Intención de abandono y resiliencia en estudiantes universitarios de nuevo ingreso

  1. Elena Blanco 1
  2. Celia Galve-González 1
  3. Francisco Javier Herrero 1
  4. Ana B. Bernardo 1
  1. 1 Universidad de Oviedo
    info

    Universidad de Oviedo

    Oviedo, España

    ROR https://ror.org/006gksa02

Journal:
Magister: Revista miscelánea de investigación

ISSN: 0212-6796

Year of publication: 2022

Issue: 34

Pages: 17-23

Type: Article

More publications in: Magister: Revista miscelánea de investigación

Abstract

University dropout is a global and complex phenomenon that occurs as a result of the interaction of multiple academic, economic, affective‑motivational variables, etc. Among these, resilience seems important because the transition from high school to university represents a great change in the lives of students, where the ability to adapt to the new environment is essential. This research seeks to analyze the relationship be‑tween the resilience of students and the intention to drop out of university. For this purpose, a sample of 440 new students of the Bachelor’s Degree in Teaching and the Bachelor’s Degree in Psychology, from different Spanish universities, and an ad hoc questionnaire was implemented to measure the intention to drop out and a resilience scale. The results indicate that students who show the intention to drop out have lower scores on the resilience scale. In addition, they show that students of the Degree in Psy‑chology have a higher intention to drop out than students of the Degree in Teaching. For this reason, the implementation of tools that promote resilience is suggested as a preventive measure for dropping out of university

