La grieta en la pantalla. Definición y análisis de la ruptura de la cuarta pared en el medio audiovisual

  1. LARO DEL RÍO CASTAÑEDA 1
  1. 1 Universidad de Oviedo
    info

    Universidad de Oviedo

    Oviedo, España

    ROR https://ror.org/006gksa02

Revista:
Caracteres: estudios culturales y críticos de la esfera digital

ISSN: 2254-4496

Ano de publicación: 2019

Volume: 8

Número: 2

Páxinas: 400-431

Tipo: Artigo

Outras publicacións en: Caracteres: estudios culturales y críticos de la esfera digital

Resumo

The notion breaking the fourth wall has been used in a lax and imprecise way. Distinguishing the particularities of this kind of metalepsis will offer us a comparatist tour around various works of the cinema and series history, from classic movies to the current transmedia. The reflexivity that characterizes it allows to differentiate, in rough outlines, three uses of this strategy depending on the objective that achieve in every work: to get over the evasion to involucrate the spectator actively; to provoke reflections about the fiction, the fact-fiction and its contacts with our reality, and to underline the (comical) absurd of the art's conventions.

Referencias bibliográficas

  • Abuín González, Ángel (1997). El narrador en el teatro. Santiago de Compostela: Universidad de Santiago de Compostela, ed. 1997.
  • Alonso de Santos, José Luis (2007). Manual de teoría y práctica teatral. Madrid: Castalia, ed. 2007.
  • Amat Jiménez, Judit (2015). Community: Fandom y autoconsciencia. Trabajo de Fin de Grado sin publicar. Universidad Jaume I: España.
  • Bobes Naves, María del Carmen (1987). Semiología de la obra dramática. Madrid: Arco/Libros, ed. 1997.
  • Brown, Tom (2012). Breaking the Fourth Wall: Direct Address in the Cinema. Edinburgh: Edinburgh University Press, ed. 2012.
  • Burch, Noël (1969). Praxis del cine. Madrid: Fundamentos, ed. 1970.
  • Burguera, M.ª Luisa (2004). Textos clásicos de la Teoría de la Literatura. Madrid: Cátedra, ed. 2004.
  • Cattrysse, Patrick e Yves Gambier (2008). «Screenwriting and translating screenplays». Ed. Jorge Díaz Cintas. The Didactics of Audiovisual Translation. Amsterdam/Philadelphia: John Benjamin Publishing Company: pp. 39-55.
  • Cuddon, John Anthony (1977). The Penguin Dictionary of Literary Terms and Literary Theory. London: Penguin Books, ed. 1999.
  • Cueto Pérez, Magdalena (1986). «La función del aparte, el monólogo y la apelación al público en el discurso teatral». Archivum: Revista de la Facultad de Filología 36: pp. 243-256.
  • De Man, Paul (1979). «Autobiography as De-facement». MLN 9: 5: pp. 919-930.
  • De Toro, Fernando y Alfonso de Toro (eds.) (1998). Acercamientos al teatro actual (1970-1995). Historia Teoría Práctica. Madrid: Iberoamericana, ed. 1998.
  • Dieterich, Genoveva (1973). Pequeño diccionario del teatro mundial. Madrid: Istmo, ed. 1974.
  • Eco, Umberto (1994). Seis paseos por los bosques narrativos. Harvard University, Norton Lectures, 1992-1993. Barcelona: Lumen, ed. 1996.
  • Genette, Gérard (1972). Figuras III. Barcelona: Lumen, ed. 1989.
  • Genette, Gérard (1982). Palimpsestos. La literatura en segundo grado. Madrid: Taurus, ed. 1989.
  • Genette, Gérard (2004). Metalepsis. De la figura a la acción. Buenos Aires: Fondo de Cultura Económica (serie Breves), ed. 2004.
  • Gray, Martin (1984). A Dictionary of Literary Terms. Essex/Beirut: Pearson Education Limited/York Press, ed. 2004.
  • Gómez García, Manuel (1997). Diccionario del teatro. Madrid: Akal, ed. 1997.
  • González de Gambier, Emma (2002). Diccionario de terminología literaria. Madrid: Síntesis, ed. 2002.
  • Marchese, Angelo y Joaquín Forradellas (1978). Diccionario de retórica, crítica y terminología literaria. Barcelona: Ariel, ed. 1986.
  • Marshall, Brenda K. (1992). Teaching the Postmodern. Fiction and Theory. New York/London: Routledge, ed. 1992
  • Morris, Charles William (1938). Foundations of the Theory of Signs. Chicago: The University of Chicago Press, ed. 1938.
  • Orejas, Francisco G. (2003). La metaficción en la novela española contemporánea. Entre 1975 y el fin de siglo. Madrid: Arco/Libros, ed. 2003.
  • Pavis, Patrice (1980). Diccionario del teatro. Dramaturgia, estética, semiológica. Barcelona: Paidós, ed. 1998.
  • Shipley, Joseph T. (1943). Diccionario de la literatura mundial. Crítica – Formas – Técnicas. Barcelona: Destino, ed. 1962.
  • Staton, Sarah y Martin Banham (1996). Cambridge Paperback Guide to Theatre. Cambridge: Cambridge University Press, ed. 1996.
  • Thoss, Jeff (2011). «"This strip doesn't have a fourth wall":
  • Webcomics and the Metareferential Turn». Ed. Werner Wolf.
  • The Metareferential Turn in Contemporary Arts and Media: Forms, Functions, Attempts at Explanation. Ámsterdam: Rodopi: pp. 551-568.
  • Todorov, Tzvetan (1970). Introducción a la literatura fantástica. México: Coyoacán, ed. 1994.
  • Tyler, Imogen (2008). «Methodological Fatigue and the Politics of the Affective Turn». Feminist Media Studies 8: 1: pp. 85-99.
  • Ubersfeld, Anne (1977). Semiótica teatral. Madrid: Cátedra y Universidad de Murcia, ed. 1993.
  • Ubersfeld, Anne (1981). La escuela del espectador. Madrid: Publicaciones de la Asociación de Directores de Escena de España, ed. 1997.
  • Yllera, Alicia (1974). Estilística, poética y semiótica literaria. Madrid: Alianza, ed. 1986.
  • VV.AA. (1991). Enciclopedia de la literatura. Barcelona: Ediciones B, ed. 1991.
  • VV.AA. (2001). Dictionnaire des termes littéraires. París: Editions Champion, ed. 2001.
  • VV.AA. 2008). «Film Informing Design for Contemplative Gameplay». Ed. Vv. Aa. Proceedings of the 2008 Acm Siggrpah Symposium on Video Games. Los Ángeles: ACM: pp. 99-106.