¿Esto es por el cambio climático? Los fenómenos meteorológicos extremos en la prensa española (2000-2010)ocurrencia y atención mediática

  1. Lopera Pareja, Emilia Hermelinda
Aldizkaria:
Disertaciones: Anuario electrónico de estudios en Comunicación Social

ISSN: 1856-9536

Argitalpen urtea: 2017

Zenbakien izenburua: Comunicación de riesgo y catástrofes

Alea: 10

Zenbakia: 2

Mota: Artikulua

DOI: 10.12804/REVISTAS.UROSARIO.EDU.CO/DISERTACIONES/A.4630 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

Beste argitalpen batzuk: Disertaciones: Anuario electrónico de estudios en Comunicación Social

Garapen Iraunkorreko Helburuak

Laburpena

A ocorrência de fenômenos meteorológicos extremos (FME) ocupa o segundo lugar na lista de riscos derivados da mudança climática (CC), segundo o IPCC. Desde a aproximação da teoria da amplificação social do risco, a cobertura informativa desta conexão causal contribuiria a ‘amplificar’ a sensação de vulnerabilidade e exposição a estas catástrofes naturais e, em última instância, a facilitar e agilizar as medidas de mitigação e adaptação. o objetivo deste trabalho é explorar o rol da informação jornalística sobre a ciência do clima como vetor para popularizar a relação entre CC e FME. Para isso se monitoriza a ocorrência e impactos dos FME e uma mostra de informações sobre a ciência do clima na imprensa espanhola no período 2000-2010. os resultados revelam que a conexão CCFME está presente em mais de um terço da cobertura informativa da ciência do clima, bem associada ao aumento das temperaturas ou ao impacto socioeconómico; a sua inclusão no discurso mediático não depende tanto do jornal quanto do marco temporal, se detectando certa permeabilidade os anos em que ocorrem grandes catástrofes.