Bibliographic References

  • Alegre de la Rosa, O. M. y Villar-Angulo, L. M. (2017). Indicadores y control estadístico para el seguimiento y evaluación de preferencias de aprendizaje de estudiantes universitarios. Revista de Educación a Distancia, 55(2), 1–21. http://doi.org/10.6018/red/55/2
  • Álvarez-Pérez, P. R. y López-Aguilar, D. (2017). Estudios sobre deserción académica y medidas orientadoras de prevención en la Universidad de la Laguna. Revista Paradigma, 38(1), 48-71. http://doi.org/10.37618/PARADIGMA.1011-2251.2017.p48-71.id600
  • Atencia-Oliva, D. J., Plaza-Gómez, M. T. y Hernández-Riaño, H. E. (2020). Resiliencia, burnout y fracaso académico en estudiantes de Ingeniería de la Universidad de Córdoba, Colombia. Revista Espacios, 11(41), 23-38.
  • Bernardo, A.B., Cerezo, R., Rodríguez-Muñiz, L.J., Núñez, J.C., Tuero, E. y Esteban, M. (2015). Predicción del abandono universitario: variables explicativas y medidas de prevención. Revista Fuentes, 16, 63-84.
  • Bernardo, A.B., Cervero, A., Esteban, M., Fernández, A., Solano, P. y Agulló, E. (2018). Variables relacionadas con la intención de abandono universitario en el periodo de transición. Revista d´Innovació Docent Universitària, 10, 122-130. http://doi.org/10.1344/RIDU2018.10.11
  • Cabrera, L. (2015). Efectos del proceso de Bolonia en la reducción del abandono de estudios universitarios: datos para la reflexión y propuestas de mejora. Revista Fuentes, 16, 39-62. http://doi.org/10.12795/revistafuentes.2015.i16.02
  • Caldera, J. F., Aceves, B. I. y Reynoso, O. (2016). Resiliencia en estudiantes universitarios. Un estudio comparado entre carreras. Psicogente, 19(36), 227-239. http://doi.org/10.17081/psico.19.36.1294
  • Campbell-Sills, L. y Stein, M. B. (2007). Psychometric analysis and refinement of the Connor-Davidson Resilience Scale (CD-RISC): validation of a 10-item measure of resilience. Journal of Traumatic Stress, 20(6), 1019-1028.
  • Casanova, J. R., Cervero, A., Núñez, J. C., Almeida L. S. y Bernardo, A. (2018). Factors that determine the persistence and dropout of university students. Psicothema, 30(4), 408-414. http://doi.org/10.7334/psicothema2018.155
  • Cervero, A., Galve-González, C., Blanco, E., Casanova, J. y Bernardo, A. B. (2021). Vivencias iniciales en la universidad, ¿cómo afectan al planteamiento de abandono? Revista de Psicología y Educación, 16(2), 161-172. http://doi.org/10.23923/rpye2021.02.208
  • Cohen, J. (1988). Statistical Power Analysis for the Behavioral Sciences. Lawrence Erlbaum.
  • Comisión de Estadística e Información Universitaria. (2016). Catálogo Oficial de Indicadores Universitarios. Sistema Integrado de Información Universitaria. http://bit.ly/3gQr5EV
  • Connor, K. M. y Davidson, J. R. (2003). Development of a new resilience scale: The Connor-Davidson Resilience Scale (CD-RISC). Depression and Anxiety, 18, 76-82.
  • Constante-Amores, A., Florenciano-Martínez, E., Navarro-Asencio, E. y Fernández-Mellizo, M. (2021). Factores asociados al abandono universitario. Educación XX1, 24(1),17-44. http://doi.org/10.5944/educXX1.26889
  • Díaz-Mujica, A., Pérez, M. V., González-Pienda, J. y Núñez, J. C. (2017). Impacto de un entrenamiento en aprendizaje autorregulado en estudiantes universitarios. Perfiles educativos, 39(157), 87-104.
  • Feixas, M., Rodríguez-Gómez, D., Muñoz, J. L., Navarro, M. y Gairín, J. (2015). Hacia la comprensión del abandono universitario en Catalunya: el caso de la Universitat Autònoma de Barcelona. Estudios sobre la educación, 28, 117-138. http://doi.org/10.15581/004.28.117-138
  • Figuera, P., Torrado, M. y Valls, R. G. (2020). El fenómeno del abandono universitario: de la descripción a la explicación. En A. B. Bernardo, E. Tuero, L. S. Almeida y J. C. Núñez (Eds.), Motivos y factores explicativos del abandono de los estudios. Claves y estrategias para superarlo (pp. 102-115). Pirámide.
  • Fourie, C. M. (2018). Risk factors associated with first-year students´ intention to drop out from a university in South Africa. Journal of Further and Higher Education, 44, 201- 215. http://doi.org/10.1080/0309877X.2018.1527023
  • Gairín, J., Triado, X. M., Feixas, M., Figuera, P., Aparicio-Chueca, P. y Torrado, M. (2014). Student dropout rates in Catalan universities: profile and motives for disengagement. Quality in Higher Education, 20(2), 165-168. http://doi.org/10.1080/13538322.2014.925230
  • González-Ramírez, T. y Pedraza-Navarro, I. (2017). Social and families’ variables associated with university drop-out. Educatio Siglo XXI, 35(2), 365-388. http://doi.org/10.6018/j/298651
  • Instituto Nacional de Estadística. (2011). Estadística de la enseñanza universitaria en España. Curso 2009-2010. Instituto Nacional de Estadística.
  • Li, Z. S. y Hasson, F. (2020). Resilience, stress and psychological well-being in nursing students: a systematic review. Nurse Education Today, 90, 1-13. http://doi.org/10.1016/j.nedt.2020.104440
  • Ministerio de Ciencia, Innovación y Universidades. (2020). Datos y cifras del sistema universitario español. Publicación 2019-2020. Secretaria General Técnica del Ministerio de Ciencia, Innovación y Universidades.
