Subjetividades femeninas y escuelaprácticas y discursos en 6° de primaria

  1. Iriana Sánchez Álvaes C
  2. Carmen Rodríguez Menéndez
Revista:
Estudios pedagógicos

ISSN: 0716-050X 0718-0705

Año de publicación: 2020

Volumen: 46

Número: 2

Páginas: 123-137

Tipo: Artículo

DOI: 10.4067/S0718-07052020000200123 DIALNET GOOGLE SCHOLAR

Otras publicaciones en: Estudios pedagógicos

Resumen

RESUMEN: El artículo muestra los resultados de una investigación realizada para analizar el proceso de construcción social de las feminidades en el contexto escolar. Se realizó una etnografía en una clase de 6º de primaria. Los datos se recogieron en notas de campo tomadas en situ que luego se transcribían a un diario de campo. También se realizaron seis grupos de discusión y doce entrevistas individuales. Los resultados muestran la existencia de una jerarquía de feminidades en el aula, pues hay un tipo de feminidad dominante muy popular y otras feminidades que conviven con ésta y que cobran más o menos protagonismo en función de su proximidad con respecto a ella. Los resultados demuestran la necesidad de realizar tareas pedagógicas que permitan la reflexión sobre el proceso de construcción de las feminidades y las masculinidades, fomentando el desarrollo de diferentes identidades de género sin miedo a represalias o a la exclusión.

Referencias bibliográficas

  • Allan, A.. (2009). The importance of being a ‘lady’: hyper‐femininity and heterosexuality in the private, single‐sex primary school. Gender and Education. 21. 145
  • Angrosino, M.. (2012). Etnografía y observación participante en la investigación cualitativa. Morata. Madrid.
  • Chambers, D.. (2004). Peer regulation of teenage sexual identities. Gender and Education. 16. 397-415
  • Clark, S. L.. (2018). Fitness, fatness and healthism discourse: girls constructing ‘healthy’ identities in school. Gender and Education. 30. 477
  • Clark, S.. (2007). Why can’t girls play football?: gender dynamics and the playground. Sport, Education and Society. 12. 261
  • Currie, D.. (2007). ‘The power to squash people’: Understanding girls’ relational aggression. British Journal of Sociology of Education. 28. 23-37
  • Francis, B.. (2010). Re/theorising gender: female masculinity and male femininity in the classroom?. Gender and Education. 22. 477
  • Goetz, J. P.,Lecompte, M. D.. (1988). Etnografía y diseño cualitativo en investigación educativa. Morata. Madrid.
  • Guasch, O.. (2002). Observación participante. Centro de Investigaciones Sociológicas (CIS).. Madrid.
  • Hauge, M. I.. (2009). Bodily practices and discourses of hetero‐femininity: girls' constitution of subjectivities in their social transition between childhood and adolescence. Gender and Education. 21. 293-307
  • Jeanes, R.. (2011). I’m into high heels and make up but I still love football”: exploring gender identity and football participation with preadolescent girls. Soccer & Society. 12. 402
  • Kehily, M. J.. (2012). Contextualising the sexualisation of girls debate: innocence, experience and young female sexuality. Gender and Education. 24. 255
  • Kehily, M. J.. (2002). Private girls and public worlds: producing femininities in the primary school. Discourse: Studies in the Cultural Politics of Education. 23. 167
  • Kehily, M. J.. (1996). “The Christmas Kiss”: Sexuality, story-telling and schooling. Curriculum Studies. 4. 211
  • Mayeza, E. (2017). Girls don’t play soccer: children policing gender on the playground in a township primary school in South Africa. Gender and Education. 29. 476
  • Miles, M.,Huberman, M.. (1984). Qualitative data analysis. A sourcebook of new methods. Sage. London.
  • Paechter, C.. (2006). Reconceptualizing the gendered body: learning and constructing masculinities and feminities in school. Gender and Education. 18. 121
  • Paechter, C.. (2010). Tomboys and girly-girls: embodied femininities in primary schools. Discourse: Studies in the Cultural Politics of Education. 31. 221
  • Paechter, C.. (2012). Bodies, identities and performances: reconfiguring the language of gender and schooling. Gender and Education. 24. 229
  • Paechter, C.. (2013). Girls and their bodies: approaching a more emancipatory physical education. Pedagogy, Culture & Society. 21. 261
  • Paechter, C.. (2007). Learning gender in primary school playgrounds: findings from the Tomboy identities study. Pedagogy, Culture & Society. 5. 317
  • Parker, M.. (2012). Sport education: a panacea for hegemonic masculinity in physical education or more of the same?. Sport, Education and Society. 17. 479
  • Read, B.. (2011). Britney, Beyoncé, and me - primary school girls’ role models and constructions of the `popular ́ girl. Gender and Education. 23. 1-13
  • Reay, J.. (2001). 'Spice Girls', 'Nice Girls', 'Girlies', and 'Tomboys': Gender discourses, girls' cultures and femininities in the primary classroom. Gender and Education. 13. 153
  • Renold, E.. (2000). 'Coming out': gender, (hetero)sexuality and the primary school. Gender and Education. 12. 309
  • Renold, E.. (2001). 'Square-Girls', femininity and the negotiation of academic success in the primary school. British Educational Research Journal. 27. 577
  • Renold, E.. (2008). Queering masculinity re-theorising contemporary tomboyism in the schizoid space of innocent/heterosexualized young femininities. Girlhood Studies. 1. 129
  • Renold, E.. (2009). Regulation and rupture: mapping tween and teenage Girls ‘‘Resistance’’ to the heterosexual matrix. Feminist Theory. 9. 335
  • Renold, E.. (2010). Normative cruelties and gender deviants: the performative effects of bully discourses for girls and boys in school. British Educational Research Journal. 36. 573
  • Rodríguez, C.. (2010). Investigaciones multidisciplinares en género. Universidad de Sevilla. Sevilla.
  • Sánchez, I.. (2020). La educación física en educación primaria: espacio de construcción de las masculinidades y feminidades. Retos. 38. 143
  • Tomassini, M.. (2015). Reflexivity, self-identity and resilience in career development: hints from a qualitative research study in Italy. British Journal of Guidance & Counselling. 43. 263
  • Tomassini, M.. (2014). Devenir mujeres en la escuela. Apuntes críticos sobre las identidades de género. Quaderns de Psicología. 16. 181
  • Valles, M. S.. (2009). Entrevistas Cualitativas. Centro de Investigaciones Sociológicas (CIS). Madrid.
  • Velasco, H.,Díaz de Rada, A.. (2004). La lógica de la investigación etnográfica. Un modelo de trabajo para etnógrafo de escuela. Trotta. Madrid.
  • Warrington, M.. (2011). “Life is a tightrope”: reflections on peer group inclusion and exclusion amongst adolescent girls and boys. Gender and Education. 23. 153
  • Youdell, D. C.. (2006). Impossible bodies, impossible selves: Exclusions and student subjectivities. Springer. Dordrecht.