Fragmentarismo sin elipsis

  1. Gutiérrez Valencia, Cristina 1
  1. 1 Universidad de Oviedo
    info

    Universidad de Oviedo

    Oviedo, España

    ROR https://ror.org/006gksa02

Journal:
Siglo XXI, literatura y cultura españolas: revista de la Cátedra Miguel Delibes

ISSN: 1697-0659

Year of publication: 2021

Issue: 19

Pages: 135-152

Type: Article

DOI: 10.24197/SXXI.19.2021.135-152 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

More publications in: Siglo XXI, literatura y cultura españolas: revista de la Cátedra Miguel Delibes

Abstract

There are some novels, such as Raquel Taranilla’s Noche y Océano, which can be considered fragmentary narrative, but they work with a very different mechanism from the usual fragmentarism. They are not based on the ellipses, on the absence or dissapearance of information or data, but they are narrated without lack of continuity, with a constant lineality which connects different stories, anecdotes, theories, quotations, etc. through a unifying voice. This novel offers an excess of information that produces a necessarily fragmentary reception, since the reader creates elements of indeterminacy due to the impossibility of assimilate the narrative material.

Bibliographic References

  • Citas Deleuze, Gilles y Félix Guattari (1996), Rizoma. Introducción, México, Ediciones Coyoacán.
  • Eco, Umberto (1992), Los límites de la interpretación, Barcelona, Lumen.
  • Fernández Mallo, Agustín (2018), Teoría general de la basura (cultura, apropiación, complejidad), Barcelona, Galaxia Gutenberg.
  • Foucault, Michel (1999), “Espacios diferentes”, en Obras esenciales, vol. III, Barcelona, Paidós, pp. 431-441.
  • Gómez Trueba, Teresa y Carmen Morán (2017), Hologramas. Realidad y relato en el siglo XXI, Gijón, Trea.
  • Harvey, David (2000), “Capitalism: the factory of fragmentation (1992)”, en Timmons Roberts y Amy Hite (eds.), From modernization to globalization: perspectives on development and social change, Oxford, Blackwell Publishers, pp. 292-297.
  • Iser, Wolfgang (1989), “El proceso de lectura”, en Robert Warning (ed.), Estética de la recepción, Madrid, Visor, pp. 149-164.
  • Jameson, Fredric (1991), El posmodernismo o la lógica cultural del capitalismo avanzado, Paidós, Barcelona.
  • Lyotard, Jean-François (1994), La posmodernidad (explicada a los niños), Gedisa, Barcelona.
  • Mora, Vicente Luis (2006), “¿Postmodernidad? Narrativa de la imagen, Next-Generation y razón catódica en la narrativa contemporánea” en Javier Gascueña Gahete y Paula Martín Salván (eds.), Figures of Belatedness. Posmodernist Fiction in English, Córdoba, Servicio de Publicaciones Universidad de Córdoba, pp. 275-305.
  • Mora, Vicente Luis (2015), “Fragmentarismo y fragmentalismo en la narrativa hispánica actual: dos modos de entender la disgregación constructiva”, en Diario de lecturas, 05/10/2015. Disponible en: http://vicenteluismora.blogspot.com/2015/10/fragmentarismo-y-fragmentalismo-en-la.html (fecha de consulta: 14/09/2021).
  • Taranilla, Raquel (2020), Noche y océano, Barcelona, Seix Barral.