  • Mora, L. M., Zambrano, F. N., Monteros, M. A. y Valdivieso, R. A. (2019). Analysis of the triad: academic integration, permanence and geographic dispersion. Revista Iberoamericana de Educación a Distancia, 22(1), 271-288. http://doi.org/10.5944/ried.22.1.22001
  • Morales, R. R. (2019). Estrategias de regulación emocional cognitiva y resiliencia en estudiantes universitarios de los primeros semestres de una universidad particular de Lima Metropolitana [tesis de grado, Universidad Ricardo Palma]. Repositorio URP. http://bit.ly/3oCdDGC
  • Moreno, J. E. y Chiecher, A. C. (2019). Abandono en carreras de Ingeniería. Un estudio de los aspectos académicos, sociodemográficos, laborales y vitales. Cuadernos de Investigación Educativa, 10(2), 73-90. http://doi.org/10.18861/cied.2019.10.2.2908
  • Motl, T., Multon, K. y Zhao, F. (2018). Persistence at a tribal university: factors associated with second year enrollment. Journal of Diversity in Higher Education, 11(1), 51-66. http://doi.org/10.1037/dhe0000034
  • Mostert, K. y Pienaar, J. (2020). The moderating effect of social support on the relationship between burnout, intention to drop out, and satisfaction with studies of first-year university students. Journal of Psychology in Africa, 30(3), 197-202. http://doi.org/10.1080/14330237.2020.1767928
  • ODS-ONU. (2020). Transforming our world: the 2030 agenda for sustainable development. http://bit.ly/31QIPLq
  • Oficina Nacional de Prospectiva y Estrategia. (2021). España 2050: Fundamentos y propuestas para una Estrategia Nacional de Largo Plazo.
  • Oliveira, S., Alfonso, L. E. y Beltman, S. (2021). Resilience in Higher Education: a conceptual model and its empirical analysis. Education Policy Analysis Archives, 29(156), 1-21. http://doi.org/10.14507/epaa.29.6054
  • Organización para la Cooperación y el Desarrollo Económicos. (2019). Una mirada a la educación. Recuperado de: http://bit.ly/37vLUNL
  • Pérez-Ferra, M., Quijano, R. y Muñoz, I. (2018). Transición de Secundaria a la Universidad en estudiantes de los títulos de maestro de Educación Infantil y Primaria de la Universidad de Jaén. Aula Abierta, 47(2), 167-176. http://doi.org/10.17811/rifie.47.2.2018.167-176
  • Pidgeon, A. M., Rowe, N. F., Stapleton, P., Magyar, H. B. y Lo, B. C. (2014). Examining characteristics of resilience among university students: an international study. Open Journal of Social Sciences, 2(11), 14-22. http://doi.org/10.4236/jss.2014.211003
  • Ríos-Risquez, M. I., García-Izquierdo, M., Sabuco-Tebar, E. D., Carrillo-García, C. y Solano-Ruiz., C. (2018). Connections between academic burnout, resilience and psychological wll-being in nursing students: a longitudinal study. Journal of Advanced Nursing, 74(12), 2777-2784. http://doi.org/10.1111/jan.13794
  • Samuel, R. y Burger, K. (2020). Negative life events, self-efficacy and social support: risk and protective factors for school dropout intentions and dropout. Journal of Educational Psychology, 112(5), 973-986. http://doi.org/10.1037/edu0000406
  • Sánchez, M. F. (2010). La orientación en España: despegue de una profesión. Revista Española de Orientación y Psicopedagogía, 21(2), 231-239. http://doi.org/10.5944/reop.vol.21.num.2.2010.11527
  • Seminara, M. P. (2020). La deserción universitaria: resiliencia como posibilidad de logro. Revista Digital Universitaria, 21(5), 1-11. http://doi.org/10.22201/cuaieed.16076079e.2020.21.5.11
  • Smulders, M. E. (2018). Factores que influyen en la deserción de los estudiantes universitarios. Academo, 5(2), 127-132. http://doi.org/10.30545/academo.2018.jul-dic.5
  • Tello-Quispe, E. K., Pupo-Rodríguez, P. y Leyva-Arévalo, D. (2021). Resilience and self-regulation of learning in students of the first cycle of Psychology. Luz, 2, 113-128.
  • Thomas, N. S., Bar, P. B., Hottell, D. L., Adkins, A. E. y Dick, D. M. (2021). Longitudinal influence of behavioral health, emotional health, and student involvement college student retention. Journal of College Student Development, 62(1), 2-18. http://doi.org/10.1353/csd.2021.0001
  • Tinto, V. J. (1975). Dropout from Higher Education: A theoretical synthesis of recent research. Review of Educational Research, 45(1), 89-125.
  • Tinto, V. J. (1993). Leaving College: rethinking the causes and cures of student attrition. University of Chicago Press.
  • Truta, C., Parv, L. y Topala, I. (2018). Academic engagement and intention to drop out: levers for sustainability in Higher Education. Sustainability, 10(12), 1-11. http://doi.org/10.3390/su10124637
  • Van Hoek, G., Portzky, M. y Franck, E. (2019). The influence of socio-demographic factors, resilience and stress reducing activities on academic outcomes of undergraduate nursing students: a cross-sectional research study. Nurse Education Today, 72, 90-96. http://doi.org/10.1016/j.nedt.2018.10.013
  • Vizoso-Gómez, C. y Arias-Gundín, O. (2018). Resiliencia, optimismo y burnout académico en estudiantes universitarios. European Journal of Education and Psychology, 11(1), 47-59. http://doi.org/10.30552/ejep.v11i1.185