La base de datos Q.TheatreEl Quijote en la escena europea

  1. María Fernández Ferreiro 1
  2. María Álvarez Álvarez 1
  1. 1 Universidad de Oviedo
    info

    Universidad de Oviedo

    Oviedo, España

    ROR https://ror.org/006gksa02

Revista:
Talía: Revista de estudios teatrales

ISSN: 2659-806X

Any de publicació: 2021

Número: 3

Pàgines: 37-44

Tipus: Article

DOI: 10.5209/TRET.73981 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openAccés obert editor

Altres publicacions en: Talía: Revista de estudios teatrales

Objectius de Desenvolupament Sostenible

Resum

The multiple tools that new technologies offer to Humanistic studies help researchers in their work, and promote and assist in the transfer of their results. In this respect, databases have proven to be one of the most useful and practical tools for both researchers and the general audience. This article presents and describes the Q.Theatre database, one of the results of the homonymous European project, coordinated by the University of Oviedo. It brings together plays that adapt or version Miguel de Cervantes’ Don Quixote, created all over Europe from the first appearance of the novel to the present day.

Referències bibliogràfiques

  • .ANONIMO: “Ilustraciones de El Quijote de Gustave Doré”, Biblioteca Virtual Miguel de Cervantes,
  • -BADIA HERRERA, Josefa (2017): “Bases de datos para el estudio del teatro clásico español. Propuesta de modelo para el análisis de microsecuencias”, en Rebeca Lázaro Niso (ed.), Corpus y bases de datos para la investigación en literatura, Logroño, Fundación San Millán de la Cogolla: 13-33.
  • -BARAIBAR, Álvaro (ed.) (2014): Humanidades Digitales: una aproximación transdisciplinar, Janus: Estudios sobre el Siglo de Oro, Anexo 2,
  • -CUSTODIO, Álvaro (2019), El ingenioso hidalgo don Quijote de la Mancha, ed. María Fernández Ferreiro, Florencia, Società Editrice Fiorentina.
  • -DIEGO, Gerardo (1951): “Cervantes y la música”, Anales Cervantinos, 1: 5-40.
  • FERNANDEZ FERREIRO, María (2015): “El Quijote en la escena actual”, en Germán Vega García-Luengos, Héctor Urzáiz Tortajada y Pedro Conde Parrado (coord.), El patrimonio del teatro clásico español: actualidad y perspectivas. Homenaje a Francisco Ruiz Ramón. Actas del Congreso TC/12, Valladolid, Universidad de Valladolid: 319-330.
  • FERNANDEZ FERREIRO, María (2016): La influencia del “Quijote” en el teatro español contemporáneo: Adaptaciones y recreaciones quijotescas (1900-2010), Alcalá de Henares, Universidad de Alcalá-Instituto Universitario de Investigación Miguel de Cervantes.
  • -FERRER VALLS, Teresa (2014): “Hallazgos y posibilidades nuevas en la investigación del patrimonio teatral: bases de datos y documentación”, Cuadernos de Teatro Clásico, 29: 89-103.
  • -GONZALEZ-BLANCO GARCIA, Elena (2016): “Un nuevo camino hacia las Humanidades Digitales: el Laboratorio de Innovación en Humanidades Digitales de la UNED (LINHD)”, Revista Signa, 25: 79-93.
  • -GREER, Margaret R. y Alejandra ULLA LORENZO (2008): “El proyecto ‘Manos Teatrales’”, Anuario Calderoniano, 1: 407-412.
  • -HARTAU, Johannes (2007): “Algunas representaciones iconográficas de don Quijote en Francia”, Mélanges de la Casa de Velázquez, 37-2,
  • -HERRANZ, Ferrán (2005): El Quijote y el cine, Madrid, Cátedra.