Erreferentzia bibliografikoak

  • Almarza mata, c. (2001). fenómenos climatológicos extremos. Física y Sociedad, (12), 38-41.
  • Biernacki, W., bokwa, a., Domanski, b., Dzialek, J., Janas, K., y Padlo, t. (2008) mass media as a source of
  • information about Extreme natural Phenomena in southern Poland. En a. carvalho (Ed.), Communicating Climate Change: Discourses, Mediations and Perceptions (pp. 190-200). braga: centro de Estudios de
  • comunicaçao e sociedade, universidad do minho
  • Boykoff, m. t., y boykoff, J. m. (2004). balance as bias: global Warming and the us Prestige Press. Global
  • Environment Change, (14), 125-136.
  • Boykoff, m. t., y roberts, J. t. (2007). Media Coverage of Climate Change: Current Trends, Strengths, Weaknesses: Human Development report 2007/2008, fighting climate change: Human solidarity in Divided
  • World, occasional Paper, 2007/3.
  • Brulle, r. J., carmichael, J., y Jenkins, J. c. (2012). shifing Public opinion on climate change: an Empirical
  • assessment of factors influencing concern over climate change in the u.s., 2002-2010. Climate Change,
  • (2), 169-188.
  • carle, J. (2015). climate change seen as top global threat. Pew research center. recuperado de http://
  • www.pewglobal.org/files/2015/07/Pew-research-center-global-threats-report-finaL-July-14-2015.pdf
  • congleton, r. D. (2006). the story of Katrina: new orleans and the Political Economy of catastrophe.
  • Public Choice, 127, 5-30.
  • crED. (2016). the Human cost of Weather related Disasters 1995-2015. recuperado de http://www.cred.
  • be/HcWrD
  • crespo, E., revilla, J. c., y Elizaga, f. (2014). meteorología y sociedad: uso y evaluación de la información
  • meteorológica. Comunicación y Sociedad, 27 (2), 169-194.
  • changnon, s. a. (2003). shifing Economic impacts from Weather Wxtremes in the united states: a result
  • of societal changes, not global Warming. Natural Hazards, 29 (2), 273-290.
  • De rueda Úbeda, a. (2015). El discurso político y el tratamiento periódistico del cambio climático en la
  • prensa española durante las conferencias de las partes de Naciones Unidas: de Copenhague (2009) a Varsovia (2013). tesis doctoral. Departamento de comunicación e información Periodística. Valencia: universidad cardenal Herrera cEu de Valencia.
  • Downs, a. (1972). up and Down with Ecology: the “issue-attention cycle”. Public Interest, 28, 38-50.
  • Em-Dat. (2016). base de Datos internacional sobre Desastres. recuperado de http://www.emdat.be/
  • fernández reyes, r., y mancinas chávez, r. (2013). Medios de comunicación y cambio climático. sevilla:
  • fénix Editora.
  • fernández reyes, r., Piñuel-raigada, J. L., y Vicente mariño, m. (2015). La cobertura periodística del cambio climático y del calentamiento global en El País, El Mundo y La Vanguardia. Revista Latina de Comunicación Social, (69), 122-140.
  • ford, J. D., y King, D. (2015). coverage and framing of climate change adaptation in the media: a review of
  • influential north american newspapers During 1993-2013. Environmental Science and Policy, 48, 137-146.
  • gavin, n. t., Leonard-milsom, L., y montgomery, J. (2011). climate change, flooding and the media in britain. Public Understanding of Science, 20 (3), 422-438.
  • gonzález alcaraz, L. (2014). El framing como legitimación de la política climática. Encuadres del cambio
  • climático en la prensa argentina y brasileña durante las conferencias de Doha y Varsovia. Disertaciones, 7
  • (1), 224-259.
  • iPcc. (2014). climate change 2014. impacts, adaptation and Vulnerability. summary for Policymakers.
  • recuperado de https://ipcc-wg2.gov/ar5/images/uploads/iPcc_Wg2ar5_sPm_approved.pdf
  • Krippendorff, K. (1990). Metodología del análisis de contenido: teoría y práctica. barcelona: Ediciones
  • Paidós.
  • León, b. (2014). Periodismo, medios de comunicación y cambio climático. salamanca: comunicación social
  • Ediciones y Publicaciones.
  • León gross, t., y ruiz sinoga, J. D. (2012). impacto mediático de los fenómenos medioambientales: la
  • sequía en el sur de España durante el último medio siglo y su cobertura en prensa. Estudios sobre el Mensaje Periodístico, 18 (2), 769-790.
  • Linnenluecke, m. K., y griffiths, a. (2010). beyond adaptation: resilience for business in Light of climate
  • change and Weather Extremes. Business & Society, 49 (3), 477-511.
  • Linnenluecke, m. K., stathakis, a., y griffiths, a. (2011). firm relocation as adaptative response to climate
  • change and Weather Extremes. Global Environmental Change, (21), 123-133.
  • Lopera, E. (2013). La comunicación social de la ciencia del clima en la prensa española: texto y contexto.
  • tesis doctoral. Departamento de teoría de los Lenguajes y ciencias de la comunicación. universidad de
  • Valencia. madrid: colección Documentos Editorial ciEmat.
  • Lopera, E., y moreno, c. (2014a). The Iconographic Discourse of Climate Science, Examined through the Press
  • Coverage of Spanish Daily Newspapers. Paper presented at the 13th international Public communication
  • of science and technology conference, salvador de bahía, brasil.
