olañeta.
  • Calleja, S. (1994). Instruir deleitando. Abecedario iconográfico. Palma de Mallorca. Olañeta.
  • Camps, A. (Coord.). (2003). Secuencias didácticas para aprender a escribir. Graó.
  • Delaunay, S. (1970). Alfabeto. Gustavo Gili.
  • Gumperz, J. y Hymes, D. (1972) The ethnography of communication. American Antropologist. 66. 6. Parte 2.
  • Huerta, R. (2016). Alfabetos en series. Creación artística a partir de derivas gráficas urdidas con letras. En Tropelías. Revista de teoría de la Literatura y Literatura comparada, 26, pp. 17-28.
  • Huerta, R. (2019). Arte para primaria. Barcelona, Editorial UOC.
  • Kalantzis, M.; Cope, B. y Zapata, G. (2019). Las alfabetizaciones múltiples: teoría y práctica. Octaedro.
  • Lomas, C. (2017). El poder de las palabras: Enseñanza del lenguaje, educación democrática y ética de la comunicación. México/Bogotá/Santiago de Chile. Santillana.
  • Morón, M. y París G. (2014). Abecedario Miró.
  • Morón, M. y París G. (2015). Abecedario Gaudí.
  • Nesquens, D. y Muñiz, J. (2012). Abecebichos. Anaya.
  • New London Group (1996). A pedagogy of multiliteracies: Designing social futures. Harvard. Educational Review, 66, 60-92.
  • Puño (2012). ALFabeto. Kalandraka.
  • Reviejo, C. y Moreno, A. (2007) Abecedario del arte. Un paseo por el Museo Thyssen. Museo Thyssen / SM.
  • Rivas, J. I.; Hernández, F.;, Sancho, J. M. y Núñez, C. (2012). Historias de vida en educación: Sujeto, Diálogo, Experiencia. Barcelona: Dipòsit Digital UB. http://hdl.handle.net/2445/32345
  • Schwitters, K., Steinitz, K., y van Doesburg, T. (1925). El espantapájaros. https://issuu.com/merzmail/docs/die_scheuche
  • Stenhouse, L. (1998). La investigación como base de la enseñanza. Madrid. Morata.
  • UNESCO (2015). Alfabetización: una ruta de aprendizaje multimodal para toda la vida Consideraciones sobre las prácticas de lectura y escritura para el ejercicio ciudadano en un contexto global e intercomunicado.