Implementación de un programa de innovación para la mejora de la elaboración y defensa del TFG

  1. Ellián Tuero 1
  2. Celia Galve-González 1
  3. Antonio Cervero 1
  4. Ana B. Bernardo 1
  1. 1 Universidad de Oviedo
    info

    Universidad de Oviedo

    Oviedo, España

    ROR https://ror.org/006gksa02

Journal:
REMA

ISSN: 1135-6855

Year of publication: 2022

Volume: 24

Issue: 1

Pages: 26-37

Type: Article

DOI: 10.17811/REMA.24.1.2022.26-37 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

More publications in: REMA

Abstract

The creation of the European Higher Education Area has led to changes in university degrees such as the obligation on of students to prepare Final Degree Projects at the end of their higher studies. However, the lack of specificity on how these should be approached properly is a great challenge, which is why in this work an intervention program created to support this process is developed. In this way, the aimof the research was to assess the effectiveness of the Program designed for the improvement in students of various communication skills (oral and written) in the university environment from the preparation of the Final Degree Projects. For this, a sample of 92 students, belonging to different degrees of the University of Oviedo, a pretest-posttest was applied to assess the effectiveness of the intervention program, as well as an ad hocquestionnaire to measure their satisfaction ́s degree. The results found showed that, although there are statistically significant differences in terms ofsatisfaction with the intervention depending on the degree, in general most of the students perceive an improvement in the preparation of their Final Degree Projects thanks to the Program. Therefore, it can be concluded that it has been useful for improving the skills of students throughout the process of carrying out such work.

Bibliographic References

  • Arís, N., & Comas, M. À. (2011). La formación permanente en el contexto del Espacio Europeo de la Formación Permanente. Revista de Universidad y Sociedad del conocimiento, 8(2), 5-13.
  • Colmenero, M. J., Molina, M. D., & Rodríguez, J. (2020). Percepciones del alumnado universitario sobre los Trabajos Fin de Grado (Trabajos de Fin de Carrera). Formación Universitaria, 13(6), 283-290. http://doi.org/10.4067/S0718-50062020000600283
  • Corcelles, M., Cano, M., Mayoral, P., & Castelló, M. (2017). Enseñar a escribir un artículo de investigación mediante la revisión colaborativa: Percepciones de los estudiantes. Revista Signos. Estudios de Lingüística, 50(95), 337-360. http://doi.org/ 10.4067/S0718-09342017000300337
  • Cortada, N., & Macbeth, G. (2007). El tamaño del efecto en la investigación psicológica. Revista de Psicología, 3(5), 25-31.
  • Del Río, M. L., Díaz, R., & Maside, J. M. (2017). Satisfaction with supervision of undergraduate dissertations. Active Learning in Higher Education, 19, 159-172. http://doi.org/10.1177%2F1469787417721365
  • García-Antelo, B., & Casal-Otero, L. (2020). El uso del campus virtual para la tutorización y seguimiento del Trabajo Fin de Grado: Valoración del profesorado y propuesta de formación. Revista Iberoamericana de Educación Superior, 32(11), 216-227. http://doi.org/10.22201/iisue.20072872e.2020.32.823
  • Gimeno, M., & Gallego, S. (2007). La autoevaluación de las competencias básicas del estudiante de Psicología. Revista de Psicodidáctica, 12(1), 7-28.
  • Gómez-Trigueros, I. M. (2021). Percepción del alumnado de grado y postgrado en la tutorización de Trabajos Fin de Grado y Fin de Máster. Formación Universitaria, 14(1), 195-206. http://doi.org/10.4067/S0718-50062021000100195
  • Ingelis, A. G., & Picazo, C. (2015). Análisis de un modelo de tutorización de TFG en el Espacio Europeo de Educación Superior: Una aplicación en el Grado de Relaciones Laborales y Recursos Humanos. Revista de Relaciones Laborales, 32, 527-552. http://doi.org/10.1387/lan-harremanak.15445
  • Martínez, F., Freire, P., & Vázquez, E. (2020). University student satisfaction and skill acquisition: Evidence from the undergraduate dissertation. Education Sciences, 10(29), 1-15. http://doi.org/10.3390/educsci10020029
  • Molina, M. D., Rodríguez-Moreno, J., & Colmenero, M. J. (2020). Importancia de la tutorización para el éxito del Trabajo de Fin de Grado. Revista Complutense de Educación, 31(2), 241-250. http://doi.org/10.5209/rced.63120
  • Pérez-Martín, J. M., & Martínez-Luna, S. (2017). Ideas alternativas sobre el Trabajo Fin de Grado en estudiantes de Magisterio. Revista de Investigación y Docencia Creativa, 6, 246-259.
  • Rebollo, N., & Espiñeira, E. M. (2017). La tutoría durante el proceso de desarrollo del TFG y TFM: Análisis del grado de utilidad y satisfacción del alumnado. Educatio Siglo XXI, 35(2), 161-180. http://doi.org/10.6018/j/298561
  • Rekalde, I. (2011). ¿Cómo afrontar el Trabajo Fin de Grado? Un problema o una oportunidad para culminar con el desarrollo de las competencias. Revista Complutense de Educación, 22(2), 179-193. http://doi.org/10.5209/rev_RCED.2011.v22.n2.38488
  • Rodríguez-Moreno, J., Molina, M. D., & Colmenero, M. J. (2019). La voz de los estudiantes de la titulación de Educación Primaria sobre el Trabajo Fin de Grado. Educação e Pesquisa, 45, 1-21. http://doi.org/10.1590/s1678-4634201945200829
  • Serrano-Rodríguez, R., Huertas, C. A., Osuna, M., Rosas, M., Sánchez-Obrero, A., Sánchez-Godoy, M., Pérez-Pérez, M., Torres, P., Palacios, F. J., & Murillo, D. (2017). La tutoría piramidal como estrategia de aprendizaje para el diseño y desarrollo del Trabajo Final de Grado en educación. Revista de Innovación y Buenas Prácticas Docentes, 3, 68-75.
  • Vicario, I., Martín, E., Gómez, A., & González, L. (2020). Nuevos desafíos en la educación superior: Análisis de resultados obtenidos y dificultades experimentadas en la realización del Trabajo Fin de Grado de estudiantes de los Grados de Maestro de la Universidad de Salamanca. Revista Complutense de Educación, 31(2), 185-194. http://doi.org/10.5209/rced.62003