  • Lopera, E., y moreno, c. (2014b). the uncertainties of climate change in spanish Daily newspapers: content analysis of Press coverage from 2000 to 2010. JCOM, 01, a02.
  • Lozano ascencio, c. (2013). El cambio climático en los telediarios: alusiones a la catástrofe en tiempos de
  • calma. Disertaciones, 6 (1), 124-140.
  • Lozano ascencio, c., Piñuel raigada, J. L., y gaitán moya, J. a. (2012). construcción social y mediática de la
  • incertidumbre: discursos en torno a las quiembras del acontecer. Prisma Social, 8, 380-413.
  • mccomas, K., y shanahan, J. (1999). telling stories about global climate change - measuring the impact
  • of narratives on issue cycles. Communication Research, 26 (1), 30-57.
  • meira, P. a., arto, m., Heras, f., iglesias, L., Lorenzo, J. J., y montero, P. (2013). La respuesta de la sociedad
  • española ante el cambio climático 2013. madrid: fundación mapfre.
  • meira, P. a., arto, m., Heras, f., y montero, P. (2011). La sociedad ante el cambio climático. Conocimientos,
  • valoraciones y comportamientos en la población española 2011: fundación mapfre.
  • meira, P. a., arto, m., y montero, P. (2009). La sociedad ante el cambio climático. Conocimientos, valoraciones y comportamientos en la población española: fundación mapfre.
  • nerlich, b., y Jaspal, r. (2014). images of Extreme Weather: symbolising Human responses to climate
  • change. Science as Culture, 23 (2), 253-276.
  • omm. (2013). the global climate 2001-2010. a Decade of climate Extremes. recuperado de http://library.
  • wmo.int/pmb_ged/wmo_1119_en.pdf
  • onisDr. (2015). global assessment report on Disaster risk reduction 2015. recuperado de http://www.
  • preventionweb.net/english/hyogo/gar/2015/en/gar-pdf/gar2015_En.pdf
  • Padrón castañeda, n., y barranco retes, J. (2014) cambio climático e incendios de 5ª generación. En J. c.
  • santamarta cerezal, L. E. Hernández gutiérrez y m. P. arraiza bermúdez-cañete (eds.), Riesgos naturales y
  • cambio climático (pp. 81-89). madrid: colegio de ingenieros de montes.
  • Pasquare, f. a., y oppizzi, P. (2012). How Do the media affect Public Perception of climate change and
  • geohazards? an italian study. Global and Planetary Change, 90-91, 152-157.
  • Piñuel raigada, J. L., águila coghlan, J. c., teso-alonso, g., teso alonso, g., Vicente mariño, m., y gaitán
  • moya, J. a. (2012). Comunicación, controversias e incertidumbres frente al consenso científico acerca del
  • cambio climático (sociedad Latina de comunicación social - edición no venal - La Laguna (tenerife), 2012
  • - creative commons ed. (30) cuadernos artesanos de Latina.
  • renn, o. (1991). risk communication and the social amplification of risk. En r. E. Kasperson y P. J. m.
  • stallen (eds.), Communicating Risk to the Public: International Perspectives (pp. 234-234). Londres: Klower.
  • renn, o., burns, W. J., Kasperson, J. x., Kasperson, r. E., y slovic, P. (1992). the social amplification of risk:
  • theoretical foundations and Empirical applications. Journal of Social Issues, 48 (4), 137-160.
  • riffe, D., Lacy, s., y fico, f. (2005). Analyzing Media Messages Using Quantitative Content Analysis in
  • Research. mahwah, n. J.: Lawrence Erlbaum associates.
  • sánchez calero, m. L. (2005). La información meteorológica como servicio. madrid: ministerio de medio
  • ambiente.
  • schaefer, m. s., ivanova, a., y schmidt, a. (2014). What Drives media attention for climate change? Explaining issue attention in australian, german and indian Print media from 1996 to 2010. International Communication Gazette, 76 (2), 152-176.
  • scheffer, m., carpenter, s., foley, J. a., folke, c., y Walker, b. (2001). catastrophic shifs in Ecosystems.
  • Nature, (418), 591-596.
  • teso-alonso, g. (2016). Comunicación y representación del cambio climático: el discurso televisivo y el imaginario de los jóvenes españoles. tesis doctoral, universidad complutense de madrid.
  • trumbo, c. (1996). constructing climate change: claims and frames in us news coverage of an Environmental issue. Public Understanding of Science, 5, 269-283.
  • ungar, s. (1999). is strange Weather in the air? a study of us national network news coverage of Extreme
  • Weather Events. Chlimate Change, 41, 133-150.
  • uzzel, D. L. (2000). the Psycho-spatial Dimension of global Environmental Problems. Journal of Environmental Psychology, 20, 307-318.
  • Van aalst, m. K. (2006). the impacts of climate change on the risk of natural Disasters. Disaster, 1 (30),
  • -18.
  • Wilson, K. m. (2002). forecasting the future. How television Weathercasters’ attitudes and beliefs about
  • climate change affect their cognitive Knowledge on the science. Science Communication, 24 (2), 246-268.
  • World Economic forum. (2016). Global Risks 2016 - Eleven Edition. ginebra: World Economic forum.
  • WWa. (2016). World Weather attribution Project. recuperado de http://www.climatecentral.org/wwa
  • yan, y., y bissell, K. (2015). the sky is falling. Predictors of news coverage of natural Disasters Worldwide.
  • Comunication Research, 0093650215573861.