La Orquesta Nacional de España en la transición democrática (1975-82)el cambio en las políticas musicales oficiales

  1. Solís, Toya 1
  1. 1 Universidad de Oviedo, España
Revista:
Anuario musical: Revista de musicología del CSIC

ISSN: 0211-3538

Ano de publicación: 2020

Número: 75

Páxinas: 139-162

Tipo: Artigo

DOI: 10.3989/ANUARIOMUSICAL.2020.75.07 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openAcceso aberto editor

Outras publicacións en: Anuario musical: Revista de musicología del CSIC

Obxectivos de Desenvolvemento Sustentable

Resumo

The study of the Orquesta Nacional de España (ONE) during the Spanish transition (1975-82) sheds light on the discourses configured around democracy. The fact of being the most favoured group by the State invites us to explore the musical politics of that time, still very affected by the triumphalist inertia inherited from the Franco regime. From 1977, some significant changes occurred: the creation of the Dirección General de Música by Jesus Aguirre, the conversion of the ONE into an Autonomous Organism and the publication of the Regulation in 1982. All these changes led to a more inclusive management from the sociological perspective and according to the programmed contemporary Spanish repertoire. However, feminist analysis limits this progress. The comparison of unpublished material, obtained from the Administration General Archive, with that of newspapers confirms our proposal.

Información de financiamento

Referencias bibliográficas

  • Aguirre, Jesús. Memorias del cumplimiento. 4. Crónica de una Dirección General. Madrid: Alianza, 1998.
  • Alonso, Luis. 40 Años Orquesta Nacional. Madrid: Dirección General de Música y Teatro, 1982.
  • Arian, Edward. Bach, Beethoven, and Bureaucracy. The case of the Philadelphia Orchestra. Tuscaloosa, AL: The University of Alabama Press, 1971.
  • Becerril, Soledad. Años de soledad. Barcelona: Galaxia Gutenberg, 2018.
  • Bourdieu, Pierre. La domination masculine. Paris: Editions du Seuil, 1998.
  • Chao, Ramón. “Música y sociedad. Cristóbal Halffter”. Triunfo, 567 (agosto 1973), pp. 34-36.
  • Chapa Brunet, Manuel. “Presentación: De Madrid al cielo”. Ritmo, 460 (abril 1976), p. 9.
  • Clásicas y Modernas. ¿Dónde están las mujeres en la música sinfónica?, editado por Asociación Clásicas y Modernas, Asociación Mujeres en la Música, Asociación Mujeres Creadoras de Música en España (2019). https://s3.amazonaws.com/fundacion-sgae/2019/Musica/donde_estan_las_mujeres_sinfonicas_estudio.pdf#page=5.
  • Eyre, Pilar. Mujeres, veinte años después. Barcelona: Plaza & Janés Editores, 1996.
  • Franco, Enrique. “Público conservador”. El País (11/XI/1985).
  • Franco, Enrique. Memoria de la Orquesta Nacional de España. 50 aniversario. Madrid: Ministerio de Cultura, Instituto Nacional de las Artes Escénicas y la Música, 1992.
  • Frühbeck de Burgos, Rafael. “Mis años con la Nacional”. Scherzo, 62 (marzo 1992), pp. 122-23.
  • Gan Quesada, Germán. “La obra de Cristóbal Halffter: creación musical y fundamentos estéticos”. Tesis Doctoral, Universidad de Granada, 2003.
  • García del Busto, José Luis. Tomás Marco. Oviedo: Universidad de Oviedo, 1986.
  • García del Busto, José Luis. “Marco Aragón, Tomás”. En Diccionario de la Música Española e Hispanoamericana, 10 vols., dirigido por Emilio Casares. Madrid: SGAE, 1999-2002, vol. 7 (2000), pp. 146-155.
  • González, José Ignacio. “¡Adiós, Frühbeck, adiós!”. El País (25/I/1978).
  • Green, Lucy. Música, género y educación. Madrid: Ediciones Morata, 2001.
  • Hennion, Antoine. La pasión musical. Barcelona: Paidós, 2002.
  • Lage, Consuelo, Javier Monjas y Amelia Die. “La Orquesta Nacional a examen”. Ritmo, 511 (mayo 1981), pp. 13-15.
  • Linares Peña, Ángel. “El correo de Ritmo”. Ritmo, 482 (junio 1978), pp. 6-7.
  • López Gorgé, Jacinto. “El autor se defiende. Rafael Rodríguez Albert”. ABC (17/II/1974), pp. 18-21.
  • López Lerdo de Tejada, Fernando. “Orquesta Nacional de España”. Ritmo, 442 (junio 1974), p. 18.
  • Marín, Miguel Ángel. “Challenging the Listener: How to Change Trends in Classical Music Programming”. Resonancias, 22/42 (2018), pp. 115-130.
  • Medina, Ángel. “Inventario de la lucidez: Ramón Barce (1928-2008)”. Cuadernos de Música Iberoamericana, 17 (2009), pp. 7-22.
  • Menger, Pierre-Michel. Le paradoxe du musicien. Paris: Flammarion, 1983.
  • Menger, Pierre-Michel. “El oído especulativo. Consumo y percepción de la música contemporánea”. Papers, 29 (1988), pp. 109-152.
  • Moreno, Manuel. “Oposiciones en la Orquesta Nacional. López Cobos: La situación de la cuerda en España es deprimente”. Ritmo, 532 (abril 1983), p. 43.
  • “El organismo autónomo Orquesta y Coro Nacionales de España”. Ritmo, 481 (mayo 1978), p. 5.
  • “La Orquesta Nacional, bajo el signo de la imaginación”. Ritmo, 479 (febrero, 1978), p. 5.
  • Pérez de Arteaga, José Luis. “Música clásica”. En Doce años de cultura española (1976-1987), coordinado por Luis Úrbez. Madrid: Equipo Reseña, Ediciones Encuentro, 1989, pp. 265-274.
  • Preciado, Nativel. El egoísta. Madrid: Editorial Planeta, 2002.
  • “Público y abonos”. Ritmo, 495 (octubre 1979), p.5.
  • “Público y presupuestos”. Ritmo, 480 (abril 1978), p. 5.
  • Reverter, Arturo. “Ante la nueva temporada de las orquestas madrileñas (Perpetuum rutinable)”. Ritmo, 465 (octubre 1976), pp. 13-15.
  • Reverter, Arturo. “De Madrid al cielo”. Ritmo, 468 (enero 1977), pp. 63-65.
  • Reverter, Arturo. “En busca del tiempo perdido”. Ritmo, 478 (enero 1978), pp. 71-73.
  • Reverter, Arturo. “Temporada 1978-79. Orquestas Madrileñas (I). Nacional: ¿Comienzo de una nueva etapa?”. Ritmo, 485 (octubre 1978), pp. 72-75.
  • Reverter, Arturo. “Ros Marbá: radiografía de tres años de titularidad”. Ritmo, 514 (septiembre 1981), pp. 73-76.
  • Reverter, Arturo. “El Brahms de López Cobos”. Ritmo, 535 (julio 1983), pp. 32-36.
  • Ruiz Mantilla, Jesús. “La Orquesta Nacional pierde la partitura”. El País (26/IX/2018).
  • Stetuain, María y Javier Noya. Género sinfónico. La participación de las mujeres en las orquestas profesionales españolas. Informe MUSYCA. Madrid: Universidad Complutense, 2010.
  • Virtanen, Marcus. “Säveltäjä Ann-Elise Hannikainen. Säveltäjäntyön ja reseption tarkastelua”. Tesis Doctoral, Universidad de Helsinki, 2016.