El "blockbuster" como género analógico"Pacific Rim" y la ambigüedad del gusto "trash"

  1. del Río Castañeda, Laro
Journal:
ACTIO NOVA: Revista de Teoría de la Literatura y Literatura Comparada
  1. Navarro Romero, Rosa María (coord.)

ISSN: 2530-4437

Year of publication: 2020

Issue Title: Palabra y atrezzo. Relaciones, hibridación y transferencias entre literatura, audiovisual y escena.

Issue: 4

Pages: 214-235

Type: Article

DOI: 10.15366/ACTIONOVA2020.M4.010 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen access editor

More publications in: ACTIO NOVA: Revista de Teoría de la Literatura y Literatura Comparada

Abstract

Blockbuster films have usually been defined by their economic success. However, we, as citizens nurtured and socialized in the contemporary Western world, are able to distinguish which kind of film is (or might become) a blockbuster without knowing how many millions of dollars it has made nor how many spectators have watched it. Thus, box office receipts cannot be in the center of blockbusters’ definition. In this paper, we aim to inquire into the specificities of this genre and rethink two concepts that have been used to research in mass culture through reception theory: Umberto Eco’s kitsch and Eloy Fernández Porta’s trash. Taking this into account, our main goal will be to outline the unique way blockbuster logic has crystalized into an analogic genre that goes beyond –and does not exactly match with– the classical well-known taxonomies accepted by film theory. 

Bibliographic References

  • Acland, Charles R. (2013): «Senses of Success and the Rise of the Blockbuster», Film History, 25, 1-2: 11-18.
  • Barthes, Roland (1987): «El efecto de realidad», en El susurro del lenguaje. Más allá de la palabra y la escritura, Barcelona, Paidós: 210-219.
  • Bauman, Zygmunt (2007): Vida de consumo, Buenos Aires, México D. F., Madrid, Fondo de Cultura Económica.
  • Buckland, Warren (2006): Directed by Steven Spielberg: Poetics of the Contemporary Hollywood Blockbuster, New York, Continuum.
  • Burch, Noël (1995): El tragaluz del infinito (Contribución a la genealogía del lenguaje cinematográfico), Madrid, Cátedra.
  • Bordwell, David; Janet Staiger; Kristin Thompson (1997): El cine clásico de Hollywood. Estilo cinematográfico y producción hasta 1960, Barcelona, Paidós.
  • Del Toro, Guillermo (dir.) (2013): Pacific Rim, Warner Bros., Legendary Pictures (prods.).
  • Eco, Umberto (1997): «La Edad Media ha comenzado ya», en AA. VV., La nueva Edad Media, Madrid, Alianza: 7-34.
  • Eco, Umberto (1998): El superhombre de masas, Barcelona, Lumen.
  • Eco, Umberto (1999): Apocalípticos e integrados, Barcelona, Lumen.
  • Fernández Porta, Eloy (2008): Homo Sampler. Tiempo y consumo en la Era Afterpop, Barcelona, Anagrama.
  • Jauss, Hans Robert (2013): «La historia de la literatura como provocación de la ciencia literaria», en La historia de la literatura como provocación, Madrid, Gredos: 137-193.
  • Hall, Sheldon; Steve Neale (2010): Epic, spectacles, and blockbusters: a Hollywood history, Detroit, Wayne State University Press.
  • Hastie, Amelie (2014): «Rhythm and Clues», Film Quaterly, 68, 2: 52-56.
  • Hoffer, Tom W.; Richard Alan Nelson (1978): «Docudrama on American Television», Journal of the University Film Association, 30, 2: 21-27.
  • Lakoff, George; Mark Johnson (2009): Metáforas de la vida cotidiana, Madrid, Cátedra.
  • Lane, Edwin (2013): «Is Hollywood's blockbuster model broken?», BBC: www.bbc.com/news/business-25409796 (último acceso: 02/04/2018).
  • Loriguillo-López, Antonio; Teresa Sorolla-Romero (2015): «“Vive, muere, repite”: El blockbuster ante el desafío interactivo», Fonseca, Journal of Communication, 11: 118-132.
  • McCarthy, Todd (2013): «Pacific Rim: Film Review», The Hollywood Reporter: www.hollywoodreporter.com/review/pacific-rim-film-review-581518 (último acceso: 29/03/2018).
  • Moreno, Fernando Ángel (2010): Teoría de la Literatura de Ciencia Ficción. Poética y retórica de lo prospectivo, Vitoria, Portal.
  • Morin, Edgar (1966): El espíritu del tiempo. Ensayo sobre la cultura de masas, Madrid, Taurus.
  • Ott, John (2008): «How New York Stole the Luxury Art Market Blockbuster Auctions and Bourgeois Identity in Gilded America», Winterthur Portfolio, 42, 2/3: 133-158.
  • Pozuelo Yvancos, José María (2000): Parodiar rev(b)elar, Exemplaria, 4: 1-18.
  • Ramet, Carlos (1993): «Ken Follet from Start to Finish: The Transformation of a Writer», Studies in Popular Culture, 15, 2: 79-86.
  • Rosch, Eleanor (1978): «Principles on Categorization», en Eleanor Rosch y Barbara B. Lloyd (eds.), Cognition and Categorization, Hillsdale, Lawrence Erlbaum Associates: 27-48.
  • Rubio Alcover, Agustín (2007): «Del blockbuster al high concept: los efectos digitales en el neoespectáculo hollywoodiense», en Javier Marzal Felici y Francisco Javier Gómez Tarín (eds.), Metodologías de análisis del film, Madrid, Edipo: 147-155.
  • Sarlo, Beatriz (1985): El imperio de los sentimientos. Narraciones de circulación periódica en la Argentina (1917-1927), Buenos Aires, Catálogos.
  • Schaeffer, Jean-Marie (2006): ¿Qué es un género literario?, Madrid, Akal.
  • Ugalde, Antonio; Núria Homedes (2015): «El impacto de los investigadores fieles a la industria farmacéutica en la ética y la calidad de los ensayos clínicos realizados en Latinoamérica», Salud Colectiva, 11, 1: 67-86.
  • Viñas Piquer, David (2009): El enigma best-seller, Barcelona, Ariel.
  • Waititi, Taika (dir.) (2017): Thor: Ragnarok, Marvel Entertainment, Marvel Studios, Walt Disney Pictures (prods.).
  • Wittgenstein, Ludwig (2009): Investigaciones filosóficas [con Tractatus logico-philosophicus y Sobre la certeza], Madrid, Gredos.
  • Zacharek, Stephanie (2013): «Pacific Rim: Building a Better Blockbuster», The Village Voice: www.villagevoice.com/2013/07/08/pacific-rim-building-a-better-blockbuster/ (ultimo acceso: 29/03/2018).