  • -INSULA: Revista de letras y ciencias humanas. Monográfico dedicado a Humanidades digitales y literaturas hispánicas, 822 (2015).
  • -LAZARO NISO, Rebeca (ed.) (2017): Corpus y bases de datos para la investigación en literatura, Logroño, Fundación San Millán de la Cogolla.
  • -LOBATO, María Luisa (1994): “El Quijote en las mascaradas populares del siglo XVII”, en Kurt Reichenberger (ed.), Cervantes. Estudios en la víspera de su centenario, vol. II, Kassel, Edition Reichenberger: 577-604.
  • -LOLO, Begoña (ed.) (2007a): Cervantes y el Quijote en la música: Estudios sobre la recepción de un mito, Alcalá de Henares, Centro de Estudios Cervantinos.
  • -LOLO, Begoña (ed.) (2007b): “Cervantes y el Quijote en la música española (siglos XVII-XIX). Una difícil recepción”, en Begoña Lolo (ed.), Cervantes y el Quijote en la música: Estudios sobre la recepción de un mito, Alcalá de Henares, Centro de Estudios Cervantinos: 117-150.
  • -LOLO, Begoña(ed.) (ed.) (2010): Visiones del “Quijote” en la música del siglo XX, Alcalá de Henares, Centro de Estudios Cervantinos.
  • -LOLO, Begoña (ed.) (ed.) (2018): El “Quijote” y la música en la construcción de la cultura europea. Madrid, Universidad Autónoma de Madrid.
  • -LOPEZ NAVIA, Santiago A. (1996): La ficción autorial en el “Quijote” y en sus continuaciones e imitaciones, Madrid, Universidad Europea de Madrid-CEES Ediciones.
  • -LOPEZ NAVIA, Santiago A.(2005): Inspiración y pretexto. Estudios sobre las recreaciones del “Quijote”, Madrid, Iberoamericana-Vervuert.
  • -LOPEZ POZA, Sagrario y Nieves PENA SUEIRO (ed.) (2014): Humanidades Digitales: Desafíos, logros y perspectivas de futuro, Janus: Estudios sobre el Siglo de Oro, Anexo 1,
  • -MARTINEZ MATA, Emilio y Pablo CARVAJAL PEDRAZA (ed.) (2019): Recepción e interpretación del “Quijote”, Madrid, Visor Libros.
  • -MARTINEZ MATA, Emilio y María FERNANDEZ FERREIRO (2020): “Recreaciones teatrales del Quijote en Europa: Quijotes en escena”, eHumanista/Cervantes, 8: 183-191.
  • -MARTINEZ NAVARRO, María del Rosario y Marta RODRIGUEZ-MANZANO (2017): “‘Al bien hacer jamás le falta premio’: Herramientas digitales para la didáctica y el estudio de la lengua y la literatura hispánica”, en Rebeca Lázaro Niso (ed.), Corpus y bases de datos para la investigación en literatura, Logroño, Fundación San Millán de la Cogolla: 97-109.
  • -MATA INDURAIN, Carlos (ed.) (2013): Recreaciones quijotescas y cervantinas en la narrativa, Pamplona, EUNSA.
  • -MENENDEZ PELAEZ, Jesús (2000-2001): “Máscaras quijotescas, danzas y otras representaciones en el teatro escolar del Siglo de Oro Español”, Archivum: Revista de la Facultad de Filología, 50-51: 451-484.
  • -MONTERO REGUERA, José (2005): El “Quijote” durante cuatro siglos: lecturas y lectores, Valladolid, Universidad de Valladolid-Secretariado de Publicaciones e Intercambio Editorial.
  • -OLEZA, Joan (2014): “Una base de datos para una travesía compleja: el teatro de Lope de Vega”, Cuadernos de Teatro Clásico, 29: 209-239.
  • -ORTIZ DE URBINA Y SOBRINO, Paloma (ed.) (2018): Cervantes en los siglos XX y XXI. La recepción actual del mito del “Quijote”, Bern, Peter Lang.
  • -PAYAN, Miguel Juan (coord.) (2005): El Quijote en el cine, Madrid, Jaguar.
  • -SANTOS, Antonio (2006): El sueño imposible: Aventuras cinematográficas de don Quijote y Sancho, Salamanca, Fundación Marcelino Botín.