Ramón Bartomeus Mola (1832 - 1918)una alternativa a la música coral Claveriana. Anàlisi de la seva obra
- Garriga Sanmarti, Maria Teresa
- Francesc Cortès Mir Directeur/trice
Université de défendre: Universitat Autònoma de Barcelona
Fecha de defensa: 11 décembre 2008
- Ramón Sobrino Sánchez President
- Jaume Ayats Abeyà Secrétaire
- Víctor Sánchez Sánchez Rapporteur
Type: Thèses
Résumé
La tesi presenta la biografia i anàlisi de l'estil de Ramon Bartomeus Mola (1832 - 1918), un compositor que va participar en els inicis del moviment coral a Catalunya. S'ha pogut situar al compositor en una família amb tradició musical i saber quins van ser els seus mestres. En l'àmbit de l'activitat musical, Ramon Bartomeus va començar la seva carrera públicament com a director de la Sociedad Coral La Esmeralda al 1863, però al 1865 es va escindir del moviment claverià i va crear la Sociedad Coral Barcino amb la que va fer concerts fins 1888. A partir de l'estudi de la documentació històrica, s'ha determinat que Ramon Bartomeus va crear una publicació periòdica anomenada Eco de Barcino (1872 - 1883), dedicada exclusivament als concurrents dels concerts. L'anàlisi de l'estil de les seves obres s'ha centrat en l'estudi de les següents parcel·les: harmonia, forma, instrumentació, melodia, ritme i tractament del text. Tots aquests elements permeten obtenir la definició d'un estil musical propi que pot ser comparat amb el d'altres compositors. Algunes de les seves poesies mostren elements propis de l'època, mentre que les pastorel·les mostren una imatge ideal de Catalunya. D'aquestes últimes es pot deduir que anaven més enllà d'un fet musical concret i estaven construint el concepte de nació catalana. S'inclou un buidat hemerogràfic que permet estudiar la programació de la Sociedad Coral Barcino, i posar-la en relació a la programació de les societats corals claverianes i a altres tipus d'actuacions musicals que es feien a l'època. El buidat d'arxius ha permès obtenir una gran quantitat de dades inèdites sobre aquest compositor i la seva activitat musical, que completen el panorama del concertisme a Barcelona. El seu estudi, dóna a la comunitat un millor coneixement de l'articulació social i artística de la Catalunya del segle XIX i obre noves vies per a l'estudi del moviment coral català.